در میان نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل نام وزرای خارجه ایران و آمریکا هم به چشم می‌خورد.

 به گزارش مشرق، روزنامه «جروزالم‌ پست» نوشت که پیش‌بینی انتخاب برنده جایزه صلح نوبل امسال کار دشواری است چرا که کمیته محرمانه نروژی که در این زمینه فعالیت می‌کند، هیچکدام از 376 نفری و گروه‌هایی که برای این منظور نامزد شده‌اند را از قلم نیانداخته‌اند.

در این گزارش آمده است که برنده این جایزه جمعه معرفی خواهد شد. با این حال گمانه‌زنی‌ها همچنان ادامه دارد برخی از آنها بر مبنای اولویت‌های افراد و یا شمار اندک افرادی است که نام آنها افشا شده است. در این میان «پاپ فرانسیس»، زن افغان در تیم دوچرخه سواری، «ادوارد اسنودن» پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا از جمله افرادی هستند که نام‌ آنها در این فهرست وجود دارد.

یکی از راه‌های تشخیص بخت افراد برای برنده شدن این است که به انتخاب‌های قبلی کمیته نوبل توجه شود.

مهمترین موضوعی که به روح جایزه صلح نوبل ارتباط پیدا می‌کند، تلاش در راستای صلح است اما افراد کمی در این زمینه جایزه دریافت کرده‌اند آخرین باری که کمیته نوبل به فردی با این ویژگی جایزه داد سال 1998 بود و زمانی بود که «جان هوم» و «دیوید تریمبل» سران کاتولیک و پروتستان درباره توافق صلح در ایرلند شمالی مذاکره کردند.

البته باید به این مسئله توجه داشت که انتخاب دشمنان قدیمی نوعی ریسک است  و آنها برخی اوقات همچنان به دشمنی ادامه می‌دهند و توافق صلح میان این افراد بی‌نتیجه خواهد ماند که در این مورد می‌توان به پیمان اسلو میان فلسطینیان و اسرائیل اشاره کرد که بر جایزه صلح سال 1994 اثر گذاشت.

به هر حال افرادی که به نظر می‌رسد بیش از بقیه نام آنها در این فهرست به چشم بخورد، «خوان مانوئل سانتوز» رئیس‌جمهور کلمبیا و «رودریگو لوندونو» فرمانده ارشد جدایی‌طلبان فارک باشند که به تازگی و با ابتکار عمل نروژ به توافق صلح دست یافته‌اند.

توافق هسته‌ای ایران که سال گذشته نهایی شد هم می‌تواند دلیلی باشد که «محمدجواد ظریف» و «جان کری» وزرای خارجه ایران و آمریکا یا سران ارشد مذاکره‌کننده از هر 2 سمت، نامزد دریافت این جایزه شوند.

جایزه صلح نوبل مطرح‌ترین جایزه برای صلح و حقوق بشر به شمار می‌رود. با این حال انتخاب برخی افراد از جمله انتخاب «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2009 و نیز اتحادیه اروپا در سال 2012  انتقادهای فراوانی را به دنبال داشته است.

این جایزه هر سال در روز 10 دسامبر مطابق با روز جهانی حقوق بشر، در مراسمی ویژه در اسلو به برنده یا برندگان آن اعطا می‌شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس