زاکانی گفت: از عدم رسیدگی سریع دستگاه قضایی، کشور متضرر چند ده میلیارد دلاری می‌شود. باید دستگاه قضایی رسیدگی جدی و سریع بکند. این موضوعش، مافوق رسیدگی به سایر پرونده‌هاست.

به گزارش مشرق  در بخشی از نشیت خبری امروز دکتر زاکانی، وی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی مشرق درباره روند قضایی پرونده فساد کرسنت در دیوان عالی کشور پاسخ داد. در اولین سوال مطرح شد:

«چندین بار شما و دیگر عزیزان در کشور در خصوص پرونده کرسنت صحبت کردند و جوانب مختلف فساد رخ داده را مشخص کردید؛ ولی با اینکه سالیان زیادی از باز شدن پرونده در قوه قضائیه می گذرد، ولی شاهد تعللی هستیم و این تعلل و عدم صدور حکم نهایی موجب شده که الان به کسانی که باید در زندان باشند، تریبون داده می‌شود تا با ارائه صحبت های دروغ مسیر را برای شکست خوردن ایران در لاهه فراهم کنند و به ادامه فساد خود بپردازند. قاضی‌ای هم که در دیوان عالی در نظر گرفته شده نیز تا یک سال آینده بازنشست می‌شود و اصلا معلوم نیست تا یک سال آینده حکمی را بدهد و این در حالی‌ست که لاهه تا یک ماه دیگر جلسه داشته و احتمال صدور حکم نهایی لاهه بسیار زیاد است. نظر شما در این باره چیست؟»

وی در پاسخ به این سوال گفت: «به نظر من دستگاه قضایی وظیفه رسیدگی سریع نسبت به این موضوع دارد و از عدم رسیدگی سریع دستگاه قضایی، کشور متضرر چند ده میلیارد دلاری می‌شود. باید دستگاه قضایی رسیدگی جدی و سریع بکند. این موضوعش، مافوق رسیدگی به سایر پرونده‌ها است. به آن پرونده‌ها هم رسیدگی کند، ولی اگر دستگاه قضایی به یکی از پرونده‌های مفتوح کرسنت را حکم دهد، کشور برای سالیان سال بیمه خواهد شد.»

وی افزود: «این پرونده نباید در کنار چندین میلیون پرونده دیگر که در سال تشکیل می‌شود، قرار گیرد. این پرونده ای است که آینده کشور به آن مربوط می‌شود. هم این پرونده و هم موضوعاتی چون استات اویل و توتال. موضوعاتی که می‌توان برای آن پرونده باز کرد. »
 
پرونده زنگنه در فساد کرسنت مفتوح است/  از عدم رسیدگی سریع دستگاه قضایی، کشور متضرر چند ده میلیارد دلاری می‌شود 

وی تصریح کرد: «متاسفانه کسانی که آمده اند این خطاها را کرده اند، کسانی هستند که سابقه دار و حرفه‌ای هستند و اعمال نفوذ می‌کنند. این برای ما یقین است که با این اعمال نفوذی و شرایطی که می‌کنند به دنبال این هستند که پرونده‌ها را به دست زمانه بسپارند تا از خاطرها رفته و اطاله دادرسی شود تا بتوانند کار خودشان را انجام دهند. بنده معتقدم دستگاه‌های امنیتی و قضایی جدا از سایر پرونده‌ها، این پرونده‌ها را بررسی سریع، دقیق و عادلانه کند. »

در سوال دوم نیز مطرح شد: « یکی از عزیزانی که نماینده سابق مجلس بودند، گفته بودند که هر جا کرسنت گره می‌خورد و روند بستن قرارداد دچار مشکل می‌شد، آقای زنگنه بعنوان وزیر نفت ورود پیدا می‌کرد و آن گروه را باز می‌کرد. آن عزیز از نقش جدی آقای زنگنه در بسته شدن این قرارداد می‌گفتند و وی را از مسببین جدی و ردیف اول این قرارداد ذکر می‌کردند. در این خصوص در رسانه ها زیاد صحبت نشده است. اگر در این باره توضیحاتی بدهید و شفاف سازی کنید، متشکر می‌شوم. »

نماینده سه دوره گذشته مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به سوال اظهار داشت: «به نظر من دستگاه‌های امنیتی و دستگاه قضایی است که باید شفاف کنند. من فقط یک جمله عرض کنم که پرونده ایشان مفتوح است. پرونده ای که مفتوح است باید رسیدگی شود. ما از این بی تدبیری ای که در جهت معرفی ایشان به مجلس برای وزارت نفت شد، خیلی ضرر کردیم و سبب شد ما با یک چالش بزرگی مواجهه شویم. این وظیفه دستگاه‌های امنیتی و قضایی است. من اینجا اگر اسمی را آوردم، کسانی هستند که محکومیت پیدا کردند و متاسفانه الان موثرند در ادامه آن روند غلط.»

وی در پایان اظهار داشت: «این دوستان که علاقه ای به پاسخگویی ندارند، ما هم مجبوریم با مردم صحبت کنیم. همه این اسناد را هم دستگاه های امنیتی و قضایی دارند. چیزی نیست که ما داشته باشیم و آنها نداشته باشند. همه را دارند. اما ابهام این است که چرا رسیدگی قاطع نمی‌شود که امیدواریم رسیدگی قاطع نمی‌شود. »

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    ایران در صورت پذیرش صحت قرار داد مجبور است قیمت گاز برای سایر مشتریانش را هم کاهش دهد تا متهم به گرانفروشی نشود. در صورتی هم که زنگنه وزیر نمی شد و ایران مطابق روند دادگاه فساد و رشوه در قرارداد را ثابت کرده بود هیچ خسارتی هم پرداخت نمی شد و ترکیه هم غرامنت گرانفروشی نمی گرفت.
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    قوه قضائیه باید زنگنه را محاکمه کند
  • ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    چه بخور بخوريه!!
  • رضا ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    1 0
    مشرق عزیز یه مقاله برای چرخش بازار کار به نفع خانوما بزار اخه گناه ما چیه پسریم
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    واقعاً جواب خدا و مردم را چه ميخواهيد بدهيد منظورم قوه قضائيه و مجلس و دولت هستش كه اين همه ضرر به كشور فقط به خاطر منافع شخصي و گروهي تحميل كرديد، فقط با انتخاب زنگنه به عنوان وزير و دادن رأي اعتماد در مجلس و عدم رسيدگي سريع پرونده در دستگاه قضائي ،آخه آدم از دست شماها به چه كسي شكايت كنه ، روي سخنم با مردم حالي به حالي هم هستش كه يكدفعه به يك ليست رأي ميدهند بفرمائيد اين هم منفعتش
  • جواد از هامبورگ ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    باید منتظر مصدقی دیگر بود تا در دولت جمهوری اسلامی نفت را دوباره ملی کند ، اگر یک امریکایی وزیر نفت این دولت بود به این خوبی نمی توانست نفت را از دست ملت در اورد ، این ملت باید شاهد روزی باشد که هرگونه استفاده شخصی از نفت و فراوردهای ان باید با اجازه غربیها باشد ،
  • دکترحجت شجاعی ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    نفت با توجه به صلاحیت ابتدایی هشت شرکت را تایید کرده است،شرکتهای پتروپارس، مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)، انرژی دانا، توسعه پتروایران، گروه مپنا (شرکت نفت و گاز مپنا)، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ایران) و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) (شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا)، شرکتهایی هستند که توانسته اند حدنصابهای لازم را در ارزیابیهای صورت گرفته کسب کنند. و ما نیازی با قرارداد با شرکت خارجی را نداریم و تا کنون توتال و شل هم هیچ شعبه در ایران ندارند و این نشان میدهد انها و کشورهای نفت خیز جهان با شرکتهای ایرانی قرارداد بسته چرا که به نفع انها است خوب حالا کی ضرر کرده و این اقایان نظر میدند های ما ضرر کردیم خیانت شد و... خیر ما به دست خوشان و حقه خودشان نشان دادیم که اعتماد ما فایده ندارد چون انها غیر قابل اعتماد هستند . حجت شجاعی مهندس یرق
  • دکترحجت شجاعی ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    عقد قرارداد تمام مراحل اجرا را به شرکت دیگری به نام " دانا گاز " واگذار می‌کند. شرکتی که در دست چند ایرانی‌ و اماراتی می‌باشد. جالب اینجاست که ۵ ماه قبل از آنکه شرکت کرسنت با شرکت دانا گاز قرارداد ببندد، شرکت دانا گاز ۳۰ در صد سهام خود را در بازار بورس امارت به فروش می‌رساند و فردی از ایران قبل از قرارداد کرسنت با این شرکت، یک میلیارد دلار از این سهام را خریداری می‌کند تا ظرف ۵ ماه سود هنگفتی (۵۰۰ درصد ) نصیب خود می‌کند. با توجه به این موضوع دادگاه لاهه حق را به ایران داده و ترکیه محوم شده و باید خسارت بگیرد
  • ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    لطفا این خبر رو از تیتر خارج نکنید
  • ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    مجلس دیگر ناظر و پرسشگر نیست . شرکا و وکلای دولتی مجلس ، خانه ی ملت درجه ی اعتبار مجلس را تنزل داده اند . محرومین از احقاق حقوق خود محرومترند .
  • حسین ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    این پرونده نه تنها اقتصادی بلکه به شدت امنیتی هست ، کل تحریمهای هسته‌ای حدود ۳۰ میلیارد از پول ایران را بلوکه کرد اون وقت افرادی که باعث از دست رفتن ۴۳ میلیارد دلار شدن آیا اینها ابعاد امنیتی این ضرر هنگفت را برای کشور و مردم نمیدونستند؟ وقتی‌ پرونده اینطور به طور وحشتناک سنگین هست باید برخورد متناسب با اون صورت بگره و بیشترین فوریت و اولویت را داشته باشه ، مطمئن باشید اگر به این پرونده در موقع مقرر رسیدگی نشه اسناد اون ممکنه امحا بشه و حتی ممکنه این افراد خطرات بسیار بزرگ اقتصادی و امنیتی برای کشور ایجاد کنن مخصوصاً اینکه در حال حاضر پست‌های کلیدی و حساسی دارند. به چی‌ باید قسم خورد که خطر همچین افرادی و همچین جرائمی از داعش برای کشور بیشتره ، پس چرا این همه تعلل صورت میگیره ؟
  • مسعود ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    ان شاءالله قوه محترم قضاییه هرچه سریعتر و خارج از نوبت به پرونده فساد کرسنت رسیدگی نماید.
  • ناشناس ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    ای مرجع قضایی / اقدام انقلابی
  • کامران ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    قرارداد کرسنت 50 میلیارد دلار معادل 180 هزار میلیارد تومان یعنی 60 برابر فساد سه هزار میلیاردی به کشور خسارت وارد کرده است و امیدواریم دستگاه قضایی فورا"به این پرونده رسیدگی نماید.
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    تو قیامت هم بخور بخوره فقط از جنس کثافت و خون ابه های جهنمی ها
  • ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    بالاخره دکتری یا مهندس؟ شما خسارت کرسنت را انکار میکنی؟!
  • ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    ترکیه محکوم به خسارت گرفتن شده!!!!
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    دیگر امیدی به مجلس نیست اگر مجلس مقتدری داشتیم این بدبختیها را نداشتیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس