کد خبر 507521
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۳

اگر خشکسالی برای مدتی طولانی در ایران اتراق کند و تغییرات اقلیم در کنار بحران آب به آن اضافه شود، چاره‌ای جز ترک دیار برای ساکنان فلات ایران نخواهد ماند.

به گزارش مشرق،خشکسالی، تغییرات اقلیم و بحران آب، مباحث داغ و نگران کننده‌ای است که این روزها در کنار نام کشورمان ایران بسیار ذکر شده و همیشه به چشم می‌خورد اگر مردم و مسئولان ارشد برای منطبق شدن با شرایطی که این روزها در کشورمان بیداد می‌کند جدی‌تر وارد عمل نشوند معلوم نیست چه برسر این مرز و بوم خواهد آمد؟ در ادامه مطلب برای به بیان حساسیت و اهمیت موضوع می‌پردازیم.

**ایران در احاطه خشکسالی

میانگین درجه حرارت ایران یک و نیم درجه سانتی گراد افزایش داشته و میانگین بارندگی 15 درصد کاهش یافته و ناسا پیش بینی کرده خشکسالی در خاورمیانه و ایران برای مدتی طولانی اتراق خواهد کرد هر چند که این اتفاق یک پدیده‌ای طبیعی است که هر از گاهی می‌آید و چند سالی کمتر یا بیشتر می‌ماند و می‌رود.

**خشکیدگی پس از خشکسالی

باید توجه داشت که خشکسالی، خشکیدگی و بی آبی کلمات مجزا از هم بوده و مترادف یکدیگر نیستند ولی اگر خشکسالی ادامه پیدا کند در نهایت خشکیدگی روی می‌دهد و در این شرایط رطوبت خاک به حداقل می‌رسد و با کوچکترین نسیمی ممکن است هوا غبار آلود و تیره و تار شود، اما آیا کشور ما به این مرحله رسیده است؟

**ایران و بحران آب

ایران تاکنون 85 درصد منابع آب زیر زمینی خود را از دست داده و طبق برخی تعاریف بین المللی هم اینک کشورمان اسم خود را در لیست کشورهای غرق در بحران آب به ثبت رسانده است و دلیل این واقعیت تلخ چیزی نیست جزء ساخت بی ضابطه سدها و توسعه کشاورزی، برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی، بی توجهی به تغذیه دوباره آنها، توسعه مناطق صنعتی و مسکونی بدون در نظر گرفتن توان طبیعت و تشویق جامعه برای افزایش جمعیت و به دنبال آن مصرف بیش از حد منابع آبی که بحران کم آبی را تشدید می‌کند.

**خشکسالی و تغییر آب و هوا

خشکسالی و تغییر آب و هوا یک شرایط جوی است که تغییرات آن در دوره‌ای کوتاه مدت بررسی می‌شود و یک رویداد مستقل است و با عبارت تغییر اقلیم متفاوت است.

** تغییر الگوی بارش از برف به باران 

تغییرات اقلیمی در دوره‌های بلند مدت ظاهر می‌شود و آثار آن در تغییر الگوهای آب و هوا بروز می‌کند و یکی از اثرات آن که به شدت به خشکسالی دامن می‌زند، تغییر الگوی بارش از برف به باران است،  و این موضوع جا به جایی بارش‌ها نگران کننده است. این تغییر الگوی بارش چند سالی می‌شود که در ایران پدیدار شده با اینکه در فصل پاییز و زمستان کشاورزی تعطیل بوده و نیاز آبی چندانی وجود ندارد باران به جای برف می‌بارد و ذخیره برفی که در نوک قله کوه‌ها مانده و در فصل گرم با جاری شدن در قالب آب‌های رودخانه‌ای به مناطق پایین دست سرازیر می‌شود و در اصل دوام و بقای خشکسالی را کوتاه می‌کند با این تغییر الگوی بارش‌ها اثری از خود بر جای نمی‌گذارد.

**عواقب گرم شدن دمای زمین 

تغییرات اقلیمی از جمله خشکیدگی، سیل، آتش سوزی جنگل‌ها، کاهش آب‌های زیر زمینی، افزایش ریسک تولید الکتریسیته، افزایش بیماری‌های تنفسی، بالا رفتن سطح آب اقیانوس‌ها، افزایش یک درجه‌ای دمای کره زمین، کاهش وسعت یخ‌های قطبی به اندازه 2 برابر ساخت  انگلستان از جمله تاثیرات گرم شدن زمین است.

**عدم آمادگی مردم جهان با گرمایش زمین

حالا که تمامی کشورهای جهان بویژه کشورهای در حال توسعه تحت تاثیر گرمایش زمین و عواقب مخرب آن قرار گرفته‌اند آیا مردم جهان آمادگی لازم برای مواجهه با این اتفاق بزرگ جهانی  را دارند؟

با اینکه سال‌هاست ثابت شده تغییرات اقلیم که در اثر گرمایش زمین پدید آمده شرایط زیستی را دشوارتر می‌کند آیا دولت، مسئولان و مردم به وظیفه اساسی خود برای انطباق با شرایط جدید مواجهه، کنترل و کاهش روند گرمایش زمین و برخورد جدی با شرایط سخت پیش رو برنامه ریزی و طرح ریزی کرده‌اند؟ یا بر اثر سیل، خشکیدگی و غبار آلودگی‌ها که این روزها شاهد آن هستیم باید برای همیشه بساط زندگی را همچون مردم سوریه که در سال 85 برابر خشکیدگی دیار خود را ترک کردند، ما نیز خداحافظی کنیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فرهاد ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    0 0
    از روسیه اب می اریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس