کد خبر 643600
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷

نیروهای عراقی شرکت کننده در عملیات آزادسازی موصل پیشروی خود تا حوالی 15 کیلومتری این شهر را متوقف کرده و در انتظار اعلام ساعت صفر و آغاز عملیات هستند.

 به گزارش مشرق، جدیدترین گزارش‌های میدانی رسیده از عراق تاکید می‌کند، نیروهای شرکت کننده در عملیات آزادسازی شهر «موصل» به حوالی 15 کیلومتر این شهر رسیده‌اند.

بنابر گزارش‌ها، پیشروی این نیروها به سمت موصل متوقف شده و همگی در انتظار اعلام ساعت صفر و آغاز عملیات آزادسازی این شهر از تصرف گروه تکفیری «داعش» هستند.

پایگاه خبری شبکه «رووداو» اعلام کرد: ساعت صفر برای آغاز عملیات آزادسازی موصل نزدیک شده و تخمین زده می‌شود، در این عملیات بیش از 30 هزار نفر از نیروهای مختلف مسلح و نظامی مشارکت داشته باشند.

«احمد الاسدی»، سخنگوی نیروی «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) عراق روز گذشته (شنبه) اعلام کرد که 9 هزار نفر از اهل تسنن در قالب نیروهای الحشد الشعبی برای آزادسازی موصل شرکت می‌کنند.

سخنگوی نیروی «الحشد الشعبی» عراق افزود: علاوه بر 9 هزار نیروی اهل تسنن، حدود 5 هزار نفر از اقلیت‌های عراقی اعم از مسیحی، ترکمن و ایزدی نیز در این عملیات شرکت دارند.

این درحالی است که «شیرین رضا»، عضو فراکسیون کردی پارلمان عراق تأکید کرد: اقلیم کردستان در عملیات آزادسازی استان نینوی نقش اصلی را خواهد داشت، بویژه آنکه «حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق در سفر اخیر خود به منطقه کردستان، از اربیل خواسته بود، نقش مهمی در آزادسازی موصل ایفا کند و کردستان هم همه توان خود را در این مسیر به کار گذاشته است.

اما «نوری المالکی»، رئیس فهرست پارلمانی «ائتلاف دولت قانون» عراق نیز روز گذشته خواستار حمایت دولت از الحشد الشعبی برای شرکت در عملیات آزادسازی موصل شده بود.

حیدر العبادی 29 سپتامبر گذشته اعلام کرد، عراق به مراحل پایانی عملیات آزادسازی موصل نزدیک شده و تعیین زمانبندی دقیق این عملیات منوط به عوامل متعددی از جمله آمادگی نیروهای عراقی است.

به موازات تدارک ارتش و نیروهای مسلح عراق برای عملیات آزادسازی موصل، ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا نیز حملات هوایی علیه مواضع این گروه در اطراف شهر را تشدید کرده است.

نیروهای عراقی از 2 محور جنوبی و شرقی به سمت موصل که از دو سال پیش در تصرف گروه داعش است،‌ پیشروی‌هایی انجام داده‌اند. پایگاه هوایی «قیاره»، در جنوب موصل نیز به عنوان مقر اصلی عملیات تعیین شد.

در میان پافشاری آنکارا جهت مشارکت در این عملیات و مخالفت بغداد با این خواسته به کشمکش سیاسی بین ترکیه و عراق تبدیل شده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس