تصاویر ماهواره‌ای از شهر حلب و مقایسه آن با تصاویر قبل از شروع جنگ، به‌وضوح نشان می‌دهد که چگونه ترورریست‌هایی که به بهانه تحقق دموکراسی در سوریه مورد حمایت آمریکا قرار گرفته‌اند، حلب را به یک ویرانه تبدیل کردند.

سرویس جنگ نرم مشرق-مقایسه تصاویر ماهواره‌‌ای قبل و بعد وقوع جنگ در سوریه به خوبی می‌تواند ابعاد و عمق فاجعه این بلای خانمان‌سوز در سوریه را نمایش دهد. نبرد تحمیل شده از طرف تروریست‌ها به سوریه که با حمایت غرب به رهبری آمریکا به بهانه تحقق دموکراسی در سوریه صورت گرفته، علاوه بر تلفات جانی بسیار به اماکن شهری و تاریخی و هم چنین بافت شهرهای این کشور نیز خسارت چشمگیری وارد کرده است. حلب یکی از این شهرهای تخریب شده است؛ حلب پایتخت نخست اقتصادی و دومین شهر پرجعیت سوریه تا پیش از اشغال بخش‌هایی از آن توسط گروه‌های تروریستی تکفیری مورد حمایت ترکیه، قطر و عربستان سعودی از جمله آبادترین، صنعتی‌ترین، مجهزترین و زیباترین شهرهای منطقه غرب آسیا بشمار می‌رفت. تصاویر ماهواره‌ای تبدیل شدن حلب به یک شهر مرده را به وضوح نشان می‌دهد.

 قلعه معروف حلب قبل از شروع جنگ

برای نمایش در سایز اصلی بر روی تصویر کلیک کنید
 قلعه معروف حلب بعد از شروع جنگ
برای نمایش در سایز اصلی بر روی تصویر کلیک کنید
 قلعه معروف حلب قبل از شروع جنگ از نمای بزرگ‌تر  
برای نمایش در سایز اصلی بر روی تصویر کلیک کنید
 قلعه معروف حلب بعد از شروع جنگ  از نمای بزرگ‌تر
 برای نمایش در سایز اصلی بر روی تصویر کلیک کنید

قدمت این قلعه به چهار هزار سال می‌رسد و در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در عکس نمای بزرگ‌شده‌ از قسمت پایینی محوطه اطراف قلعه را می‌بینید که در سال ۲۰۱۴ توسط ماهواره‌ها تصویربرداری شده است. در این عکس به وضوح آثار تخریب دیده می‌شود. تخریب بخش‌های زیادی از ساختمان‌ها به همراه نابودی کامل یک مسجد و گنبد تاریخی در این تصویر قابل مشاهده است.

تصاویر ماهواره‌ای بسیاری از قبل و بعد جنگ در شهر حلب وجود دارد که حکایت از تخریب ساختمان‌ها می‌کند؛ مشرق برای نمونه 3 تصویر ماهواره‌ای از این تخریب‌ها که با دایره قرمز مشخص شده است را منتشر می‌کند:
 برای نمایش در سایز اصلی بر روی تصویر کلیک کنید
 برای نمایش در سایز اصلی بر روی تصویر کلیک کنید
 این شهر یکی از کهن‌ترین شهرهای منطقه‌ غرب آسیا (خاورمیانه) است و در روزگاران قدیم نام آن خلپه بوده و یونانیان قدیم آن را با نام برویا می‌شناختند. شهر حلب در نقطه سوق‌الجیشی و مهم بازرگانی در نیمه‌راه دریای مدیترانه و رود فرات قرار دارد.
برای نمایش در سایز اصلی بر روی تصویر کلیک کنید
برای نمایش در سایز اصلی بر روی تصویر کلیک کنید

حلب در کنار دمشق پایتخت سوریه و صنعا پایتخت یمن، یکی از سه شهر قدیمی است که در تاریخ بشر پیوسته محل سکونت بوده است. حلب به عنوان میراث جهانی سازمان علمی فرهنگی هنری ملل متحد (یونسکو) و به عنوان شهری که همواره در طول تاریخ محل سکنا بوده و زندگی در آن جریان داشته تا پیش از آنکه در سال 2011 میلادی گرفتار بحران سیاسی و جنگ داخلی شود، با جمعیتی بیش از 2 میلیون نفر یک مرکز پر رونق تجاری به شمار می‌رفت.

برای نمایش در سایز اصلی بر روی تصویر کلیک کنید
برای نمایش در سایز اصلی بر روی تصویر کلیک کنید
اکنون درگیری در حلب میان تروریست‌ها که از حمایت اطلاعاتی و تسلیحاتی مستقیم غرب به رهبری آمریکا بهره‌مند هستند با نیروهای ائتلاف شامل مقاومت و روسیه به اوج خود رسیده است که به گفته کارشناسان با اتمام این نبرد در شهر حلب، پیش‌بینی سرنوشت جنگ آسان‌تر خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
    1 0
    منتفرم از استکبار جهانی؛ وارثان یزیدیان ان شاء الله بالاخره شما ها نابود خواهید شد.. این وعده الهی است.... فانتظروا...
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
    1 0
    اگر روسها حلب و دمشق پاکسازی شده را داشته باشند و رقه هم در محاصره سوریها باشد آمریکایی ها هم حاضر خواهند بود با روسها و هم بشار مذاکره کنند باید بشار آمریکا را تهدید کند در صورت هرگونه اقدامی از سوی کشورهای ائتلاف علیه ارتش این کشور اسرائیل را با خاک یکسان می کند این تنها راه چاره برای سوریه است- ایران نیز هم باید بصورت هوایی وارد جنگ علیه تروریستها شود این ایران اندازه ترکها چرا عرضه ندارد ترکها می توانند از تروریستها حمایت زمینی و هوایی کنند اما ایران حتی حمایت هوایی نیز ندارد- سوما روسها بدون داشتن حلب و پاکسازی دمشق چیزی برای گفتن و رفتن پشت میز مذاکره ندارند معلوم است آمریکایی ها خیانت می کنند
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
    1 0
    مرگ بر آمریکا شیطان بزرگ قابل توجه مریدان کدخدای جنایتکاران اگر جبهه مقاومت وجود نداشت الان تمام این صحنه ها را در شهرهای مختلف ایران شاهد بودیم
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
    1 0
    غربی ها عاقبت تقاص کارهای پلشتشان را خواهند دید
  • ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
    2 0
    مرگ بر آمریکا.
  • آرش ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    1 0
    واقعأ امنیت نعمت گرانبهاییست ،خداوند آردوغان وتمام کسانی که مسبب این فاجعه وظلم به سوریه شدند را ذلیل وآواره وخوار بدارد،آمین.
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    1 0
    ولي بدبختانه، رسانههاي غربي اينجور. انمود نيكنند كه بشار الاسد اين كار را ميكند
  • ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    1 0
    بله. اما متاسفانه به نفع همه است که جنگ سوریه ادامه یابد.
  • ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    1 0
    دقت کنید که در سال 88 قرار بود همین اتفاقات در ایران بیفتد. و یا قرار بود بعد از ثبت نام احمدی نژاد در انتخابات آتی و رای آوردن او این صحنه ها در ایران رخ دهد چنانچه سران اصلاح طلب علنا و رسما تهدید کردند خونریزی به راه خواهند انداخت. که رهبری با نهی خود کشور را نجات داد.
  • ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    1 0
    ایران وسط جنگ سوریه است ترک ها با کمک آمریکا لب مرزشون هواپیما می برن ایران با سوریه مرز نداره
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    1 0
    مرگ بر اونهایی که منفی داده اند
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    1 0
    دمكراسي سرابي بيش نيست ... دنيا بر اساس قانون جنگل اداره ميشود
  • پویا ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    1 0
    آمریکا و اسرائیل و انگلیس کل جهان رو به لجن کشیدند ! و به تازگی عربستان نزولی هم به ان ها اضافه شده
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    1 0
    تف به شرف اصلاح طلبها. تف به شیری که خوردند. اینها حتی از اهل بیت پیامبر هم برا فروختن برجام و مذاکره با یزید (آمریکا) استفاده میکنند.
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    1 0
    آقا مردم تظاهرات کردند بشار اسد نمیخاستن چرا بشار اسد کنار نرفت تا کشور اینجوری نشه؟
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    0 0
    با کدوم نیروی هوایی؟
  • ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    0 0
    این تهدیدها بخاطر وجود جبهه مقاومت ایجاد شده بهتر است بگویید اگر ایران وجود نداشت شاهد این صحنه ها در شهرهای جبهه مقاومت بودیم
  • ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    0 0
    واقعا واقعیت چیست؟
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    کدوم مردم؟ همونایی که در انتخاباتی که غربیا برگزار کردن بشار رو انتخاب کردن یا مردمی که در غرب حکم به رفتن بشار دادن و اراذلشونو گسیل کردن در سوریه تا اونجا رو خراب کنن؟
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    ببینم مگه هرجا تظاهرات شد باید دولتش جمع کنه بره؟ مثلا در آمریکا یا انگلیس که تظاهرات میشه دولت زود جمع میکنه میره؟
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    مردم حلب حتی یک تظاهرات هم علیه بشار اسد نکردند. بهار عربی بر آنها تحمیل شد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس