رئیس جمهوری ترکیه با بی کفایت جلوه دادن دولت بغداد در دفاع از تمامیت ارضی عراق مدعی شد که آنکارا نمی تواند اجازه واگذاری موصل را به داعش یا هر گروه تروریستی دیگری بدهد.

 به گزارش مشرق، به نقل از رویترز، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه بار دیگر در راستای تلاش برای مشروع جلوه دادن دخالت نظامی در عراق، مدعی شد که دولت بغداد نمی تواند به تنهایی از پس بیرون راندن داعش از شهر موصل برآید.

 وی در عین حال مدعی شد که حضور نیروهای نظامی ترکیه در پایگاه «بعشیقه» در نزدیکی موصل ضمانتی برای ممانعت از حملات علیه ترکیه است.

اردوغان در ادامه اظهارات خود مدعی شد: اجازه واگذاری موصل را به داعش یا هیچ سازمان تروریستی دیگری نمی دهیم. آنها می گویند که این امر (حضور نظامی ترکیه در عراق) نیازمند موافقت دولت مرکزی بغداد است حال آنکه بغداد باید در درجه نخست با مشکلات خودش کنار بیاید.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه ادعاهای خود گفت: اصلا چرا اجازه دادید داعش وارد خاک عراق شود. چرا اجازه ورود داعش به موصل را دادید. داعشی ها حتی تا پای ورود به بغداد هم پیش رفته بودند. در این گونه موارد دولت مرکزی بغداد کجا بود؟

گفتنی است که اظهارات مداخله جویانه اردوغان در پاسخ به انتقاد روز گذشته «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق عنوان شد. وی دیروز شنبه بار دیگر حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق آن هم بدون کسب تکلیف از دولت بغداد را محکوم کرد.

العبادی در عین حال تاکید کرد: تنها نیروهای عراقی هستند که مشغول آزادسازی اراضی تحت اشغال از داعش هستند و هیچ نیروی خارجی به غیر از نیروهای ترکیه در عراق وجود ندارد. به هیچ نحوی اجازه مشارکت نیروهای ترکیه در عملیات آزادسازی موصل را چه در سطح برنامه ریزی یا اجرا نخواهیم داد و به نیروهای نظامی که به نیابت از ما بجنگند نیازی نداریم.

انتقاد العبادی در حالی مطرح شد که اردوغان چندی پیش با لحنی تهدید آمیز ادعا کرد که اگر مجوز حضورمان در عملیات موصل صادر نشود، سراغ دیگر گزینه‌ها می رویم!

وی گفته بود که کشورش به زودی درخواست رسمی برای حضور در عملیات موصل را به ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد داعش تحویل می دهد.

جالب آنکه اردوغان در خصوص حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق مدعی شد که این تصمیم بنا به درخواست دولت عراق انجام شده است. این ادعا در حالی مطرح می شود که العبادی از دولت آنکارا خواسته تا برای اثبات این ادعا، مدارک و مستندات خود را ارائه دهد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    ای ... مگه به زور میشه به کسی کمک کرد چقدر نفهمی تو آخه
  • ایرانی ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    آقای اردوغان تو لطفا" کاسه داغ تر از آش نشو. هر وقت عراقی ها نتونستند از سید علی (دام ظله) کمک میگیرند. نیاز نیست شما خودتو به زحمت بیندازی بهتر در فکر امنیت کشور خودت باشی. ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست .
  • بسیجی ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    درحالیکه این مردک جاه طلب تروریست هاراازطریق ترکیه وباهماهنگی بارزانی خائن ومعلوم الحال وارد سوریه وعراق نموده است حال مقصردولت عراق است واقعا"بایستی گفت شرم وحیایت کجاست ؟ لذاحال که خودت میخواهی سربازانت راافقی برگردانی بسم الله
  • مصطفی ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    قصد اردوغان کمک به عراق نیست بلکه کمک به عناصری است که نفت موصل را از داعش میگرفتند و تقریبا مفتکی به ترکیه می بردند و راههای ورود داعشی ها را از ترکیه باز میکردند.
  • يه آقا پسرى ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    اى بى شرف بي حيا... اميدوار خوارى و دلتو يه روزى ببينم...
  • هاتف ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    خیلی پرویی
  • دشمن اردوغان پست ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    ترکیه روزگار سختی را پشت سر دارد! تمام جنایاتی که در منطقه رقم میخورد با چراغ سبز و با کمک ترکیه بوده است! چطوری میخواهند جواب اینهمه خونها و قتل عام ها و تجاوزها و آوارگیها و نابودی منافع امت اسلامی را بدهند؟؟؟؟! ترکیه با سوریه 822 کیلومتر مرز مشترک دارد و با عراق 499 کیلومتر هزاران وحشی تروریست از دور تا دور دنیا بنام جهاد از طریق استانبول به سوریه وارد شدند و فجایع وحشتناک را آفریدند! نفت مفت که از طریق داعش بدست ترکیه میرسد اردوغان را هار کرده است! کشور سوریه و عراق را نابود کردند و ترکیه در این میان آتش بیار معرکه بود! بزودی انتقام هزاران کشته و صدها هزار مجروح و میلیونها آواره و میلیاردها دلار خسارتی که برای سوریه و عراق ببار آورد را دامنگیرش خواهد شد! همه کسانی که در ایجاد و تجهیز و پشتیبانی و همراهی گروههای تروریستی خصوصا داعش پیشتاز بودند مانند ترکیه و قطر و اردن و امارات و عربستان و مسعود بارزانی خبیث منتظر پس گردنی محکم از جهان اسلام باشند.
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    آقای اردوغان زور بیخودی نزن ، واقعا عین یک دلقک شده ای با این حرفهای مسخره و آرزوهای دور و درازت بدان که چیزی گیرت نمی آید ، زور بیخودی هم برایت خطر دارد
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    اردوغان را هار کرده رو خوب اومدی
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    با این استدلال اردوغان فردا ایران هم می تونه به بهانه مبارزه با گروه تروریستی پژاک وارد خاک ترکیه بشه و در جواب مخالفت ترکها بگه شما کجا بودید که این گروه با حمایت پ ک ک شکل گرفت و توسعه پیدا کرد و الان عملیات انجام می ده
  • ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    وقتی نیروی نظامی و دفاعی مقتدری نداشته باشی بقیه برات تعیین تکلیف میکنند جرات داره همچین حرفی به ایران بزنه
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    0 0
    امیدوارم تو عراق و سوریه درس خوبی به سربازای اشغالگر ترکیه داده بشه و همشون به درک واصل بشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس