فضای نشر و کتاب همیشه سعی کرده است به مسائل مختلف بپردازد؛ یکی از این حوزه‌ها موضوع "امریکاستیزی" و استکبارستیزی" است.؛ که نویسندگان مختلف به این موضوع پرداخته‌اند.

به گزارش مشرق، صبح روز 13 آبان 1357، دانش‌آموزان در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند.

گروه گروه، داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند؛ ساعت 11 صبح، مأموران،‌ ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان این جمعیت خروشان پرتاب کردند؛ اما اجتماع کنندگان در حالی که به سختی نفس می‌کشیدند، صدای خود را رساتر کرده و با فریاد الله‌اکبر، لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افکندند.

در این هنگام تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان بی‌گناه، یکی پس از دیگری، در خون خود غلتیدند. در این روز، 56 نفر شهید و صدها نفر مجروح شدند.

تسخیر سفارت امریکا در 13 آبان 1358 هم برگ دیگری به تاریخ این روز اضافه کرد؛ تا 13 آبان همیشه یادآور "مرگ بر امریکا" باشد.

 

در این گزارش به معرفی تعدادی کتاب معروف درباره این موضوع و "امریکا ستیزی" پرداختیم:

 

آمریکاستیزی چرا؟

نویسنده: روژه گارودی

ناشر: کانون اندیشه جوان

 

 

گارودی در این کتاب کوتاه و خواندنی، خاستگاه تاریخی و مبانی نظری شکل‌گیری عالمی به نام «آمریکا» را تبیین کرده و سپس دو مکتب «آمریکاگرایی» و «آمریکاستیزی» را تئوریزه می کند.

آمریکاستیزی -آن سان که گارودی در مقدمه‌ی کتاب اذعان می‌دارد- نه برخوردی متعصبانه با یک ملت مستقل و نه نوعی ملی‌گرایی افراطی است. آمریکاستیزی یعنی مقابله با یک فرهنگ ‌خاص که ما آن را فرهنگ «آمریکایی» می‌نامیم.

 

تاریخ شفاهی دانشجویان پیرو خط امام: دانشجویان و گروگان‌ها

مؤلف: حسن جودوی

ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

 

 

مجموعه حاضر شامل مصاحبه‌هایی با چند تن از دانشجویان پیرو خط امام است که به بازگویی حوادث لانه جاسوسی و حال و هوای روزهای تسخیر لانه جاسوسی پرداخته‌اند.

هدف از انتشار این مجموعه، تبیین بهتر زوایای مختلف این واقعة دوران‌ساز در تاریخ انقلاب اسلامی بوده است. «نادر دبیران»، «زینب کدخدایی»، «معصومه ابتکار»، «فروز رجایی‌فر»، «ملیحه نیشابوری»، «علی ورامینی»، «سیدمحمد هاشمی اصفهانی» و ... از جمله افرادی هستند که با آن‌ها مصاحبه شده است.

در پایان نیز گزیده‌ای از وصیت‌نامه شهدای دانشجویان پیرو خط امام درج شده است.

 

جنبش وال استریت و روزهای ناآرام آمریکا:  بررسی و کالبدشکافی ابعاد قیام مردم غرب علیه نظام سرمایه‌داری

نویسنده: اسدالله افشار

ناشر: سفیر اردهال

 

 

موضوع این کتاب، تبیین علل قیام مردم آمریکا علیه نظام سرمایه‌داری است. کتاب حاضر، در بیست فصل تدوین گردیده و تلاشی است در راستای بازخوانی علل شکل‌گیری «جنبش وال‌استریت» و تبیین علل قیام مردم آمریکا علیه نظام سرمایه‌داری.

عناوین برخی فصول مندرج در کتاب، عبارتند از: آشنایی با وال استریت؛ جنبش اشغال وال استریت نشانه‌ای از ناخوشی اقتصاد جهان؛ ماهیت تظاهرات اعتراضی در وال‌استریت؛ شکسته شدن استخوان‌های لیبرالیسم؛ جنبش وال استریت، بحران جهانی اقتصاد و ارزیابی کارآیی نظام سرمایه‌داری؛ واقعیت نظام اقتصادی امریکا؛ نگاه سیاسی سیاست‌بازان آمریکایی به جنبش وال‌استریت؛ و بررسی کارنامه جنبش وال استریت و سابقه بحران‌های اقتصادی در آمریکا و اروپا."

 

تسخیر: اولین روایت مکتوب از درون سفارت تسخیر شده آمریکا در تهران

نویسندگان: معصومه ابتکار؛ فریبا ابتهاج‌شیرازی

ناشر: اطلاعات

 

 

این کتاب گزارشی است مبتنی بر خاطرات و یادداشت‌های روزانه مولف درباره اشغال سفارت سابق آمریکا و شرح رویدادها و وقایعی که از لحظه ورود دانشجویان به سفارت در آبان سال 1358تا پایان مدت گروگان‌گیری ( 444روز) روی داده است .

نگارنده که خود در مقام سخنگوی دانشجویان از آغاز تا انجام آن حضور داشته و شاهد حوادث بوده, در این کتاب از گروگان‌های آمریکایی, نیروهای سیاسی میانه‌روی ایرانی که باعث آزادی گروگان‌ها شدند, همچنین از دانشجویان و خانواده آنها, جزییات طرح اشغال سفارت, رهبران اصلی دانشجویان و اختلاف نظرهای مذهبی ـ سیاسی پس از پیروزی انقلاب سخن می‌گوید .

کتاب از ده فصل با این عناوین تشکیل شده است : 1ـ ابتدا و قبل از آن, 2ـ اشغال بتخانه, 3ـ استقرار, 4ـ گشایش رمز اسناد, 5ـ مذاکره هرگز, 6ـ گروگان‌ها و دانشجویان, زندگی در داخل سفارت, 7ـ جنگ‌های رسانه‌ای, 8ـ در ورای دیوارها, 9ـ شکست نیروهای دلتا, 10ـ حل و فصل اختلافات, سازش‌ها و تحویل سالم گروگان‌ها .

کتاب از ضمایمی نیز برخودار است که عبارت‌اند از :اسامی شهدا و جانبازان دانشجویان مسلمان پیرو خط امام, نامه امام خمینی (ره) به پاپ ژان پل دوم, و متن اطلاعیه‌های دانشجویان مسلمان پیرو خط امام پس از اشغال سفارت .گفتنی است کتاب حاضر در سال 1371تالیف شده اما نخستین بار در سال گذشته توسط ناشری کانادایی منتشر و اینک ترجمه آن به چاپ رسیده است.

 

رویای امریکایی

مولف: هاوارد زین

مترجم: فاطمه شفیعی سروستانی

 

 

این کتاب نسخه خلاصه شده کتاب «تاریخ مردم ایالت متحده»، به قلم «هاوارد زین» برای جوانان است. نویسنده در این کتاب به عنوان مورّخی مارکسیستی، تاریخ آمریکا را از نگاه کارگران، مردم گرایان، سیاه پوستان، زنان، بردگان و سرخ پوستان این کشور، مورد بررسی قرار داده است.

او در بررسی خود جنگ داخلی آمریکا؛ جدایی آمریکا از بریتانیای کبیر؛ راه اندازی انقلاب بلشویکی؛ تأثیرهای جنگ جهانی اول و دوم بر آمریکا و نقش یهود و خاندان های زرسالار همچون: «روچیلدها»؛ «راکفلرها» و... در تحولات تاریخی غرب را مورد توجه قرار داده است.

همچنین کتاب او منازعات سرخ پوستان با اروپائیان تازه وارد، فعلیتهای جانفرسای سیاهپوستان علیه برده داری، کارگران علیه نظام سرمایه داری، زنان علیه نظام مردسالار و جنبش مدنی سیاهپوستان آمریکا در دهه 1960 م. را به تصویر می کشد.

 

ما امریکا را زیر پا می گذاریم

نویسنده: محمد صائبی

ناشر: دانش و اندیشه معاصر

 

 

هدف از نگارش کتاب «ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم» این است که خوانندگان ضمن آشنایی با تاریخ واقعی و مستند، به نقش مؤثر ملی­گرایان، توده‌ای‌ها و صهیونیسم بین‌المللی در پیروزی کودتای آمریکا 28 مرداد، تحولات سیاسی اقتصادی، نظامی و فرهنگی ایران در دوران محمدرضا پهلوی، مبارزات بی‌امان امام خمینی(ره) علیه شاه، آمریکا و اسرائیل پی‌ببرند.

مباحثی نظیر عوامل سقوط شاه، عوامل پیروزی انقلاب اسلامی، ظهور و سقوط دولت موقت، تصرف سفارت آمریکا در تهران، شکست نظامی آمریکا در طبس، بحران گروگان‌های آمریکایی در تهران، کودتای نوژه، توطئه کردستان و نقش عوامل بیگانه، از عنوان بخش‌های این نوشتارند.

موضوعاتی نظیر جنگ هشت ساله عراق علیه ایران، جنگ نفت، جنگ شیمیایی، جنگ خلیج فارس، پذیرش قطعنامه 598، فاجعه هواپیمایی ایرباس ایرانی، جنگ تبلیغاتی غرب تحت لوای آیات شیطانی، اعتراف صدام به شکست و بالاخره نقش فعال سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی شرق و غرب را از دیگر موضوعات بررسی شده در این کتاب می باشد.


منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس