کد خبر 645934
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸

گروه تروریستی 'داعش' با کمین در تونل ها، سنگرهای موقت و اتاق های مستحکم شده با استفاده از گونی های پر از شن، تلاش می کند آخرین پایگاه خود را در شهر 'سرت' در لیبی در مقابل نیروهای نظامی حامی دولت این کشور، حفظ کند.

 به گزارش مشرق، به نقل از 'رویترز'، پس از گذشت شش ماه از عملیات ضد داعش در لیبی که عمدتا شامل نبردهای خیابانی بود، تروریستهای این گروه در محله ای به مساحت یک کیلومتر مربع در شهر سرت محاصره شده اند.

نبرد آزادسازی شهر سرت که از بیش از یک سال قبل در اشغال داعش است، ممکن است به زودی پایان یابد، اما نحوه مقاومت این گروه تروریستی می تواند اطلاعات مهمی را در عملیات مشابه در اختیار نیروهای ضد این گروه تروریستی قرار دهد.

آزادسازی شهر سرت به معنای آن خواهد بود که داعش مهم ترین پایگاهش را در خارج از عراق و سوریه از دست داده است.

سرت زمانی به دست داعش افتاد که گروه های مختلف لیبیایی سرگرم جنگ با یکدیگر بر سر قلمرو بودند.

اکنون دولت تحت حمایت سازمان ملل در 'طرابلس' پایتخت لیبی تلاش می کند، گروه های مختلف این کشور را که زمانی برای سرنگونی 'معمر قذافی' با هم متحد بودند و اکنون در مقابل هم قرار گرفته اند، بار دیگر کنار یکدیگر جمع کند.

شش ماه قبل، گروه های مسلح قدرتمند 'مصراته' عملیات آزادسازی شهر سرت را آغاز کردند.

در نخستین روزهای این نبرد، نیروهای مصراته تلفات سنگینی را از تک تیراندازهای داعش متحمل شدند. بیش از 500 نفر از این نیروها در تیراندازی های تروریستهای داعش کشته شدند.

درگیری ها در سرت همچنان ادامه یافت تا این که نیروهای مصراته به تدریج آخرین محله تحت اشغال داعش را محاصره کردند و همین امر باعث شد که این گروه به بمب گذاری خودروها و کارگذاشتن وسیله های انفجاری رو آورد.

برخی فرماندهان مصراته گفتند که پیشروی به خاطر حضور تک تیراندازها و تله های انفجاری به جا مانده از آن ها، در سرت کند شده است. نبود مهمات و تاسیسات درمانی نیز بر کند شدن روند پیشروی در این شهر بی تاثیر نبوده است.

با این حال، حمله های هوایی آمریکا علیه خودروهای بمب گذاری شده و مواضع تیراندازان، امکان ادامه پیشروی را برای نیروهای مصراته در سرت فراهم کرد. نیروهای ویژه غرب حاضر در میدان به مشاوره نیروهای لیبیایی مشغول هستند و با پشتیبانی نزدیک هوایی، بمباران ها را هدایت می کنند.

با تشدید حمله های هوایی آمریکا، شبه نظامیان به مناطق مسکونی پرجمعیت عقب نشینی کردند. اما این عقب نشینی رزمی بود و طی آن شمار زیادی از نیروهای لیبی کشته شدند.
در پایان ماه آگوست، 35 شبه نظامی مصراته در حین پیشروی به چند صد متری ساختمان های مسکونی خالی در محله 'شماره یک' نزدیک دریا، کشته شدند.

اکنون در حالی که مساحتی کمتر از یک کیلومتر در شهر سرت در کنترل داعش است، این گروه از یک طرف با دریا مواجه است و از طرف دیگر با شبه نظامیان مصراته که محاصره شان کرده اند.

خانه های متروکه برخی تاکتیک های دفاعی داعش را بر ملا ساخته است. یخچال های خانگی پر شده از خاک، استحکامات آن ها و سنگرهای حفر شده زیر پی خانه ها نیز سرپناهشان از حمله های هوایی است.

هفته گذشته نیروهای مصراته تونل های بمب گذاری شده و یک بیمارستان صحرایی را کشف کردند. یکی از شاهدان عینی به رویترز گفت که در یکی از خانه ها دیوارنگاره ای مسیر فرار سریع را برای جنگجوی بعدی مشخص کرده بود.

گزارشگر میدانی رویترز گفت که بمب های ساخته شده از نارنجک و گلوله های راکت از تله های متداول هستند و توقفگاههای خودرو معمولا خودروهای بمب گذاری شده را در خود جای داده اند. در برخی موارد نیز کمربندهای انتحاری به جا مانده از جنگجویان در حال فرار نیز مشاهده شده است.

معلوم نیست که اکنون چند عضو داعش در سرت هستند. برخی برآوردها در ابتدای این عملیات حاکی از حضور 600 داعشی در این شهر بود. مقام های مصراته می گویند که احتمالا برخی سران و اعضای این گروه پیش از محاصره سرت از این شهر گریخته اند، مساله ای که خطر حمله های چریکی را افزایش می دهد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس