روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف با بررسی نظام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، چالشهای پیش روی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ را بررسی و بر اهمیت تعداد گزینشگران و پیروزی در ایالات رقابتی تاکید کرد.

 به گزارش مشرق، بر اساس گزارش روزنامه دیلی تلگراف، در میان گزینشگران ایالات آمریکا که بر اساس جمعیت هر ایالت تعداد آنان تعیین می شود کالیفرنیا 55 و بیشترین تعداد گزینشگر را دارد و ایالت کم جمعیت وایومینگ و منطقه واشنگتن تنها 3 گزینشگر از این جمع 538 نفری را به خود اختصاص داده اند.

برنده انتخابات ریاست جمهوری نامزدی است که از میان 538 گزینشگر، نصف بعلاوه یک آنها یعنی 270 گزینشگر را به دست آورد. گزینشگران به طور معمول رجال ایالتی یا چهره های حزبی هستند که تعداد آنها برابر با مجموع کرسی های هر ایالت در مجالس نمایندگان و سنا است.

از میان 50 ایالت آمریکا تنها مین (Maine) و نبراسکا هستند که نامزد پیروز حائز کل آراء گزینشگران آن ایالت نمی شود. هر حوزه انتخاباتی این دو ایالت یک گزینشگر دارد که به نامزد پیروز آن حوزه اختصاص می یابد. دو گزینشگر نیز سهم نامزدی است که حائز بیشترین آراء ایالتی شود.

در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تمرکز نامزدها بر پیروزی در ایالاتی است که تعداد هواداران دو حزب در آنان برابر بوده و پیش بینی سوگیری سیاسی آنها دشوار است. در انتخابات امسال، ایالات فلوریدا، اوهایو و پنسیلوانیا مهم ترین ایالات رقابتی هستند و پس از آنها ویسکانسین، نیوهمپشایر، مینه سوتا، آیوا، میشیگان، نوادا، کلرادو و کارولینای شمالی دیگر ایالاتی هستند که ترامپ و کلینتون هم و غم خود را صرف جلب آراء رای دهندگان مردد می کنند.

در انتخابات پنجاه سال گذشته، رئیس جمهوری منتخب، در دو ایالت فلوریدا و به خصوص اوهایو نیز پیروز بوده و این ایالات مدام در انتخابات مختلف جهت گیری خود را از دمکرات به جمهوریخواه تغییر می دهند. به همین دلیل است که ترامپ و کلینتون بیشترین وقت خود را صرف سخنرانی و فعالیت انتخاباتی در آنها می کنند. آرای الکترال در فلوریدا 29 و در اوهایو 19 مورد است.

به دلیل تغییرات جمعیتی آمریکا و محبوبیت کم ترامپ، در انتخابات سال 2016 امکان تمایل ایالات جمهوریخواه به دمکرات ها وجود دارد.

کلینتون امیدوار است که بتواند ایالات جمهوریخواه آریزونا، جورجیا و میسوری را نیز به سبد آراء خود اضافه کند و گستره طرفدران خود را بیشتر نماید. ترامپ برای پیروزی در انتخابات باید در این سه ایالت که حدود 20 سال حامی جمهوریخواهان بوده اند پیروز شود.

از سوی دیگر هیلاری کلینتون باید به میراث اوباما وفادار بوده و در ایالات کلرادو، پنسیلوانیا، ویرجینیا، آیوا و نوادا نیز پیروز میدان باشد. گرچه کلرادو، پنسیلوانیا و ویرجینیا به دمکراتها تمایل دارند، آیوا و نوادا هنوز سوگیریشان مشخص نشده است. ایالت نیوهمپشایر که به جز انتخابات سال 2000 همیشه دمکرات بوده، در این دور چالشی غیرمنتظره برای کلینتون به شمار می رود و وی باید برای غلبه بر هواداران ترامپ و پیروزی در این ایالت تلاش بیشتری نماید.

فارغ از تمام رقابتهای ایالتی نامزدها، بامداد 8 نوامبر رای گیری از 120 میلیون رای دهنده واجد شرایط آمریکایی و شمارش همزمان آرا آغاز می شود. زمان رای گیری در ایالت های مختلف آمریکا و حتی در برخی شهرهای یک ایالت متفاوت است و آغاز آن از 5 تا 11 صبح و خاتمه آن از 6 تا 9 شب به وقت نیویورک (2.5 بعدازظهر سه شنبه 18 ابان به وقت تهران شروع و بامداد چهارشنبه ساعت 5:30 صبح پایان ) در نوسان است. حتی برخی از رای دهندگان می توانند از هفته ها پیش رای خود را به مجریان انتخابات پست کنند. ایالت های واشنگتن و اورگون پا را فراتر گذاشته و کل روند اخذ رای را بدین صورت و از راه دور تعیین کرده اند.

پس از پایان رای گیری و حدود 11 شب به وقت شرق آمریکا (7:30 بامداد 19 آبان به وقت تهران) برنده انتخابات مشخص می شود.

مرسوم است فردای انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بازنده با برنده تماس گرفته و شکست خود را اعلام می کند و سخنرانی های اعلام پیروزی و پذیرفتن شکست را انجام می دهند. سپس نتایج انتخابات به سنا ارسال شده و روز 6 ژانویه قرائت شود. طبق قانون، باراک اوباما تا ظهر 20 ژانویه 2017 (روز تحلیف) در کاخ سفید حضور دارد و پس از آن جای خود را به ترامپ یا کلینتون خواهد داد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس