در سایه تنش در روابط مسکو و واشنگتن، ارتش سوریه به عملیات نظامی خود در چند محور علیه گروه‌های تروریست ادامه می‌دهد.

 به گزارش مشرق، به نظر می رسد که روند رویدادها بین آمریکا و روسیه سیر صعودی و تنش آمیزی را در ارتباط با بحران سوریه به خود گرفته است؛ بویژه بعد از اقدام واشنگتن در تعلیق مذاکراتش با مسکو. این وضعیت آینده پیش روی منطقه را با احتملات نامحدودی روبرو خواهد کرد.

اگر گزارش های آمریکا درخصوص برخورد نظامی احتمالی را مدنظر قرار دهیم؛ بعید نیست که برخورد نظامی بین دو این کشور بزرگ یکی از احتمالات باشد. این  درحالی است که میدان سوریه - در سایه گشوده شدن جبهه های زیاد ارتش سوریه علیه گروه‌های مسلح در مناطق مختلف این کشور- داغ و ملتهب است.

روزنامه واشنگتن پست نوشت که پیشنهاد حملات هوایی به نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه چند روز پیش روی میز باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بوده است. این پیشنهاد مبتنی بر حملات هوایی با موشک های "کروز" از دریای مدیترانه به باند فرودگاههای هواپیماهای ارتش سوریه برای فلج کردن تحرکات هوایی آنها است.

در مقابل اقدام واشنگتن در تعلیق مذاکراتش با مسکو، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این کشور سامانه های موشکی اس 300 و اس 400 را برای تامین امنیت پایگاه دریایی روسیه در بندر طرطوس و کشتی های جنگی مستقر در منطقه ساحلی سوریه و محافظت از آن در برابر حملات هوایی به این کشور منتقل کرده است. این سامانه (اس 400) برای اولین بار است که از خاک روسیه خارج می شود و برای مقابله با هواپیماها و موشک های کروز آمریکا طراحی شده و ماموریت آنها کاملا دفاعی است.

همزمان با آن، ولادیمیر پوتین دستور تعلیق توافق هسته‌ای بین مسکو و واشنگتن را به دلیل آنچه آن را اقدامات غیر دوستانه طرف آمریکایی خواند، صادر کرد. منظور پوتین از این اقدامات غیردوستانه، تعلیق تماسها با مسکو درخصوص آتش بس در سوریه بود.

از جمله گزینه هایی که واشنگتن آن را بررسی می کند، اعمال تحریم های تازه علیه کشور سوریه و روسیه و جمهوری اسلامی ایران به منظور فشار بر ارتش سوریه برای متوقف کردن عملیات نظامی خود و فشار بر هم پیمانان برای جلوگیری از رسیدن هرگونه کمک نظامی به سوریه است. همچنین آمریکا به مجهز کردن به اصطلاح معارضان سوری به سلاح های ویژه ای که قادر به مقابله با هواپیماها هستند، متوسل خواهد شد. واشنگتن همواره تهدید کرده است که این معارضان را به پدافندهای هوایی پیشرفته برای کاستن از قدرت ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه مجهز خواهد کرد.

در سایه این گام‌های تنش آمیز واشنگتن، ارتش سوریه به عملیات نظامی خود در چند محور علیه گروه‌های تروریست ادامه می دهد؛ بویژه گروههای مرتبط با جبهه النصره و داعش.

در ریف شهر دمشق، ارتش سوریه همه جاده های ارتباطی بین محورهای "خان الشیح – الدرخبیة – المقیلبیة" در منطقه غوطه شرقی را به کنترل خود در آورد و همه خطوط پشتیبانی عناصر مسلح در این مثلث را قطع کرد. این امر همزمان با مقابله ارتش سوریه با حمله عناصر مسلح به پست های نظامی ارتش در منطقه خان الشیح روی داد. در این درگیری شماری از عناصر مسلح کشته یا زخمی شدند.

در ریف شهر حماه، یک منبع نظامی گفت: ارتش سوریه روستاهای الطلیسیة، القاهرة، المطار الزراعی و تل الأسود را بعد از نبردهای شدید با تروریست ها به کنترل خود درآورد.

وی افزود: ارتش سوریه همچنین شهرک خفسین در ریف شمالی شهر حماه را به کنترل خود در آورد. این امر بعد از کنترل صبح دیروز ارتش بر چند روستا در این منطقه درپی درگیری با عناصر مسلح، صورت گرفت.

این درحالی است که ارتش سوریه به عملیات نظامی خود در محله های شرقی شهر حلب ادامه می دهد. ارتش سوریه چند بلوک ساختمانی در محله العامریه و همه منطقه العویجه تا میدان الجندول را در کنترل خود دارد تا با ادامه عملیات خود، محله های شرقی شهر حلب را به طور تدریجی به کنترل خود در بیاورد و در کنار هم پیمانانش، طرح و نقشه آمریکا را در نطفه خفه کند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سیدحمید ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    سگی که پارس می کنه پاچه نمی گیره . آمریکایی ها هیچ وقت وارد جنگ نمی شن مگر این که مطمئن باشن برنده جنگ هستند .که این جا با وجود روسیه ، ایران ،چین ومحور مقاومت در منطقه چنین احتمالی صفره ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس