کد خبر 654022
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: حاصل انتخابات آمریکا هرچه بود یک نتیجه قطعی داشت و آن اعلام شکست اخلاقی نظام سیاسی آمریکا بود.

به گزارش مشرق، محمد نهاوندیان عصر امروز در مراسم اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در سخنانی مطبوعات را چشم و آئینه جامعه دانست و اظهار کرد: مطبوعات و رسانه‌ها چشم بیدار مردم برای دیدن زوایایی هستند که برای مردم پنهان است و از این جهت آئینه جامع هستند که زوایایی را به جامعه نشان می‌دهند، که مردم می‌خواهند ببینند.

وی با بیان اینکه اعتلای مطبوعات، آئینه اعتلا و رشد جامعه محسوب می‌شود، افزود: اگر ما در مطبوعاتمان اخلاق، فضائل، آگاهی و روشنایی ببینیم، این هم تجلی آگاهی و روشنایی در جامعه است و هم بر آگاهی جامعه می‌افزاید.

نهاوندیان یکی از وظایف مطبوعات را روشنگری دانست و  تصریح کرد: شعار امسال نمایشگاه مطبوعات به عنوان «صداقت و شفافیت»، بسیار انتخاب آگاهانه و هوشمندانه‌ای بود، این شعار بر صداقت و شفافیت توامان تاکید دارد.

وی با تاکید بر اینکه شفافیت نیاز امروز جامعه ماست، گفت: در پنهانکاری و ناآگاهی رشد به دست نمی‌آید، لازمه رشد پایداری در همه ابعاد حیات اجتماعی است که شفافیت لازمه آن است.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: اگر در اقتصاد خواهان رشد پایدار هستیم باید شفافیت در اطلاعاتمان باشد. مشارکت مردم در بازار سرمایه در گروه شفافیت است.

نهاوندیان اضافه کرد: اگر مشارکت سیاسی می‌خواهیم باید شفافیت سیاسی داشته باشیم؛ در شفافیت خوب است که تاکید کنیم، عمق شفافیت و گستردگی شفافیت نیز لازم است، نمی‌شود در شفافیت بخشی عمل کرد، نمی‌شود به بخشی از واقعیت و یا حقیقت پرداخت و همه حقیقت و نه بخشی از حقیقت را در نظر نگرفت.

نهاوندیان اضافه کرد: به عنوان مثال اگر من در رسانه‌ای که نقش دارم به جای مخاطب‌، بخشی از حقیقت را انتخاب کردم و ذائقه را نیز تغییر دادم و یا به جای مخاطب بر مسند داوری نشستم خیلی به قوه تحلیل جامعه کمک نکرده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور به مقایسه‌ای از روزنامه‌ها و مطبوعات در دنیا و ایران پرداخت و گفت: در مقایسه روزنامه‌ها در همه دنیا، روزنامه‌های عمیق‌تر کمتر از تیترهای درشت استفاده می‌کنند زیرا می‌خواهند خواننده خودش انتخاب کند.

نهاوندیان در همین زمینه افزود: اگر تیتر درشت در رسانه بزنیم، مخاطب احساس می‌کند که شاید می‌خواهیم با صدایی بلند چیزی را بگوییم و طوری فریاد بزنیم که دیگر او چیز نشنود. در شفافیت امکان بخش دیگری از خبر نیز باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه خوب است گاهی رسانه‌ها این امکان را فراهم کنند که مخاطب به همه ابعاد دست پیدا کند، گفت: نباید اینطور باشد که در رسانه‌ها گاهی قفل بیندازیم، اگر اینطور باشد به جامعه کمک نکرده‌ایم.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: این افتخار جامعه رسانه‌ای ما نیست که اینجا و آنجا کسانی با انگیزه‌هایی دروغ‌پراکنی کنند، ما با انگیزه سیاسی و جناحی رسانه، مشکلی نداریم هر کسی انگیزه‌ای دارد و حق دارد که آن را تبلیغ کند اما نمی‌شود از دروغ و افترا برای پیشبرد اهداف سیاسی استفاده کرد، این اهداف حتما ماندگار نخواهد بود و رسوا خواهد شد.

نهاوندیان تاکید کرد: روزنامه‌نگار اخلاقی اقتضاء می‌کند که نظر فردی که درباره او سخن می‌گوید را نیز جویا شود و آن را منعکس کند.

وی برگزاری نمایشگاه مطبوعات را یکی از جلوه‌های صداقت و شفافیت در فضای رسانه‌ای کشور دانست و افزود: صداقت یک مفهوم اخلاقی است. یکی از چالشهای جدی که جامعه را خدشه‌دار می‌کند نبود صداقت و اخلاق است. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه باید معیارهای اخلاقی را در گزارشگری و تحلیل رسانه‌ای رعایت کنیم، گفت: امروز یک رقابت جهانی در عرصه رسانه در حال رخ دادن است.

نهاوندیان با اشاره به نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزود: حاصل رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، هرچه بود یک نتیجه قطعی داشت و آن اعلام شکست اخلاقی نظام آمریکا بود. نحوه سخن گفتن کاندیداها در مناظرات و نحوه پرداختن رسانه‌ها یک چشم‌گشایی در برابر جامعه جهانی است.

وی ادامه داد: ما باید نشان دهیم که در این کشور فضای آزادی بیان وجود دارد اما از بی‌ادبی پرهیز می‌کنیم؛ ما از اینکه کسانی بتوانند افتراع و دروغ بزنند حتما اجتناب می‌کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور اخلاق را یکی از معیارهای پیشرفت در عرصه مطبوعاتی در کشور قلمداد کرد و گفت: توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در گرو این است که ما بتوانیم معیارهای اخلاقی را رعایت کنیم.

نهاوندیان اضافه کرد: اگر ما توانستیم به جای اینکه براساس اصل مارکسیست‌ها که می‌گویند هدف وسیله را توجیه می‌کند، پیروی نکنیم، موفق خواهیم بود ما معتقدیم که هدف وسیله را توجیه نمی‌کند. ما معتقدیم از طریق وسیله‌ای ولو غیراخلاقی نمی‌شود برای رسیدن به هدف حمایت کرد.

وی تصریح کرد: ما حق نداریم دیگران را بدون اینکه دیدگاه‌هایشان را بشنویم و حقی برای دفاع از خودشان داشته باشند را در رسانه متهم کنیم، این معنی واقعی آزادی مسئولانه و بیان صادقانه است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: ما وظیفه داریم اگر با کسی هم که مخالفیم و در جناح مخالف ماست خلاف عدل و اعتدال سخن بگوییم؛ اگر می‌خواهیم عدالت در جامعه برقرار شود مسیرش اعتدال در هدف، روش و شیوه‌هایی است که انتخاب می‌کنیم.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه مطبوعات ما حیاتشان جدا از حیات جامعه نیست، گفت: مطبوعات ما باید به ایجاد فضای رشد و شکوفایی اقتصادی در جامعه کمک کنند، رشد با امیدواری حاصل می‌شود؛ با پراکندن یاس و سیاه‌نمایی به جایی نمی‌رسیم.

وی اضافه کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که باید به نقاط مشترک برسیم. هم‌افزایی که اخیرا بین دولت و مجلس دیده شد، باید در همه ارکان جامعه دیده شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور وظیفه نخست دولت را ایجاد عدالت در فضای آزادی بیان دانست و تصریح کرد: آزادی بیان طبق قانون اساسی که به رسمیت نیز شناخته شده حق مردم است و همه ارکان دولت باید از این حق حفاظت و حراست کنند.

نهاوندیان با بیان اینکه رسانه‌ها باید حق دسترسی به اطلاعات را محقق کنند گفت: دولت باید به مسابقه بهتر شدن کمک کند، سنت برگزیدن برترها در نمایشگاه مطبوعات، سنت مبارکی است.

وی  خاطرنشان کرد: باید بهترینها را تشویق کنیم تا جامعه نیز جزو بهترین‌ها شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: تخصیص صددرصدی یارانه مطبوعات تحقق یافته و در 10 روز آینده به رسانه‌ها پرداخت می‌شود.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مهماندار هواپیما ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
    0 0
    اگر کلینتون بوجود اورنده داعش انتخاب میشد پیروزی اخلاق بود ?!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس