تحلیلگران اعتقاد دارند چیزی که باعث وحشت آمریکا از همکاری با مسکو در سوریه شده است، نگرانی از افشای اطلاعات حساس امنیتی در نتیجه این همکاری و خطرات ناشی از آن برای آمریکا است.

چرا آمریکا از همکاری با مسکو در سوریه می‌ترسد؟/// یا // چرا همکاری آمریکا و روسیه در سوریه نتیجه نمی‌دهد؟سرویس جهان مشرق - چیزی که آمریکا و روسیه به آن نیاز دارند، عبور از حالت بی‌اعتمادی متقابل برای اجرای عملیات مشترک بر ضد گروه‌های تروریستی در سوریه است، اما هر دو این کشورها نسبت به خطرات اطلاعاتی جدی که در نتیجه تبادل اطلاعات نظامی ممکن است گریبان گیر آنها شود، نگران هستند.

آتش بس در سوریه تقریباً فروپاشی شده و آمال و آرزوهای روسیه و آمریکا بر امکان همکاری مثبت در روند مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های مسلح را از بین ‌بردن است. شنبه گذشته، جان کری وزیر خارجه آمریکا به همراه وزرای خارجه انگلیس و فرانسه و ایتالیا و آلمان و اتحادیه اروپا نقش روسیه در افزایش خشونت‌ها در سوریه را محکوم کردند. یک مسئول وزارت خارجة آمریکا در این رابطه گفت که کری و لاوروف از روز جمعه با یکدیگر صحبت نکردند و هیچ نشستی بین آنها قرار نیست برگزار شود.

دو کشور سال‌های متمادی از بی اعتمادی متقابل دارند که باید از آن عبور کنند، بعد از جنگ سرد مناسبات روسیه و آمریکا به کمترین سطح خود رسید. واشنگتن و متحدانش بعد از بحران اوکراین  و انضمام کریمه به روسیه تحریم‌هایی را بر ضد مسکو اعمال کردند.

المیادین نوشت: مناسبات آمریکا و روسیه پیچیده است. به عنوان مثال آمریکا اعتقاد دارد کرملین نقش سازنده‌ای در افزایش تحریم‌های بین‌المللی بر ضد ایران طی دوره اول ریاست جمهوری اوباما ایفا کرده و توانست به ایران برای پذیرش توافق هسته ای فشار وارد کند. اما در عین حال ولادیمیر پوتین به صورت متوالی با منافع آمریکا تقابل کرده است. مسکو و واشنگتن در افغانستان نیز با هم همکاری کرده‌اند. 

چیزی که دو طرف نیازمند آن هستند ، عبور از دیوار بی‌اعتمادی بین آنها برای اجرای عملیات مشترک بر ضد گروه‌های تروریستی هستند ، اما هر دو این کشورها نگرانی‌های خاص خود را از تبادل اطلاعات نظامی با یکدیگر دارند و از خطرات اطلاعاتی و امنیتی جدی آن بیمناک اند.

کریس هارمر تحلیل‌گر آکادمی مطالعات جنگ در واشنگتن معتقد است که هماهنگی‌های مستقیم در زمینه عملیات نظامی می‌تواند نتایج بسیار معکوسی بر منافع امنیت ملی آمریکا داشته باشد. این نتایج و خطرات در نتیجه فاش شدن مسائل حساس و مرتبط با توانمندی‌های اطلاعاتی آمریکا [برای روسیه] است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس