کد خبر 641269
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸

یک کارشناس سوری گفت: آمریکا بیش از 10 سال پیش قانون «جاستا» را آماده کرده بود اما ائتلاف خاندان پادشاهی عربستان و نومحافظه‌کاران آمریکا مانع از تصویب آن می‌شد.

 به گزارش مشرق، «شادی احمد»، کارشناس اقتصادی سوریه اظهار داشت: بدون شک «جنگ» یکی از پرهزینه‌ترین کارهاست، همین هزینه منجر به ظهور مفاهیم جدیدی در روش تأمین مالی جنگ‌ها شده که  از جمله آنها «جنگ نیابتی» است به این صورت که یک کشور یا کشورهایی هزینه و بار جنگ را به نیابت از کشوری دیگر متقبل می‌شود.

وی افزود: دقیقا همان چیزی که اکنون میان غرب و کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان اتفاق افتاده همین است؛ ریاض هزینه جنگ در لیبی، یمن و سوریه را تامین می‌کند و به علاوه با کاهش قیمت نفت و با هدف اعمال فشار بر مواضع روسیه و ایران جنگی اقتصادی علیه آنها به راه می‌اندازد و همه اینها در نهایت منجر به کسری بودجه بی‌سابقه عربستان می‌شود.

احمد در ادامه گفت‌وگوی خود تصریح کرد: آن سال‌هایی که عربستان با مازاد بودجه بسیار زیاد روبرو بود در نتیجه سیاست‌های ماجراجویانه این کشور در تأمین مالی جنگ‌ها و گروه‌های تروریستی به کسری بودجه ختم شد؛ عربستان اکنون به کشوری بدهکار چه در زمینه داخلی و چه خارج تبدیل شده و کسری این کشور اکنون به 160 میلیارد دلار رسیده است.

این کارشناس سوری تاکید کرد: موضوعی که این کسری را افزایش داد همان چیزی است که در اصطلاح «چشم‌انداز اقتصادی آینده عربستان» نامیده شده و این امر در حقیقت، کسب محبوبیت برای «محمد بن سلمان» جانشین ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان را دنبال می‌کند تا نوعی آمادگی برای درگیری‌های داخلی و همیشگی خانواده پادشاهی عربستان آمادگی باشد.

احمد سپس گفت: قانون «جاستا» (عدالت در برابر حامیان تروریسم) بیشتر از 10 سال است که آماده شده بود اما به دلیل ائتلاف میان خانواده پادشاهی عربستان، نومحافظه‌کاران آمریکایی و «جرج بوش پسر» صادر نشد. این اقدام یک بهره‌کشی واضح از ثروت کشورهای عربی نیز بود.

وی افزود: آمریکایی‌ها در مرحله‌ای که به کشورهای عربی مانند سوریه، یمن، عراق و لیبی حمله شد قانون جاستا را علنی نکردند زیرا نمی‌خواستند تا زمانی که سعودی‌ها ، تروریسم را تأمین مالی و منابع کشورهای (مورد هدف) دیگر را نابود می‌کنند، دل‌آزرده شوند اما اکنون و پس از آنکه این پروژه در شکست سوریه، عراق، ایران و مقاومت ناکام مانده و نقش حامیانه مالی عربستان که دیگر قادر به تحقق اهداف سیاسی این کشور نیست، کم‌رنگ‌شده،  قانون جاستا را با عجله بیرون آوردند و سریع تصویب کردند .

احمد گفت: این قانون ضربه اقتصادی محکمی برای آل‌سعود است ، جریمه و غرامتی که در پی تصویب این طرح متوجه عربستان می‌شود به هزاران میلیارد می‌رسد و تمام اقتصاد عربستان در طول ده‌ها سال به نفع آمریکا در گرو خواهد بود.

این کارشناس سوری تاکید کرد: دیگر تاثیر حمایت مالی عربستان از جنگ علیه سوریه ارزش بالایی ندارد زیرا اثرات سیاسی این تروریسم در برابر ایستادگی سوریه، ملت و متحدان مقاومت از بین رفته است.

وی تاکید کرد: به صورت کلی ما می‌دانیم بیشتر گروه‌های تروریستی مسلح، «مزدور» هستند و در نتیجه قطع «بودجه مالی» نتایج مهمی در از هم پاشیدگی این تروریسمی خواهد داشت که تلاش می‌کند منبع درآمد ویژه خودش ایجاد کند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس