به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان شورای وزیران این کشور قانون جدیدی را برای افزایش هزینه های صدور روادید ورود وخروج برای حجاج بیت الله حرام تصویب کرده است. به نظر می رسد، این موضوع بیش از همه در راستای جبران کسری بودجه وهزینه های هنگفتی است که اقتصاد عربستان در یک سال گذشته آن شده است.

 به گزارش مشرق، خبرگزاری عربستان (واس) اداره کل گذرنامه عربستان سعودی روز شنبه اعلام کرد که مصوبه افزایش نرخ ویزاهای ورود، خروج و ترانزیت از امروز یکشنبه (ابتدای سال هجری قمری در عربستان) به اجرا گذاشته می شود.

هر یک از حجاج بیت الله حرام که برای دومین بار به حج عمره یا تمتع مشرف شوند باید 2 هزار ریال سعودی (530 دلار) بپردازد و اگر کسی برای اولین بار با هدف حج واجب یا عمره بخواهد وارد عربستان شود ، این مبلغ از وی دریافت نمی شود.

ویزای چند بار ورود با اقامت 6 ماهه 3 هزار ریال (800 دلار)، اقامت یک ساله 5 هزار ریال (هزار و 330 دلار) و اقامت 2 ساله 8 هزار ریال ( 2 هزار و 130 دلار) است.

ویزای ترانزیت (عبور از خاک عربستان) 300 ریال (80 دلار) است.

ویزای خروج از بنادر عربستان 50 ریال (13 دلار) است.

خروج از عربستان برای اولین بار با اقامت حداکثر 2 ماهه در خارج کشور 200 ریال (50 دلار) است که بابت هر ماه اقامت اضافی 100 ریال (26 دلار) دریافت می شود.

خروج از عربستان برای چندمین بار با اقامت 3 ماهه 500 ریال (130 دلار) است که بابت هر ماه اقامت اضافی 200 ریال دریافت می شود.

افزایش هزینه های صدور روادید در عربستان برای زیارت خانه خدا و همچنین همه سفرهای عمومی به این کشور، بیش از همه در ارتباط با تلاش های سران سعودی برای ایجاد توازن در بودجه سالیانه این کشور است که در پی سقوط شدید بهای نفت به شدت در حال کوچک شدن است.

این برنامه اصلاح که بخش مهمی از آن شامل افزایش مالیات ها نیز می شود، همزمان شده با برنامه ریاضت اقتصادی که سعودی ها از دسامبر سال گذشته و برای توازن در بودجه سالیانه خود شروع کرده اند.

اما بخش دیگری از تلاش های سعودی ها برای جبران کسری بودجه خود عبارت است از همین افزایش هزینه های سفر به این کشور برای انجام مراسم حج و حتی افزایش جریمه های رانندگی در این کشور. آنچه به نظر می رسد، این است که عربستان سعودی و سران آن برای فرار از بحران اقتصادی از حج و بزرگترین مراسم آیینی دین مبین اسلام که مربوط به همه مسلمین جهان است نیز استفاده ابزاری می برند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس