کد خبر 639920
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱

یک کارشناس حوزه خانواده و جوانان با اشاره به اقدامات غیرکارشناسی در برخی سایت‌های همسریابی گفت: موضوع ازدواج در بسیاری از این سایت‌ها به یک کسب و کار تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام محمد برمایی با ابراز نگرانی از کاهش آمار ازدواج طی پنج سال گذشته افزود: متاسفانه خانواده‌های امروزی حاضر نیستند هزینه های رشد عاطفی و عقلانی فرزندانشان را قبول کنند و به همین دلیل آمادگی برای ازدواج را در جوانان به وجود نمی آورند.
 
وی با تاکید بر اهمیت حمایت دولتی از موضوع ازدواج جوانان ادامه داد: بسته های حمایتی و خدماتی ازدواج برای جوانان و خانواده ها به شدت ضعیف شده است.
 
این کارشناس مسائل خانواده اضافه کرد: نکته مهمتر اینکه نقش خانواده در تصمیم گیری های مهم زندگی جوانان کمرنگ شده است. همچنین جوانان امروزی اگرچه هنوز به باورهای معنوی عشق وفادار هستند اما عشق ورزی را فرا نمی گیرند. در فرهنگ ملی و دینی ما اسطوره ها و اسوه های برجسته ای در موضوع عشق ورزی وجود دارد که این باید به جوانان آموزش داده شود. جوانان باید بیاموزند که عشق هزینه دارد و هزینه آن دانش اندوزی، کسب معرفت، اخلاق و صبوری است.
 
برمایی خاطرنشان کرد: جوانان ما امروزه عشق را یک طرفه می بینند و گمان می کنند به هر قیمتی باید به شخص مورد نظر برسند و نتیجه این می شود که با اندکی اختلاف از یکدیگر جدا می شوند.
 
وی با اشاره به برخی اظهار نظرها در مورد اینکه جوانان تمایلی به ازدواج ندارند، گفت: با این عقیده کاملا مخالفم. دختر و پسرهای جامعه ما با معصومیت بالا موافق ازدواج هستند اما نکته مهم این است که معصومیت به تنهایی برای یک ازدواج موفق کافی نیست بلکه باید با دانش، مراقبت و حمایت همراه شود.
 
این استاد دانشگاه تاکید کرد: این حمایت و مراقبت از وظایف خانواده، نهادهای عمومی و غیر دولتی و حتی دولت است اما در این زمینه نقش خانواده از همه پر رنگ تر است. خانواده ها باید با ایجاد شرایط آسان برای ازدواج، زمینه این پیوند مقدس را برای جوانان هموار کنند.
 
برمایی افزود: ازدواج یک موضوع مردمی است و برای سالها و قرنها مردم با تمسک به آیین ها و باورهای خود به بهترین شکل زمینه ازدواج جوانان را مهیا کرده اند اما حمایت می تواند پایداری خانواده ها را افزایش دهد.
 
وی با بیان اینکه در گذشته سامانه های دقیقی بر ازدواج جوانان نظارت می کردند، ادامه داد: تا پیش از این انتخاب همسر با کمک والدین و در مجالس عزا و عروسی رخ می داد اما در شرایط فعلی این مناسبات تغییر کرده و جای خود را به سایتهای همسریابی و آشنایی مستقیم دختر و پسر داده است.
 
برمایی اضافه کرد: معتقدم در فضای مدرن امروز لازم است از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنیم اما بیشتر سایتهای همسریابی امروز، بیشتر سایت دوست یابی هستند و از آنجا که یک بیزینس و کسب و کار محسوب می شوند، نمی توانند مبنای خوبی برای همسریابی باشند. این سایتها جوانان را به نوعی تمسخر می کنند.
 
برمایی خاطرنشان کرد: مدتی است سایت همسان گزینی تبیان اقدامات خوبی را آغاز کرده است. ای کاش این سمت و سو به دیگر نهادهای مرتبط با همسریابی هم گسترش می یافت. هرچند هنوز معتقدم ازدواج یک پدیده مردمی است و واسطه گری باید از سوی بستگان و نزدیکان انجام شود زیرا فضای مجازی در ایران هنوز به آن تکامل نرسیده که قابل اعتماد و اتکا باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس