در انتخابات اخیر نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات، فلسفه وجودی انتخابات مخدوش شد. به عبارتی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد که مسئول توزیع یارانه‌ها بین رسانه‌ها می‌باشد به عنوان برنده این انتخابات پرابهام معرفی شد.

به گزارش مشرق، انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات به رغم برگزاری به صورت الکترونیک و ۲ بار تمدید زمان رأی‌گیری، با عدم استقبال از سوی نیمی از رسانه‌ها مواجه شد و در نتیجه «حسین انتظامی» معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و مسئول توزیع یارانه‌ها بین رسانه‌ها به عنوان برنده این انتخابات پرابهام معرفی شد.
 
 زیر سوال رفتن جایگاه مدنی مدیران مسئول
 
«سید نظام الدین موسوی» مدیرعامل خبرگزاری فارس که با انتقاد از ابهامات در روند انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات از نامزدی در این انتخابات انصراف داد، در گفت و گو با خبرنگار کیهان اظهار داشت: نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات علی‌القاعده باید فردی باشد که درگیر دغدغه‌های مدیران مسئول باشد و این دغدغه‌ها را در هیئت نظارت دنبال کند. اما در انتخابات اخیر بدون توجه به این اصل بدیهی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد به عنوان یک مقام دولتی در این جایگاه قرار گرفت. این در حالی است که معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در حالت عادی در هیئت نظارت بر مطبوعات حضور دارد. بنابراین حضور یک شخص دولتی در جایگاهی غیردولتی امری غیرمتعارف به حساب می‌آید و در حقیقت جایگاه مدنی مدیران مسئول را زیر سوال می‌برد.
 
 دسترسی معاونت مطبوعاتی به آراء شرکت کنندگان
 
حجت‌الاسلام محمدمهدی محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا نیز با اشاره به انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات اظهار داشت: به الکترونیکی شدن این انتخابات انتقاداتی وارد است؛ به عنوان مثال اطلاع‌رسانی‌ها در مراحل مختلف ثبت‌نام، بررسی صلاحیت‌ها و معرفی هیئت بررسی صلاحیت‌ها بسیار ضعیف بوده است. همچنین براساس آنچه که مقرر شده است، رأی افراد باید مخفی باشد که در این باره، ابهامی وجود دارد.
 
محققی افزود: برگزاری این انتخابات توسط سامانه E_resane  این امکان را برای دست‌اندرکاران این رسانه فراهم می‌کند که بتواند به آرا دسترسی داشته باشند.
 
مسئول توزیع یارانه ها برنده انتخابات!
 
گفتنی است در انتخابات اخیر نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات، فلسفه وجودی انتخابات مخدوش شد. به عبارتی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد  که مسئول توزیع یارانه‌ها بین رسانه‌ها می‌باشد به عنوان برنده این انتخابات پرابهام معرفی شد. این امر نیز یکی از دلایل نابرابر بودن انتخاب مذکور می‌باشد.
 
حسین انتظامی پیش از این در پاسخ به اینکه چرا شما به عنوان توزیع‌کننده یارانه به رسانه محلی خود یارانه نجومی و چند برابر رسانه‌های سراسری پرداخت کرده اید؟ گفته است: من در حال حاضر رسانه‌ای ندارم و نماینده رسانه‌ای نیستم! در حالی که دبیرخانه هیئت نظارت بر مطبوعات صراحتا وی را مدیرمسئول هفته‌نامه فارغ‌التحصیلان اعلام کرد.
 
علاوه بر این، پرسشی که در افکار عمومی شکل می‌گیرد این است که اگر آقای انتظامی رسانه‌ای ندارد- البته بنا بر ادعای وی- پس چطور در مقام مدیرمسئول یک رسانه کاندید شده است؟!.
 
نکته قابل توجه اینجاست که این انتخابات پرابهام و نابرابر، با اعتراض اصلاح طلبان روبرو نشد.
 
از دولتی که مدعی است جایگاه‌های مدنی و مردمی را تقویت کرده است، دور از انتظار است که خودش این جایگاه را اشغال کند. این همانند آن است که در مجموعه‌هایی همچون اتاق بازرگانی-که طبیعتا غیردولتی است- مسئولیت‌ها بر عهده مقامات دولتی قرار گیرد.
 
نکته دیگر اینکه اصلِ این انتخابات الکترونیک دارای اشکال بود و هیچ فضایی برای تبلیغات و رقابت افراد وجود نداشت. در دوره‌های پیشین کاندیداها در حضور شرکت کنندگان خود را معرفی می‌کردند و شرکت کنندگان نیز با بررسی تمامی کاندیداها، شخص مورد نظر را انتخاب می‌کردند. اما در این دوره کاندیداها به هیچ عنوان امکان معرفی نداشتند.
 
 عدم حضور خبرنگاران رسانه‌ها در محل بررسی و اعلام نتایج
 
مسئله دیگر اینکه در این دور از انتخابات، مجری و کاندیدا، معاونت مطبوعاتی ارشاد بود و نظارت‌کننده هم مشخص نبود. در دوره‌های پیشین صندوق‌های شیشه‌ای استفاده می‌شد و کاندیداها حضور داشتند، اما در این دوره چنین اتفاقی رخ نداد و اصلا مشخص نشد که ناظر کیست.
 
نکته قابل تامل اینکه در این دوره روند اعلام نتایج به هیچ عنوان مشخص نبود و خبرنگاران رسانه‌ها نیز نتوانستند به محل بررسی و اعلام نتایج وارد شوند.
 
در این دوره از انتخابات تنها 52 درصد از مدیران مسئول شرکت کردند و حدود نیمی از مدیران مسئول شرکت نکردند که یکی از دلایل اصلی آن، عدم رقابت جدی در این انتخابات و دولتی بودن آن بود.
 
برگزاری این انتخابات پرابهام و در نهایت حضور یک شخص دولتی در جایگاهی غیردولتی، یک نقطه آسیب بسیار بزرگ برای دولت یازدهم محسوب می‌شود.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    بخدا دیکتاتورتر از این اصلاحطلبها وجود ندارد در کره زمین!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس