کد خبر 646001
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶

کارشناس امنیتی عراق با بیان اینکه تاکتیک بی‌سابقه یگان‌های نظامی عراق در عملیات موصل داعش را غافلگیر کرده و صفوف آن را از هم فروپاشیده گفت: بسیج مردمی عراق در محور غربی موصل راه فرار تروریست‌ها به سوریه را بسته است.

 به گزارش مشرق، «عبدالکریم خلف»، مشاور مرکز عربی اروپایی مبارزه با تروریسم و کارشناس امنیتی عراق با بیان اینکه نقشه آزادسازی نینوا از همان آغاز، داعش را غافلگیر کرده اظهار داشت: فروپاشی استحکامات دفاعی داعش بهترین گواه این قضیه است.

وی تصریح کرد: نقشه عملیات آزادسازی نینوا بر اساس تاکتیکی دقیق و بی سابقه ترسیم شده که تروریست‌ها انتظارش را نداشتند و بر اساس اخبار سرویس‌های اطلاعاتی عراق، اختلاف و فروپاشی بزرگ در صفوف داعش در موصل پدید آمده و مراحل آتی نبرد با غیرمنتظره‌های بزرگ‌تر برای تروریست‌های مستقر در نینوا همراه خواهد بود.

این کارشناس امنیتی ادامه داد: تقسیم وظایف نیروهای مشترک امنیتی عراق در عملیات موصل بر اساس مطالعات و طبق وضعیت جغرافیایی هر منطقه صورت گرفته تا هیچ بهانه‌ای به دست برخی کشورهای شناخته شده برای به زبان آوردن ادعاهای باطل داده نشود.

خلف گفت: عملیات یگان‌های نظامی عراق از 2 محور جنوب و جنوب غربی سریع تر از دیگر محورها آغاز شد تا نیروها خود را به مرزهای موصل برسانند و به دنبال آن دیگر یگان های نظامی نیز خود را به 12 محوری که به موصل ختم می شود رسانده اند.

کارشناس عراقی درباره محور غربی عملیات موصل و شایعات رسانه‌ها درباره اینکه این منطقه به سوی سوریه کاملا باز است، گفت: این شایعات کذب محض است و طرف غربی موصل بر عهده بسیج مردمی با همه توان و تشکیلاتش قرار دارد.

وی محور غربی را از خطرناک‌ترین و مهم‌ترین محورهای عملیات آزادسازی نینوا توصیف کرد و گفت: تلعفر و فرودگاه آن از اهداف اصلی نیروهای بسیج مردمی است و آزادسازی آن سهم بسزایی در نابودی داعش دارد و البته نباید فراموش کرد که غرب موصل محوری طولانی است که از شمال غرب منطقه الحضر آغاز و تا اهداف تعیین شده برای نیروهای بسیج مردمی ادامه دارد.

این کارشناس عراقی افزود: ظرف سه روز نخست آغاز عملیات موصل، داعش شمار زیادی از نیروهای دفاعی خود را از دست داد و تنها در روز دوم عملیات نیروهای عراقی 26 دستگاه انواع مختلف خودرو نظامی داعش را از زمین و هوا هدف گرفته و منهدم کردند و این به معنای افزایش قابل توجه قدرت نیروهای ماست.

وی با اشاره به اینکه نیروهای عراق هم اینک دست برتر را در میدان نبرد با تروریست‌های موصل را دارند، گفت: در منطقه جنوب و جنوب شرق موصل نیروهای ما با آزادسازی شهر استراتژیک برطله همراه بود که مقدمه‌ای برای ورود نیروهای پیشمرگه و آغاز نبرد واقعی و رویارویی با نخستین موضع داعش است.

شهر برطله در 15 کیلومتری مرزهای شهر موصل قرار دارد و آزادی آن پیروزی بزرگی برای نیروهای عراقی محسوب می‌شود.

پیشمرگ‌ها نیز از روز پنجشنبه عملیات در محور بعشیقه را آغاز کرده‌اند.

همچنین منابع عراقی از آزادی روستای المکوک و نعناعه از توابع شهر القیاره در جنوب موصل و چهار روستای دیگر در این منطقه خبر دادند. نیروهای عراقی دیروز (جمعه) در ادامه پیشروی‌های خود در اطراف موصل،  روستای "دویزات" در جنوب این شهر را آزاد کردند.

از سوی دیگر  بسیج مردمی حمله شیمیایی داعش در منطقه الحضر در جنوب غرب موصل را ناکام گذاشتند.

بسیج مردمی همچنین دو خودروی بمب‌گذاری شده داعش را منفجر کردند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    0 0
    1- حشد الشعبی عراق با 150 هزار نیرو بزرگتر از سپاه و بسیج ایران می باشد و توانایی درگیری همزمان با ارتش آمریکا و ترکیه را دارد و نباید از تهدیدات ترکیه و آمریکا بترسد و تا جدایی استان های شمالی عراق شامل مرور زمان و رسمیت یافتن نشده باید کار داعش را تمام نمایند و به پیشروی های خود به طرف موصل باید ادامه دهند و 10 هزار نیروی مازادشان را باید به حومه حلب و غوطه دمشق بفرستند2- هم اکنون کردها به پیاده نظام ارتش آمریکا در جهان تبدیل شده اند و سرباز پیاده آمریکا شده اند اینو یاد داشته باشید در صورت هرگونه حمله آمریکا و ترکیه به بسیج مردمی عراق این نیرو در میان مردم عراق محبوبتر خواهد شد و اختلافهای داخلی را مثل زمان جنگ حل خواهد نمود برخی کشورها حتی در این زمینه برای حل اختلافات داخلی به دشمن تراشی و حتی دشمنان خیالی روی می آورند همانطور که حمله هیتلر به شوروی و عراق به ایران این نظام های ایدئولوژیک را تقویت نمود 3- باید فورا فرودگاه بغداد به روسها واگذار گردد 4- باید در تمام شهرهای عراق علیه اشغالگران راهپیمایی صورت گیرد مخصوصا باید در پایتخت بیشتر باشد- لطفا اینو به مقامات بالا برسانید آنها با تجزیه عراق قصد حمله به ایران را دارند و ما به لحاظ فنی و نظامی قادریم آمریکا و تمامی پایگاههایش را ظرف 24 ساعت نابود کنیم و بقول آقا در سخنرانی معروفش حیفا و تل آویو را به خاکستر تبدیل نماییم و باید به صورت مستقیم وارد نبردهای عراق شویم نباید بگذاریم آمریکایی ها در عراق پایگاه تاسیس کنند آنها قصد تجزیه ایران را دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس