روزنامه 'مکه' چاپ عربستان درگزارشی به تشریح خطرات تاثیرقانون جاستا برعربستان وراهبرد مقامات سعودی مقابل این قانون آمریکایی پرداخت ونوشت: عربستان باید زمینه اقدامات متقابل 18 کشور آسیب دیده ازسیاست های سلطه گرانه آمریکا را فراهم کند.

 به گزارش مشرق، روزنامه 'مکه' درگزارشی که به قلم ابراهیم النحاس رئیس بخش علوم سیاسی دانشگاه ملک سعود راهبردهایی را که باید مقامات عربستان از ان در برابر جاستا بکار گیرند، این چنین برشمرد: بر اساس قانون جاستا، خانواده های میلیون ها قربانی جنگ های مستقیم وغیرمستقیم آمریکا در 18 کشور جهان می توانند درقانونی متقابل به محاکمه آمریکایی ها بپردازند ودرخواست غرامت مالی ومعنوی خود را مطرح کنند.

مجلس سنای آمریکا اواخر هفته گذشته با 97 رای موافق در مقابل تنها یک رای مخالف به ابطال وتوی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با قانون شکایت قربانیان حادثه تروریستی 11 سپتامبر از عربستان سعودی (جاستا) رای مثبت داد.

مجلس نمایندگان نیز با اکثریت قاطع ٣٣٨ رای در مقابل 74 رای منفی، تصمیم سنا را تایید کرد و به این ترتیب وتوی رئیس جمهور این کشور در حمایت از آل سعود بی اثر شد.

ابراهیم النحاس معتقد است که عربستان برای مقابله به مثل علیه قانون جاستا می تواند به سه اقدام اساسی دست بزند: اول اینکه به تشکیل ائتلاف کشورهای عربی واسلامی علیه آمریکا دست بزند، دوم، با استفاده ازاهرم های دراختیار، نمایندگان کنگره را تحت فشار قراردهد تا قانون جاستا را ازاجرا بازدارند یا آن را لغو کنند وسوم راهکار سعودی ها این می تواند باشد که با رئیس جمهوری بعدی آمریکا همکاری کند تا قانونی علیه این قانون را مطرح یا آن را لغو نماید.

به اعتقاد او لازم نیست عربستان موضع گیری صریحی مقابل این قانون اتخاذ کند چرا که در این قانون بطور مشخص نامی ازعربستان به میان نیامده اما اگر آمریکایی ها ازاین قانون به اتهام دست داشتن درحادثه 11 سپتامبر علیه عربستان استفاده کردند ما می توانیم برخی ازاقدامات را در دفاع از خود انجام دهیم.

این استاد دانشگاه ملک سعود که از نزدیکان به دربار آل سعود است، افزود: این قانون تنها ممکن است به توقیف بخشی ازاموال سعودی ها منجر شود نه همه آنها، اما اگراین اتفاق بیفتد کشورهایی که ازجنگ های آمریکا متضرر شده اند نیز می توانند درقانونی متقابل، اقدام به مثل نمایند و چنانچه این کشورها در این مسیر دچار ضعف سیاسی باشند عربستان باید با تشکیل ائتلافی، آنها را برای اجرای این قانون علیه آمریکا مورد حمایت قرار دهد.

به گفته او قانون جاستا حداقل شش پیامد نقض حاکمیتی را در جهان در پی خواهد داشت:نقض حاکمیت کشورها، قانونمند کردن هرج و مرج سیاسی، تصویب قوانینی مشابه برای زورگویی به کشورهای ضعیف، بسیج دولت های مخالف علیه آمریکا،سرعت بخشیدن به روند تضعیف آمریکا به عنوان کشوری ابرقدرت و در نهایت بی اعتمادی به آمریکا است.

وی همچنین نمونه اقداماتی را که سعودی ها می توانند برای مقابله به مثل علیه قانون جاستا انجام دهند، اینگونه برشمرد: همپیمانی با رئیس جمهوری جدید آمریکا برای تصویب قانونی علیه جاستا یا لغو آن، تاثیرگذاری برنمایندگان مجلس آمریکا برای لغو این قانون یا جلوگیری از اجرای آن،بسیج کشورهای عربی و اسلامی علیه آمریکا و در اخر کاهش روابط بازرگانی و تجاری با آمریکا همچنین تشکیل ائتلاف هایی جدید از کشورهای مخالف برای کاهش سیطره آمریکاست.

ابراهیم النحاس نویسنده این گزارش سپس به انواع جنگ هایی که آمریکا علیه کشورهای جهان به راه انداخته اشاره کرده و در دو بخش جنگ های مستقیم و غیر مستقیم آنها را تقسیم بندی کرده است:

الف) جنگ هایی که در پوشش بین المللی علیه کشورهای دیگر انجام داده است مثل:
1. حمله اتمی علیه هیروشیما و ناکازاکی در سال 1945.
2. دخالت در جنگ دو کره در سال 1950.
3. جنگ علیه کره در سال 1951.
4. دخالت در سرنگونی دولت مصدق در ایران در سال 1954.
5. اقدام علیه کوبا در سال 1961.
6. حمایت از سوهارتو در اندونزی در سال 1965.
7. کودتا علیه شیلی در سال 1973.
8. اقدام علیه نیکارائوگوئه در سال 1980.
9. حمله به ترابلس و بنغازی در سال 1986.
10. اقدام علیه سومالی در سال 1993.
11. اشغال هاییتی در سال 1994.
12. اقدام علیه کشورهای شاخ آفریقا در سال 1992.
13. بمباران نیروهای صرب در سال 1994.
14. بمباران تاسیسات بهداشتی در سودان در سال 1998.
15. بمباران یوگسلاوی در سال 1999.
16. جنگ علیه افغانستان.

ب ) جنگ هایی که مستقیم و بدون نظارت بین المللی انجام شده:
1. جنگ علیه عراق در سال 2003.
2. جنگ ویتنام در سال 1961.
3. حملات هوایی علیه افغانستان، پاکستان و یمن.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس