کد خبر 654603
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳

اگر حمایت‌های دولتی نظیر تعرفه‌های ۲۰ و ۳۲ درصدی بر تایرهای باری و سواری و انواع یارانه‌های موجود در مسیر تولید، حذف شوند و راهکاری برای ادغام شرکت‌ها یا توسعه‌ی آن‌ها اندیشیده‌ نشود، ورشکستگی حداقل ۳ کارخانه تولید تایر کشور، قطعی به نظر می‌ رسد.

به گزارش مشرق، مجموع ظرفیت تولید 8 شرکت تولید کننده تایرهای سواری و باری کشور در حدود 340 هزار تن است. در بین شرکت‌های موجود، شرکت بارز در کارخانه کرمان، ظرفیت تولید 97 هزار تن دارد و بقیه شرکت‌ها، ظرفیت تولید سالانه زیر 50 هزار تن دارند.

حداقل میزان تولید با مقیاس مناسب اقتصادی برای یک کارخانه در سطح دنیا بین 50-100 هزار تن است. بنابراین، در بین کارخانه‌های ایرانی، تنها کارخانه بارز کرمان، ظرفیت تولید مناسب اقتصادی دارد.

ظرفیت بالای تولید، مزایای متعددی را متوجه تولید کننده می‌سازد که از جمله آن‌ها، منطقی بودن رقم تخصیص‌یافته به تحقیق و توسعه است. با توجه به اینکه تولید تایر با تکنولوژی روز دنیا، نیازمند صرف هزینه‌های متعدد و تحقیقات گسترده است، شرکت‌های مختلف تایرسازی در دنیا، سالانه به صورت متوسط بین 1 تا 3 درصد از هزینه حاصل از فروش خود را، صرف تحقیق و توسعه می‌کنند.

شرکت‌های مطرح تایرسازی دنیا، برای دست‌یابی به تولید محصول رقابتی، درآمد حاصل از فروش خود را افزایش می‌دهند، تا صرف 3 % درآمد حاصل از فروش در بخش تحقیق و توسعه، خروجی قابل توجهی داشته باشد. یکی از اصلی‌ترین راه‌های افزایش درآمد، افزایش تولید و تأسیس کارخانه‌های جدید ذیل یک شرکت و یا ادغام چند شرکت با یکدیگر است. بدین ترتیب، در حال حاضر، بیش از 62 درصد بازار جهانی، در اختیار 10 شرکت بین‌المللی تولید تایر است.

فروش سالانه شرکت‌های بریجستون و میشلن به عنوان پرفروش‌ترین شرکت‌های تولید‌کننده تایر دنیا، در حدود 26 و 24 میلیارد دلار می‌باشد و بنابراین، صرف هزینه 3 % برای تحقیق و توسعه در شرکت میشلن با در اختیار داشتن 68 کارخانه تولید تایر در سطح دنیا، رقمی در حدود 750 میلیون دلار را شامل می‌شود. به عنوان مقایسه با وضعیت تولید در ایران، جمع رقم فروش تایرهای شرکت‌های ایرانی در حدود 1 میلیارد دلار می‌باشد.

با توجه به موارد عنوان شده از وضعیت شرکت‌های تایرساز کشور، که هر شرکتی، یک کارخانه آن‌ هم با وضعیت تولید پایین‌تر از مقیاس دارد، تولید محصول با تکنولوژی روز، در عمل ناممکن است. با توجه به توسعه‌ی روزافزون تکنولوژی در تولید تایر و انحصاری که در بازار برای چند شرکت مشخص بین‌المللی بوجود آمده است، امکان رقابت برای شرکت‌های کوچک، بسیار سخت می‌شود.

کشور چین برای عبور از این مشکل، ضوابطی را برای رعایت استانداردها و تولید محصول تدوین نمود که در نتیجه آن، بسیاری از شرکت‌های کوچک ورشکسته می‌شوند یا در ادغام با یکدیگر، تبدیل به یک شرکت بزرگ با تولید و تحقیق و توسعه مناسب می‌شوند.

در ایران نیز، اگر حمایت‌های دولتی نظیر تعرفه‌های 20 و 32 درصدی بر تایرهای باری و سواری و انواع یارانه‌های موجود در مسیر تولید، حذف شوند و راهکاری برای ادغام شرکت‌ها یا توسعه‌ی آن‌ها اندیشیده‌ نشود، ورشکستگی حداقل 3 کارخانه تولید تایر کشور، قطعی به نظر می‌ رسد. در صورت تداوم وضعیت فعلی تولید تایر در کشور، بقای کارخانه‌ها، صرفاً وابسته به کمک‌های دولتی است و امکان تولید محصول رقابتی فراهم نمی‌شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سروش ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    کاری به تولید داخل نداریم من خودروی رو آ دارم جلوبیندی خودرو با لاستیک بارز تولید داخل سالی دوبار هزینه ای بالغ بر 600000 تومن رو به من تحمیل میکنه و جدای این آسیبی است که به کمر فرد راننده وارد میکنه در حالیکه حدود یک سال و نیم هست که لاستیک آشغال چینی پریموی درجه چهار چینی رو انداختم توی این یکسال و نیم هر وقت به جلوبند ساز مراجعه کردم گفت وضعیت خوبه و نیاز به تعمیر کامل نیست هزینه تعمیر جلوبندی توی این یکسال و نیم حذف شده یعنی تحقیق و توسعه شما از چین هم کمتره که نمی تونید لاستیکی با کیفیت و نرمی یک جنس درجه چهار چینی تولید کنید خدایی 6 ساله ماشین داشتم و هر بار بارز مصرف میکردم به خیال خودم اینکه داخلیه و تولید ملی ولی هر بار جدای خسارتهای چندین برابری که به خودوری خودم وارد میکردم به علت سفتی زیاد نو بودن که بعد از شش ماه بیشتر هم میشد و موجب آسیب به مهره های کمرم شد مجبور شدم از لاستیک نرم درجه چهار چینی که خیلی بهتر از ایرانیهای خودمون بود استفاده کنم که خدایی به خاطر تعمیر نشدن جلوبندی ماشین با زخم راضی هستم لاستیک اشغال چینی درجه چهار استفاده کنم خدایی تحقیق و توسعه برای راضی نگه داشتن مردم مملکت خودمون این قدر بی ارزشه که باید دانش 60 سال پیش رو استفاده کنیم اصلا دنبال تحقیق و توسعه می روید؟؟؟؟؟
  • حامد قربانی نژاد ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    آشغال نسازند. به خدا لاستیک اکبند رو گذاشتم زیر کامیون با بار سبکتر از استاندارد، 58 کیلومتر راه رفت ترکید. ظلم نیست؟ ببندن درب این تقلبی سازها رو . بعد هم میگن 2 ماه طول داره تا جواب بیاد که ایراد از شما بوده یا لاستیک. من پول نقد دادم جنس تقلبی بهم دادن حالام باید بدوم دنبالشون. خدا لعنتشون کنه. درش رو خدا ببنده
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    لاستیک خوب بزنند و ارزان هم بدهند
  • محمد ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    باسلام تا زمانی که دولت به حمایت های بیجا و بدون برنامه اش از صنعت ادامه دهد، اوضاع به همین منوال خواهد بود.
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    ما از سال 1390 از لاستیک بارز 850 در اتوبوس استفاده می کردیم؛ لاستیک بسیار مقاوم و مناسب و ارزانی هست و با وجود کارانتی؛ هرگز از کارانتی استفاده نشدچون لازم نبود؛ و بعدها کارشناس کارخانه بارز اتوبوس ما را بازدید کرد و گفت لاستیک 850 مخصوص باری است (گویا قبلا مشترک بود) و شما باید از 820 که مخصوص اتوبوس با سرعت بالاست؛ استفاده کنید؛ لاستیک 820 نرمتر هست - فقط لاستیک بارز را در بارندگی باید کمی بیشتر احتیاط کرد(با 5 کیلومتر سرعت پایین تر نسبت به برجستون و..) - در ضمن سایر شماره های(مدلها یا گل آج لاستیک) لاستیک بارز کیفیت این دو لاستیک را ندارند
  • محمدحسن ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    بخدا بنده راضیم تایر ایرانی رو حتی کمی گرونتر از تایر ترک یا کره بخرم ولی حداقل کیفیتش برابر اونا باشه.یه جفت تایر ایرانی مشهور گرفتم از صدا نمیشد تو ماشین نشست،عوضش کردم خارجی گرفتم از این رو به اون رو شد.مرد مومن با سیستم و دستگاه 40 سال پیش که نمیشه تو این دنیا رقابت کرد
  • ناشناس ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    خوب دولت هم به جای واردات بی رویه باید یه کمکی به این کارخونه ها بکنه که سیستمشون رو به کنن والا از اونور واردات واز اینور حمایت نکردن نتیجش همین میشه
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    لاستیک های ایرانی پدر ملت را درآورده کارخانجاتشان هم همانند ایران خودرو انحصارطلب هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس