کد خبر 660300
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰

همزمان با اعلام برنامه خبر دیدار وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا در رم پایتخت ایتالیا از سوی برخی رسانه ها با محور بررسی اوضاع سوریه به ویژه حلب، مسکو قطعی بودن انجام این برنامه را تایید نکرد.

 به گزارش مشرق، سرگئی ریابکوف معاون وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه در این باره اعلام کرد: قطعی بودن برگزاری دیدار سرگئی لاوروف و جان کری در رم را تایید نمی کنم و این مساله در دست بررسی است.

خبرگزاری ایتارتاس به نقل از ریابکوف نوشت: هنوز نکات اساسی مذاکرات از جمله موضوع های رایزنی مشخص نشده است.

وی گفت: افزون بر این مساله، نمی توان با صراحت گفت که دیدار وزیران خارجه در رم خواهد بود، زیرا پایتخت ایتالیا یکی از گزینه های احتمالی است و اطلاعات قطعی پس از روشن شدن مسائل از سوی دو دولت اعلام می شود.

برخی رسانه های غربی و روسی از برنامه دیدار وزیران خارجه روسیه و آمریکا در رم در آینده نزدیک خبر داده بودند.

مسکو و واشنگتن در مساله سوریه اختلافات عمیقی دارند که بر روابط دو کشور سایه انداخته است.

مهمترین خواسته روسیه از آمریکا اجرای وعده جدا کردن گروه های مسلح مورد حمایت این کشور از مناطق تحت سلطه تروریست های داعشی و جبهه النصره برای ادامه عملیات ضد تروریستی به ویژه در استان های ادلب و حلب می باشد که واشنگتن تاکنون از اجرای آن خودداری کرده است.

تشکیل گروه کاری سازمان ملل برای نظارت بر گذرگاههای مرزی ترکیه با سوریه مطابق تصویب شورای امنیت با هدف جلوگیری از ورود تروریست های تازه نفس و انتقال تسلیحات و تجهیزات برای گروه های تروریستی از دیگر خواسته های مسکو است.

آمریکا نیز خواستار پایان دادن محاصره تروریست ها در نواحی شرقی حلب از طرف ارتش سوریه و فشار مسکو بر دمشق برای تحقق این هدف است.

شبکه تلویزیونی راشا تودی به تازگی در این باره با اشاره به این احتمال که دولت آینده آمریکا سیاست های نسبتا همسویانه با روسیه برای حل بحران سوریه اتخاذ کند، از تلاش های واشنگتن برای مانع تراشی در این زمینه خبر داد.

این رسانه افزود: دولت آمریکا تلاش می کند، پیش از آغاز دوره ریاست جمهوری ترامپ (20ژانویه 2017) با روسیه بر سر پایان دادن به محاصره حلب توافق کند.

راشاتودی همچنین با اشاره به اطلاعات انتشار یافته در روزنامه واشنگتن پست، گزارش داد: آمریکا تلاش های دیپلماتیک خود را برای کسب توافق با روسیه با هدف پایان دادن به عملیات نظامی نیروهای ارتش سوریه در شهر حلب متمرکز کرده است.

افزون بر این شبکه خبری، چند رسانه دیگر روسی نیز امروز اعلام کردند که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تلاش های جدیدی را برای کسب توافق با روسیه در مورد حلب آغاز کرده است.

در این گزارش ها آمده است: کری با نگرانی از اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا پس از مراسم تحلیف، سیاست واشنگتن در قبال سوریه را تغییر دهد و مواضع نرم تری اتخاذ کند، در حال ادامه تلاش است و به همین دلیل در روزهای اخیر بارها با سرگئی لاوروف همتای روسی خود مذاکره تلفنی کرده که وضعیت حلب در مرکز توجه قرار داشت.

رسانه های روسی افزوده اند که همچنین وزیران خارجه آمریکا و روسیه در حاشیه نشست هفته پیش سران جامعه اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام در لیما پایتخت پرو با یکدیگر دیدار کردند که باز هم مساله سوریه و اوضاع حلب محور رایزنی ها بود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس