پلیس ترکیه بامداد امروز (چهارشنبه) عملیات همزمانی را در هشت شهر این کشور، برای دستگیری 55 نفر از خلبانان نیروی هوایی ترکیه را که متهم به دست داشتن در کودتای نافرجام 25 تیرماه گذشته این کشور هستند، شروع کرد.

 به گزارش مشرق، این در حالی است که دو هفته پیش نیز حکم دستگیری 73 خلبان ترک صادر شده بود.

پس از این کودتا، 300 خلبان از نیروی هوایی ترکیه اخراج شدند.

این عملیات به دستور دادستانی قونیه و با مرکزیت این شهر در هفت شهر دیگر دنبال می شود.

رسانه های ترکیه که با کد فوری این خبر را منتشر کردند، اطلاعاتی در خصوص شمار خلبانان دستگیر شده نداده اند.

پلیس ترکیه ششم آبان ماه جاری نیز عملیات همزمانی را با مرکزیت شهر قونیه، در 17 شهر دیگر این کشور برای دستگیری این نظامیان شروع کرده بود که بیش از 68 تن از آنها دستگیر شدند.

این نظامیان متهم به عضویت در سازمان تروریستی و ساختار دولت موازی هستند. دولت آنکارا می گوید که گروه گولن طی سال ها، با عملیات نفوذی به عمق دستگاههای دولتی، ساختاری موازی با دولت را در درون دستگاه های دولتی شکل داده است.

به دنبال کودتای نافرجام 25 تیرماه گذشته در ترکیه، شمار قابل توجهی از نیروهای نظامی و امنیتی ترکیه اخراج شدند؛ شمار اخراجی ها در ارتش این کشور براساس آخرین آمار نزدیک به 9 هزار نفر می باشد.

در شب کودتا شمار قابل توجهی از جنگنده های اف 16 نیروی هوایی ترکیه که گفته می شد در کنترل اعضای فتو بود، در عملیات شرکت کرده و شمار دیگری که وفادار دولت بودند برای متوقف کردن این عملیات، با بمباران باند فرودگاه در پایگاه هوایی آکینجیلار آنکارا، مانع از پرواز اف 16 های در کنترل کودتاگران شده بودند.

از سوی دیگر هوشیاری نیروهای امنیتی و شهرداری های در کنترل حزب حاکم موجب شد با ماشین آلات و کامیون های بزرگ، موانع فیزیکی در باندهای پایگاهها ایجاد شود تا از پرواز جنگنده - بمب افکن ها جلوگیری به عمل آید.

حکم دستگیری 73 خلبان نیروی هوایی ترکیه در حالی صادر شده که این نیرو علاوه بر 300 خلبانی که با پاکسازی های اخیر از ارتش اخراج شده اند، به علت استعفای شمار زیادی از خلبانان نیروی هوایی به ویژه در نیمه دوم اقتدار حزب حاکم عدالت و توسعه، ترکیه با کمبود جدی خلبان روبرو شود.

گفته می شود که شمار زیادی از این خلبانها اصولا به خاطر اعمال فشار عوامل گولن نفوذی در نیروی هوایی و جو حاکم بر این نیرو و با نارضایتی استعفا داده و در بخش خصوصی جذب شده اند. به عبارتی بزرگترین نفوذ گروه گولن در نیروی هوایی ترکیه بوده و از این رو، ادعا می شود بزرگترین ضربه را نیز نیروی هوایی ترکیه از گروه گولن خورده است.

رسانه های ترکیه گزارش داده اند که ارتش ترکیه تا حل ریشه ای موضوع کمبود خلبان در نیروی هوایی، آندسته از خلبانان مستعفی که از نظر تحقیقات امنیتی مشکلی در بازگشت به ارتش ندارند، ولی مایل نیستند دوباره به ارتش بازگردند، به عنوان خلبان ذخیره احتیاطی در شرایط اضطراری جنگی به خدمت فرا خواهد خواند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    فکر کنم اردوغان چند روزي حکم بازداشت خودش هم صادر کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس