ميزان اشتغال مستقيم در واحدهاي توليد ورمي كمپوست تحت حمايت بسيج سازندگي تا پايان سال 1395 به 10 هزار نفر خواهد رسيد.

راه اندازي بيش از 7 هزار واحد توليد ورمي كمپوست +جدولبه گزارش مشرق، ورمي‌كمپوست حاصل فعاليت بيولوژيك نوعي كرم‌خاكي است. اين جانور با تغذيه از مواد آلي موجود در طبيعت آن ها را به كود آلي مغذي تبديل مي كند. ورمي كمپوست در حال حاضر به عنوان يكي از غني‌ترين كودهاي آلي بيولوژيك و بهترين جايگزين براي كود شيمايي در دنيا شناخته شده است.  
 
كاربرد ورمي‌كمپوست به عنوان يك كود سبز در خواص فيزيكي، شيميايي و بيولوژيكي خاك تأثير بسزايي دارد و موجب رشد بسيار سريع و ملموس درختان و گياهان مثمر مي شود. اين كود فاقد هرگونه ماده شيميايي و اصلاح‌كننده خصوصيات فيزيكي و شيميايي و بيولوژيكي خاك است. ورمي كمپوست علاوه بر وزن مخصوص كم، فاقد هرگونه بو، ميكروارگانيسم‌هاي پاتوژن، باكتري‌هاي غير هوازي، قارچ‌ها و علف‌هاي هرز است.
 
با توجه به اهميت توليد كود سازگار با طبيعيت براي امنيت غذايي كشور، عرصه توليد كود ورمي كمپوست از سال 1392 مورد حمايت بسيج سازندگي قرار گرفته است.  
 
بر اساس گزارش قرارگاه جهاد اقتصادي بسيج، ظرف سال هاي 92 تا 94 با پرداخت بيش از 30 ميليارد تومان تسهيلات اشتغالزايي توسط بسيج سازندگي، 6 هزار و 667 هزار واحد توليد كود ورمي كمپوست در كشور راه اندازي شده كه اين ميزان واحد توليدي تا پايان سال 95، به بيش از 7 هزار واحد خواهد رسيد. همچنين تا پايان سال جاري ميزان تسهيلات ارائه شده به اين واحدها به بيش از 36 ميليارد تومان خواهد رسيد.
 
 
راه اندازي بيش از 7 هزار واحد توليد ورمي كمپوست +جدول

بر اساس پيش بيني قرارگاه جهاد اقتصادي، ميزان اشتغالزایی مستقيم در واحدهاي توليد ورمي كمپوست تحت حمايت بسيج سازندگي تا پايان سال 1395 به 10 هزار نفر خواهد رسيد. استان خراسان رضوي با افتتاح 642 واحد توليد كود ورمي كمپوست  بالاترين آمار را در كشور به خود اختصاص داده است.
 
توليد ورمي كمپوست در ايران اگرچه چند سالي است كه رواج پيدا كرده و حجم توليد آن به رقم قابل توجهي رسيده است، با اين وجود مصرف آن در ميان كشاورزان آنطور كه بايد و شايد، همه گير نيست. اين در حالي است كه در صورت مصرف ورمي كمپوست به جاي كود شيميايي، علاوه بر توليد چند برابري محصولات ارگانيك و كاملا طبيعي، از آلوده شدن آب هاي زير زميني و تخريب محيط زيست توسط كودهاي شيميايي جلوگيري مي شود.
 
سازمان بسيج سازندگي براي كمك به اشتغالزايي و حمايت از توليد در عرصه هاي اقتصاد مقاومتي، متعهد به ارائه آموزش هاي تخصصي در عرصه هاي توليدي و پرداخت وام اقتصاد مقاومتي به داوطلبان واجد شرايط است.
 
علاقمندان به فعاليت در عرصه هاي توليدي اقتصاد مقاومتي كه نيازمند حمايت هستند، مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر به رده هاي استاني بسيج سازندگي در سراسر كشور مراجعه كنند.
 
منبع: سازمان بسیج سازندگی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس