نشریه ویژه بررسی تحولات منطقه نوشت: نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و موشک‌های آن‌ها اساس راهبرد دفاعی و بازدارندگی مستحکم این کشور را شکل می‌دهند.

به گزارش مشرق، نشریه «عرب ویکلی» چاپ لندن در گزارشی با اشاره به تحریم‌های تحمیلی علیه صنایع نظامی ایران در سی و اندی سال گذشته و تلاش‌ برای رهایی از وابستگی مطلق به تسلیحات غربی نوشت: چین که تجهیزات راهبردی‌تری چون موشک‌های کروز را به ایران در گذشته فروخت، نقش اساسی را در پایه ریزی برنامه موشکی بومی ایران ایفا کرد.

بر این اساس، برنامه موشکی ایران که  اساس راهبرد دفاعی و بازدارندگی این کشور را شکل می‌دهد زمانی ایجاد شد که این کشور هنر مهندسی معکوس در ساخت موشک و تجهیز شدن به منابع مختلف را فرا گرفت.

این نشریه در ادامه به رویکرد دیگر ایران که نبرد نامتقارن است،اشاره کرد و عنوان داشت: اتخاذ این راهبرد و ایجاد عرصه نبرد پیچیده باعث دشواری عملیات پایدار دشمنان ایران می‌شود. در چنین دیدگاهی که می‌توان اتحاد منطقه‌ای ایران با حزب‌الله لبنان، حماس در فلسطین و حوثی‌های یمن را به طور درستی از منظر یک راهبرد نظامی و توانایی نبرد نیابتی درک کرد.

 در انتهای این گزارش آمده است: نیروهای کلاسیک ارتش چون نیروی هوایی و  دریایی بازتاب قابلیت‌های کامل نظامی ایران نیستند و از لحاظ کمیت و کیفیت محدودیت‌هایی دارند اما با تحلیل کامل می‌توان متوجه شد که بخش دفاعی و بازدارندگی ایران مستحکمند و نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، موشک‌های آن‌ها و دکترین همراهی با عوامل غیردولتی منطقه آن‌ها را مبدل به یکی از پیچیده‌ترین تهدیدهایی می‌نماید که یک کشور می‌تواند با آن مقابل برتری رقبایش خودنمایی کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    مرگ بر اسرائیل
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    یمن
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    موشک لندن زن که نساختن
  • محمد ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    به نظر من برنامه موشکی ما نباید اینقدر علنی و رسانه ای بشه... هیچ کشوری ساخت و توسعه سلاحاشو علنی نمیکنه... معلومه اگر همه بخوان مثل ما بحث توسعه موشک رو در بوق و کرنا کنن باعث رعب کشورهای دیگه میشه... حتی ممکنه این کار ما باعث انگیزه نصب سپر موشکی در حوزه خلیج فارس بشه که خیلی شرایط رو بدتر میکنه... الان شما فکر میکنید بقیه کشورهایی که دم از موشک نمیزنن در حال ساخت موشک نیستند؟...
  • ابراهیم ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    بله اگر ایران در اروپا یا امریکای شمالی و شرق آسیا بود یا یک کشور بدون نفت و گاز و معدن که در زمین بازی جنگ انرژی ابرقدرت ها نبود مثل ژاپن و کره شاید حرف شما درست بود ولی در طول 20 سال گذشته هر چی جنگ و اشغال کشورها و سرنگونی حکومت ها و کشور گشایی بوده در خاورمیانه و بخصوص همسایگان ایران و منطقه بوده وقتی هم یک حکومت می بینه چند بار همسایگانش اشغال زمینی میشن و به متحدین اون در یمن لبنان عراق سوریه بارها و هر بار به یک بهانه حمله میشه که مشخصه هدف بعدی خودشه میاد توانایی نظامی خودشو نشون میده و حتی اغراق می کنه وقتی هم بخش موشکی دو سوم توان نظامی ماست این بخش بولد میشه! دوما سال اول انقلاب اعراب علم غیب داشتن که ایران قراره زمانی قدرت موشکی بشه که تمامشون به ایران حمله کردن؟؟؟ اون موقع ایران نه هسته ای داشت نه موشکی دشمنی اعراب و ترک ها کشورهای قومیتی نژادی همسایه با ایران یا ادعا نسبت به جزایر و حتی هویت خلیج فارس خوزستان و مثل دیگر استان های قومیتی ما به قبل از انقلاب و حتی قبل از اسلام بر می گرده خلاصه کردن اون به رقابت تسلیحاتی فقط پاک کردن صورت مساله هست و شاید هم بازی در زمین بازی همین کشورها و متحدین اونها سوما تمام قدرت های مستقل نظامی دنیا مثل فرانسه انگلیس امریکا روسیه چین حتی هند و پاکستان اسراییل نه تنها تبلیغ می کنن بلکه حتی صادرات موشک و جنگ افزار دارن در حد چند صد میلیارد دلار...و به راحتی موشک های قاره پیما با کلاهک اتمی و نه متعارف تست می کنن! و رسما هم اعلام می کنن..اعرابی هم الان دو سه برابر کل اتحادیه اروپا قدرت هوایی دارن و نه تنها اعلام می کنن بلکه نسبت به جزایر ایران و خلیج فارس هم ادعا دارن .بعد ما حتی موشک متعارف در شرایطی برنامه هسته ای کاریکاتوری شده داریم که دیگه اصلا بمبی وجود نداره هم رسانه ای نکنیم! ایران تا زمانی که احساس تهدید کنه و یک ابرقدرت نشه این وضع ادامه داره...
  • محمد ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    در هر صورت ما با توجه به شرایط و متناسب با حال و مقام عمل کنیم... مقایسه با کارهای کشورهای دیگه برای ما مصداق نداره... آمریکا، روسیه، فرانسه و کشورهای مثل اونها انجام و اعلام آزمایش سلاح هیچ تبعاتی براشون نداره... مثلا وقتی امریکا آزمایش سلاح لیزری رو اعلام میکنه هیچ کس اعتراضی نمیکنه در مقابلش روسیه هم سلاح مایکروویو رو چند وقت پیش آزمایش کرد و اون هم براش هیچ تبعاتی نداره... ما اگر (مثل گذشته) مخفیانه عمل کنیم چندتا حسن داره: اول: بهانه دست دشمنها نمیدیم که هر روز در مجامع از برنامه تسلیحاتی ما ابراز نگرانی کنند دوم: در عین تسلیحات خودمون هم به سرعت ارتقا میدیم سوم: اینکه ما هر برنامه تسلیحاتی داشته باشیم باید بدونیم با اشراف اطلاعاتی که اونها دارن به احتمال 99 درصد اونها میفهمن و همین فهمیدن خودش باعث میشه از ما حساب ببرن ولی در عین حال نمیتونن اثبات کنن و همین باعث میشه نتونن در مجامع جهانی بر علیه ما مانور کنن... یه عده کشورهای دیگه مثل عربستان ممکنه از تسلیحات ما بی اطلاع باشن که اون هم امریکا پنهانی بهشون میگه... و بنابراین ما همچنان بازدارندگی خودمونو داریم... نکته آخر اینکه خود اونها هم میدونن که این موشک های ما چندان خطرساز نیست ولی وقتی هر روز خودمون هی اعلام میکنیم و فیلم شلیک پخش میکنیم اونها هم از این فرصت استفاده میکنن و ایران هراسی میکنن... خود رهبر انقلاب هم چندین بار گفتن ما احتمال حمله نظامی به ایران خیلی ضعیفه و جای نگرانی نیست...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس