رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که ایران تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۱۶) رسما به پروژه بین‌المللی گداخت هسته‌ای (ایتر) می‌پیوندد.

 به گزارش مشرق، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (شنبه) پس از دیدارش با برنارد بیگوت مدیرکل پروژه بین‌المللی گداخت هسته‌ای (ایتر) در جمع خبرنگاران با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان انرژی اتمی و این پروژه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال میلادی جاری رسما به ایتر می‌پیوندد.

صالحی ادامه داد: پروژه ایتر یک پروژه بین‌المللی در ارتباط با گداخت هسته‌ای است و همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم، می‌توان گفت این پروژه پاسخ بشر برای تأمین انرژی مادام العمر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا عضو این پروژه هستند، عنوان کرد: قرار است در سال ۲۰۲۵ اولین فرآیند گداخت هسته‌ای را در آن مشاهده کنند و امید می‌رود در طی سال‌های ۲۰۴۰ تا ۲۰۵۰ این پروژه به صورت تجاری دربیاید و برای تجاری سازی به زمانی طولانی نیاز است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در ضمیمه سه برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) به همکاری‌های ۱+۵ با ایران در خصوص فناوری‌های نو از جمله گداخت هسته‌ای اشاره شده است، گفت: چند ماه پیش من به همراه آقای ستاری در سفری که به فرانسه داشتیم از این پروژه به صورت کامل بازدید کردیم و در ادامه این همکاری‌ها، امروز آقای بیگوت به ایران سفر کرد.

صالحی درباره امضای تفاهم‌نامه بین سازمان انرژی اتمی و ایتر گفت: اولین تفاهم‌نامه بین دو طرف برای محرمانه ماندن اطلاعات امروز امضا شد که طرفین متعهد شدند اطلاعات بین آنها محرمانه باقی بماند.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین عنوان کرد که قرار است تفاهم‌نامه‌ای در آینده بین سازمان انرژی اتمی و ایتر امضا شود که شامل کلیاتی است که بر سر آنها به توافق رسیده‌ایم. همچنین یک توافقنامه در خصوص جزییات همکاری نیز در دست تهیه است که باید بیشتر روی آن کار شود و امیدواریم ظرف چند هفته آینده این تفاهم‌نامه‌ها نیز به امضا برسد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجید آقا ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم بسیار عجیب است که آقای دکتر صالحی به عنوان یک دانشمند "گداخت" را پاسخ بشر برای تأمین انرژی مادام العمر می داند! و این در حالیستکه هیچ نشانه ای از امکان اجرای چنین طرحی در بازه زمانی حتّی دراز مدّت به نظر نمی رسد و از سوی دیگر در مباحث تئوریک نیز سئالات بدون پاسخ بسیاری وجود دارد که خلاصۀ ان پرسشها این است که آیا اصولا آنچه ما تصوّر می کنیم در خورشید روی می دهد درست است که مشابه آنرا در سیاره زمین بازسازی کنیم؟ شاید این موضع هم مثل موضوع برجام محرمانه است؟
  • ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    نه عزیزم . یک شو است برای مسخره کردن مردم که فکر کنیم دارند کار علمی می کنند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس