اربعین یعنی بازگشت به خود، اکنون بعد از گذشت ۴۰ روز از عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و یارانشان باید از خود سئوال کنیم که برای سرور و سالار شهیدان چه کرده‌ایم.

به گزارش مشرق، 20 صفر اربعین حسینی زمانی است که کاروان ‌اسرای کربلا، از شام به مدینه مراجعت کردند، روزی که جابر بن عبدالله انصاری‌، صحابی رسول خدا (ص‌)، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت‌ قبر امام حسین (ع‌) بشتابد و او نخستین کسی است از مردمان که مزار نورانی آن‌ حضرت را زیارت کرد.
 
جایگاه عاشورا در جهان معاصر/ باید به عاشورا با نگاه عارفانه نگاه کنیم 
 
اربعین در لغت به معنای چهلم بوده اما ارزش و قداست این روز بزرگ فراتر از عدد است تا جایی که فقط برای سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع) آئین اربعین برگزار می‌شود. 

وقتی عشق در میان باشد پیر و جوان، مرد و زن نمی‌شناسد و هدف رسیدن به معشوق ابدی است و اربعین همان روزی است که عاشقان رسیدن به وصال را در سر دارند.

به راستی حادثه عاشورا دلخراش‌ترین و غمبارترین حادثه‌ای است در طول تاریخ که قلب شیعیان و دوست‌داران خاندان عصمت و طهارت را جریحه‌دار ساخته و این غم و اندوه فراموش نشده و هر سال تازه‌تر و باشکوه‌تر خود را نشان می‌دهد تا جایی‌که عاشقان حسینی با برپایی مراسم عزاداری در ایام محرم به ویژه روز عاشورا ارادت و عشق خود را به سیدالشهدا (ع) نشان می‌دهند و این ارادت را در روز اربعین با برپایی حرکت میلیونی و زیارت قبر این امام مظلوم و یاران باوفایش به اوج می‌رسانند، حرکتی که نه تنها با پای پیاده بلکه با پای دل همراه است و در توصیف آن امام عسکری(ع) می‌فرمایند "زیارت اربعین یکی از پنج نشانه مؤمن به شمار می‌رود."

یک کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به شور عاشقان حضرت اباعبدالله (ع) در اربعین حسینی اظهار داشت: از عدد 40 تعبیرهایی می‌شود از جمله اینکه گفته شده عدد 40 در سن انسان‌ها، نشانه بلوغ و رشد فکری است، اما اربعین در لغت به معنای چهلم بوده و ارزش و قداست اربعین فراتر از عدد است و چهلم فقط برای امام حسین(ع) برگزار می‌شود.

حسین علیان عطاآبادی، اربعین را بازگشت به خود دانست و افزود: اربعین بازگشت به خود بوده و بیش از اینکه برای امام حسین(ع) چهلم برگزار کنیم باید فراتر از یک عزادار به این روز نگاه کرد و با عمق وجود آن را درک کنیم.

وی تصریح کرد: اربعین را باید یک بلوغ بدانیم، کلمه اربعین در ادبیات به معنای بلوغ انسان بوده تا جایی که معتقد هستیم انسان در سن 40 سالگی به کمال می‌رسد و با انجام رفتاری به مدت 40 روز، ملکه ذهن می‌شود.

کارشناس مسائل مذهبی با طرح این سئوال که برای امام حسین(ع) چه کرده‌ایم، بیان کرد: ما باید بعد از گذشت 40 روز از عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و یارانشان از خود سئوال کنیم که ما چه کرده‎ایم، به کجا رسیده‌ایم، آیا اتفاقی در ما به وجود آمد یا فقط عزاداری کردیم تا ثوابی به دست آوریم، اگر تحولی در وجود ما اتفاق نیفتد کار خاصی انجام نداده‌ایم.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر شکل عزاداری مردم ایران در طول تاریخ گفت: مردم ایران همیشه اربعین را زنده نگه ‌داشته‌اند و در طول تاریخ عزاداری بوده اما شیوه عزاداری‌ها متفاوت بوده که حمایت و تایید حکومت نقش موثری بر آن داشته، اما در بعد از انقلاب اسلامی از حمایت ویژه و اختصاص بودجه‌ها و برنامه‌ریزی‌های ملی و توجه رسانه‌ها برخوردار شد تا با عظمت بیشتری به آن پرداخته شود.

عزاداری‌ها باید منجر به تحول در وجود ما شود

وی با بیان اینکه عاشورا به شعور نیاز دارد، تصریح کرد: شهید آیت‌الله مطهری می‌گوید "عاشوراهای ما بدون شعور و عرفان است" بنابراین شور باید به شعور و شورآفرینی با نگاه عمیق و معرفت همراه باشد.

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه این عزاداری‌ها باید منجر به تحول در وجود ما شود، خاطرنشان کرد: عزاداری برای سیدالشهدا (ع) باید با درک همراه باشد و منجر به تحول در وجود ما شود زیرا اگر این تحول اتفاق افتد دیگر شاهد 15 میلیون پرونده بانکی نیستیم، فسادهای اداری هم تمام می‌شود و حس بدبینی و بی‌اعتمادی در بین مردم از بین می‌رود.

علیان با اشاره به "شعور حسینی" در جامعه افزود: قطعا در جامعه حسینی که دلش برای امام حسین(ع) پر می‌زند نباید شاهد بی‌اخلاقی باشیم زیرا سیدالشهدا (ع) هیچ ارتباطی با این موارد ندارد و نمود بی‌اخلاقی‌ها نشان‌دهنده فاصله گرفتن از شعور حسینی است.

وی با طرح این سئوال که ما چقدر آزاده هستیم، گفت: امام حسین (ع) آزادگی کرد، اکنون ما چه‌قدر آزاده هستیم، این مبانی حسینی برای برخی افراد فراموش شده و علی‌رغم ادعای حسینی بیشتر یزیدی هستند.

علیان خاطرنشان کرد: در اربعین نباید به بحث‌های احساسی بپردازیم بلکه باید پیام‌های عاشورا را منتقل کنیم زیرا اگر مردم از لایه احساسی خارج شوند و بزرگان و دانشمندان علاوه بر اهمیت بر اشک بر سیدالشهدا (ع)، معرفت هم به مردم دهند تا مردم ساعتی به امام حسین(ع) و پیام عاشورا فکر کنند تا پیام عاشورا درک شود، زیرا شناخت آن بزرگوار از ثواب بسیاری برخوردار است.

وی گفت: در اربعین باید به این فکر کنیم که آیا بعد از چهل روز  پیامی را از عاشورا دریافت کرده‌ام و آیا اعضا و جوارح من الهی شده و رنگ خدا را گرفته یا نه، بر روی اربعین درونی و بیرونی کار کنیم، با یک جمله حرکت کنیم و زندگی را قشنگ کنیم.

نگاه به عاشورا در جهان معاصر

این کارشناس مسائل مذهبی در پاسخ به سئوالی مبنی بر جایگاه عاشورا در جهان معاصر اظهار داشت: باید به عاشورا با نگاه عارفانه و روانشناسانه نگاه کنیم، مداحان و سخنرانان نباید با ایجاد بازار گرمی و صرفا روایت تاریخی این موضوع صحبت کنند، از بیان حرف‌های تکراری بپرهیزند و با مطالعه وارد شوند زیرا جوانان به حرف‌های جدید نیاز دارند و عاشورا در جهان معاصر باید به خوبی بیان شود و با این سئوال که امام حسین (ع) انسان بسیار خوبی و فداکاری بود اما من در زندگی چه کرده‌ام، آیا من به او نزدیک هستم به فکر فرو رویم.

وی خاطرنشان کرد: باید رفتار ائمه را بررسی کنیم به طور مثال با خود بگوییم امام علی(ع) کارآفرینی کرد و امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر کرد، آیا من هم کاری مفید انجام داده‌ام، جهان امروز از ما چه می‌خواهد، ما بر شمر لعنت می‌فرستیم اما رفتار برخی افراد شبیه شمر بوده زیرا اگر ظلمی را ببینند راضی می‌شوند پس لعنت زیارت عاشورا شامل حال این افراد هم می‌شود بنابراین باید مواظب رفتارمان باشیم.  

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس