کارگردان فیلم «هیهات» گفت: ما نمی‌خواستیم تماشاچی از موضوع اصلی که مفهوم فرهنگ عاشورا بود به سمت رقابت این کارگردان برود که این موضوع برازنده فیلمی برای عاشورا نبود.

به گزارش مشرق، دانش اقباشاوی شنبه‎شب در جلسه اکران و نقد و بررسی فیلم «هیهات» که در سینما هویزه مشهد برگزار شد، بابیان اینکه کلید این کار از یک دورهمی که در اردیبهشت‌ماه سال گذشته داشتیم خورد، عنوان کرد: ما یک جمع قصه‌گو بودیم که تصمیم گرفتیم در رابطه با اربعین چند فیلم کوتاه بسازیم اما بعد تصمیم گرفته شد تنها به اربعین محدود نشود و به اصل فرهنگ عاشورا بپردازیم.

وی ادامه داد: تصمیم بر این بود چند فیلم کوتاه 20 الی 30 دقیقه‌ای باشد اما در ادامه کار وقتی کارگردان‌ها درکنار هم نشستند این فیلم بلند تولید شد.

اقباشاوی بابیان اینکه ما تجربه فیلم‌های چند اپیزودی را داشتیم اما این کار در نوع خود یک تجربه جدید بود، بیان کرد: در کارهای چند اپیزودی که چند کارگردان دارد هرکس برای خود فیلمنامه‌ای می‌نویسد و تنها تهیه‌کننده بین فیلم‌ها ارتباط دارد.

کارگردان فیلم «هیهات»  اظهار کرد: اما کاری که ما برای این فیلم انجام دادیم این بود که در تولید هم مشترک بودیم یعنی من و گروه بازیگری کار را تحویل کارگردان دیگر می‌دادیم در واقعه این کار مثل گروه دومیدانی بود که من فقط‌ اتاق کارگردانی را به هادی مقدم دوست تحویل دادم و این‌ یک تجربه جالبی بود.

وی تصریح کرد: زمانی که چند کارگردان یک فیلم چند اپیزودی را کارگردانی می‌کنند یک حالت رقابتی به وجود می‌آید و اینکه کدام کارگردان بهتر توانسته کار را ارائه بدهد.

اقباشاوی افزود: ما نمی‌خواستیم تماشاچی از موضوع اصلی که مفهوم فرهنگ عاشورا بود به سمت رقابت کارگردان‌ها برود که این موضوع برازنده فیلمی برای عاشورا نبود.

کارگردان فیلم «هیهات» اضافه کرد: در این فیلم سعی شده از کارگردان‌هایی که زیاد شناخته‌شده نبودند استفاده شود تا این رقابت که مانع تمرکز مخاطب بر روی موضوع می‌شد، گرفته شود.

وی عنوان کرد: برای ما مهم مفهوم و فرهنگ عاشورا بود که می‌خواستیم در صدر قرار بگیرید ما قصد نداشتیم نگاه خودمان را از اربعین بیان کنیم بلکه می‌خواستیم فرهنگ عاشورایی را نشان بدهیم.

اقباشاوی بیان کرد: این فیلم چهاروجهی است و شاید بتوان آن را یک فیلم چهارفصل دانست، چراکه ما در فیلم «هیهات» سعی کردیم رنگ‌بندی اپیزودی و علاوه بر آن هم‌دستی فیلم هم حفظ شود.

کارگردان فیلم «هیهات» بابیان اینکه طبق یک مرام‌نامه برخلاف همه فیلم‌های اپیزودی که کارگردان‌ها از هم خبر ندارند، ما تلاش کردیم فیلم هرکدام به دل بقیه هم بنشیند، افزود: این موضوع باعث شد مثلاً من برای فیلم «هیهات» چند ایده آوردم که یکی تبدیل به یک فیلم‌نامه جدا شد و یکی دیگر چون خیلی شبیه فیلم دیگری بود رد شد.

وی در رابطه با نشان دادن ماه در اپیزود سید فرید عنوان کرد: من قصد داشتم نشانه‌ای از حضرت عباس (ع) در فیلم باشد اما اینکه بلاتشبیه سید فرید حضرت عباس (ع) است نه، بلکه سید فرید از آموزه‌های حضرت عباس (ع) الگو گرفته است.

اقباشاوی به بازی خوب حمید فرخ نژاد در نقش سید فرید اشاره کرد و گفت: من نمی‌دانم اگر فرخ نژاد نبود من چه کسی را که هم ستبر و اهل آبادان و هم سرشناس باشد را می‌توانستم جایگزین او کنم.

کارگردان فیلم «هیهات» ادامه داد: فرخ نژاد یکی از بازی‌های خوبش را در نقش سید فرید بازی کرد و این نقش را بسیار بامعرفت بازی کرد و به‌خوبی توانست بالانس بین خودش و نا بازیگر را حفظ کند.

نویسندگی و کارگردانی فیلم «هیهات» را دانش اقباشاوی، هادی ناییجی، هادی مقدم دوست، سید روح‌الله حجازی انجام داده‌اند و حمید فرخ نژاد، حامد بهداد، مینا ساداتی، بابک حمیدیان، آلا نجم، بهاران بنی احمد، خسرو شهراز در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس