کد خبر 556075
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴

كشور ما گنجينه معادن سنگ هاي با ارزش است. هنر گوهرتراشي هم در عالي ترين صورت نزد مردم ماست. با اين وجود در كمال تاسف بخش مهمي از نگين هاي مورد نياز براي ساخت زيورآلات از هند و چين وارد مي شود. ما به همان ميزان كه نگين ايراني را با سنگ معدن ايراني و هنر دست خانم هاي ايراني مي سازيم، به همان ميزان هم مانع از خروج ارز مي شويم و به اقتصاد مقاومتي كمك مي كنيم.

 به گزارش مشرق، گوهرتراشي هنر تبديل سنگ هاي معدني به نگين هاي زيبا و متنوع براي استفاده در زيورآلات است كه قدمتي ديرينه دارد. علاقه هميشگي بشر به استفاده از زيورآلات مهمترين زمينه براي رونق داشتن هنر گوهرتراشي در تمام طول تاريخ بوده است. هنرمند گوهرتراش با استفاده از ذوق و خلاقيت و ابزارهاي در اختيارش مي كوشد تا زيباترين نگين ها را براي استفاده در انگشتر، گوشواره، گردن بند و ... توليد كند.

امروزه براي همگان مسلم است كه اشتغالزايي و از بين بردن بيكاري از طريق احداث صنايع بزرگ و سنگين توسط دولت محقق نمي شود. تجربه قدرت هاي اقتصادي نوظهوري چون نظير چين، برزيل، هند، آرژانتين و ... ثابت كرده است كه بهترين روش اشتغالزايي، حمايت از راه اندازي كارگاه هاي كوچك و زودبازده و نيز توسعه مشاغل خانگي است. گوهرتراشي به دليل برخورداري از ارزش افزوده بالا و نيز بازار مصرف ثابت و دائمي، يكي از مهمترين عرصه هاي مشاغل خانگي است. 

بسيج سازندگي به عنوان يكي از نهادهاي عامل در اقتصاد مقاومتي، از علاقمندان به عرصه گوهر تراشي با پرداخت وام خوداشتغالي و نيز ارائه آموزش هاي لازم حمايت به عمل مي آورد. خانم زهرا جعفري يكي از گوهرتراشان موفقي است كه با كسب مهارت لازم و دريافت وام، توانسته براي 11 نفر اشتغالزايي كند. او كه كارمند بازنشسته است، علاوه بر احداث كارگاه، يك باب مغازه نيز براي عرضه مستقيم توليداتش در بازار راه اندازي كرده است.

روایت بانوی گوهرتراش از اشتغالزایی برای 11 نفر +عکس

زهرا جعفري درباره نحوه آشنايي اش با عرصه گوهر تراشي، مي گويد: «در ماه هاي منتهي به موعد بازنشستگي ام، همواره به اين فكر مي كردم كه پس از فراغت از كار دولتي بايد چه كاري را شروع كنم؟ هميشه بدترين اوقات در زندگي ام، اوقات بيكاري و بيهودگي بوده. معتقدم اينكه انسان هر روز صبح با اميد آغاز به كار كند، نشانه جواني است. همان روزها با كلاس هاي آموزش گوهر تراشي كه توسط بسيج سازندگي برگزار مي شد آشنا شدم و در آن ها شركت كردم.»

او مي افزايد: «تقريبا 1 سال طول كشيد تا گوهر تراشي را به صورت كامل ياد گرفتم و در همين زمان نيز بازنشسته شدم. مي توانستم به تنهايي گوهر تراشي كنم اما در جمع حوزه بسيج خواهراني كه در آن فعاليت مي كردم، همواره با خانم هايي روبه رو مي شدم كه جوياي كار بودند اما نه سرمايه اي داشتند و نه فن و هنري بلد بودند. تصميم گرفتم براي آن ها به صورت رايگان كلاس گوهر تراشي برگزار كنم. 11 نفر براي اين كار داوطلب شدند و من ظرف 3 ماه گوهرتراشي را به صورت كامل به آن ها ياد دادم».

اين فعال اقتصاد مقاومتي، خاطرنشان مي كند: «با دريافت وام از بسيج سازندگي، زيرزمين بلااستفاده منزل را به كارگاه گوهر تراشي تبديل كردم. براي خانم ها دستگاه هاي گوهر تراشي تهيه كردم و مشغول به كار شديم. هم اكنون مواد اوليه را در اختيار آن ها قرار مي دهم و خودم نگين هاي توليدي شان را به صورت تضميني خريداري مي كنم.»

روایت بانوی گوهرتراش از اشتغالزایی برای 11 نفر +عکس

زهرا جعفري درباره درآمد گوهرتراشان كارگاهش، اظهار مي كند: «خانم ها از درآمدشان راضي هستند. هم به كار خانه شان مي رسند و هم اينكه محيط سالم و دوستانه اي را تجربه مي كنند و به راحتي ماهانه 700 هزار تومان درآمد دارند. كار گوهر تراشي سر و صدايي ندارد و خانم ها همه مي توانند در منزل اين كار را انجام دهند. نگين هاي توليد شده را روي ركاب هاي آماده نقره اي نصب مي كنم و در مغازه خودم به فروش مي رسانم. ركود و كسادي اين روزهاي بازار همه را اذيت مي كند، با اين وجود خدا را شاكرم و از درآمدم راضي هستم.»

اين فعال اقتصاد مقاومتي دسترسي نداشتن مستقيم به معادن سنگ و تهيه سنگ هاي ارزشمند به قيمت چند برابر از دست واسطه ها را مهمترين مشكل گوهرتراشان عنوان مي كند و مي افزايد: «اگر بتوانيم سنگ هاي تراش نخورده عقيق، شجر، فيروزه و ... را مستقيم از معدن خريداري كنيم، قيمت مواد اوليه تا يك سوم كاهش مي يابد اما در حال حاضر چنين امكاني وجود ندارد و ناگزيريم از دست واسطه ها بخريم.»

او درباره نسبت كارگاه گوهرتراشي اش با اقتصاد مقاومتي، مي گويد: «كشور ما گنجينه معادن سنگ هاي با ارزش است. هنر گوهرتراشي هم در عالي ترين صورت نزد مردم ماست. با اين وجود در كمال تاسف بخش مهمي از نگين هاي مورد نياز براي ساخت زيورآلات از هند و چين وارد مي شود. ما به همان ميزان كه نگين ايراني را با سنگ معدن ايراني و هنر دست خانم هاي ايراني مي سازيم، به همان ميزان هم مانع از خروج ارز مي شويم و به اقتصاد مقاومتي كمك مي كنيم.»

روایت بانوی گوهرتراش از اشتغالزایی برای 11 نفر +عکس

منبع: بسیج سازندگی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس