کد خبر 647574
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱

یک روزنامه نزدیک به دولت آنکارا مدعی شد 'عادل اوکسوز' متهم ردیف دوم عامل کودتای نافرجام 25 تیرماه گذشته یا در پایگاه اینجرلیک تحت کنترل نظامیان آمریکایی است و یا با یک فروند هواپیمای نظامی به آمریکا برده شده است.

 به گزارش مشرق، روزنامه ینی شفق این مطلب را در حالی در صفحه نخست شماره روز سه شنبه خود منتشر کرده است که قرار است 'بکیر بوزداغ' وزیر دادگستری ترکیه امروز در راس هیاتی و با مدارک تازه ای در خصوص اتهامات وارده به فتح الله گولن و درخواست اعاده وی به آنکارا، عازم آن کشور است.

ترکیه گروه گولن را به تشکیل سازمان تروریستی (فتو) و ساختار موازی در دستگاه دولتی و دست زدن به کودتای نافرجام 15 جولای (25 تیرماه) گذشته کرده است.
عادل اوکسوز که یک غیر نظامی است و از وی به عنوان امام جماعت نیروی هوایی ترکیه یاد می شود، به دنبال کودتا بازداشت ولی بطور مرموزی بلافاصله آزاد شد. او به دنبال این آزادی ناپدید شده و تلاشهای گسترده نیروهای امنیتی در مبادی مرزی و سطح ترکیه تا کنون نتیجه ای نداده است.

به نوشته ینی شفق عادل اوکسوز که گفته می شود نقش بسیار کلیدی در کودتا داشته است، آخرین بار در منطقه آک یازی ساکاریا در حد فاصل آنکارا – استانبول دیده شده و فعالیتهای اطلاعاتی نشان می دهد او از این منطقه به پایگاه اینجرلیک در جنوب شرق ترکیه منتقل شده است.

پایگاه اینجرلیک بزرگترین پایگاه آمریکا در منطقه قلمداد می شود که در قالب قرارداد همکاریهای اقتصادی و دفاعی بین دو کشور مورد استفاده قرار دارد.

این روزنامه مدعی شده است بنابه اطلاعاتی که از منابع اطلاعاتی پلیس و سازمان اطلاعات ترکیه بدست آورده، اوکسوز بعداز انتقال به اینجرلیک توسط یک فروند هواپیمای نظامی آمریکایی به آن کشور منتقل شده است.

ترکیه به آن بخش از پایگاه اینجرلیک که در اختیار آمریکا قرار دارد، از نظر محرمانه بودن نظامی نمی تواند مداخله ای داشته باشد. لذا ینی شفق ادعا کرده است که او آزادانه در این منطقه به سر برده و احتمال می رود که سپس به واسطه آمریکائی ها به آن کشور فراری داده شده است.

به دنبال کودتای نافرجام اعلام شد که فرمانده ترکیه ای پایگاه اینجرلیک نیز جزو کودتاگران بود. او دستگیر و اکنون زندانی است.

موضوع آگاه بودن آمریکایی ها و ناتو از کودتا علیه دولت آنکارا همواره، مساله ای بوده که بطور آشکار و پنهان از سوی مقامات و بطور صریح از سوی رسانه های نوشتاری و دیداری ترکیه به زبان آورده می شود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس