رئیس‌جمهور در حالی از امنیت رسانه‌ها سخن گفت که بیش از ۱۷ ماه از کارت زرد مجلس به وزیر این دولت بابت سؤال از علت برخورد دوگانه دولت با رسانه‌ها نمی‌گذرد.

به گزارش مشرق، «اگر خود اصحاب رسانه امنیت نداشته باشند و دل نگران امنیت خود و راه و شغل و کار و خط و قلم خود باشند چگونه می‌توانند امنیت را بیافرینند؟ با قلم شکسته و دهان بسته از او کاری ساخته نیست، نشکنیم قلم‌ها را به بهانه واهی، نبندیم دهان‌ها را با بهانه‌های غیر اساسی، بگذاریم در این جامعه آزادی باشد».

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در حالی این سخنان را در مراسم افتتاحیه بیست‌ و ‌دومین نمایشگاه مطبوعات مطرح کرده است که بیش از 17 ماه از کارت زرد مجلس به وزیر وقت ارشاد بابت سؤال از علت برخورد دوگانه دولت با رسانه‌ها نمی‌گذرد.

به همین مناسبت به بازخوانی انتقاد نمایندگان مجلس نهم از سیاست‌های دولت در برخورد با رسانه‌های مخالف می‌پردازیم:

* در دولت یازدهم آزادی بیان وجود دارد اما آزادی بعد از بیان برای برخی رسانه‌ها نیست

مسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران در مجلس نهم در جلسه علنی روز 19 خرداد 94 به نمایندگی از جمعی از وکلای ملت در جریان طرح سؤال از علی جنتی وزیر وقت ارشاد دولت یازدهم با تأکید بر اینکه هیچ جای قانون اساسی جرمی به‌عنوان نقد دولت وجود ندارد، گفت: در دولت یازدهم آزادی بیان وجود دارد اما آزادی بعد از بیان برای برخی رسانه‌ها نیست.

وی با اشاره به اینکه آنچه وزارت ارشاد انجام می‌دهد حکایت از بی‌حرمتی به منتقدان، علما و مراجع دارد، عنوان کرد: برای منتقدان [ دولت یازدهم ] یا «تذکر» یا «دادگاه» یا «تخریب» و یا «عدم حمایت یارانه‌ای» همواره صورت گرفته است و بالاخره به شکلی تحت تنگنا قرار می‌گیرند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم در این باره گفت:‌ «کرسنت» یک قرارداد ننگین و پر از فساد است که تا 50 سال دیگر زیان‌های غیرقابل جبران دارد و اتفاقاً اشکال ما این است که افرادی که خود متهم‌اند اکنون در رأس این پرونده قرار گرفته‌اند.

وی خطاب به وزیر وقت ارشاد دولت یازدهم در این باره اضافه کرد: می‌گویید این مصوبه شورای عالی امنیت ملی است اما آیا شما همه مصوبات این شورا را عمل می‌کنید؟ آل سعود این رژیم کودک‌کش علاوه بر کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع هر روز نسبت به جمهوری اسلامی هتاکی می‌کند چرا باید روزنامه «وطن امروز» به علت نوشتن مطلب علیه این رژیم مؤاخذه گردد و دو بار به همین دلیل دادگاهی شود ولی به کسانی که به مقدسات اهانت می‌کنند حداکثر، تذکر داده می‌شود.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به بی‌سابقه بودن تهدید آل سعود پابه‌پای شیطان بزرگ علیه ایران بیان داشت:‌ دست مریزاد! عجب عزت و اقتداری به ملت ایران در کنار ارتقای گذرنامه داده‌اید!

* فشار و محدودیت بر رسانه‌های منتقد از همان ابتدای دولت یازدهم

میرکاظمی در سؤال خود و در حالی که حدود دو سال از عملکرد دولت یازدهم می‌گذشت با اشاره به برخورد دو گانه وزارت ارشاد با رسانه‌ها به‌عنوان محور اصلی پرسش سؤال‌کنندگان گفت: از همان ابتدای دولت یازدهم شاهد ایجاد فشار و محدودیت بر رسانه‌های اصولگرا و منتقد بودیم.

میرکاظمی گفت: فرمان دست کسی دیگر است اما به هر حال این شما هستید که باید ظرفیت‌سازی کنید؛ آیا حذف خبرنگاران منتقد از نشست‌های خبری مدل جدید دولت راستگویان است؟‌

* رئیس دولت یازدهم علمای منتقد را به بی‌دینی و نداشتن آخرت متهم می‌کند

وی در ادامه طرح سوال خود، تجمع بیشترین نیروهای امنیتی در مقایسه با دولت‌های قبل در دولت یازدهم را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: این نیروها تخصص جنگ روانی دارند و روزانه بولتن‌هایی تهیه نموده و به‌عنوان «تخریب دولت» و نه منتقدین به آقای رئیس‌جمهور تحویل می‌دهند و مرتب روی اعصاب ایشان می‌روند و این باعث شده است که ایشان در همین مدت کوتاه بدترین بی‌حرمتی را به منتقدین داشته باشد و الفاظی چون «ترسوها»، «بی‌سواد»، «بزدل سیاسی»، «بی‌شناسنامه حرف زدن»، «بروید به جهنم»، «اقلیت ناچیز»، «عقل سالم در بدن سالم» و ... را خطاب به منتقدین به‌کار برده است و وقتی علما از سر دلسوزی نقدی به دولت دارند در جواب، آنها را متهم به بی‌دینی و نداشتن آخرت می‌کنند.

میرکاظمی با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب به دولت جهت عدم اهانت به منتقدان،‌ نوع دیگر سانسور در این دولت را امنیتی کردن خواند و گفت: به‌دلیل تعدد قابل موضوعات در همین دوره کوتاه باید پرسید چرا برخورد دوگانه با مصوبات شورای عالی امنیت ملی می‌شود؟

میرکاظمی در بخش دیگری از طرح سؤال خود از وزیر وقت ارشاد دولت یازدهم به مذاکرات ژنو اشاره کرد و با طرح این سؤال که چرا نقد آن ممنوع شده است، گفت: ممکن است بگویید مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده است. مگر به سر این مردم چه می‌خواهید بیاورید که نقد آن را ممنوع کرده‌اید؟ اگر مصوبه شوراست چرا آن را کامل اجرا نمی‌کنید؟

* بیشترین فشارها بر صداوسیما از سوی دولت یازدهم صورت گرفته است

وی با استناد به قانون اساسی که مصوبات شورای امنیت ملی را پس از تأئید مقام معظم رهبری برای مجلس و صدا و سیما قابل اجرا می‌داند اظهار داشت: آیا این مسیر طی شده است؟ بیشترین فشارها بر صدا و سیما و بی‌سابقه‌ترین اعمال مسئولیت‌ها از سوی دولت یازدهم در این دوره اعمال شده است و صدا و سیما یک نقد درست و حسابی نمی‌تواند بکند.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم در این باره گفت: صدا و سیما یک گزارش از گرانی که امان مردم را بریده است نمی‌تواند پخش کند؛ حدود یک ماه پیش [ اردیبهشت 94 ] برنامه «اقتصاد ایران پس از تحریم» را که اطلاع‌رسانی هم کرده بود، از نهاد ریاست‌جمهوری دستور می‌دهند که پخش نشود و جلوگیری کنید. آنقدر فشار آوردند که برنامه «20 و 30» هم محدود شد؛ شما بنزین را افزایش قیمت دادید، اما چرا بحث صدا و سیما را در این مورد ممنوع کردید و ابلاغ کرده‌اید کسی در این مورد صحبت نکند؟

وی با یادآوری شعار دولت یازدهم درباره صادق بودن با مردم خاطرنشان کرد: چه کسی اجازه این برخورد دوگانه را داده است؟‌ شما حتی در انتخاب، نمایندگانی که به برنامه‌های سیاسی و اقتصادی هم دعوت می‌شوند دخالت می‌کنید؛ به‌طور نمونه چند روز گذشته شبکه شش از دو نماینده برای یک برنامه دعوت کرده است با فشار دولت یکی از این نمایندگان که در راه صدا و سیما بود علی‌رغم اطلاع‌رسانی که شده بود باز می‌گردد و نماینده دیگری جایگزین او می‌شود، کجای این موارد در گذشته سابقه داشته است؟

میرکاظمی در ادامه طرح سوال جمعی از نمایندگان مجلس نهم از وزیر وقت ارشاد دولت یازدهم با اشاره به تعطیل کردن برنامه «ثریا» از سوی دولت گفت: اخیراً با تغییر ساعت پخش این برنامه که تقارن با اذان مغرب دارد و کاهش یک ساعته از زمان آن اجازه پخش یافته است و لازم است که بگویم که پس از پخش مستند هسته‌ای، دولت فشار آورد که محل ضبط برنامه باید تخلیه شود و در حال حاضر آنها را آواره کرده‌اید آن هم گروهی جوان را که به سرنوشت انقلاب علاقه‌مندند؛ کدام قانون به شما اجازه دخالت در صدا و سیما را داده است؟

*** سبد کالا؛ هولوکاست دولت

وی با یادآوری عملکرد غلط دولت و توان ضعیف تیم عملیاتی دولت در موضوع سبد کالا اظهار داشت: این موضوع در صدا و سیما نقش هولوکاست را پیدا کرده است و حتی نمی‌گذارید تصاویری که خود مردم ارسال کرده‌اند پخش شود.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با طرح این سؤال که چرا دولت در سالگرد شهادت شهید تهرانی‌مقدم اجازه پخش برنامه مربوط به دستاوردهای موشکی کشور را نداده است، گفت: شما با فشار به صدا و سیما از پخش آن جلوگیری کردید باید سؤال شود آیا دیگر چیزی از صدا و سیما باقی می‌ماند؟

وی با انتقاد از دولت یازدهم تحت فشار قراردادن صدا و سیما با استفاده از ابزار بودجه تصریح کرد: آیا درست است با به راه انداختن جنگ روانی موجی از فشار به مدیران صدا و سیما وارد شود که این موج به رده‌های پائین نیز انتقال یابد؟

میرکاظمی در بخش دیگری از طرح سؤال نمایندگان مجلس نهم از وزیر وقت ارشاد با اشاره به برخورداری روزنامه‌ها و رسانه‌های حامی دولت یازدهم از یارانه بالا گفت: آنها حتی از تعرض به خانواده شهدا هم کوتاهی نکردند، به‌عنوان مثال پدر شهید احمدی‌روشن در جشن پیروزی هسته‌ای شما که انسان را به یاد آن ضرب‌المثل «خر برفت و خر برفت» می‌اندازد، شرکت نکرد که این واقعاً از بصیرت ایشان بود؛ ببینید رسانه‌های حامی شما چه اتهاماتی را علیه او نسبت داده‌اند که واقعاً زبان از بیان آنها شرم دارد؛ آیا شما به آنها تذکر دادید؟

* الفاظ و عباراتی علیه مجلس به کار می‌برند که سابقه نداشته است

وی با تصریح بر این نکته که در هیچ زمانی هجمه علیه مجلس شورای اسلامی به این اندازه نبوده است، خاطرنشان کرد:‌ طبق اصول 84 و 86 قانون اساسی نماینده مجلس می‌تواند بر حسب وظایف نمایندگی خود مسائل داخلی و بین‌المللی را نقد کند و کسی نمی‌تواند متعرض او شود، اما امروز الفاظ و عباراتی علیه مجلس به کار می‌برند که سابقه نداشته است.

* نماینده مجلس برای حفظ آبروی خود هیچ انتقادی از دولت نمی‌کند

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: البته جای تذکر به هیأت رئیسه مجلس نیز وجود دارد که باید برخورد لازم را در این زمینه انجام دهد؛ در شهرستان‌ها رسانه‌های مجازی که علیه نمایندگان منتقد دولت مطلب می‌نویسند مورد حمایت قرار می‌گیرند و نسبت به تخریب نماینده اقدام می‌کنند تا او را مهار کنند، به طوری که نماینده برای حفظ آبروی خود هیچ انتقادی نداشته باشد.

وی خطاب به وزیر وقت ارشاد دولت یازدهم، تخریب را ناشی از بی‌هنری، بی‌منطقی و انحصار‌طلبی عده‌ای ضعیف که توان حل مشکلات مردم را ندارند برشمرد و اضافه کرد: شما یک مجلس بی‌خاصیت می‌خواهید که فقط تملق گویی دولت را بکند که این با روح مجلس و قانون اساسی منافات دارد.

میرکاظمی در بخش دوم طرح سؤال خود پس از پاسخ وزیر وقت ارشاد دولت یازدهم گفت: اگر مصوبه شورای عالی امنیت ملی جهت ممنوعیت سخن گفتن از پرونده کرسنت مورد استناد واقع می‌شود، پس چرا به مصوبه دیگر این شورا راجع به ممنوع‌التصویری سران فتنه عمل نمی‌شود؟ من نامه شما ـ علی جنتی ـ را دارم که به رسانه‌ها گفته‌اید راجع به کرسنت صحبت نکنید.

میرکاظمی از اهانت روزنامه بهار به امیر مؤمنان علی(ع) در شب عید غدیر سخن گفت و عنوان کرد: شما [ وزیر وقت ارشاد دولت یازدهم ] از توقیف این روزنامه توسط قوه قضائیه اعلام تأسف کردید. این چه نظارتی است؟ روزنامه‌های متعلق به نهاد مطبوعاتی شما به سپاهی که امام(ره) فرمودند اگر سپاه نبود کشور نبود اهانت می‌کنند اما شما در برابر یارانه بیشتر به این رسانه دادید.

وی با اشاره به ادعای وزارت ارشاد مبنی بر شفاف بودن پرداخت یارانه‌ها به مطبوعات خاطرنشان کرد: ما روی همین شفافیت بحث داریم چرا عدالت رعایت نمی‌شود؟

این نماینده مجلس نهم در سؤال خود از وزیر سابق ارشاد دولت یازدهم با یادآوری تذکر 160 نماینده به وزیر ارشاد با مضمون چرایی توقیف رسانه‌های منتقد دولت و بی‌توجهی وزارت ارشاد به این تذکر اظهار داشت: در جریان هتاکی به پیامبر اسلام 80 نماینده تذکر جدی به شما دادند که نظارت بیشتری داشته باشید؛ چه اتفاقی افتاد؟‌ و نیز در جریان اهانت به امام حسین(ع) در روزنامه اعتماد، کمیسیون فرهنگی خواستار برخورد فوری با این روزنامه شد، آیا توقیف شد؟ حتی یک تذکر هم نگرفت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سربدار ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    اما آنجا که روحانی نگران بستن دهان منتقدان بود، بی‌اختیار یاد و خاطره عبارات او در حق منتقدین در ذهن شکل می‌گیرد! حافظه مردم فراموش نمی‌کند که روحانی بارها و بارها منتقدین خود را با الفاظی بی‌سابقه مورد خطاب قرار داد و آنها را به جهنم حواله داد! عباراتی مثل بیسواد، کودک، نادان، حسود و ... تنها بخشی از کلکسیون سخنان روحانی خطاب به منتقدین است. اما همین که بالاخره رئیس‌جمهور نگران امنیت اصحاب رسانه شده، جای شکرگزاری دارد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس