وکلای ملت در جلسه امروز پارلمان استماع گزارش دیوان محاسبات درباره حقوقهای نجومی و بررسی ۴ سئوال از وزیر خارجه را در دستور کار داشتند.

به گزارش مشرق، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ آغاز جلسه علنی امروز یکشنبه 11 مهر قوه مقننه را رأس ساعت 8:14 با حضور 228 نماینده و با 58 کرسی خالی به صدا درآورد.

پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید امیر حسین قاضی زاده هاشمی دستور کار امروز مجلس را قرائت کرد که در مهم‌ترین موارد بررسی سؤال محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و جوادکریمی قدوسی نماینده مشهد از وزیرامور خارجه و گزارش رئیس دیوان محاسبات در مورد حقوقهای نجومی در دستور کار وکلای ملت قرار داشت.

وکلای ملت  در اولین مصوب امروز پارلمان ماده ماده 3 طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس را که به  شیوه اعتراض نمایندگان به امتیاز و رتبه‌بندی آنه امربوط می‌شد را تصویب کردند که به شرح زیر بود:

ماده 41: هیات رئیسه پس از دریافت نظر شعب و تعیین امتیاز بندی و رتبه بندی، نسبت به تکثیر و توزیع گزارش آن اقدام می‌کند. نمایندگان معترض می‌توانند ظرف 48 ساعت پس از توزیع گزارش اعتراض خود را نسبت به امتیازها به هیات رئیسه تقدم کنند تا هیاتی مشترک، متشکل از هیات رئیسه مجلس و روسای شعب با دعوت از نماینده معترض به امتیاز خود ظرف 48 ساعت پس از انقضای مدت فوق به اعتراضات رسیدگی و اعلام نظر نمایندگان نظر هیات مذکور در خصوص امتیاز قطعی است پس از اتمام این مراحل هیات رئیسه نسبت به تعیین و اعلام فهرست اعضای کمیسیو‌ن‌های تخصصی بر مبنای امتیاز هر فرد اقدام می‌کند.

تبصره 1: پس از اعلام اسامی اعضای کمسیون‌های تخصصی در صورتی که هر یک از نمایندگان به کمیسیون انتخاب شده اعتراض داشت باشند می‌توانند ظرف مدت 24 ساعت اعتراض خود را کتبا به هیات رئیسه مجلس تقدیم کند تا هیات مشترک فوق الذکر با استماع نظرات معترضان و بررسی اعتراض‌های واسطه نسبت به تعیین اعضای کمیسیون‌های تخصصی تا 48 ساعت پس از انقضای مهلت اعتراض اقدام کند.

گزارش کمیسیون اصل 90 درباره حقوق‌های نامتعارف سه‌شنبه قرائت می‌شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی درباره قرائت گزارش کیمسیون اصل 90 مجلس که در دستور کار جلسه امروز مجلس قرار داشت، گفت: طبق دستورکار قرار بود گزارش کمیسیون اصل 90 از حقوق‌های نامتعارف قرائت شود که این گزارش آماده شده اما باید به چاپ رسیده و در اختیار نمایندگان قرار گیرد.

وی برهمین اساس گفت: گزارش مربوطه سه‌شنبه هفته جاری قرائت خواهد شد.

پرداخت 234 میلیارد ریال به 397 مدیر/پرداخت 240 میلیارد ریال وام با سود تا 5 درصد به 104 نفر از مدیران

گزارش سازمان دیوان محاسبات کشور در باره حقوق‌ها و پرداختی‌های نامتعارف در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه 11 مهرماه) مجلس شورای اسلامی قرائت کرد.

متن کامل این گزارش که توسط عادل آذر قرائت شد، به شرح زیر است:

ریاست محترم و نمایندگان ملت شریف ایران در مجلس شورای اسلامی

همانگونه که مستحضرید در ابتدای سال جاری به دنبال انتشار اخباری پیرامون میزان حقوق، مزایا، فوق العاده‌ها، پاداش و وام پرداختی به برخی مدیران که موجب رنجش مقام معظم رهبری و مردم فهیم کشور شد، دیوان محاسبات کشور طبق اصل 55 قانون اساسی به عنوان بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی در اجرای تأکیدات رئیس مجلس شورای اسلامی و مأموریت محوله توسط کمیسیون اصل 90 قانون اساسی با رعایت اصول و موازین حرفه‌ای در لبیک به مطالبه مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران اقدام به بررسی و رسیدگی موضوع کرد.

دیوان محاسبات کشور برای تهیه این گزارش در مدت 4 ماه تلاش شبانه روزی با مطالعه و بازبینی بیش از هزار جلد گزارش های حسابرسی و پرونده‌های دادسرایی سالهای قبل و برگزاری جلسات متعدد در سطوح عالی با دستگاه‌های نظارتی وابسته به قوای سه گانه مرکز پژوهش‌های نیز و جلسات حسابرسی ویژه با وزارت اطلاعات، ستادکل نیروهای مسلح و معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری، به منظور بررسی نظام پرداخت‌ها و اسناد مربوطه و همچنین با تغییر اولویت‌های حسابرسی سال 1395 و تمرکز بر رسیدگی بر حقوق و مزایا، پاداش و وام در دستگاه‌های قلمرو این گزارش و با اعزام و استقرار حسابرسان و کارشناسان دیوان محاسبات در دستگاه‌های تحت رسیدگی، اقدام به بررسی اسناد و مدارک مورد اشاره و راستی آزمایی آن کرد.

اینک چکیده آن در 4 بخش تقدیم ملت شریف ایران و شما نمایندگان بزرگوار می‌شود.

بخش اول- حقوق و مزایای پرداخت:

1. این گزارش براساس بررسی و تحلیل مبانی پرداخت حقوق و مزایای مستمر غیرمستمر و سایر پرداخت‌های سال 1388 لغایت 1394 به روسای سه قوه، سایر مقامات و مدیران وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی از جمله نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات، مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس، قوه قضاییه و قضات، اعضا هیئت علمی دانشگاه‌ها، هیئت مدیره شرکت‌های دولتی مندرج در قانون بودجه کل کشور و همچنین موسسات ونهادهایی که زیرنظر مقام معظم رهبری اداره می‌شود، تهیه و تنظیم گردیده است.

2. نظر به اینکه سقف خالص ماهانه حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر، پاداش، کمک‌های رفاهی و نظایر آن به مقامات ارشد سیاسی، موضوع بندهای الف، ب و ج ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری، شامل روسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس جمهور و مقامات هم تراز حداکثر یکصد میلیون ریال و سایر مقامات و تمامی مدیران و کارکنان مشمول و غیرمشمول این قانون حداکثر سه برابر سقف موضوع ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری در مصوبه مورخ 11 مرداد 1395 شورای حقوق و دستمزد تعیین شده لذا سقف 20 میلیون ریال مبنای تهیه این گزارش قرار گرفته است.

شایان ذکر است به موجب مفاد ماده 76 خدمات کشوری سقف مزایا و حقوق کارکنان دولت حداکثر 7 برابر حداقل حقوق و مزایا تعیین شده است لیکن طبق ماده 74 قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین سایر مزایای غیرمستمر نظیر کمک های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم، پاداش و نظایر آن پس از تصویب مراجع ذی صلاح قانونی می‌باشد.

3. از حدود 93 هزار و 460 نفر مقامات و مدیران کشور در سال 1394 که تعداد 13 هزار و 873 نفر آنها از جمله مقامات و رده‌های بالای مدیریتی بودند صرفا تعداد 397 نفر معادل 0.4 درصد دارای دریافتی ماهانه بیش از 200 میلیون ریال بوده‌اند.

4. در بازه زمانی مورد رسیدگی بیشترین میانگین ماهانه پرداختی در حوزه بانک‌ها و بیمه‌ها مبلغ 622 میلیون و 333 هزار ریال مربوط به بانک صادرات ایران بوده که در وجه مدیرعامل وقت بانک پرداخت شده است همچنین درسایر دستگاه‌های دولتی بالاترین آن مربوط به رئیس و اعضای هیئت عامل صندوق توسعه ملی بوده که بالاترین آن 553 میلیون و 311 هزار ریال در وجه رئیس وقت هیئت عامل صندوق توسعه ملی می‌باشد.

5. بیشترین پرداخت‌های مازاد در 200 میلیون ریال مربوط به خارج از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری شرکت‌های تابعه و وابسته به وزارت نفت، بهداشت و درمان و آموزش و پزشکی و دانشگاه‌های تابعه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سازمان‌های توسعه‌ای و موسسات و همچنین دستگاه‌هایی که قانون مذکور در‌ آنها اجرایی نشده نظیر صندوق توسعه ملی و بانک‌ها و بیمه‌ها بوده است.

بخش دوم-پرداخت‌های مربوط به پاداشت:

براساس رسیدگی‌های بعمل آمده در خصوص پرداخت‌های مربوط به پاداش بالاترین پاداش پرداخت شده از تاریخ 1391 تا 1394 از محل ماده 217 قانون مالیات های مستقیم و تبصره ماده 390 قانون مالیات برارزش افزوده به شرح زیر بوده است.

سال 1391:

- مبلغ 1 میلیارد و 213 میلیون و 359 هزار ریال در وجه یکی از معاونین وقت وزیر امور اقتصادی و دارایی

-مبلغ یک میلیارد و 20 میلیون و 600 هزار ریال درو جه مدیرکل وقت دفتر وزارتی امور اقتصادی و دارایی

-مبلغ 865 میلیون و 216 هزار و 42 ریال در وجه یکی از معاونین وقت سازمان امور مالیاتی کشور

سال 1392:

-مبلغ یک میلیارد و 722 میلیون و 400 هزار ریال در وجه یکی از معاونین وقت وزیر امور اقتصادی و دارایی

-مبلغ یک میلیارد و 647 میلیون و 913 هزار و 328 ریال در وجه یکی از معاونین سازمان امور مالیاتی کشور

-مبلغ یک میلیارد و 417 میلیون و 650 هزار ریال درو جه مدیرکل دفتر وزارتی امور اقتصادی و دارایی

سال 1393:

- مبلغ سه میلیارد و 549 میلیون و 564 هزار ریال در وجه یکی از مدیران وقت استانی وزارت امور اقتصادی و دارایی

-مبلغ دو میلیارد و 973 میلیون و یکصد و 20 هزار ریال در وجه یکی از معاونین وزیر امور اقتصادی و دارایی

-مبلغ دو میلیارد و 338 میلیون و 327 هزار و 45 ریال در وجه یکی از معاونین سازمان امور مالیاتی کشور.

- مبلغ یک میلیارد و 742 میلیون و 600 هزار ریال در وجه یکی از مشاورین وزیر امور اقتصادی و دارایی

سال 1394:

-مبلغ دو میلیارد 904 میلیون و 401 هزار و 703 ریال در وجه یکی از معاونین وزیر امور اقتصادی و دارایی

-مبلغ دو میلیارد و 378 میلیون و 401 هزار و 703 ریال در وجه یکی از مشاورین وزیر امور اقتصادی و دارایی

-مبلغ دو میلیارد و 121 میلیون و 186 هزار ریال در وجه یکی از معاونین سازمان امور مالیاتی کشور

بخش سوم- وام های پرداختی:

نتیجه بررسی ها در خصوص وام‌های پرداختی طی بازه زمانی مورد رسیدگی به شرح زیر می‌باشد:

1. در شرکت‌های تابعه وزارت نفت نیرو راه و شهرسازی امور اقتصادی و دارایی صنعت معدن و تجارت بانک ها و بیمه ها بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و صندوق توسعه ملی بالغ بر 393 میلیارد و 57 میلیون و 901 هزار و 17 ریال وام در وجه مدیران عامل به اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی پرداخت شده که 93 درصد به استناد آیین نامه ها دستورالعمل های داخلی و مصوبات هیئت مدیره شرکت‌های ذی ربط بوده است.

2. بالاترین مبلغ وام پرداخت شده به ترتیب :

-در حوزه بانک‌ها جمعاً به مبلغ 164 میلیارد و 582 میلیون و 126هزار و 933 ریال است که بالاترین وام پرداختی در این حوزه مربوط به پست بانک با مبلغ 8 میلیارد و 727 میلیون و 882 هزار و 815 ریال می‌باشد که در وجه یکی از اعضای هیئت مدیره پرداخت شده است.

- در حوزه بیمه‌ها جمعاً به مبلغ 90 میلیارد و 861 میلیون و 989 هزار و 53 ریال است که بالاترین وام پرداختی در این حوزه مربوط به بیمه مرکزی مربوط به بیمه مرکزی با مبلغ 6 میلیارد و 356 میلیون و 353 هزار و 946 ریال می‌باشد که در وجه یکی از اعضای وقت هیئت عامل پرداخت شده است.

- در شرکت‌های تابعه وزارت صنعت معدن و تجارت مبلغ 83 میلیارد و 155 میلیون و 292 هزار و 47 ریال است که بالاترین وام پرداختی در این حوزه با مبلغ یک میلیارد 145 میلیون ریال در وجه یکی از اعضای وقت هیئت مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پرداخت شده است.

3. از تعداد 93 هزار و 460 نفر مقامات و مدیران تعداد 104 نفر یعنی معادل یک دهم درصد مقامات و مدیران مسئول که تمام مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها، بانک‌ها و بیمه‌ها بوده است وام بیش از 800 میلیون ریال عمدتاً با نرخ سود تا 5 درصد دریافت نموده‌اند.

مبلغ 323 میلیارد و 603 میلیون و 424 هزار و 371 ریال از کل وام موضوع این بند معادل 82.3 درصد کل وام در وجه 104 نفر مذکور پرداخت شده که به طور متوسط هر یک مبلغ سه میلیارد و 111 میلیون و 571 هزار و 398 ریال دریافت نموده‌اند ضمناً کلیه وجوه موضوع این بخش همچنان که ذکر شده به صورت وام بوده که لزوماً دریافت کنندگان مکلف به پرداخت هستند.

بخش چهارم- جمع بندی و اقدامات

با عنایت به مطالب پیش گفته می‌توان نتیجه گرفت که :

1. کل مبلغ پرداخت شده مازاد بر 200 میلیون ریال به 397 نفر از مقامات و مدیران فوق الذکر 233 میلیارد و 627 میلیون و 873 هزار و 350 ریال بوده است.

2. کل وام پرداخت شده مازاد بر 800 میلیون ریال به 104 نفر 240 میلیارد و 403 میلیون و 425 هزار و 371 ریال بوده است.

3. در بازه زمانی مورد رسیدگی مشخص شد که بیشترین پرداخت‌های مازاد بر 200 میلیون ریال:

-اولاً مربوط به دستگاه های خارج از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری نظیر شرکت های تابعه و وابسته به وزارت نفت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانشگاه های تابعه بانک مرکزی جمهوری اسلامی و سازمان های توسعه ای ایدرو و ایمیدرو بوده است.

-ثانیاً در دستگاه‌هایی که قانون مدیریت خدمات کشوری در آنها اجرایی نشده نظیر صندوق توسعه ملی بانک ها و بیمه ها بوده است.

4. اقدامات پیشگیرانه و تذکرات به موقع به دستگاه‌های اجرایی، نظیر مکاتبات سال‌های 1393 و 1394 دیوان محاسبات مبنی بر غیرقانونی بودن احتساب فوق العاده خاص بند ح ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه در پرداخت اضافه کار و همچنین اعلام ضرورت تدوین و ابلاغ دستورالعمل پرداخت پاداش موضوع 217 قانون مالیات‌های مستقیم، منجر به ابلاغ بخشنامه 25 فروردین 1395 وزیر امور اقتصاد و دارایی گردید. این بخشنامه موجب اصلاح پرداخت‌های موضوع ماده 217 قانون مالیات‌های مستقیم شد.

5. در نتیجه پیگری‌های این دیوان هیئت وزیران طی ماده 39 ضوابط اجرایی بودجه سال 1395 کل کشور مقرر نمود پرداخت هرگونه وام و تسهیلات رفاهی توس شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و بیمه‌ها و آن دسته از شرکت‌های دولتی که شمول مقررات برآنها مستلزم ذکر نام است براساس ضوابط مصوب رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصاد دارایی انجام می‌گیرد.

قابل توجه است برابر ضوابط یادشده استفاده از منابع سپرده قرض‌الحسنه پس انداز بانک‌ها برای پرداخت این قبیل وام‌ها از سال 1395 ممنوع شد و مقرر گردید نرخ سود تسهیلات مذکور به تصویب شورای پول و اعتبار برسد.

6. تاکنون تعداد 498 پرونده مربوط به حقوق و سایر مزاید و سایر پرداختی‌ها از جمله پاداش و وام به مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مربوط به عملکرد سال‌های 1388 لغایت 1394 در دادسرا و هیئت های مستشاری این دیوان رسیدگی که بعضا منجر به صدور رأی نیز شده است.

آمار پرونده‌های مذکر به شرح زیر می‌باشد:

سال 1390 تعداد 135 پرونده

-سال 1391 تعداد 100 پرونده

-سال 1392 تعداد 106 پرونده

-سال 1393 تعداد 75 پرونده

-سال 1394 تعداد 82 پرونده

7. در نتیجه رسیدگی و پیگیری‌های این دیوان تاکنون مبلغ 51 میلیارد و 215 میلیون و 300 هزار ریال از پرداختی مقامات و مدیران موضوع این گزارش به حساب های مربوطه برگشت و دیوان محاسبات کشور با جدیت برای بازگشت مابقی وجوه به حساب‌های خزانه داری کل کشور و سایر حساب های مربوط اقدام خواهد کرد.

بدیهی است علاوه بر استرداد وجوه اضافه دریافتی، متخلفین به مجازات های موضوع تبصره یک ماده 23 قانون دیوان محاسبات کشور از جمله انفصال از خدمات دولتی یا اخراج از محل خدمت محکوم  خواهند شد اضافه می نماید طی ماه های اخیر تعداد 13 نفر از مقامات و مدیرانی که متوسط دریافت ماهانه آنها بیش از 200 میلیون ریال بوده است توسط دولت از سمت خود برکنار شده‌اند.

به استحضار می‌رساند دیوان محاسبات کشور در راستای تحقق شعار محوری «نظارت مستمر پیشگیرانه، هدایتگرانه و مقتدرانه» به منظور صیانت از بیت المال و اصلاح قوانین و مقررات نظام پرداخت دستگاه‌های اجرایی کشور آمادگی خود را برای هرگونه همکاری فنی و حرفه‌ای اعلام می‌دارد.

بدون شک کیفیت جامعیت و سرعت در تدوین این گزارش مرهون رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری و پیگیری‌های مجدانه ریاست مجلس جناب آقای دکتر لاریجانی می‌باشد.

لازم می‌دانم از تلاش های نمایندگان مجلس و به ویژه هیئت رئیسه و اعضای کمیسیون اصل 90 برای تهیه این گزارش قدردانی نمایم.

ساختار وزارت خارجه سیاسی و امنیتی است/ سفرای ما همه چیز بلدند به غیر از اقتصاد

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان با طرح سؤالی از محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه درباره وضعیت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه اظهار کرد: مشخص نیست ساختار وزارت خارجه که هم در این دولت و هم در دوره‌های گذشته رویکرد و عملکرد سیاسی و امنیتی دارد و در حوزه دیپلماسی اقتصادی به عنوان خاکریز کشور به حساب می‌آید، چه کاری انجام می‌دهد؟

وی با انتقاد از عملکرد سفرا در مباحث اقتصادی بیان کرد: من با برخی از سفرا صحبت کرده‌ام و سفرا همه چیز بلدند به غیر از اقتصاد! آنها حتی از میزان واردات و صادرات هم اطلاع ندارند.

نماینده مردم کرمان در مجلس با اشاره به سیاستهای توسعه برنامه پنجم و ششم اقتصادی خطاب به وزیر خارجه گفت: وزارت خارجه باید با بهره‌گیری از کارشناسان اقتصادی و ارتباط با کلیه سازمانهای مربوطه در نظام بین‌الملل در راستای تقویت سیاست خارجی و روابط بین‌الملل بهره بگیرد.

پورابراهیمی درباره اصول سیاستهای اقتصاد مقاومتی ادامه داد: در سیاستهای اقتصاد مقاومتی حمایت همه جانبه از صادرات کالا و خدمات، ارز آوری و بسته‌های مشوق صادراتی و ارزش قدرت دیپلماسی برای رفع موانع صادراتی و افزایش همکاری با سایر کشورها تصریح شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از بر زمین ماندن ماموریتهای وزارت خارجه اظهار کرد: وزارت خارجه به غیر از همایشها، در زمینه سیاست خارجی اقدامی نکرده و سفرا از تصمیمات اقتصادی که در خارج از کشور گرفته می‌شود، اطلاعی ندارند.

وی با اشاره به دیپلماسی اقتصادی آلمان بیان کرد: کشور آلمان با مشاوره‌های تخصصی کلیه فعالیتها را برای تحول اقتصادی به کار بسته اما وزارت خارجه کشور ما چرا با اتاق بازرگانی ارتباطی ندارد و چرا سفرا از جلساتی که اتاق بازرگانی در خارج از کشور می‌گذارد، مطلع نیستند؟

نماینده مردم کرمان در مجلس درباره سیاستهای اقتصادی کشور آمریکا گفت: از جنگ جهانی دوم به بعد آمریکا با تاسیس بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و سایر سازمانها، رویکرد متفاوتی داشت و حتی کلینتون نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا برای بکارگیری چگونگی نیروها و ابزارها در جهت بهبود اقتصاد کشورش برنامه داد.

پورابراهیمی با اشاره به تاسیس دفتر اقتصاددانان ارشد در وزارت خارجه آمریکا، گفت: آنها کارهای زیادی در زمینه اقتصاد انجام دادند ولی ما چه کرده‌ایم؟ اگر این ساختار متحول نشود از این وزارتخانه چیزی بیرون نخواهد آمد.

وی درباره اداره تجارت و سرمایه‌گذاری وزارت خارجه انگلیس ادامه داد: انگلیسیها با آموزش دیپلماتهایشان در بخش اقتصادی و تجاری کارهای خوبی را انجام دادند و حتی در کشورهای نوظهوری مانند برزیل 7 کنسولگری جدید تاسیس کردند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره وضعیت امروز وزارت خارجه کشورمان گفت: عدم نقش‌آفرینی وزارت خارجه در امور اقتصادی کشور و استمرار رویکرد سنتی در انتخاب سفرا که بر مبنای مسائل  امنیتی و سیاسی است و همچنین عدم ارتباط سیستمی این وزارتخانه با اتاق بازرگانی از ضعفهای این وزارتخانه است.

پورابراهیمی با اشاره به هدف ایران از مذاکرات هسته‌ای گفت: دلیل مذاکرات شما رفع تحریمهای اقتصادی بود و ما با آمریکا درباره مسائل حقوق بشر مذاکره نکردیم و باید تحولات اقتصادی کشور مد نظر باشد.

کشورها برای ورود به ایران صف کشیده‌اند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه 11 مهرماه) قوه مقننه در پاسخ به سوال مطرح شده از سوی محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور درباره فعالیت دستگاه دیپلماسی در جهت دیپلماسی اقتصادی، گفت: همان‌گونه که در کمیسیون هم عرض کردم دستگاه دیپلماسی در دولت یازدهم وظیفه‌ای برای خود تعریف کرده که مددکار و یار پیشرفت اقتصاد کشور پس از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد.

وی ادامه داد: وزارت خارجه تمام توان خود را برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی قرار داده است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: فرهنگ حاکم بر دستگاه دیپلماسی امروز، فرهنگ توسعه کشور و کمک به پیشرفت و صادرات غیرنفتی و وارد کردن سرمایه خارجی و فناوری در جهت اهداف نظام و دولت است.

ظریف ادامه داد: وزارت امور خارجه برای فعالیت بیشتر در دیپلماسی اقتصادی بر آموزش سفرا و ایجاد انگیزش میان آنها در جهت کمک به اقتصاد کشور گام برمی‌دارد.

وی با بیان اینکه وزارت خارجه در این راه در ابتدای مسیر قرار دارد، گفت: وزارت خارجه باید یاور تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی باشد.

این وزیر دولت یازدهم با بیان اینکه در سه سال گذشته شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی را تعدیل کردیم، ادامه داد: دلیل این امر برای جذب سرمایه برای کشور است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: اینکه وزارت خارجه موانع قانونی را برای تبادلات اقتصادی از سر راه فعالان اقتصادی در منطقه بین‌المللی برداشته یک دستاورد اولیه است.

ظریف با اشاره به  آسیب‌شناسی دستگاه دیپلماسی در زمان تحویل این مسئولیت از سوی وی، اظهار کرد: همکاری با ایران در آن هنگام هزینه‌بردار بود، اما امروز افتخارآفرین شده و کشورها برای ورود به ایران صف کشیده‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه به علت جنگ و تحریم‌های متعدد در گذشته گرایش برای انتصاب سفرا بیشتر سیاسی و امنیتی بود، ادامه داد: سعی کردیم در این چند سال این ملاک را به اقتصادی تغییر دهیم.

این وزیر کابینه دولت یازدهم ادامه داد: در دانشگاه روابط بین‌الملل رشته دیپلماسی ایجاد کردیم و برای جذب کارشناس نیز به متخصصان اقتصادی اهمیت دادیم.

ظریف نگرانی سفرای کشور از متهم شدن به فساد اقتصادی را یادآور شد و گفت: برای وزارت خارجه حساسیت نسبت به فساد همکاران خود ضروری است و امروز اعلام کردیم تا زمانی که با رعایت مصالح کشور در خدمت پیشرفت و پیگیری منافع ملی باشند نباید نگرانی از بابت متهم شدن به فساد اقتصادی داشته باشند و ما با هرگونه اتهام به آنان برخورد می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات ساختاری وزارت خارجه از دیگر مسائل ماست، تصریح کرد: در جلسات خود با مسئولین اتاق بازرگانی اعلام کرده‌ام  که دستگاه دیپلماسی  در حوزه‌های اقتصادی و کنسولی باید در خدمت مردم باشد.

وزیر امور خارجه در این باره به تغییر چند باره ساختار وزارت خارجه پس از انقلاب و زیان همیشگی بخش اقتصادی در نتیجه آن اشاره کرد و عنوان کرد: جهت پیگیری هماهنگی میان بخش‌های وزارت خارجه، مسئولیت‌هایی به قائم مقام وزارت امور خارجه سپرده شده و بنده نیز این موضوع را پیگیری می‌کنم.

ظریف با اشاره به همراهی بیش از 60 بنگاه اقتصادی در سفر رئیس‌جمهور به آفریقا عمده محور مذاکرات در این سفر را موضوعات اقتصادی عنوان کرد و ادامه داد : افزایش صادرات غیرنفتی، افزایش ورود سرمایه و فناوری کشور دستاوردی جدی در این اصل است.

وی به مسئولیت داشتن دستگاه‌های متعدد در حوزه روابط اقتصادی خارجی اشاره کرد و افزود: جلسه‌ای با حضور‌ آقای جهانگیری و وزرای اقتصادی دولت و نیز رئیس بانک مرکزی برگزار شد و مدلهای مدیریت روابط اقتصادی خارجی در کشورهای مختلف مورد بحث  و بررسی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه با تصریح بر این نکته که هنوز در داخل کشور دیدگاه مشترک درباره دیپلماسی اقتصادی نداریم، گفت: هنوز مشخص نیست آیا همانند کره‌جنوبی، ژاپن و استرالیا و فعالیت اقتصادی خارجی خود را در یک حوزه متمرکز کنیم و یک فرد متولی آن باشد یا اینکه نیاز داریم دستگاه‌های مختلف این کار را بکنند تا زمانی که به این حد از اجماع در حد ملی به چنین اجماعی برسیم نیاز داریم تقویت ستاد هماهنگی روابط خارجی که در این دولت برای اولین بار تحت مدیریت قائم مقام وزارت خارجه تشکیل می‌شود را تقویت کنیم.

ظریف به ضرورت تبدیل این ستاد به شورای زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور اشاره کرد و ادامه داد: انشاءالله هر چقدر پیش می‌رویم در جهت اهداف نماینده سؤال‌‌کننده حرکت خواهیم کرد.

وی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را در خدمت پیشرفت و کارآفرینی و وارد کردن سرمایه و فناوری و صادرات خدمات فنی و مهندسی و کالاهای غیرنفتی دانست و گفت: در حد توان و مقدورات دستگاه دیپلماسی  پیشرفتهای خوبی ایجاد شده است.

وزیر امورخارجه تصریح کرد: معتقدیم با همکاری همه دستگاه‌های کشور سیاست خارجی می‌تواند حافظ منافع آرمانی و اقتصادی کشور باشد.

پورابراهیمی به طور مشروط از توضیحات ظریف قانع شد

پس از ارائه توضیحات وزیر امور خارجه و همچنین نماینده سؤال‌کننده، ظریف یادداشتی را به علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب لاریجانی، اداره ساعتی از جلسه علنی را بر عهده داشت، تقدیم کرد.

در این یادداشت که علی مطهری آن را قرائت کرد، نوشته شده بود: وزارت امور خارجه آمادگی دارد دغدغه نمایندگان مجلس درباره موضوعات اقتصادی را رفع کند.

پس از این جریان پورابراهیمی در پاسخ به سؤال هیئت رئیسه مجلس در مورد قانع شده اعلام کرد: اگر آقای ظریف برنامه تحولات ساختار اقتصادی را انجام و پس از گذشت 3 ماه گزارش آن را به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی ارائه دهند، بنده هم اعلام می‌کنم که از توضیحات آقای ظریف قانع شدم.

در نهایت با موافقت وزیر امور خارجه با این درخواست رئیس کمیسیون اقتصادی، پورابراهیمی هم اعلام کرد که از توضیحات وی قانع شده است.

اعلام وصول طرح تشکیل وزارت محیط‌زیست و منابع طبیعی

غلامرضا کاتب در نشست علنی امروز (یکشنبه، 11 مهرماه) مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد:

- طرح ادغام سازمان امور اراضی و منابع طبیعی با محیط‌‌زیست و تشکیل وزارت محیط‌زیست و منابع طبیعی

همچنین طرح واگذاری خدمات حمایتی به کمیته امداد و خدمات توانبخشی به سازمان بهزیستی به دلیل پس گرفتن امضای نمایندگان مسترد شد.

دوران اینکه «تا تحریم است، کار پیش نمی‌رود» تمام شد/ آثار سوء‌ برجام در طولانی‌مدت مشخص می‌شود

پس از بررسی سئوال محمدرضا پورابراهیمی از محمد جواد ظریف و قانع شدن وکلای ملت از اظهارات وی جواد کریمی‌قدوسی نماینده مردم مشهد با طرح سه سوال از وزیر امور خارجه اظهار کرد: توافق برجام جزیی از یک طرح جامع بود که آثار سوء‌ آن در طولانی‌مدت مشخص می‌شود و الان باید برای علاج آن فکر کنیم.

وی در همین زمینه افزود: قرار بود همه تحریمها در روز اجرایی شدن برجام برداشته و مشکلات اقتصادی ملت برطرف شود. دشمن از اجرای برجام به دنبال  اجرایی شدن نقشه‌های شوم خود در برجام 2 و 3 و 4 است تا به ایران تحمیل کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه گزارش دستگاه دیپلماسی ایراداتی را به همراه داشت، عنوان کرد: در این گزارش عمدتا بخشهایی از برجام بیان شده است و انتظار بود موضوعات نقض تعهدات غربی‌ها برای نمایندگان مطرح شود. آیا آزاد نشدن دارایی‌های ایران، حل نشدن مشکلات مالی و پولی و عدم برطرف نشدن تحریمها نتایج خوبی از برجام بود.

کریمی قدوسی با اشاره به اینکه راهبرد دشمن از طراحی برجام تضعیف نظام بود، تصریح کرد: راه حل نظام جمهوری اسلامی ایران هم باید اقدام مقابله به مثل در مقابل نقض برجام از سوی امریکایی‌ها و غربی‌ها باشد. لازم است فرامین رهبر معظم انقلاب و قانون مجلس در زمینه برجام از سوی وزارت امور خارجه عملیاتی شود که اگر طرف مقابل به تعهدات خود مجددا عمل نکرد برجام به آتش کشیده شود.

وی با بیان اینکه امریکا در این مذاکرات با راهبردی که سه استراتژیک را دنبال می‌کند و به مقابله با نظام از دروازه برجام درآمده است، گفت: دشمن از برجام به دنبال تضعیف ولایت فقیه و تعطیل کردن جریان مقاومت در منطقه و حزب‌الله لبنان، تضعیف سپاه پاسداران و فراهم کردن مقدمات تغییرات راهبردی در ایران است.

نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: دوران بهانه‌گیری برای این موضوع که تا تحریم است کار پیش نمی‌رود، تمام شده است. در ازای برجام و این دستاوردهای واهی تولیدات هسته‌ای ما متوقف و بر تحریم‌ها افزوده شد.

کریمی قدوسی با یادآوری اینکه رئیس جمهور در سخنرانی خود عنوان کرد برجام مشکلات مردم، آب و محیط زیست را حل می‌کند، تصریح کرد: متاسفانه اجرای برجام همه چیز را متفاوت کرد و در دو گزارش ظریف نقض عهدهای آشکار طرف مقابل را شاهد هستیم. امریکا به شرکتها و بانکها اعلام می‌کند که با ایران کار کنید اما از طرف دیگر با سنگ‌اندازی‌های بی‌شمار اجازه کار کردن به آنها را نمی‌دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: در این زمان حساس و آشوبی که در منطقه با آن مواجهه هستیم باید فردی که در دستگاه دیپلماسی فعال است و در منطقه تاثیرگذار می‌باشد را جابه‌جا کنیم. این کار بسیار اشتباه بود. از آقای ظریف می‌پرسم چه لزومی داشت درباره نمایشگاه هولوکاست اظهارنظر کنند. شما مسئولی در نظام هستید که هر حرف شما حرف جمهوری اسلامی ایران است.

کریمی قدوسی با اعتراض به عصبانیت و توهین وزیر امور خارجه بیان کرد: این الفاظ و جملات در شأن خود وزیر است و من طبق قانون سوال می‌کنم یا قانع می‌شوم یا قانع نمی‌شوم و همکاران هم باید این موضوع را رعایت کنند.

وی درباره رفتار ظریف در صحن علنی مجلس تصریح کرد: این روش وزیر امور خارجه برای عدم پاسخگویی و فرار از سوال است.

نماینده مردم مشهد در مجلس درباره مذاکرات و برجام ادامه داد: چرا ما همچنان مشکل تحریم داریم و به جای اینکه برای حل مشکلات به استحکام درونی توجه شود همه مشکلات اقتصادی کشور را به رفع تحریم دشمن گره زدیم و امید به قولهای شفاهی آمریکا بستیم.

کریمی قدوسی درباره ضعیف بودن تیم مذاکره کننده اظهار کرد: دشمن در مذاکرات با 100 نفر حضور پیدا کرد اما تیم مذاکره کننده ایران با مسئولیت ظریف ضعیف بود و با تذکراتی که داده شد چند نفر متخصص اضافه شد که بعدا متوجه شدیم دو نفر از آنها جاسوس و تابعیت دوگانه داشتند که این نشان دهنده عدم همکاری وزارت امور خارجه با نهادهای امنیتی بود.

وی درباره اطلاع دشمن از برنامه‌های ایران قبل از نشستن بر سر میز مذاکرات اعلام کرد: وقتی شبکه نفوذ مانند جیسون رضایی به تیم مذاکره کننده وارد می‌شود نتیجه این می‌شود، هر آنچه که اینجا طراحی کردیم، دشمن قبل از  نشستن  سر میز مذاکرات با خبر می‌شد.

وی درباره لغو همه تحریمها در برجام گفت: با بودن تحریمهای اولیه شما می‌دانستید که 100 میلیارد دلار دارایی آزاد نمی‌شود شما با علم به این قضیه دیدید که دارایی ملت آزاد نشد.

کریمی قدوسی درباره عقب‌نشینی از خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری در وزارت خارجه تصریح کرد: وزیر امور خارجه در جایی گفته بود که ما چند تپه را گرفتیم اما نتوانستیم قله را فتح کنیم و با مهندسی افکار عمومی اسم آن را جابه‌جایی خطوط قرمز گذاشتند.

وی درباره مقابله با دشمن متذکر شد: با دیپلماسی لبخند، نشستن روی ویلچر، قدم زدن کنار دریاچه، دیپلماسی تقابل با دشمن را به دیپلماسی تعامل با دشمن تبدیل کردیم که این کار اشتباه است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه امریکایی‌ها جزو تیم مذاکرات نبودند ولی ما با خواهش و تمنا آنها را سر میز مذاکره آوردیم، افزود: در مذاکرات ملت ایران مقتدرانه ایستادگی کرد و تعهدات خود را کاملا انجام داد. اما متاسفانه دشمن از ما خواست تا قلب رآکتور اراک را با خاک پر کنیم. بنابراین همان لحظه دستگاه دیپلماسی باید متوجه می‌شد که آنها به دنبال نقض برجام هستند.

کریمی قدوسی با اشاره به صحبت‌های ظریف درباره اینکه می‌گفت باید همه توافقات به صورت محرمانه انجام بگیرد، اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی به جای شفاف‌سازی نخبگان و نمایندگان و دلسوزان نظام را نامحرم فرض کرد. همه به دنبال حمایت از شما بودند تا خطرات را برای شما گوشزد کنند اما آنها را نپذیرفتید و از تجربه مذاکرات و توافقات گذشته عبرت نگرفته و گزارشات برجام را واقع‌بینانه بیان نکردید.

وی در ادامه افزود: آثار برجام این بود که بر تحریمها افزوده و صنعت هسته‌ای ما تعطیل شود و دانشمندان ما را آواره کند. ما دنبال راهکاریم تا در مقابل این همه گستاخی‌های دشمن بایستیم اما متاسفانه شما بعد از اجرایی شدن برجام به همه تعهداتی که ایران انجام داد در مقابل گستاخی‌های امریکاییها و غربیها هیچ فریادی برنیاوردید و ضرب‌العجلی که باید برای آنها تعیین می‌کردید نسبت به این کار هیچ اقدامی نشد و آنها 50 مورد تحریم بر ملت ایران مجددا افزودند.

وی با بیان اینکه دشمن نقض عهد کرده است و کماکان دستگاه دیپلماسی با دیپلماسی التماسی در مقابل امریکاییها پای میز مذاکره می‌نشیند، افزود: آنجایی که در توافق ژنو یک امریکایی‌ها قول دادند قطعات هواپیما به ایران دهند و ما نیز 20 درصد اورانیوم خود را تعلیق کنیم مشاهده کردید که آنها زیر قول خود زدند و ما متاسفانه بر لغو تحریمها پافشاری نکردیم و باز چشم خود را به دست چدنی دشمن بستیم.

کریمی قدوسی با طرح 3 فرضیه از برجام که هیچ توافقی حاصل نشد، ابراز کرد: تیم مذاکره ما و نقشه راه آنها بسیار ضعیف بود در حالی که طرف مقابل بسیار قوی ظاهر شد و با نفوذ عناصر خود تیم ما را منحرف کردند و از طرفی تیم مذاکره کننده ما می‌توانست عجولانه تصمیم نگیرد و اینقدر به حرفهای دشمن خوشبین نباشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: اگر خطوط قرمز در برجام محقق می‌شد امروز وزیر امور خارجه در مجلس حاضر نمی‌شد تا در مورد بدعهدی‌های امریکایی‌ها پاسخگوی نمایندگان ملت باشد.

وی افزود: آنها با اجرای برجام طرحهایی برای مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما داشتند و دارند آنها به دنبال تضعیف توان دفاعی ما هستند. برجام یک نقشه طراحی شده کلان دشمن است ما موافق اجرایی شدن برجام هستیم چون تمام پیش پرداخت‌ها را واگذار کردیم و باید آثار نتایج آن دیده شود.

کریمی قدوسی با بیان اینکه نمایندگان ملت کمک حال دولت در اجرای برجام هستند، گفت: ما به دنبال راهکار اساسی هستیم تا حق ملت را از دشمن بگیریم اما سزاوار نیست در صحن مجلس پاسخ نماینده ملت توسط وزیر امور خارجه اینگونه داده شود. ما امروز درخواست رای‌گیری داریم تا فریادی باشد بر سر امریکا و اینکه حمایت خود را از دولت اعلام کنیم تا در برجام پیروزی به نفع ما تمام شود.

خوشحالم که مسئولان مقاومت از بنده تشکر می‌کنند/ اجازه نمی‌دهیم طرف‌های برجام از حدودشان تخطی کنند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در پاسخ  به 3 سئوال جواد کریمی‌قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس  با اشاره به سئوال کریمی‌قدوسی درباره  تغییر امیر عبداللهیان تحت فشار کشورهای منطقه، اظهار کرد: پس از تصدی بنده به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی در وزارت خارجه کمترین تغییر انجام شده، زیرا بنده همکارانم را در این وزارتخانه بزرگترین سرمایه کشور می‌دانم.

وی با بیان اینکه  وزارت خارجه به دلیل اینکه دستگاه سیاست داخلی نیست، حق ندارد در این حوزه وارد شود و تمامی همکاران بنده به این موضوع قائل هستند، ادامه داد:  قرار بود آقای امیر عبداللهیان سفیر ایران در عمان شود که با خود ایشان هم صحبت شد و اقدامات لازم نیز صورت گرفت اما نهایتا ایشان به دلیل مشکلات خانوادگی تصمیم گرفت که به سفارت نرود.

وزیر امورخارجه حمایت از مقاومت را وظیفه دستگاه سیاست خارجه توصیف کرد و  افزود: این اظهارات که ما به دلیل فشار خارجی مسئولان را عوض می‌کنیم، توهین به وزارت‌خارجه نیست، بلکه توهین به نظام است.

ظریف درباره سئوال دیگر نماینده مردم مشهد درباره هولوکاست گفت: بنده ضمن احترام به ‌آزادی بیان اعتقاد شخصی‌ام این است که این موضوع کمکی به اسرائیل است، نه فلسطین.

وی با بیان  اینکه تمامی دوستانی که در حوزه فلسطین فعالند حرف بنده را تائید می‌کنند، تصریح کرد: بنده اقدامی را محکوم نکردم و فقط گفتم شرکت نمی‌کنم و کماکان هم به این موضوع تاکید دارم، البته اقدام انجام شده به دولت ربطی ندارد و به بخش غیر دولتی مربوط است اما در مجموع عقیده من آن است که این قبیل اقدامات منافع اسرائیل را پیش خواهد برد.

وزیر امورخارجه با اشاره به گزارش وزارتخانه متبوع خود در باره نحوه اجرایی شدن برجام گفت:  آنچه ما گزارش دادیم همه واقعیت است.

ظریف با اعلام اینکه برجام حق هسته‌ای ایران را در دنیا تثبیت کرد، تصریح کرد: از برجام به بعد نه تنها شورای امنیت حق ما را به رسمیت می‌شناسند بلکه از دیگر کشورها هم می‌خواهند که با ما همکاری کنند.گزارش برجام باید شامل همه موارد باشد به همین دلیل وزارت خارجه با صداقت در 9 حوزه گزارش را تدوین کرد و هرچه واقعیت بود در آن ذکر شد، اگر بیمه ایران باز شده نباید به مردم بگوییم، اگر فروش نفت به قبل از تحریم بازگشته نباید مردم از آن اطلاع یافته و خوشحال شوند، آیا مردم نباید احساس کنند براساس تلاش خودشان و ایثارشان و حضورشان پای صندوق رأی توانستند، حربه تهدید را ناکارآمد کنند؟

وی افزود: مردم با ایستادگی‌شان طرف مقابل را پای میز مذاکره کشاندند و حقوقشان را گرفتند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه حرف اصلی برجام حفظ دستاوردهای هسته‌ای و عزت کشور است، تصریح کرد: در این گزارش ضمن پرداختن به موضوعات مربوط به بدعهدی‌ها و تعلل‌ها و اهمال‌ها هم پرداخته شده و راهکارهایی در کنار آن ارائه دادیم.

وزیر امور خارجه به تشکیل هیئت نظارت بر برجام اشاره و تاکید کرد که دستگاه دیپلماسی به نظارت این هیئت  اقدامات را انجام می‌دهد.

ظریف با ابراز امیدواری و بیان این نکته که امیدواریم با همکاری سایر دستگاهها، اهداف تعیین شده وزارت خارجه دنبال و در نهایت معیشت مردم بهبود یابد، گفت:امروز با بدعهدی آمریکا برخورد می‌شود و ما تنها با آن برخورد نمی‌کنیم بلکه دنیایی که با آمریکا علیه ما متعهد شده بودند، امروز فشار می‌آورند و کار به جایی رسیده که کری مجبور شد بگوید ما به تعهداتمان عمل کردیم؛ امروز آمریکا مجبور است به دنیا پاسخ دهد که به چه میزان به تعهداتش پایبند بوده و این نتیجه مقاومت مردم بوده است.

وی با اشاره به سؤال کریمی‌قدوسی درباره  تغییر امیرعبداللهیان در اثر فشار کشورهای منطقه، بیان کرد: متأسفم وزیر خارجه‌ای که موظف است، دستورات رهبری را اجرا کند، در صحن علنی مجلس به عنوان زمینه‌ساز تغییر سیاست خارجی در منطقه عنوان می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه این حرف از هیچ کسی پذیرفته شده نیست، ادامه داد: بهتر است برای ملاحظات زودگذر و کوچک سیاست داخلی وجهه ایران را در جهان خدشه‌دار نکنید، چه کسی جرأت دارد مقاومت اسلامی که سند افتخار این نظام و جمهوری اسلامی ایران است را خدشه‌دار کند؟

وزیر امورخارجه تصریح کرد: خوشحالم که مسئولان مقاومت از بنده تشکر می‌کنند، افتخار می‌کنم برادر بزرگوارم قاسم سلیمانی، برادر ارجمندم سیدحسن نصرالله و همچنین برادر ارجمندم رمضان عبدالله هر روز در تماس با بنده، از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنند.

ظریف افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر سیاستهای مقام معظم رهبری و رهنمودها و میراث امام راحل است را زیر سوال نبرید، به خاطر منافع کوچک و کوته‌نظرانه داخلی اینگونه با وجهه انقلابی جمهوری اسلامی ایران بازی نکنید.

وی با  خطاب  قرار دادن کریمی قدوسی گفت: چه کسی از صحبت خصوصی آقای سرمدی با آقای امیرعبداللهیان به شما گزارش داده است؟ شما چگونه به خود جرأت می‌دهید که در صحن علنی مجلس خلاف بگویید؟ بنده که می‌دانم چه گذشته است، بنده برای حفظ احترام همکارانم سکوت می‌کنم و اجازه نخواهم داد هیچ یک از همکارانم در صحن مجلس مورد سؤال قرار گیرند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: هیچ‌گاه هیچ دستگاهی جرأت ندارد در مورد یک کارگزار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به ما توصیه‌ای بکند، بنده هیچ‌گاه چنین چیزی را اجازه نمی‌دهم، به شما (کریمی‌قدوسی) هم اجازه نمی‌دهم چنین تهمتی را به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بزنید و اجازه دهید که دشمنان این کشور و انقلاب، جرأت پیدا کنند که این لاطائلات را بگویند.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: امکان ندارد چنین حرفی از جمهوری اسلامی ایران صادر شود، امکان ندارد ما برای پیام دادن به این یا آن، نسبت به تغییر همکاران‌مان اقدام کنیم؛ سیاست خارجی ما بر اساس اصول انقلاب است، اصول انقلاب است که سیاست خارجی ما را توانمند ساخته تا در صحنه بین‌المللی حضور فعال پیدا کند؛ سیاست انقلابی ماست که این امکان را فراهم کرده که به عنوان یک قدرت نوظهور در جهان کنونی حضور پیدا کنیم.

ظریف با بیان اینکه جهان کنونی، جهان مبارزه و تقابل ایده‌هاست، ادامه داد: جهان کنونی، جهان قدرت معنایی است، قدرت معنایی ایران از باورها نسبت به مقاومت این مردم نشأت گرفته است، این باورها را خدشه‌دار نکنید و زیر سوال نبرید؛ این مردم ما، رهبری ما و نظام ما مبنای قدرت کشور ماست، این مبنای قدرت کشور را پاس بدارید.

ظریف گفت: در بحث هسته‌ای نیز همین موضوع مبنای قدرت بود که توانست قدرت‌های بزرگ را وادار به پذیرش قدرت جمهوری اسلامی ایران کند، هر روز وزیر امور خارجه آمریکا در برابر موجی از انتقادات در آمریکا قرار دارد، پذیرش برجام برای آنان بسیار سخت بود و اجرای برجام برای آنان سخت است.

وی افزود: این افتخار ملت ماست که حکومتی را که هر روز به این سو و آن سو می‌رفت و با کمال افتخار هزینه برای ارتباط با جمهوری اسلامی ترسیم می‌نمود، امروز ناگزیر است اعلام کند که من به دلیل تصمیمات گرفته‌شده در برجام تحریمی باقی نگذاشته‌ام؛ ما باید این موارد را به عنوان نقاط قوت نظام و نقاط قوت رهبری و نقاط قوت توانمندی کشور بشناسیم.

ظریف همچنین با بیان اینکه ما اجازه نخواهیم داد که در هیچ حوزه‌ای هیچ یک از طرف‌های برجام از حدودشان تخطی کنند، گفت: ما با کمال قدرت و شجاعت در برابر زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی می‌کنیم و اجازه زیاده‌خواهی هم نخواهیم داد، همانطور که در سخنرانی بنده شنیدید، تأکید کردیم که برجام فقط برای حل مسئله هسته‌ای بود، اگر روزی قرار باشد، جمهوری اسلامی ایران راجع به سایر موضوعات با شما بحث کند، بدانید که خواسته‌ها، دیدگاه‌ها، دلایل، نکات مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران و انتقادها از رفتار شما حتماً فراتر از حرفی است که شما می‌زنید، ولی ما این تصمیم را نگرفتیم و قصد نداریم در حوزه‌های دیگر وارد مذاکره شویم.

وزیر امور خارجه با  خطاب قرار دادن  1+5 تصریح کرد: شما موظفید وظایفی را که در برجام پذیرفتید، اجرایی کنید، ما اینگونه با طرف مقابل صحبت می‌کنیم، چرا نشانی اشتباه به طرف مقابل می‌دهید، چرا ادعا می‌شود که طرف ایرانی در برابر حقوق ملت کوتاه می‌آید، هیچ‌گاه چنین نبوده و به یاری خدا هیچ‌گاه چنین نخواهد بود.

جواد کریمی قدوسی پس از توضیحات طریف اعلام کرد که این پاسخ‌ها را قانع‌کننده نمی‌دادند لذا هیئت رئیسه مجلس وارد دانستن سؤال را به رای وکلای ملت گذاشت که بهارستان‌نشینان با 105 رای موافق، 135 رای مخالف و 9 رای ممتنع پاسخ‌های وزیر را قانع‌کننده دانستند.

اظهارات ظریف توهین به مجلس نبود/نماینده مجلس با هر نیتی می تواند سوال بپرسد

علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت پس از اظهارات وزیر امور خارجه و جواد کریمی قدوسی گفت: صحبت‌هایی از وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس مطرح شد که شاید تحقیر مجلس و نمایندگان تلقی می‌شود بنابراین کلماتی نباید به کار برده شود که از اقتدار مجلس کاسته شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: جمله‌ای را وزیر امور خارجه مطرح کردند که برای حفظ احترام اجازه نخواهم داد که هیچ یک از همکارانم در صحن مجلس مورد سوال قرار گیرند اما هر نماینده‌ای آزاد است که در خصوص همه مسائل کشور اظهارنظر کند بنابراین ما این موارد را سهواللسان تلقی می‌کنیم و نمی‌گوییم که وزیر امور خارجه در این خصوص عمدی داشتند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته نیت نمایندگان در طرح سوال نیز نباید به گونه‌ای تلقی شود که فرد سوال کننده دارای نیت سیاسی است بنابراین هر نیتی که داشته باشد می‌تواند آزادانه حرف خود را مطرح کند البته وزیر امور خارجه نیز یادداشتی را به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کردند که اگر عرایض بنده را به دقت گوش کنید توهینی به نمایندگان نشده است اما اگر کسی برداشت توهین‌ دارد بنده عذرخواهی می‌کنم.

قصد بنده توهین به نمایندگان مجلس نبود/ نباید بهانه دست دشمنان داد

محمد‌جواد ظریف در پاسخ به این اظهارات علی مطهری گفت: بنده به هیچ عنوان قصد توهین به مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس را که نماینده آحاد مردم هستند را نداشته‌ام و ندارم.

وزیر امور خارجه افزود: بنده قصد هیچ توهینی به آقای کریم قدوسی نداشته‌ام و ندارم و برای تمامی برادران و خواهران نماینده که نماد مردم سالاری در جمهوری اسلامی هستند، احترام قائلم. آنچه که عرض کردم این بود که گرا و بهانه به دست دشمن ندهیم.

کارت‌ استفاده نمایندگان از امکانات ورزشی به درخواست سازمان تربیت‌بدنی مجلس بود

علی‌اصغر یوسف نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان توضیحات اداره رفاه مجلس درباره تذکر هفته گذشته علیرضا رحیمی نماینده تهران را قرائت کرد.

متن این اطلاعیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

پیرو تذکر یکی از نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ 7 مهرماه 1395 مبنی بر اهدای کارت‌های ورزشی از سوی شهرداری تهران به نمایندگان محترم، لازم است به اطلاع برسانیم طبق بررسی‌های انجام شده، کارت‌های مذکور طبق سنوات گذشته مبنی بر استفاده نمایندگان و کارکنان مجلس صرفا از امکانات مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران بوده و از طریق تعامل میان سازمان ورزشی شهرداری تهران و تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی انجام پذیرفته است و موضوع مسبوق به سابقه بوده و امر تازه‌ای نیست و به هیچ وجه کارت‌های خاصی به نحوی که آقای رحیمی مطرح کردند، وجود نداشته است.

نمایندگان قم برگزاری کنسرت در این استان را محکوم کردند

علی لاریجانی، احمد امیرآبادی و مجتبی ذوالنوری نمایندگان استان قم در مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌ای نسبت به برگزاری کنسرتی بر خلاف شئونات اسلامی و اخلاقی در استان قم انتقاد کردند.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قم که شهر و محل تربیت شاگردان امام صادق (ع) است، لذا حفظ حرمت و جایگاه آن به عنوان شهر آل محمد بر همگان لازم و واجب است.

متأسفانه با حمایت اداره کل ارشاد اسلامی استان قم در این شهر مذهبی ساختارشکنی شده است و جلسه ای بر خلاف شئونات اسلامی و اخلاقی برگزار شده است که موجب تألم و تکدر خاطر مراجع معظم تقلید و خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و عموم مردم شریف و متدین و انقلابی قم شده است.

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان قم ضمن محکوم نمودن رخدادهای غیراخلاقی و غیراسلامی در سالن اداره کل ارشاد اسلامی استان قم، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می خواهیم ضمن برخورد با متخلفان به ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمهیدات لازم برای جلوگیری از تکرار این گونه ساختارشکنی ها و هتک حرمت ها در شهر مقدس قم و حریم اهل بیت (ع) اقدام عاجل و موثر را به عمل آورند.

پایان نشست علنی امروز مجلس/ جلسه بعدی 13 مهر

علی مطهری زنگ پایان نشست علنی امروز (یکشنبه 11مهرماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 12 به صدا درآورد.به گفته نایب رئیس مجلس، جلسه بعدی با ادامه دستور جلسه هفتگی سه‌شنبه 13 مهر‌ماه برگزار می شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
    0 0
    درود و سلام بر نماینده شجاع کریمی قدوسی
  • تنها 55 ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    میره جلوی کری و عرب‌ها زانو میزنه و تعظیم میکند آنوقت اینجا زبان باز میکند
  • ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    خوشبختانه حقیقت نحوه دیپلماسی در برجام روز به روز برای ملت روشن تر می شود. گفتار درمانی جناب ظریف تاریخ مصرف دارد و ملت ایران نشان داده است البته بعد از روشن شدن حقیقت، حنای هیچ کسی برای آنها رنگ نخواهد داشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس