کد خبر 656171
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲

روزنامه اعتماد نوشت: چند ماه از طرح تسهیلاتی بانک مرکزی برای ایجاد رونق اقتصادی نگذشته، رای بانک مرکزی با فشار این طرح را پذیرفت.

به گزارش مشرق، این روزنامه نوشت: هنوز چند ماه از اجرای طرح اعطای تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی برای ایجاد رونق نگذشته که مسئول مستقیم این طرح مقدمه‌‌چینی‌ها بابت عدم موفقیت آن را آغاز کرده است. ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در پیامی تلگرامی به صراحت اعلام کرد که اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی صرفا منجر به تعویق مشکلات آنها شده است او حتی این طرح مورد حمایت خود یعنی اعطای 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بنگاه‌های کوچک و متوسط را موجب افزایش حجم مطالبات بدون وصول دانسته است. بنابر گفته‌های سیف نه تنها برنامه‌های پولی نتوانست رونق ایجاد کند بلکه رکود را زخمی هم نکرده است.
 
در همان روزهایی که بنا بود 31 بانک و موسسه مالی و اعتباری به پرداخت این تسهیلات اقدام کنند، کارشناسان نسبت به عدم توفیق آن هشدار داده بودند. نه تنها کارشناسان - که صدایشان بارها از طریق رسانه‌ها منعکس شد - بلکه خود دست‌‌اندرکاران نظام بانکی و از آن قابل تامل‌تر مسئولان وزارت کار و به صورت خاص معاون اشتغالزایی وزارت کار، خطر انحراف این هدف و به رونق نرسیدن اقتصاد از طریق این سیاست را گوشزد کردند و هدررفت 16 هزار میلیارد تومان منابع را در بحران بی‌پولی بارها اعلام کردند. اما در آن روزها پای مسئولان پولی در یک کفش بود و اجرای تاسیسات تزریق نقدینگی به واحدهای کوچک و متوسط را تنها گزینه مورد اعتنا می‌دانستند.
 
اگر چه آن روزها قویا اجرای طرح 16 هزار میلیاردی مورد تایید مسئولان پولی بود اما هنوز این طرح به انتها نرسیده، خود مسئولان زمزمه‌های ناکامی آن را سر داده‌اند.
 
ولی‌الله سیف طی یادداشتی با عنوان «ضرورت تاکید بر اثربخشی تسهیلات بانکی» در کانال تلگرامی خود نوشت: «افزایش حرارت بدن نشانگر وجود بیماری است پزشک سعی می‌کند ابتدا بیماری را شناسایی و سپس درصدد درمان برمی‌آید. با مسکن بیماری درمان نمی‌شود. کمبود نقدینگی برای بنگاه‌ها نیز این‌گونه است تا مشخص نشود علت عدم کارایی و کاهش ظرفیت تولیدی یک کارگاه چیست. تزریق سرمایه در گردش تنها معضل را به تعویق می‌اندازد. زنجیره‌ای از حلقه‌های علت و معلولی در نهایت می‌تواند منجر به استمرار تولید و اشتغال شود و یکی از آن حلقه‌ها سرمایه در گردش است تا مسئله اصلی شناسایی و برطرف نشود، تامین نقدینگی و سرمایه در گردش به تنهایی راه به جایی نمی‌برد.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس