سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت:خلاهای قانونی برای برخورد با دوتابعیتی ها وجود دارد

به گزارش مشرق، نحوه مواجهه با پروژه های متعدد نفوذ دشمن در دو بخش خلاصه می شود، پیشگیری و برخورد. برای موفقیت در هردو وجه این موضوع لازم است که برخی از مختصات و شاخصه ها را در دستور کار قرار داد. عدم به کارگیری دوتابعیتی ها، نظارت دقیق مجلس و عدم توجه به سروصداهای غربی ها در برخورد با مجریان نفوذ از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد. در خصوص ارزیابی کمیسیون امنیت ملی نسبت به پرونده های نفوذ و همچنین، نوع نگاه این کمیسیون نسبت به این مقوله به گفت و گو با دکتر سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پرداختیم.

متن کامل این گفت و گو پیش روی شماست:

-آیا کمیسیون امنیت ملی مجلس پرونده های نفوذ پیرامون برادران نمازی، زاغری و کمال فروغی را مورد بررسی قرار داده است. پیگیری این پرونده ها به کجا رسیده است؟

البته همان طور که مستحضر هستید این پرونده ها مربوط به کمیسیون امنیت ملی نمی شوند و ارتباطی هم با این کمیسیون پیدا نمی کنند. این مواردی که مطرح کردید روند قضایی خود را طی می کنند. اما به هر حال این پرونده ها در قوه قضاییه کارشان در حال انجام است و نیازی نبود که در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی مطرح شوند. درست است، پرونده های امنیتی از جمله پرونده هایی که اشاره کردید در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مورد بحث و بررسی واقع می شوند، اما کمیسیون به آن ها ورود نمی کند و اساسا دستگاه های امنیتی و قضایی پیگیر این امور هستند.

– با توجه به اهمیت پروژه نفوذ و همچنین، اهمیت بالای پرونده های ذکر شده در سوال قبل، جایگاه این پروژه دشمن در کمیسیون امنیت ملی خانه ملت کجاست؟

نکته حائز اهمیت اینکه در کمیسیون، پروژه نفوذ اهمیت ویژه و بالایی دارد. با تاکیداتی که مقام معظم رهبری در این زمینه داشته اند، تمامی دستگاه ها و سازمان ها را در این رابطه حساس کردند و کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز حساسیت بالایی نسبت به پروژه نفوذ دارد. ما دو جلسه ویژه برای بررسی پروژه نفوذ گذاشتیم و با حضور مسئولان دستگاه های امنیتی ابعاد مختلف این پروژه در جلسات بررسی، بحث و گفتگو شده است. آنچه که به نظر کمیسیون امنیت ملی مجلس می آمده به مراجع منتقل شده و توصیه هایی نیز در این زمینه ارائه شده است است. خواست هایی به صورت مکتوب به آن ها منتقل شده و در آینده نیز در دستور کار جلسات پروژه نفوذ در اولویت بررسی و بحث قرار دارد.

– دکتر پزشکیان جاسوس بودن دری اصفهانی را رد کرده است، نظر کمیسیون نسبت به این اتخاذ موضع نائب رئیس مجلس چیست؟

روزی که آقای کریمی قدوسی، حاجی دلیگانی و همچنین آقای حسن نوروزی، سوال از وزیر اطلاعات داشتند و این سوال در صحن علنی مطرح شد، آقای کریمی قدوسی در سخنانش از آقای دری اصفهانی نام بردند، به دنبال آن آقای علوی، وزیر اطلاعات یادداشتی برای رئیس جلسه نوشتند تا در این جلسه به دلیل نام بردن از این شخص در تریبون علنی اشاره شده و در این خصوص شفاف سازی شود. عین یادداشت نیز این بود که با توجه به بررسی های وزارت اطلاعات و نظر کارشناسان این موضوع، تاکنون جاسوس بودن دری اصفهانی اثبات نشده است و جاسوس بودن ایشان هنوز محرز نشده است. در آن جلسه نیز چون آقای پزشکیان رئیس جلسه بودند، عین آن یادداشت وزیر را قرائت کردند.

– آیا کمیسیون در این رابطه نظری دارد؟

این موضوع ارتباطی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ندارد. البته باید عرض کنم که برخی از مدیران دوتابعیتی مشغول در دستگاه های دولتی برکنار شده اند.

– کمیسیون امنیت ملی مجلس در موضوع دوتابعیتی ها ورود کرده یا در دستور جلسات این موضوع بررسی شده است؟

کمیسیون وارد جزئیات نمی شود و پیگیر افراد دوتابعیتی نیست. این کمیسیون تنها از دستگاه ها دعوت می کند و با آن ها پیرامون موضوعات صحبت می کند  و نظرات و پیشنهادات تخصصی خود را را پیرامون موضوعات ارائه می دهد. بنابراین این دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی هستند که این پروندها را پیگیری و بررسی می کنند و اگر لازم بود گزارشات خود را به کمیسیون می دهند.

در ارتباط با دوتابعیتی ها نیز باید بر این نکته تاکید کنم که اساسا تابعیت مضاعف، زمینه ساز نفوذ و جاسوسی است. کمیسیون امنیت ملی نیز نسبت به این موضوع حساس است. همان گونه که برخی از نمایندگان درخواست تحقیق و تفحص را در این زمینه کردند که البته کمیسیون امنیت ملی مجلس با انجام تفحص موافقت نکرد، چرا که نظر کمیسیون این بود که در حال حاضر مشکل در تحقیق و تفحص نیست، مشکل اصلی خلاهای قانونی موجود برای برخورد با دوتابعیتی ها یا دارندگان گرین کارت و یا دارندگان اقامت کشورهای خارجی است. این خلاهای قانونی باید حل شود، وگرنه تحقیق و تفحص نتیجه ای نمی دهد. به همین جهت کمیسیونی در مجلس تشکیل شده به نام کمیسیون مشترک با شرکت اعضای کمیسیون قضایی، کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون شوراها و کمیسیون امنیت ملی و در هر کمیسیون چند نفر انتخاب شدند تا قانون دو تابعیتی ها مورد بررسی قرار گیرد و خلاها را اولا رفع کنند و ثانیا تکالیف و حقوق دو تابعیتی ها، گرین کارت و اقامت را تفکیک نمایند.

 

– دوتابعیتی هایی که ایران به دلیل نفوذ و جاسوس بودن دستگیر کرده صدای مقامات غربی را درآورده دلیل این سرو صداهای و قیل و قال ها جیست؟

اشخاص دو تابیعتی همواره مورد طمع دستگاه های اطلاعاتی خارجی هستند و  این دستگاه ها سعی می کنند تا از این افراد استفاده کنند. هر چند خود تابعیت مضاعف از نظر حقوق بین‌الملل و حقوق داخلی کشورها امری نامطلوب است و گاهی جرم محسوب می‌شود، به همین خاطر پنهان‌کاری می‌شود و فرد اعلام نمی‌ کند که تابعیت کشور دیگری را دارد. تاکنون نیز افراد دوتابعیتی ها ضررهایی را با جاسوسی و جرم های اقتصادی به کشور وارد کرده اند. در جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ۱۰ شهریور هم عنوان شد که دو تابعیتی ها مورد توجه جدی سرویس های اطلاعاتی دشمن هستند و در پروژه نفوذ به کار گرفته می شوند.

افراد دوتابعیتی که به اتهام جاسوسی و خرابکاری توسط دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی کشور دستگیر می شوند، بخشی از مهره های پروژه نفوذ غرب هستند و به همین دلیل ضربات سنگینی از سوی اطلاعات جمهوری اسلامی به برنامه ها و مهره های ان ها وارد می شود و پروژه نفوذ را عقیم می گذارد. داد و بیدادهای حقوق بشری در رابطه با دستگیری ها که شما نیز به آن اشاره کردید، سیاسی و غیرصادقانه است و هرگز دستگاه های امنیتی ایران نباید تحت تاثیر این قیل و قال ها قرار گیرند، چرا که چندین دهه است این روش برای فشار به ایران از سوی غرب دنبال می شود. در اصل این منافع نابحق آن هاست که در خطر قرار گرفته و هیچ رنگ و بوی حقوق بشری در آن مطرح نیست.

 
منبع: پایگاه نفوذ
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس