کد خبر 639199
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰

تهيه‌كننده و كارگردان فيلم «هيهات» كه روزهاي اول اكران را مي‌گذراند اميدوارند اين فيلم بتواند فتح بابي براي توليد فيلم‌هاي بيشتري با موضوع عاشورا باشد.

به گزارش مشرق، با آغاز ماه محرم، اكران دو فيلم با موضوع عاشورا در سينماها آغاز و بعد از سال‌ها سينماهاي ايران ميزبان فيلم‌هايي با موضوع عاشورا شده است، موضوعي كه از يك بابت خوشحال‌كننده و از جهت ديگر به خاطر كم‌كاري در پرداخت به موضوع عاشورا باعث حس شرمندگي سينماي كشوري شيعي است. تهيه‌كننده و كارگردان يكي از اپيزود‌هاي فيلم سينمايي «هيهات» به موضوع ساخت اين فيلم و كم‌كاري سينما در تولید فیلم‌هایی باموضوع عاشورا پرداخته‌اند.
 
نتيجه فضاي بسته سينما
محمدرضا شفيعي، تهيه‌كننده فيلم سينمايي «هيهات» مي‌گويد: از ابتدا قرار نبود كاري سينمايي توليد كنيم، بلكه به عنوان چند فيلمساز دور هم جمع شده بوديم تا با موضوع سيد‌الشهدا كاري انجام دهيم و ايده‌هايمان را با هم مطرح كنيم.

شفيعي ادامه مي‌دهد: قرارمان اين بود كه اگر ايده‌ها قابليت توليد فيلم داشتند به سراغ ساخت فيلم برويم و بعد از 50،40 جلسه به اين جمع‌بندي رسيديم و براساس آن فيلم سينمايي ساخته شد.  وي با اشاره به اينكه فيلم سينمايي هيهات از جمله تجربه‌هاي تكرار نشده در سينماي ايران است يا  در سينماي جهان كم تكرار است، تصريح مي‌كند: اينكه يك فيلم در چهار اپيزود با چهار نويسنده و چهار كارگردان تهيه شود كه نه از نظرشخصيت‌ها و نه قصه با هم همپوشاني نداشته باشند و صرفاً محتواي آنها يكديگر را پوشش دهد، كار بسيار سختي بود.

شفيعي در پاسخ به اين سؤال كه چرا سينماي ايران كمتر سراغ موضوعات عاشورايي مي‌رود، مي‌گويد: سينماي ما نه تنها درباره موضوع عاشورا بلكه درباره همه حوزه‌هاي مناسبتي دستي خالي دارد، اين به معناي آن نيست كه در سينماي ما افراد دغدغه‌مند وجود ندارند، بلكه اين فضاي بسته سينما و رفتاري كه سينما با اين موضوعات انجام مي‌دهد، باعث مي‌شود كه آدم‌هاي مشتاق را از انجام كار دور مي‌كند و در نتيجه توليدي نيز صورت نگيرد.
 
محرم و رمضان فصل‌هاي مرده سينما شده‌اند
محمدرضا شفيعي كه در تلويزيون نيز از جمله تهيه‌كنندگان پركار است، مي‌گويد: در ماه‌هايي مانند محرم و رمضان تلويزيون پركار است و برنامه دارد، اما سينما خاموش است. سينماداران به اين ماه‌ها فصل‌هاي مرده اكران مي‌گويند، در صورتي كه بايد سينماي ايران براي اين زمان‌ها فيلم‌هاي خوب بسازد و موضوع عاشورا توانايي برداشت‌هاي خوبي را دارد.
اين تهيه‌كننده مي‌افزايد: اگر توليد خوبي در سينما با موضوعات عاشورايي صورت گيرد، قطعاً مردم نيز از آن استقبال خواهند كرد و آنچه به عنوان استفاده مالي مد نظر سينمادار‌ها است، اتفاق خواهد افتاد.
وي با اشاره به اينكه سال‌ها است درباره قيام عاشورا و موضوعات عاشورايي كارخوبي در سينما توليد نشده، مي‌گويد: هنوز هم وقتي صحبت از فيلم خوب با موضوع عاشورا مي‌شود همه به ياد فيلم «روز واقعه» مي‌افتند و هيچ‌كس‌ بعد از آن فيلم اثر قابل توجهي را با اين موضوع در خاطر ندارد.
 
موضوعات عاشورايي قابليت پرداخت‌هاي نو را دارد
دانش اقباشاوي، كارگردان يكي از چهار اپيزود فيلم سينمايي هيهات معتقد است: صحبت كردن درباره فرهنگ عاشورايي در كشوري شيعی مانند ايران نمي‌تواند حرف تازه‌اي داشته باشد، زيرا عاشورا در نهاد همه ايرانيان وجود داشته و خواهد داشت. اما اينكه چگونه از اين فرهنگ بهره‌مند شويم، موضوعي است كه جاي كار زيادي دارد.
اقباشاوي مي‌افزايد: زماني كه مي‌خواستيم ساخت فيلم هيهات را شروع كنيم اين سؤال برايمان پيش آمده بود كه چگونه بايد از اين فرهنگ بهره‌مند شويم. فرهنگي كه جامع‌الاطراف است و در آن ابعاد انساني، عرفاني، اجتماعي و سياسي ديده مي‌شود.
اين كارگردان مي‌گويد: ما مي‌خواستيم قطره‌اي از درياي معارف عاشورا را برداريم و تلاش كنيم تا به آن نزديك شويم.
 
وي ادامه مي‌دهد: فرهنگ عاشورا فرهنگي رهايي بخش است و در آن عدالت‌خواهي و به دنبال آزادگي رفتن وجود دارد. در فرهنگ عاشورا مي‌توان ايثار و از خودگذشتگي را ديد مانند رساندن آب كه حضرت عباس(ع) آن را انجام داد. مي‌توان هر كدام از اين موضوعات را با مسائل روز جامعه پرداخت، اين موضوعات مسائلي فطري هستند كه بايد آنها را آرايش و با قصه‌هايي روان و سر راست بيان كرد.
 
استقبال از «هيهات» خوب است
چند روزي است كه اكران فيلم سينمايي «هيهات» آغاز شده است. تهيه‌كننده و كارگردان اين فيلم، از وضعيت اكران و استقبال تماشاگران از آن راضي هستند. محمدرضا شفيعي مي‌گويد: در چند روز اول هنوز در حال آماده شدن مواد تبليغاتي هستيم و تلويزيون نيز شروع به پخش تيزر‌هاي فيلم كرده است و بايد منتظر باشيم تا موضوع فيلم اطلاع‌رساني شود. دانش اقباشاوي نيز مي‌گويد: تا امروز استقبال خوب بوده و اكران‌هاي دانشگاهي فيلم هيهات نيز آغاز شده است كه در اكران فيلم در دانشگاه تهران سالن سينما پر شده بود. اين كارگردان تأكيد مي‌كند: به دليل اينكه سينماي ايران محصول مشابهي براي ايام محرم نداشته است و جاي چنين فيلمي در سينما خالي بوده، اميدواريم استقبال مردمي از هيهات بيشتر نيز شود و اين فيلم فتح‌بابي براي توليد محصولات سينمايي بيشتر بر اساس موضوعات عاشورايي باشد.
 
منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس