سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی گفت: اینکه از 67 کشور جهان در اربعین حضور می‌یابند، نشان‌دهنده قدرت نرم مسلنمانان بوده و در وهله دوم نشانگر اقتدار دولت عراق است که می‌تواند میزبانی کند و امنیت را برقرار سازد.

به گزارش مشرق، کنسولگری کشورمان در ایام اربعین بدون توجه به ساعت اداری بدون هیچ چشمداشتی تا نیمه‌های شب پاسخگوی زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) است. درباره فعالیت‌های کنسولگری با میرمسعود حسینیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی گفت‌وگو کردیم.

وی گفت: تعطیلات ایران اوج کار کنسولی در عراق است. هر زمان که با ایام تعطیلات در ایران مواجه می‌شویم شرایط کاری ما در کنسولی چندین برابر می‌شود؛ برخی روزها ما در روز 8 هزار ویزا برای عراقی ها صادر می کنیم تا به ایران سفر کنند.

حسینیان در پاسخ به این سؤال که برخی می گویند وزارت خارجه برای لغو روادید با عراق تلاش نمی کند، تاکید کرد: خب، مزاح می کنند چون ما تمام تلاش خود را کرده ایم منتهی طرف عراقی ما این موضوع را قبول نمی کند و مهمترین دلیلش نیز مسائل مالی است چرا که در سال به طور میانگین 5 تا 6 میلیون ایرانی در مناسب های مختلفی چون اربعین، نیمه شعبان و ... به عراق می آیند و این موضوع  به لحاظ مالی بسیار اهمیت دارد.

سرکنسول ایران در پاسخ به سؤال دیگری درباره تسهیل روادید ایران و عراق، گفت: اینها دیگر مسائلی است که جای بحثش اینحا نیست منتهی ما الان در مشهد ویزای فردگاهی داریم؛ در نجف ویزای فرودگاهی نداریم لذا ما تلاش لازم را برای تسهیل روادید می کنیم. مثلا، امسال 16 مرکز در ایران ویزا صادر می کرد.

حسینیان درباره مهمترین مشکلات زائران ایرانی در کربلا، خاطر نشان کرد: در راهپیمایی اربعین، حدود دو نیم میلیون ایرانی به عراق آمدند که همه آنها در کربلا حضور داشته اند؛ ممکن است به کاظمین یا نجف نرفته باشند اما کربلا، نوک پیکان و نقطه حرکت است؛ کربلا حداکثر یک میلیون سکنه دارند و امکاناتش برای یک میلیون نفر استت متهی ما در همین ایام اربعین به طور میانگین هر لحظه 5 میلیون زائر در کربلا حضور داشته اند و بالاخره عده ای در راه هستند، عده ای می روند اما به طور میانگین 5 میلیون زائر در کربلا حضور داشته اند که این مهم با امکانات و حتی مساحت کربلا اصلا همخوانی ندارند جز اینکه به آن روایت که می گوید زمین کربلا وسعت پیدا می کند، رجوع کنیم که واقعا همان است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری از ماجرای اربعین با عنوان "شبه معجزه" یاد کردند، تصریح کرد: واقعا ما در این مدت ندیدیم یک نفر اینجا بیاید و بگوید که آب، نان و محل اسکان نداریم که اینها همه با لطف مردم عراق و لطف اهل بیت محقق است. مثلا، دومتر زیر کربلا آب است یعنی کربلا روی آب است این همه آّب که در ایام اربعین مصرف می شود کجا می رود؟ اصلا این مقدار آب برای چنین جمعیتی از کجا تامین می شود؟

حسینیان در پاسخ به سؤالی درباره امنیت راهپیمایی اربعین و نقش ایران، گفت: ما با عراق، دوست، برادر و همسایه هستیم و امنیت عراق را امنیت خودمان می دانیم و هر زمان که لازم باشد حمایت مستشاری خواهیم داشت اما سال گذشته به دلیل ماجرای منا و امسال به دلیل شکست های داعش در موصل نگرانی امنیتی داشتیم اما به لطف خدا ما هیچ مشکل امنیتی نداشتیم و امنیت به طور کامل برقرار شد.

وی بیشترین دلایل مراجعه زوار به سرکنسولگری ایران در کربلا رو گم‌شدن افراد دانست و گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که برای رفع آن تلاش می‌کنیم، گم‌شدن افراد در کربلاست. برای این منظور حدود 40 کیوسک اطلاع‌رسانی در سراسر کربلا مستقر کردیم و 350 نیرو با لباس متحدالشکل در آن‌ها به ارائه خدمت می‌پردازند. این کیوسک‌ها از طریق سیستم اینترنتی با یکدیگر متصل هستند.

حسینیان مفقود شدن مدارک و وسایل افراد را دومین دلیل مراجعه زائران دانست و ادامه داد: علیرغم اینکه بارها اعلام کرده‌ایم گوشه‌ای از پاسپورت شماره تماس یا آدرس موقت اسکان در کربلا درج شود، متأسفانه رعایت نمی‌شود. در واقع روی هر وسیله‌ای که از زائر جداشدنی است مانند پاسپورت، کیف پولف کوله پشتی یا سک دستی، باید یک شماره تماس ذکر شود تا در صورتی که گم شد، یافتن صاحب آن راحت باشد.

وی خاطرنشان کرد: تا الان بیش از هزار مراجعه‌کننده داشته‌ایم که کوله‌پشتی خود را گم‌کرده‌اند و متأسفانه هیچ شماره تماسی همراه آن ندارند. تا روز گذشته 1100 برگه خروج برای افرادی که پاسپورت خود را گم‌کرده‌اند، صادر کرده‌ایم. البته با هماهنگی که با بغداد و ایران صورت گرفت، قرار شد دیگر برگه خروج صادر نشود و لب مرز زائران را کنترل کنند و وارد کشور شوند. اگر قرار بود برگه خروج صادر کنیم، باید بالای 5 هزار برگه صادر می‌کردیم.

این مقام مسئول، دلیل سوم مراجعه زائران به کنسولگری کربلا را چنین توضیح داد: زائران عزیز داخل موکب می‌شوند و بلافاصله پس از استقرار به شوق زیارت راهی حرم می‌شوند و متأسفانه نام آن محل یا خیابان را نمی‌پرسند، اینجا هم در ایام اربعین همه خیابان‌ها شبیه به هم هست، بنابراین در بازگشت دچار مشکل می‌شوند و محل موکب خود را نمی‌یابند. و البته ایده‌آل آن است که صاحبان موکب روی کارت‌های کوچک محل قرارگیری موکب و نشانی آن را بنویسند وبه زائران بدهند تا موکب خود را گم نکنند.

حسینیان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: طبق آمارها از 67 کشور جهان در راهپیمایی اربعین شرکت کرده‌اند، حال از یک کشوری مثل ایران حدود 2.5 میلیون نفر شرکت می‌کنند و از یک کشور گمنان آفریقایی ممکن است کمتر از انگشتان یک دست شرکت کنند، اما همین‌که از 67 کشور جهان در اربعین حضور می‌یابند، نشان‌دهنده قدرت نرم مسلنمانان بوده و در وهله دوم نشانگر اقتدار دولت عراق است که می‌تواند میزبانی کند و امنیت را برقرار سازد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی در پایان اظهار داشت: بارها گفته‌ایم که عراق روی دو قضیه حساس است، یکی ورود غیرقانونی و دیگری حمل مواد مخدر. علیرغم این هشدارها، تا اکنون حدود 40 دستگیر شده ورود غیرمجاز داریم و حدود 20 نفر هم به دلیل همراه‌داشتن مواد مخدر دستگیر شده‌اند. البته طی رایزنی‌ها و تلاش‌هایی که داشتیم، سعی می‌کنیم کار به دادگاه نکشد و این زائران تحویل مقامات قضایی ایران شود، چرا که اگر کار به دادگاه برسد، حداقل پنج ماه زندان دارد. اگر زائران تابع قانون باشند، هیچ مشکلی برای آنان پیش نمی‌آید.
 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    ايشون آمار ٦٧كشور رو از كجا درآوردن از خودشون ميگن يا منابع عراقي گفتن اين رو روشن كنند لطفا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس