استاد دانشگاه دافوس کشورمان با بیان اینکه ما در آینده می توانیم از تجربیات میدان سوریه در سطح منطقه و در کشورمان استفاده کنیم ما در سوریه مانور برگزار نمی کنیم بلکه در قالب تجربیات، از تمام اندوخته هایمان در درگیری های نیروهای مسلح این کشور با تکفیری ها استفاده می کنیم.

 به گزارش مشرق، برگزاری رزمایش های نظامی در حوزه های مختلف هوایی، دریایی و زمینی، چه در داخل کشور و چه در خارج از مرزهای سرزمینی، یکی از مشخصه های بارز قدرتمندی نیروهای مسلح کشورها محسوب می شود.

جنگ افزارهای جدید و و استفاده نشده ای که قرار است به تولید انبوه برسند، صرفا با عملکرد موفق در رزمایش های نظامی می توانند دلگرمی و اطمینان خاطر را به سازندگان و به تبع آن به نیروهای مسلح و مردم یک کشور منتقل کنند.

در زمانه کنونی که ائتلاف ها و اتحادهای منطقه ای و جهانی، قدرتمندترین بازوی چانه زنی برای کشورها در مجادلات سیاسی محسوب می شود، برگزاری رزمایش های مشترک نظامی میان نیروهای مسلح دو یا چند کشور نیز باعث می شود قدرت دفاعی و تهاجمی یک ملت در اذهان عمومی جهانیان، چند برابر بیشتر از آنچه که هست قلمداد شود.

در برهه ای که با سیاستهای روباه صفتانه آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایتهای بی دریغ آنها از تکفیری ها، در منطقه استراتژیک غرب آسیا، جنگ های نیابتی به راه افتاده، اتخاذ تصمیمات واحد نظامی از سوی کشورهای این منطقه در مقابل پدیده های تروریستی یک الزام محسوب می شود.

بیگانگان با مشاهده پتانسیل‌های دفاعی ما در رزمایش‌ها دندان طمع خود را می کِشند

در همین زمینه استاد دانشگاه دافوس معتقد است: "وقتیکه بیگانگان در قالب رزمایش، پتانسیل های دفاعی و امنیتی کشور ما را ببینند، طبیعتا تا حد زیادی دندان طمع خود را نسبت به ما خواهند کشید".

عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم شورای اسلامی و استاد دانشگاه دافوس، ضمن بیان این مطلب می گوید:" "وقتی که کشوری یک رزمایش نظامی در یکی از عرصه های هوایی، زمینی و دریایی برگزار می کند، علاقمند است توانایی هایش را به عنوان یک پتانسیل بازدارنده در معرض نمایش قرار دهد؛ به نمایش گذاشتن پتانسیل های نظامی تا آنجا که می تواند اثرات بازدارنده داشته باشد، امری مفید به فایده است".

این استاد دانشگاه دافوس در ادامه به تشریح انواع رزمایش های نظامی مشترک با سایر کشورها می پردازد و می گوید: "رزمایش های مشترک با نیروهای مسلح دیگر کشورها در سه سطح "کشورهای همسایه"، "کشورهای منطقه" و "کشورهای فرامنطقه ای" برگزار می شود.

رزمایش‌های مشترک نظامی، از دخالت های نابجای فرامنطقه ای در منطقه جلوگیری می‌کند

وی در ادامه با بیان این نکته که "شناسایی تهدیدات منطقه ای"، "پیدا کردن راه حل مقابله با تهدیدات" و مهمتر از همه "برخورد با عاملان تهدید"، اهداف برگزاری رزمایش های مشترک نظامی میان کشورهای مختلف است می افزاید:"طراحان نظامی نیروهای مسلح کشورها در قالب برگزاری یک رزمایش مشترک، برنامه ها و موضوعات مختلفی را با یکدیگر تحلیل می کنند و در نتایج آن، به راهکارهای مشترکی می رسند که از دخالت های نابجای کشورهای فرامنطقه ای در منطقه جلوگیری شود".

حالت پدرسالانه آمریکا نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با بیان این نکته که "برگزاری رزمایش ها میان کشورهای منطقه به صورت جدی از بروز خطرات منطقه ای و عملیاتی شدن تهدیدات جلوگیری می کند"، در خصوص تهدید اصلی منطقه غرب آسیا می گوید: "به طور طبیعی وضعیت دنیا با دخالت های غرب و به خصوص آمریکایی ها در دو سه دهه گذشته، به سمتی پیش رفته است که خطراتی منطقه غرب آسیا را تهدید می کند؛ البته آمریکایی ها آن حالت پدرسالارانه که در گذشته داشتند را دیگر در دنیای امروز ندارند؛ آنها نسبت به گذشته بسیار ضعیف تر شده اند؛ اما این سبب نمی شود که ما به خیال ضعف چند سال اخیر آنها، از آماده نگه داشتن خود چشم پوشی کنیم".

ایران تیر آخر خود را در رزمایش‌ها رو نمی کند

این استاد دانشگاه دافوس در ادامه با اشاره به برخی از اظهارنظرها با این مضمون که "برگزاری مانورهای مشترک نظامی با دیگر کشورها، سبب آشنایی خارجی ها و احتمالا دشمنان با تجهیزات و شیوه های جنگی کشور ما خواهد شد" عنوان کرد: "به طور طبیعی جمهوری اسلامی ایران هم همانند بسیاری از کشورها، در رزمایش های مشترکی که با سایر کشورها برگزار می کند، آن تیر آخری که ممکن است روزی روزگاری شلیک کند را رو نمی کند.

در رزمایش‌ها نقاط ضعف دفاعی کشور مشخص و برای آن چاره اندیشی می شود

وی می افزاید: "حقیقتا باید بگوییم آنها هم که از هزینه بالا و به صرفه نبودن رزمایش های نظامی سخن می گویند، از کارویژه های نیروهای مسلح اطلاعی ندارند چرا که نفس برگزاری رزمایش، موجب آموزش نیروهای مسلح محسوب می شود؛ در رزمایش ها توانمندی دفاعی کشور بررسی و نقاط ضعف آن مشخص می شود و برای جبرانش چاره اندیشی صورت می گیرد".

کمک های مستشاری ایران به سوریه، ما را با ترفندهای جدید نبرد آشنا می کند

حیدرپور در بخش دیگری از صحبتهای خود راجع به صحبت های برخی از کارشناسان که گفته بودند "حضور نظامی ایران در سوریه و عراق، جنبه برگزاری یک رزمایش را دارد" می گوید: "با وجود آنکه فعالیتهای نظامی ایران در سوریه عمدتا در فعالیتهای مستشاری خلاصه می شود، اما نمی توان کتمان کرد که ارائه کمک های مستشاری به ارتش و نیروهای مسلح سوریه، علاوه بر آنکه مشکلات آنها را حل می کند، ما را نیز با ترفندهای جدید نبرد در روزگار امروز آشنا می سازد.

در سوریه مانور برگزار نمی کنیم؛ از اندوخته هایمان استفاده می کنیم

وی در پایان با بیان اینکه " ما در آینده می توانیم از تجربیات میدان سوریه در سطح منطقه و در کشورمان استفاده کنیم" ما در سوریه مانور برگزار نمی کنیم بلکه در قالب تجربیات، از تمام اندوخته هایمان در درگیری های نیروهای مسلح این کشور با تکفیری ها استفاده می کنیم".
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 0
    موفق باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس