«امیدهای فعالان اقتصادی و صادرکنندگان به وعده‌های برجامی بی‌پاسخ مانده است».

به گزارش مشرق، روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: سال گذشته و همزمان با برداشته شدن تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام بود که جواد ظریف به همراه معاون اول رئیس‌جمهور به جمع صادرکننده‌ها رفت تا روزگار بهتری را برای تجار ایرانی نوید دهد صادرکننده‌ها آن روز با کف‌های ممتد از ظریف و تیم هسته‌ای کشور به خاطر زحماتش در لغو تحریم‌ها و باز شدن درهای تجارت خارجی به روی ایران تقدیر کردند.
 
اعتماد تصریح می‌کند: مطالبات صادرکنندگان رنگ کهنگی به خود می‌گیرد. حضور رئیس‌جمهور در جمع صادرکنندگان در حالی است که یک سال از برجام گذشته است و هنوز مطالبات صادرکننده‌ها روی کاغذ مانده است؛ نه خبری از جوایز صادراتی است و نه از مشوق‌های صادراتی.
 
انگار همین دیروز بود که چشمان صادرکننده‌ها از خوشحالی و امید برق می‌زد. آنها خواسته‌های‌شان را که در سال‌های گذشته بارها تکرار کرده بودند، این‌بار امیدوارانه‌تر تکرار کردند تا تیم هسته‌ای در مذاکره‌های آتی، توسعه صادرات کشور را مدنظر قرار دهند. معاون اول رئیس‌جمهور که خود بوی صنعتی می‌دهد و سال‌های سال در کسوت وزیر صنایع و معادن دولت اصلاحات سکاندار وزارت صنایع و معادن بوده، بهتر از همه می‌داند که صادرکننده‌ها امروز با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند. از همین رو، در تمام نشست‌های خود با تولیدکننده‌ها و تجار به آنها امید روزهای بهتر تزریق کرده است. وعده‌ای که حالا بعد از یک سال، خیلی‌ها را از اجرایی نشدن آنها نگران کرده است.
 
در آن روز صادرکننده‌ها با امید و خنده سالن اجلاس را ترک کردند و امید داشتند که یک سال بعد و در روزی که باز هم میزبان مردان عالیرتبه دولتی خواهند بود، وعده‌های قبلی را تکرار نکنند و خواست‌های جدیدتری از دولت مطالبه کنند؛ اما هم‌اکنون بعد از گذشت یک سال از آن روز باز هم مطالبات صادرکننده‌ها همان مطالبات قدیمی است که قدمت‌شان از عمر برنامه‌های توسعه حتی بیشتر است.
 
جوایز صادراتی که سال‌هاست فقط نامی از آن شنیده می‌شود، امسال بالاخره رئیس سازمان توسعه تجارت از قرار گرفتن دوباره این موضوع در دستور کار دولت خبر داده است. درهای بسته سیستم بانکی که قرار بود بعد از برجام به روی صادرکننده‌ها و صنعتی‌ها باز شود یا مشوق‌های صادراتی که پشت چراغ قرمز مانده بود و صادرکننده‌ها را دلزده کرده بود، در کنار بروکراسی اداری و تنگناهایی سیاسی که هنوز هم تحریم‌ها را دستاویز مراوده با ایران کرده، موجب شده تا امسال هم صادرکننده‌ها دلسردتر از همیشه خود را برای حضور در جشن روز صادرات آماده کنند.
 
همزمانی یک سالگی برجام و آخرین سال از نخستین دوره ریاست‌جمهوری روحانی موجب شده تا درخواست‌ها و مطالبات بخش خصوصی و صادرکنندگان ایران از رئیس‌جمهور رنگ و بویی جدی‌تر به خود بگیرد و این تجار ایرانی مطالبات خود را با قدرت بیشتری از دولت مطالبه کنند.
 
این روزنامه‌ که ظاهرا با تاخیر 3 ساله، دلواپسی‌هایی پیدا کرده، می‌نویسد: همه حرف از رشد اقتصادی می‌زنند اما باید نگران بود.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    0 0
    سایت مشرق اینقدر شجاع است که حرف مخالفان خود را هم پوشش خبری می دهد - دیوث نیست که

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس