دومین مناظره هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، نامزدهای دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری‌خواه در دانشگاه سنت لوئیز واشنگتن برگزار شد و تنش‌های پیش‌بینی‌شده را به همراه داشت.

سرویس جهان مشرق -دومین مناظره بین هیلاری کلینتون و دانلد ترامپ در دانشگاه سنت لوئیز واشنگتن برگزار و دو نامزد انتخاباتی رقیب در مورد سوالاتی که حضار سالن که از رای‌دهندگان بیطرف بودند به بحث پرداختند. اهم موضوعات در این میان مربوط به بحران با ایران و روسیه در سوریه، قضیه فرار مالیاتی ترامپ، ایمیل‌های مشکوک کلینتون، بحث اقلیت‌ها، نظام قضایی، اقتصاد و انرژی در آمریکا بود.

 
 

 

«اندرسون کوپر» و «مارتا راداتز» مجریان برنامه وارد سالن می‌شوند    و  برنامه را آغاز می‌کنند 

 

اولین سوال حضار: آیا فکر می‌کنید که با توجه به رفتارات این چند وقت اخیر، الگوهای مناسبی برای جوانان امروز باشید؟

کلینتون: من به آموزش و ارتقای زیرساختها در زمینه‌های مختلف معتقدم و با شعار «با هم قدرتمندتریم» به این مسیر ادامه می‌دهم.من به احترام متقابل معتقدم و با این را نسبت به جوانان رعایت کنیم  من با معلمان بسیاری هم‌صحبت  شده‌ام و این را فهمیده‌ام که باید به فرزندانمان یاد بدهیم که آمریکا سرزمین خوب و بزرگی است..

ترامپ: من با برنامه مراقبت سلامت اوباما مشکل دارم. با کاهش بودجه مشکل دارم و برنامه هایی دارم که دوباره به آمریکا عزت ببخشم. در مورد توافق‌هایی بدی از آن دست که با ایران داشتیم بازنگری خواهم کرد  من به فکر فردای فرزندان این سرمزین هستیم که متاسفانه در وضعیت بدی قرار دارند. قرار است که به عنوان یک سیاستمدار وضعیت را برای همه جوانان امریکایی بهبود بخشم و امریکا را در حضورشان دوباره عزتمند سازم.

 

سوال از ترامپ: در مورد آن فیلم و آن اظهاراتی که در مورد زنان داشتید چه می‌گویید؟

ترامپ: من کار اشتباهی کردم. از همه مردم آمریکا عذرخواهی کردم. من همیشه برای زنان احترام قائلم.

کلینتون: من هم مثل هر کس دیگری در مورد حرکتی که ترامپ کرده، سرتاسر 48 ساعت گذشته‌ام درگیر کاری که او کرد بودم. من در ماه ژوئن گفتم که او شایسته ریاست جمهوری نیست. کاری کرد که او در مورد زنان در آن ویدئو کرد نشان داد که ماهیت واقعی او چیست. او رسما زنان را بارها در تلویزیون و توئیتر بی‌آبرو کرد. این یعنی دانلد ترامپ. اما عمل او در آن ویدئو، کار را تمام کرد. او در مورد لاتین‌ها، مسلمان‌ها، معلولین، و زنان بسیار تبعیض‌آمیز عمل می‌کند و این در شان آمریکا نیست. امریکا باید عزتمند باشد.

ترامپ: دوستان توجه کنید که در بند جملات نباشیم. کارنامه هیلاری نشان داده است که او پیوسته دچار اشتباهات و کوتاهی‌های مکرر بوده است. من می‌خواهم تمامی اقلیت‌ها را درک کنم   من برای برنی سندرز متاسفم که کسی مثل شما را تایید کرد و به عبارتی با شیطان پیمان بست.

 

سوال حضار: ترامپ عنوان کرده است که رفتارش را عوض می‌کند. آیا واقعا این حقیقت دارد یا همچنان آن رفتارات را ادامه می‌دهد؟

ترامپ: من در مورد زنان کوتاهی کردم اما آیا بیل کلینتون این کار را نکرده است؟ او که کاری به مراتب بدتر کرده است. من زنانی را می‌شناسم که وی در حق و ناموس آنان تجاوز کرده است. آیا نباید به حرفهای آن زنان گوش کرد؟ می‌توانم از آنها نام ببرم که در حال حاضر در این سالن هستند. یکی از آنها «پائولا جونز» است که بیل کلینتون سالها پیش در سن 12 سالگی‌ِ این زن به او تجاوز کرد و طی مراحل محاکمه نهایتا پروانه وکالت وی به حالت تعلیق درآمد و همچنین مجبور به پرداخت جریمه 850 هزار دلاری به او شد. او به من گفت که وکیل بیل کهخ یک خانم بود در دادگاه به روی به حالت تمسخر می‌خندید. بله، او امشب در این سالن حاضر است.

{$sepehr_media_1803703_400_300}

 لحظه‌ بیان این سخنان و واکنش بیل کلینتون

کلینتون: ترامپ می‌تواند در مورد موضوعات بهتری سخن بگوید. چیزهایی که این کشور نیاز به شنیدن آن دارد. او مدام در حاشیه است. او مدام به زنان در توهین می‌کند و در صحنه مناظره می‌آید و می‌گوید که حامی زنان است. او هرگز از اقلیت‌ها عذرخواهی نکرد. او هرگز از رییس جمهور آمریکا بخاطر زیر سوال بردن محل تولدش عذرخواهی نکرد. او هرگز بابت اظهارات نژادپرستانه‌اش عذرخواهی نکرد.

ترامپ: فکر کنم بهتر است که در درجه اول شما از رییس جمهور عذرخواهی کنی. چرا که این شما بودی که برای اولین بار آمریکایی بودن او را زیر سوال بردی. در مورد میشل اوباما هم باید بگویم که ظاهرا حافظه تاریخی شما در مورد تبلیغاتی که میشل اوباما در موردت کرد یاری نمی‌کند. بهتر است یک بار دیگر به آن تبلیغات‌ها نگاه کنید. حزب شما در مورد برنی سندرز اجحاف کرد و با پارتی‌بازی شما را به اینجا رساند. تمام فکر و ذکر شما این شده بود که ببینی ویکی لیکس در مورد سندرز چه چیزی را فاش می‌کند و یا رییس کمیته ملی‌تان چه فکر می‌کند. شما موظفی که بابت آن 33 هزار ایمیلی که پاک کردی و هیچکس هم نمی‌داند کجاست توضیح بدهی و عذرخواهی کنی. اگر من رییس جمهور شوم از دادستان کل کشور می‌خواهم که حتما شما را بخاطر این فریبکاری بزرگ تحت تعقیب قرار بدهد. شما هم نیروهای FBI را فریب دادی و به دردسر انداختی و هم یک پنجم اقداماتت کافی بود تا این مردم به قدر کافی متضرر شوند. این حرکت شما شرم‌آور است.

کلینتون: من پیوسته برای آمریکایی‌ها وضعیت معیشتی بهتر خواسته‌ام و می‌توانید رزومه مرا در وبسایتم ببینید. وضعیت و رزومه او را هم چک کنید. واقعا فکرش هم وحشتناک است که کسی مثل ترامپ سکاندار و قانونگذار کشور ما باشد.

ترامپ: بله، چون آن وقت شما در زندان خواهی بود (خنده حضار).

 

سوال مجری: جیمز کومی» -رییس- FBI عملکرد شما در قضیه ایمیل‌ها را یک بی‌دقتی بسیار زیاد خوانده و این در حالی است که شما آن را یک اشتباه می‌خوانید. آیا می‌خواهید نظر کارشناسی او را زیر سوال ببرید؟

کلینتون: من در قضیه ایمیل‌ها فقط اشتباه کردم و اگر دوباره تکرار می‌شد، بله، آن وقت حق داشتند این را بگویند. من عمدا این کار را نکردم پس هیچوقت بابت آن عذرخواهی نمی‌کنم.این را هم بگویم که هنوز هیچ ادعای و مدرکی دال بر هک شدن ایمیل و سرور من وجود ندارد. این یعنی اینکه چنین اتفاقی رخ نداده است. من پیوسته در دوران فعالیتم در ادوار مختلف نسبت به حفظ اسناد محرمانه هوشیارانه عمل کرده‌ام.

ترامپ: چرا اینقدر دروغ می‌گویی؟ آیا درست است که هک شدن ایمیل‌ها و پاک کردن آنها را یک امر ساده می‌دانی؟ می‌گویی که آن 33 هزار فقره ایمیل مربوط به ازدواج دخترت و یوگا بوده است. آیا قابل باور است که 33 هزار فقره ایمیل در رابطه با این موضوعات باشد؟ من برای جمهوریخواهان خودمان در کنگره متاسفم که اجازه داده‌اند او یک چنین حرکتی بکند. برای نظام قضایی‌مان متاسفم که یک جلسه محرمانه 39 دقیقه‌ای در هواپیما با بیل کلینتون برگزار می‌کند. به نظرم جنابعالی باید از بابت قضیه ایمیل‌ها از خودت خجالت بکشی.

کلینتون: نه، من 33 هزار ایمیل پاک نکردم. اما دلم می‌خواهد به سوالات مردم پاسخ بدهم و درگیر این بحث نشویم. دانلد! می‌دانم که امشب می‌خواهی به بیراهه بزنی. اعضای حزب‌ات تو را رها کرده‌اند و عصبانی هستی.

 

سوال حضار: برنامه مراقبت-سلامت اوباما نتوانست پوشش خوبی در بسیاری از زمینه‌ها ایجاد کند. برنامه شما برای پوشش یک برنامه مراقبت-سلامت چیست؟

کلینتون: ترامپ معتقد است که باید به برنامه مراقبت-سلامت اوباماکر پایان بدهد اما من معتقدم که باید اصلاح شود. من قبول دارم که مالیات زیاد است، حق بیمه کم است، و هزینه‌های نسخ دارویی بالاست. البته همین برنامه مراقبت سلامت هم کلی اثر داشت. در زمان تصویب‌اش فقط 320 میلیون نفر از بیمه درمانی برخوردار شدند که قبلا نبودند. 170 میلیون نفر از ما هم که تحت بیمه کار هستند. مدیران شرکت‌های بیمه کاملا برنامه مذکور را تایید کرده‌اند. ما با این برنامه هم جوانان را بصورت مستقل تحت حمایت بیمه‌ای قرار دادیم، هم زنان را. بیمه مادام‌العمر هم در اختیار مردم قرار دادیم.

ترامپ: اتفاقا سوال بسیار خوبی بود. برنامه اوباماکر یک فاجعه به تمام‌معنا بود. این طرح برای ما فقط مصیبت و بدهکاری در بر داشت. اوباما مدام از کنگره پول گرفت و دست آخر 20 هزار میلیارد بدهکاری برای کشور بر جای گذاشت. هیلاری کلینتون هم مثل اوباما در عرصه سیاست تک‌رو است. بهتر است کمی از کانادایی‌ها یاد بگیریم و از کمک و تجربه دیگر کشورها بهره ببریم. کانادایی‌ها هر وقت در کارشان دچار کاهش سرعت می‌شوندف به سراغ آمریکا می‌آیند.

 

سوال حضار: 3 میلیون و 300 هزار مسلمان در امریکا زندگی می‌کنند. با این سطح از اسلام‌هراسی و اینکه ما را تهدید می‌خوانید، چگونه می‌توانید ما مسلمانان را از داشتن امنیت و آرامش در این کشور مطمئن سازید؟

ترامپ: من هم با اسلام‌ستیزی به شدت مخالفم. به شما حق می‌دهم و در اینجا از مسلمانان امریکا می‌خواهم که در صورت رییس جمهور شدن من، برنامه اطلاع‌رسانی نسبت به اقدامات تروریستی از سوی افراطی‌گرایان در قبال دولت را در دستور کار خود قرار دهند تا با کمک آنها مشکل حملات تروریستی را حل کنیم. کافی است که به حوادثی چون سن برنادرینو، پاریس، ارولاندو، و یازده‌ سپتامبر نگاه کنید. حوادثی که هیلاری کلینتون و اوباما نسبت به آن کوتاهی بسیاری کردند.

کلینتون: ما در تاریخ آمریکا از زمان جورج واشنگتن پیوسته مسلمانان را در کنار خود داشته‌ایم. آنهایی جزئی از جامعه ما هستند و باید به آنها احترام بگذاریم اما با داعش که افراطی است می‌جننگیم. ما مسلمانانی چون محمد علی کلی را داشتیم که برای این کشور کلی افتخار آفرید. اما ترامپ به یک افسر مسلمان که برای این کشور کشته شد توهین کرد.

 

سوال مجری: شما بارها پیش از این گفته بودید که مانع از ورود مسلمانان به خاک امریکا می‌شوید. اما اخیرا معاون شما گفت که این موضع شما نیست. آیا ایشان درست گفته‌اند و شما تغییر موضع داده‌اید؟

ترامپ: من نام این را می‌گذارم «بررسی شدید». هزاران نفر از سوریه وارد خاک ما شده‌اند و ما نمی‌دانیم که تفکر آنها نسبت به آمریکا چیست. ما اصلا آنها را نمی‌شناسیم. اینها همان کسانی هستند که اوباما و کلینتون موجب آمدنشان به آمریکا شده‌اند. ما به اندازه کافی در داخل خودمان مشکل داریم و انصافا اضافه کردن این افراد به لیست مشکلاتمان حماقت است.

مجری: خانم کلینتون شما درخواست کردید که به جای ده هزار سوری مهاجر، 65 هزار سوری وارد خاک آمریکا بشوند. آیا مطمئن هستید که همه آنها برای آمریکا بی‌ضرر هستند؟

کلینتون: من مطمئنم که بدون بررسی کامل تمامی جزییات مربوطه و لازم، نمی‌توانند وارد خاک ما شوند. فقط کافی است که به چهره کودک 4 ساله سوری که در اثر حملات هوایی روس‌ها زخمی شده است نگاه کنید. آن وقت لزوم این پذیرش مهاجرین را درک خواهید کرد. من فرقی بین رویکرد خصمانه ترامپ و تروریست‌ها که همین اختلافات بین ما را خواستارند نمی‌بینم.

ترامپ: اتفاقا این کشور پر شده از مهاجرین خطرناک. فقط کافی است به آمار قتل‌های خیابانی توجه کنیم. لاتین‌تبارهای مهاجر غیرقانونی این کشور را درگیر مواد مخدر و جنایت کرده‌اند و این از نتایج عملکرد هیلاری است.

 

سوال مجری: خانم کلینتون آیا درست است که شما در پاسخ به درخواست مردم جهت انتشار متن سخنرانی‌هایتان در جمع وال‌استریتی‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهید و آن را حریم خصوصی می‌دانید؟ آیا این موضوع که به مردم ربط دارد حریم خصوصی محسوب می‌شود؟

کلینتون: یادم می‌آید که پس از تماشای فیلم زیبای «لینکلن» شخصیت آبراهم لینکلن در ذهنم تداعی شد. مرد بزرگی که به ما آموخت که با همه سختی‌ها می‌توان متمم سیزدهم قانون اساسی در کنگره‌ای سرسخت به تصویب رساند. او نماد سرافرازی کشور ما بود. اما اکنون کشور ما آنقدر در وضعی بد قرار گرفته که باید یک قدرت خارجی بیاید و بر انتخابات ما تاثیر بگذارد. ترامپ با تعریف و تمجید از پوتین اجازه داده که وی به خودش اجازه بدهد که به جهت تشکر از وی، انتخابات را به نفعش تغییر دهد. او می‌داند که در اظهارنامه مالیاتی‌اش موارد متعددی مربوط به تجارت با روس‌ها وجود دارد و برای همین اظهارنامه‌اش را منتشر نمی‌سازد. اما مردم ما نیاز دارند که حقیقت را بدانند. لینکلن به ما یاد داد که چگونه با دلالت و فراست به خواسته‌مان برسیم و با مردم روراست باشیم.

ترامپ: اولا که این حرفها از اساس غلط است. دوما آبراهام لینکلن را با خودت مقایسه نکن. بزرگترین تفاوت شما با او این است که او دروغگو نبود (خنده حضار). من اصلا چیزی در مورد شخصیت پوتین نمی‌دانم. فقط گفتم که باید با روسیه خوب باشیم که بتوانیم با همکاری هم داعش را نابود کنیم. اما دموکرات‌ها تلاش دارند که پوتین را به من بچسبانند تا اذهان عمومی را از ضعفهایشان منحرف سازند.

 

سوال مجری: آیا قبول دارید که پس انتشار اظهارنامه مالیاتی سال 1995 که در آن به ورشکستگی 960 میلیون دلاری اذعان کردید، مالیات را دور زده‌اید؟

ترامپ: بله قبول دارم. اما من از قوانین فدرال خود امریکا برای این کار بهره بردم. اما به قول سندرز، کلینتون عموما دچار سوتفاهم است. او در مورد لیبی و سوریه و عراق هم دچار قضاوت بد و سوتفاهم شد. همین است که اکنون این وضعیت را داریم.

کلینتون: ببینید ... من سالها به عنوان سناتور فعالیت کردم و با همه نوع سیاستمداری و بالاخص سیاستمداران جمهوریخواه کار کردم و همه تلاش‌هایم در جهت آسایش فرزندان این کشور اعم از فرزندان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بوده است. طی این سالها این را فهمیدم که برای خدمت به مردم باید همراه خود مردم بود و نه جدا و ناصادق با آنها.
 
سوال مجری: با توجه به جنایتی که اخیرا در سوریه شاهد آن بودیم و تصاویر مستخرج از کشتار مردم حلب عرصه بین‌المللی را تکان داده است، چه نگاهی به قضیه سوریه دارید؟ سوال یکی از حضار این است که چه تدبیری برای حلی اندیشیده‌اید و آیا ممکن است مانند آمریکا که در حل کردن قضیه هولوکاست خیلی دیر به صف متفقین پیوست، شما هم این اشتباه را مرتکب شوید؟
 
کلینتون: اوضاع در حلب اسفبار است و من این وضعیت را نتیجه همکاری دولت اسد با ایران در زمین و روسیه در هوا می‌دانم. روسیه در حال بمباران مواضع نیروهای اعتدالگرای ضد اسد که مورد حمایت ما هستند می‌باشد و در این میان مردم بی‌گناه کشته می‌شوند. پوتین خواستار ماندن اسد در قدرت است.روسیه نشان داده که اهل میز مذاکره نیست برای همین باید با این کشور بطور جدی برخورد کرد و در عین حال با شرکایمان همکاری را گسترده کنیم. برای روس‌ها بسیار مهم است که بدانند رییس جمهور این کشور چه کسی می‌شود و قطع یقین من گزینه مطلوب آنها نیستم. اگر روسیه خواهان گفتگو باشد با آن گفتگو می‌کنم. همانطور که در برنامه هسته‌ای ایران و توافق هم ثابت کردم که حتی بدون شلیک یک گلوله می‌شود یک برنامه هسته‌ای را متوقف کرد.
 
 ترامپ: من تعجب می‌کنم که هیلاری با این صراحت در مورد توان خود صحبت می‌کند. پس چرا در حال حاضر اوباما توجهی به سخنان و کمک‌هایت نمی‌کند. شما بلیت سوخته هستی. عملکرد دولت شما در قبال روسیه ضعیف بوده است. با روسیه نباید از در دعوا و جنگ وارد شد. این کشور هم‌اکنون از نظر اتمی قدرتمند است و ما باید بدانیم با چه کسی طرف هستیم. به ایران طوری باج دادید که نسبت به برنام هسته‌ای خود قدرتمندانه‌تر و جسورتر شده است. هر وقت به یک کشور لشکرکشی کردید مردم آنجا بدتر مسلح شدند. در عراق هم که بعد از رفتنمان، داعش به وجود آمد. در لیبی هم که کاری کردید که اکنون شاهد از هم‌گسیختگی این کشور هستیم. بگذارید روراست باشم. ایران بطور هنرمندانه در توافق پیروز شد و یک میلیارد و 700 میلیون دلار از امریکا گرفت و خون حیات در رگهایش دمید و با اسد و روسیه ائتلافی قدرتمند در سوریه تشکیل داد. این توافق، احمقانه‌ترین توافق تاریخ بود. الان هم داعیه مبارزه با شورشیان و نابودی آنها را دارید در حالیکه اصلا نمی‌دانید شورشیان چه کسانی هستند و این در حالی است که ایران و روسیه بسیار قدرتمندانه در کنار هم در مقابل ما ایستاده‌اند. من اصلا از اسد خوشم نمی‌آید اما انصافا اسد در کنار ایران و روسیه در حال نابود کردن داعش هستند و این یعنی ما باید این کار را می‌کردیم اما به دلیل‌ ضعفمان در سیاست خارجی آنها دارند این کار را انجام می‌دهند.امروز دیگر سوریه، سوریه نیست. بلکه ایران و روسیه است. ایرانی که هیلاری کلینتون به همراه جان کری و اوباما تبدیل به کشوری کرده است که خیلی خیلی زود شاهد ثروتمند و قدرتمند شدن چشمگیرش خواهیم بود.
 
مجری: نظر قائم مقام شما در مورد سوریه این است که به گزینه نظامی ورود نخواهید کرد. ظاهرا شما نظری مخالف با وی دارید.

ترامپ: ما باید سریعا وارد قصه سوریه شویم و داعش را در هم بکوبیم. من معتقد به دخالت نظامی در سوریه هستم. کافی است به عملکردمان در موصل عراق نگاه کنید. ما افتضاح عمل کردیم. اگر حرفهای من نابخردانه است پس چرا 220 ژنرال ارتش و 21 شخصیتی که مدال قهرمانی نظامی گرفته‌اند مرا تایید کرده‌اند؟
 
 
 
 سوال مجری: شما در سوریه کامیابی نداشتید. مذاکرات صلح با روسیه به بن‌بست خورده است. اسد نرفته است و شورشیان تحت حمایت آمریکا در حال له شدن هستند. شما اسم تهدید امریکا در منطقه پرواز ممنوع را می‌گذارید دیپلماسی؟
 
کلینتون: من هرگز از نیروهای زمینی ارتش امریکا در خاک سوریه استفاده نخواهم کرد. این کار بسیار خطرناک است. وانگهی نمی‌خواهم به عنوان یک کشور اشغالگر تلقی شویم. ترجیح می‌دهم که از نیروهای ویژه که در تجربه عراق هم خوب جواب دادند استفاده کنم. دانلد در مورد موصل صحبت می‌کند در جایی که از اصل واقعه چیزی نمی‌داند. یعنی او از ژنرال‌های کنونی ارتش بهتر می‌فهمد؟ ما با کمک‌ متحدین کردمان در سوریه و عراق توانسته‌ایم اقدامات زیربنایی خاصی را صورت دهیم. در حال حاضر، مبارزین عرب و کرد ما نیاز به تجهیز شدن دارند تا در رقه هم پیشروی خوبی داشته باشند همانطور که توانستند بطور چشمگیر دست داعش را از عراق کوتاه کنند.
 
 سوال حضار: آیا شما خود را رییس جمهوری در قامت خدمت واقعی به کشور می‌دانید؟
 
ترامپ: بله می‌بینم چرا که خود را متعلق به همه مردم آمریکا از هر نژاد می‌دانم. من برای تمامی شهرهای با تجارت‌های کوچک ایجاد شغل و کار می‌کنم. ایالات صنعتی مثل پنسیلوانیا و اوهایو را در‌می‌یابم.
 
کلینتون: من پیوسته گفته‌ام که متعلق به همین مردم هستم. 67 درصد از مردم در دور دوم حضور من در یک انتخابات من را قبول کرده‌اند و این یعنی خیلی به من اعتماد دارند.
 
ترامپ: ما ملت گسسته‌ای شده‌ایم. به شهرهای شارلوت و بالتیمور نگاه کنید. نگاهی به جنایات و جرم‌ها در شهرها بیاندازید. به واشنگتن توجه کنید. میزان جنایت در آمریکا در 45 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. باور کنید قلب هیلاری سرشار از نفرت است و وقتی به هواداران من می‌گوید رقت‌انگیز، مطمئن باشید که از ته دل گفته است.
 
 
 
سوال مجری: خانم کلینتون آیا شما اقای ترامپ را به عنوان یک رییس جمهوری مدبر قبول دارید؟
 
کلینتون: نه، به هیچ‌وجه. او دارای تحمل و فراست نیست. من روسای جمهور با فراستی را دیدم. در دوران همسرم وی کسری بودجه را جبران کرد و با ایجاد 23 میلیون شغل جدید موجب افزایش درآمد مردم شد و درآمد سیاهپوستان تا 33 درصد افزایش به چشم خود دید. بعد از یازده سپتامبر هم با جورج بوش همکاری کردم و بسیار همکاری خوبی بود. ما نباید دست از پا خطا کنیم. هم‌اکنون 9 میلیون نفر در این کشور بیکار شده‌اند. 5 میلیون نفر بی‌خانمان شده‌اند و 13 هزار میلیارد از دارایی خانواده‌ها نابود گردیده است. آیا ترامپ با برنامه‌های مالیاتی خود می‌خواهد ما را نجات دهد؟
 
 
 
 سوال حضار: اصلاح سیستم قضایی و دادگاه عالی یکی از مهمترین محورهای انتخابات است. چه فکری برای آن دارید؟
 
کلینتون: خیلی سوال خوبی است. من تمام تلاشم این خواهد بود که قضاتی را بر راس دادگاه عالی منتصب نمایم که درد مردم را بفهمند. از خود مردم باشند. اکنون سیستم قضایی ما به بیراهه رفته است و ساز و کار برخورد با مردم را به درستی نمی‌داند. البته ترامپ چندان با من موافق نیست. به مجردی که رییس‌جمهور شوم، 9 قاضی دادگاه عالی از بین کسانی انتخاب می‌کنم که از جنس مردم باشند.
 
ترامپ: من قضاتی را انتخاب خواهم کرد که مثل قاضی اسکالیا دغدغه مردم را داشته باشند و البته همین حالا هم در لیستم آنها را دارم. قضاتی که دست کسانی مثل هیلاری کلینتون را کوتاه کنند. قضاتی که مردم خواستار آنان هستند. قضاتی که متمم دوم قانون اساسی را اجرا کنند. اما سوالم در مورد رفتار کلینتون این است که چرا 250 میلیون دلار اعانه جمع‌ می‌کنی اما همه آن را برخلاف وظیفه‌ات خرج ستادت نمی‌کنی؟ 
 
کلینتون: این سوالت ربطی به موضوع سوال اصلی ندارد پس جواب نمی‌دهم. در مورد متمم دوم هم باید بگویم که من کاملا با فروش سلاح در داخل آمریکا مخالفم و اگر توان داشته باشم قانون منع‌اش را به تصویب می‌رسانم.
 

 
 
 
 سوال حضار: دیدگاهتان در مورد انرژی در امریکا را بفرمایید.
 
ترامپ: سوال بسیار خوبی بود. دولت اوباما انرژی را در این کشور نابود کرد. همین حالا، بسیار از شرکت‌های انرژی ما ورشکسته شدند و کار به جایی رسیده که صنایع فلز ما آنقدر در داخل  تضعیف گردیده که چین در این زمینه فلز ما در دست گرفته است. آن وقت این همه صنعت خرد و کلان در حال نابودی است.
 
کلینتون: ترامپ از چین حرف می‌زند اما خودش برای ساختن برج‌ها و مجموعه‌هایش از فلز چینی استفاده می‌کند. هیچ می‌دانید که اکنون امریکا در زمینه انرژی کاملا مستقل شده است. درست است که اکنون تعیین قیمت انرژی در دست خاورمیانه است اما آمریکا در تولید انرژی مستقل شده است. قیمت نفت پایین آمده و طبعا شرکت‌های نفتی دچار مشکل شده‌اند اما ما با جایگزین کردن تدریجی گاز تا حد چشمگیری مشکل را حل خواهیم کرد.
 
 
 
سوال حضار: سوال من این است که صرفنظر از هرگونه موضع و بیانی که نسبت به هم دارید، آیا نقطه مثبتی در هم می‌بینید؟
 
کلینتون: بله. من از نظر اینکه دانلد موفق به تربیت چنین فرزندانی شده نکته مثبت برای او لحاظ می‌کنم. فقط در بحث تربیت فرزندانش نقطه مثبت دارد و من به عنوان یک مادر و یک مادربزرگ این را درک می‌کنم. فقط ار مردم آمریکا می‌خواهم دقت کنند و ببینند که مسئله انتخاب رییس جمهور یک مسئله عادی نیست. مسئله فراتر از 4 سال یا 8 سال است. مسئله تعامل با جامعه بین‌المللی است. من 30 سال تجربه سیاست دارم. هدایت یک کشور کار آسانی نیست. از مردم می‌خواهم در انتخابشان دقت کنند.
 
ترامپ: من تعریف و تمجید هیلاری از فرزندانم را یک تعارف شیک و دوست‌داشتنی برداشت می‌کنم. امیدوارم که تعارف نبوده باشد. اما نظرم در مورد نقطه مثبت هیلاری این است که او هیچگاه تسلیم نمی‌شود. شاید چیزی که او برایش می‌جنگد را قبول نداشته باشم اما نفس تلاشش را دوست دارم. او را یک مبارز خستگی‌ناپذیر برای هدفش می‌دانم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    1 0
    بدبخت به مردم امریکا دو دیوانه شارلاتان میخوان رییس جمهور بشن باور کنید هر کدوم رای بیارن امریکا رو به نابودی میکشونن
  • ایرانی الاصل ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    1 0
    چون عرضه ی پرتاب یک و تنها یک گلوله را هم ندارید. یعنی مممی تتترررسسسییید.والسلام
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    0 0
    در امریکا مردمسالاری نیست
  • کیان ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    0 0
    اینها همه یک بازی و سناریو است. از حالا معلوم است که هیلاری رئیس جمهور است، ترامپ با حرفهای حاشیه ای و ناپسند خود به نوعی طبق سناریو هیلاری را محبوب تر و با فکرتر جلوه می دهد. حرفهای هیلاری تمام در مورد عزت مردم آمریکاست ولی ترامپ در مورد خفت آمریکا که این باعث می شود مردم از او دوری کنند. یکی از حرفهای جالب توجه هیلاری همین تیتر خبر است. بدون شلیک یک گلوله هسته ای ایران را تعطیل کرده است. باز هم به یاد سریال 24 افتادم. چقدر دقیق این سناریو چیده شده بوده است که حتی از آن پیش افتادند. یعنی به جای اینکه در دور دوم روحانی برجام تحمیل شود، در دور اول انجام شد. از خوانندگان عزیز تقاضا می کنم که حتما سریال 24 با دوبله یا زیرنویس فارسی را ببینند.
  • محمد ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    0 0
    هردوتاشون برن به جهنم ايران باهاتون چه پدر كشتگي داره كه اينطور دشمن خوني ما هستين!!!؟؟
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    0 1
    صد بار کلینتون گفته که داعشو طالبان و امثال اینا رو خودمون ساختیم این ترامپ از بس احمق و نفهم میگه من رییس جمهور شم داعشو نابود میکنم بعد مردم نفهم آمریکا میخان این رییس جمهورشون شه خخخخخ بابا داعش واسه خودتونه بفهم انگل خان
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    0 1
    اگه بشه که خوبه نابودی یه جهانخوار و رفع مشکلات متعددی که بر دنیا تحمیل کرده مگه بده
  • ناشناس ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    0 0
    ترامپ از مبارزه برای نابودی داعش در سوریه می گوید و اگر انتخاب شود برای ایران و منطقه خاورمیانه بهتر است .
  • ناشناس ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    0 0
    کاری را که با تهدید و تحریم نتوانستن انجام بدهند پشت میز مذاکره انجام دادند و برنامه هسته ای ما را بدون کمترین هزینه عقیم کردند.
  • عباس ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    0 0
    ترامپ داداش در مورد برجام بيا از ملت ايران بپرس كه چيكار كردش با كشور
  • کیان ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    0 0
    خب خریت از مردم آمریکاست، که مسخ شده اند و هرچه که رسانه های آنها بگویند گوش می کنند. اگر امروز بگویند داعش بد است می گویند بد است، اگر فردا بگویند خوب است می گویند خوب است.
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    0 0
    متاسفم که هرجا کوتاه آمدیم دشمن پررو شد
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    0 0
    متاسفم که هرجا کوتاه آمدیم دشمن پررو شد
  • ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    0 0
    ایدئولوژی انقلاب اسلامی درست در مقابل ایدئولوژی مادی و حیوانی آمریکا است.
  • ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
    0 0
    بدیش اینه که همراهش به عده زیادی از مردم خودشون و دنیا صدمه میزنند
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    این دوتا دلقک با هم هماهنگن. دو تا حزب تشریفاتی ایجد کردن که نمایش دموکراسی راه بندازن وگرنه مگه کسی خارج از نوکرای حلقه به گوش صهیونیستها میتونه رییس جمهور بشه؟ این تناقض نمایی ها و مخالفتهای دو کاندیدا با هم واسه جذب همه طیف های مردم امریکاست. خودشون استاد تمام پوپولیسم هستن و میدونن چطوری افکار عمومی رو جذب و وادار به مشارکت در انتخابات کنن.
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    آمریکا این کار رو نکرد یه سری آدم شدن کاسه داغ تر از آش والا جلیلی و دولت قبلی خوب جلوشون در اومدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس