کد خبر 655077
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳

در حالی که تنها ۶ ماه تا پایان سال باقی مانده، وزارت کار تصمیم به اجرای طرح ضربتی ایجاد اشتغال ۷۰ هزار شغل در مناطق روستایی با اختصاص۱.۵میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی دارد.

به گزارش مشرق، بیکاری و مسئله اشتغال جوانان سالیان متمادی است که کشور را درگیر خود کرده و تقریباً می توان گفت، تمام دولتهای گذشته نتوانسته اند بر این معضل بزرگ ملی فائق آیند.

تلاش ها و اقدمات فراوانی از تزریق منابع بانکی به طرح های خوداشتغالی، بنگاه های کوچک زودبازده و تا حدودی نیز مشاغل خانگی صورت گرفته؛ اما ماحصل کار نتوانسته است منجر به مهار بیکاری در کشور شود و بسته بودن درهای بازار کار همچنان به عنوان یکی از بزرگترین معضلات خانواده ها باقی مانده است.

میلیاردها تومان پول در سال های فعالیت دولت های هفتم تا دهم به ایجاد اشتغال در کشور اختصاص داده شد اما کارشناسان بازار کار می گویند این اقدام دولت ها  منجر به اشتغالزایی نشد بلکه هدر رفت پول سرمایه گذاری شده در بخش های مختلف بود.

از ابتدای روی کارآمدن دولت یازدهم هم اشتغال به عنوان یکی از بزرگترین خواسته ها و مسائل پیش روی جوانان مطرح شده و دولت یازدهم نیز وعده کرده در اینباره قدامات موثری را انجام خواهد داد. در حال حاضر، طبق آمارهای رسمی کشور حدود 3 میلیون و 300 هزارنفر بیکار مطلق  که بیشتر آنها کمتر از 30 سال سن دارند در کشور وجود دارد البته بخش قابل توجهی از این گروه حدود 1.2 میلیون نفر فارغ التحصیلان دانشگاه ها هستند که در صف بیکاران جای دارند .

پس از اینکه وضعیت بیکاری قرمز شد و رئیس جمهور وزارت کار را موظف به تک رقمی شدن نرخ بیکاری تا پایان دولت یازدهم کرد،  دولتی ها گله از عملیاتی نشدن بودجه در حوزه کسب و کار شدند، چندی قبل بود که علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نامه‌نگاری با مقام معظم رهبری برای تخصیص 1.5میلیارد دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال خبر داد و گفت: آیین‌نامه‌های لازم برای تخصیص این منابع به زودی آماده می‌شود.

ربیعی وعده کرده بود در صورت تصویب منابع  ایجاد 70 هزار شغل در مناطق روستایی در 6 ماهه دوم امسال در دستور کار قرار گیرد.

 روز گذشته در جلسه هیأت وزیران به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، لایحه‌ای جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی به تصویب هیأت دولت رسید که بر مبنای آن، به صندوق توسعه ملی اجازه داده می‌شود با هدف توسعه روستاها و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، معادل ریالی یک و نیم میلیارد دلار از منابع این صندوق به صورت تسهیلات اشتغال با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته عشایری و مرزی اختصاص یابد.

اکنون  لایحه برداشت 1.5میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال به تصویب رسیده و زمان تحقق وعده ایجاد اشتغال در روستاها است. علی رغم عدم موفقیت طرح های ضربتی اشتغالی قبلی امید می رود باز هم این طرح تکرار طرح های قبلی نباشد. معمولاً اشتغال ضربتی می تواند به همان سرعتی که ایجاد می شود، نابود شود ، دولت در سال های اجرای طرح مسکن مهر اعلام کرد500 هزار شغل از طریق اجرای طرح مسکن مهر در کشور ایجاد شده است اما عمر این مشاغل بسیار کوتاه بود و با اتمام و یا نیمه کاره ماندن طرح‌های ساخت مسکن، اشتغال در این حوزه نیز به آسانی نابود شد.

 به اعتقاد کارشناسان بازار کاراشتغال حاصل یک فرآیند حساب شده، دقیق و برنامه ای طولانی مدت است که می‌تواند در بستر سرمایه گذاری مناسب، تحقق رشد مثبت اقتصادی و همچنین رونق فضای کسب و کار ایجاد شود. مطابق تجربه همواره تصمیمات خلق الساعه از سوی دولت‌ها  راهگشای حل معضل بیکاری در بازار کار ایران نبوده است. اکنون باید دید خرج 1.5 میلیارد دلاری برای اشتغالزایی به نتیجه می رسد؟
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس