کد خبر 654894
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ورود کمیسیون متبوعش به معضل قاچاق کالا و ارز خبر داد و گفت: برخورد با قاچاقچی کلان باید بدون هیچ ملاحظه‌ای صورت گیرد.

به گزارش مشرق، سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین و سخنگوی امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از نشست عصر امروز کمیسیون متبوعش پرداخت و اظهار داشت: جلسه امروز کمیسیون با هدف بررسی آخرین وضعیت مبارزه و مقابله با قاچاق کالا و ارز با حضور معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اطلاعات و نمایندگانی از گمرک جمهوری اسلامی و اتاق اصناف، وزارت کشور و نیروی انتظامی، معاونان و مدیران ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و معاونان وزیر و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی برگزار شد.

وی افزود: در جلسه امروز، بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارشی از سفر این کمیسیون به استان خوزستان و بازدید از مرزها به ویژه از مرزهایی که عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) به مناسبت اربعین و همچنین شرایط اقتصادی، رفاهی و عمرانی استان ارائه داد و از زحمات شبانه‌روزی با هدف تسهیل در اعزام زائران تقدیر کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: بروجردی با اشاره به موضوع امروز نشست کمیسیون امنیت تأکید کرد که به هر حال شرایط فعلی مبارزه با قاچاق کالا قابل قبول نیست، عبور کامیون‌های کالای قاچاق در شرایط کنونی از مبادی رسمی در روز روشن چه دفاعی دارد؟ قاچاق کالا در چنین سطحی آن قدر خسارت به همراه دارد که به تحریم نیاز نیست، به همین جهت از تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط دعوت شده است تا موضوع بررسی شود. لازم به توضیح است که حدود 24 دستگاه در مبارزه با قاچاق نقش دارند.

نقوی یادآور شد: در ادامه جلسه، ابتدا جمشیدی معاون وزیر و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرد که گران بودن واردات رسمی و طولانی بودن پروسه واردات، علت اصلی گرایش به قاچاق کالاست و در این رابطه از طریق لنج‌ها در مرزهای آبی، کوله‌بری و همچنین مرزهای گسترده بدون امکانات مبالغ بالایی از قاچاق کالا را به خود اختصاص می‌دهد؛ البته در مبادی رسمی هم شاهد قاچاق کالا هستیم که ناشی از غلط اظهاری است، برای مثال کالای کامل وارد می‌شود اما در اظهار، اعلام می‌شود که قطعات برای مونتاژ وارد می‌شود، یکی از دلایل قاچاق کالا و ارز هم فساد اقتصادی است.

نماینده ورامین در مجلس بر همین اساس تأکید کرد: گلستان در پایان اعلام کرد که در حوزه قانونی، نیازمند رفع خلأهای قانونی هستیم که لایحه آن به مجلس ارائه شده و در میدان عمل هم تا سیستمی شدن واردات کالا، مشکل رفع نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در ادامه نشست امروز، خسروتاج معاون وزیر صنعت توضیح مفصلی پیرامون حجم، انواع کالاها و میزان قاچاق آنها در استان‌های مختلف ارائه کرد و وی در پایان معتقد بود که مهمترین عوامل قاچاق کالا عبارتند از اینکه اولاً در مبارزه با قاچاق کالا رویکرد واحدی وجود ندارد و میان رویکرد ملی و استانی و منطقه‌ای تفاوت وجود دارد، دوم اینکه پشت هر نوع قاچاق کالا، مافیایی وجود دارد و سوم اینکه موانع تفرقه‌ای موجب افزایش هزینه‌های واردات رسمی و بروکراسی اداری طولانی به عنوان عامل افزایش قاچاق کالا ایفای نقش می‌کند و بالاخره اینکه بعضی از سیاست‌های مالیاتی به ویژه مالیات بر ارزش افزوده موجب افزایش قاچاق کالا می‌شود.

نقوی ادامه داد: در ادامه نشست امروز مطرح شد که وجود 750 هزار بنگاه صنفی-توزیعی بدون پروانه در حال فعالیت هستند و خلأهای قانونی مقابله و مبارزه با قاچاق کالا از جمله موضوعات مؤثر بر افزایش قاچاق کالا بود که در این جلسه مطرح شد، لازم به توضیح است که با همه تلاش‌های صورت گرفته، تنها سالانه 10 درصد قاچاق کالا کشف می‌شود.

وی اضافه کرد: در نشست امروز، اعضای کمیسیون امنیت از جمله ذوالنوری، جمالی، علوی، رضایی، کریمی‌قدوسی، کواکبیان و دهقانی درباره موضوعات مطروحه صحبت کردند، همچنین حقیقت‌پور مشاور رئیس مجلس نیز در پایان جلسه گفت ارجاع این موضوع به کمیسیون امنیت ملی به دلیل ملاحظات جدی پیرامون موضوع است، جریانات ضدانقلاب پشت سر این پدیده زشت ایستاده‌اند و اقتدار نظام را هدف قرار داده‌اند، همچنین عمق فساد سازمان یافته در موضوع قاچاق مطرح بوده و پیشنهاد می‌شود کارگاهی برای بررسی و تصمیم‌گیری گذاشته شود.

نماینده ورامین در مجلس تصریح کرد: جمع‌بندی کمیسیون امنیت درباره مسئله قاچاق کالا این است که باید کار فرهنگی مبارزه با قاچاق کالا صورت گیرد و مردم به کمک بیایند و آگهی لازم به آنها داده شود، انتظار این است که پیشگیری قاطع و سازمان‌یافته صورت گیرد، همچنین بحث ترانزیت و کنترل آن باید جدی گرفته شده، مگر می‌شود چندین کانتینر وارد کشور شده و معلوم نشود، کالاهای آن کجا رفته است، افزایش کیفیت کالاهای داخلی در رقابت با کالاهای خارجی باید قاچاق کالا را مقرون به صرفه نکند، استانداردسازی باید محور و مرکز مجوز تولید کالا باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید مبادی ورودی مورد توجه باشد، با قاچاقچی کلان باید بدون هیچ ملاحظه‌ای برخورد کرد، از طرف دیگر تجهیز امکانات نظارتی و کنترلی مرزها و مبادی ورودی باید صورت گیرد و اینکه ادامه جلسات تا رسیدن به نتیجه ضروری است و حتماً کمیسیون برنامه‌ریزی ادامه خواهد داد.
 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس