یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه آمریکا مخالف سرکوب داعش توسط دولت مرکزی عراق بود گفت: آمریکایی ها برای عراق شرط گذاشتند که تنها در حالی می توانند به موصل حمله کنند که نیروهای داعش آسیب نبینند و از بخش شرقی موصل به سمت سوریه هدایت شوند.

به گزارش مشرق، حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه مسئله آزاد سازی موصل از یک ماه پیش توسط دولت عراق آماده شده بود گفت: قرار بود یک ماه پیش نیروهای داعشی در موصل سرکوب شوند ولی آمریکایی ها به مسئله آزاد سازی موصل ورود کردند وآزاد سازی آن را به تاخیر انداختند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار داشت: آمریکایی ها تلاش کردند که فرایندی برچینند تا نیروهای داعش در موصل آسیب جدی نبینند و به عراق فشار آوردند تا راه گریزی برای داعش به سمت سوریه باز بگذارد.

وی ادامه داد: لذا اتفاق عجیبی که در جریان آزاد سازی موصل رخ داد طرح آزاد سازی آن با تغییراتی با این مفهوم آغاز شد که شهر موصل به طور کامل محاصره نباشد بلکه بخش غربی موصل باز گذاشته شود و نیروهای حشد الشعبی که قرار بود که شهر موصل را محاصره کنند قسمت غربی را باز گذاشتند تا داعشی ها راه فراری به سمت سوریه داشته باشند.

هانی زاده با تاکید بر اینکه علی رغم اختلاف نظرها بین ترکیه عراق و آمریکا عملیات آغاز شد خاطر نشان کرد: با اینکه ترکیه نیروهایی در شمال موصل داشت دولت عراق از ترکیه خواست هیچ دخالتی در آزاد سازی موصل نداشته باشد به همین خاطر یک سری جریان سازی هایی از سوی ترکیه و عربستان بر علیه نیروهای حشد الشعبی انجام شد.

وی با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه ترکیه به ریاض وگفت و گوی وی با وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری های خلیج فارس گفت: این سفر به این مفهوم بود که یک سری جریان سازی هایی علیه حشد الشعبی عراق صورت بگیرد.

هانی زاده بیان داشت: حال که عملیات آزاد سازی موصل آغاز شده پیشروی های خوبی صورت گرفته وبخشی از نیروهای داعش از موصل خارج شده اند و به نظر می رسد ظرف ده روز آینده شهر موصل پاکسازی شود.

وی خاطر نشان کرد: بروز اختلاف در آینده نزدیک میان اقلیم کردستان ودولت مرکزی عراق و ترکیه روی خواهد داد چون بارزانی اعلام کرد بعد از آزاد سازی موصل باید مسئله کرکوک و آینده کرکوک در دست کار دولت عراق قرار بگیرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا هدایت نیروهای داعشی از موصل به سمت سوریه را تحت فشار آمریکا ارزیابی کرد وگفت: به دلیل درخواست آمریکا مبنی بر باز گذاشتن بخش غربی موصل وعدم محاصره 360 درجه آن نیروهای عراقی مجبور شدند از سمت شرق و جنوب به داعش فشار بیاورند ووارد موصل شوند و بخش غربی را باز بگذارند.

وی افزود: نیروهای داعش از سمت غربی در حال سرازیر شدن به سوریه هستند و نیروهای داعشی در سوریه تقویت می شوند وبا این شیطنت آمریکا و استفاده ابزاری بیشتر از داعش وضعیت سوریه را بحرانی تر می کنند.

هانی زاده اظهار داشت: به همین دلیل آمریکایی ها از دولت عراق خواستند داعش نباید در موصل توسط نیروهای عراقی سرکوب بشود بلکه باید از موصل خارج بشوند وبه این شرط اجازه ورود نیروهای مردمی را دادند که نیروهای داعشی در موصل آسیب نبینند و دولت عراق ناچار شد به جای سرکوب داعشی ها آنها را فراری دهد.

وی این حوادث را سبب طولانی شدن بحران سوریه برشمرد و گفت: اگر نیروهای داعش در موصل سرکوب می شدند زمینه پاکسازی سوریه خیلی زودتر فراهم می شد وآمریکایی ها قصد دارند از داعش به عنوان یک ابزار بهره برداری کنند تا به بشار اسد فشار بیاورند.

هانی زاده در پایان خاطر نشان کرد: در حقیقت نیروهای داعش با حمایت آمریکا و ترکیه موصل را به سمت سوریه ترک کردند.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • آرش ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    آمریکا غلط کرده ، داعش دوباره بره سوریه تا جوانان ما روشهید کنند؟ من نمیدونم نیروی هوایی ماچیکار میکنه خوب نزارن از موصل فرار کنن میشه از پایگاههای همدان وتبریز عملیات کرد تادیرنشده همه شونوقلع وقمع کنن ،آمریکاهم هیچ غلطی نمیکنه مشرق منتشر کن
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    شمارش معکوس برای کودتای سفیانی درسوریه شروع شده هدف آمریکا تجمیع نیروهای داعش القائده و جبهه النصره و...که با این ترفندها درحال عملیاتی شدن است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس