کد خبر 637670
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء با بیان اینکه رجاء کماکان زیان‌ده است، گفت: یک دستگاه لوکوموتیو روزانه 7.2 میلیون تومان اجاره می‌شود.

به گزارش مشرق، ‌محمد رجبی در حاشیه برنامه‌ سفر رسانه‌ای شرکت رجاء در مشهد مقدس، در جمع خبرنگاران ‌اظهار داشت: سهم رجاء در ایام پیک در جابجایی مسافر حدود 50 درصد است.

وی ‌‌ادامه داد: در حال حاضر 1100 دستگاه واگن شامل واگن خودروبر، واگن مسافری، واگن رستوران و واگن مولد برق در ناوگان رجاء فعال است.

‌مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء با بیان اینکه در حال تهیه برنامه عملیاتی 5 ساله برای رجاء هستیم، گفت: تصمیم‌گیران حمل‌ونقل ریلی کشور باید مدیران متخصص در این حوزه باشند در برخی رده‌های مدیریتی بالای کشور برخی از مدیران حتی یک سفر ریلی نداشتند اما برای حمل‌ونقل ریلی تصمیم‌گیری می‌کنند.

* تفکیک دارایی‌های رجاء از راه‌آهن/ ابلاغ لیست نهایی دارایی‌‌های رجاء توسط دولت

رجبی‌ اظهار داشت: در حال حاضر 100 درصد سهام شرکت‌ رجاء در اختیار سازمان تأمین اجتماعی است.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء درباره تفکیک دارایی‌های رجاء و راه‌آهن بیان کرد: پس از خصوصی‌سازی رجاء موضوع تفکیک دارایی‌های دولتی از خصوصی در این شرکت مطرح شد. لازم است شفاف‌سازی نهایی در این حوزه انجام شود که لیست دارایی‌های رجاء در ابلاغیه‌ای با همکاری دولت مشخص خواهد شد.

* هدف‌گذاری خارج‌سازی 300 دستگاه واگن فرسوده رجاء/ خروج واگن‌‌های با عمر 40 ‌سال ‌در سال جاری

وی گفت: میانگین عمر ناوگان ریلی رجاء به جهت قدمت از استاندارد بین‌المللی بالاتر است که تلاش می‌کنیم این‌ رقم به 20 سال نزدیک شود.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء درباره خرید ناوگان جدید اظهار داشت: تلاش می‌کنیم در راستای کاهش متوسط عمر ناوگان، حدود 300 دستگاه واگن فرسوده را خارج‌سازی کنیم که این واگن‌ها باید به سرعت جایگزین شود.

وی ادامه داد: امسال واگن‌های با عمر بیش از 40 سال از ناوگان رجاء خارج می‌شود و این پروژه در سال‌های آتی در راستای کاهش متوسط سن ناوگان ادامه می‌یابد.

* ‌ساخت 250 دستگاه واگن نو توسط کنسرسیوم سازندگان خارجی-داخلی برای رجاء

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء ادامه داد: در قالب مناقصه بین‌المللی با شرایط به کارگیری سازندگان داخلی، خرید ناوگان جدید انجام می‌شود؛ شرکت‌های خارجی با تولیدکنندگان داخلی کنسرسیوم می‌شوند که در این پروژه در گام اول 250 دستگاه واگن مسافری با استانداردهای قابل قبول ساخته و وارد ناوگان رجاء می‌شود.

رجبی ادامه داد: در نمایشگاه دو سالانه برلین اغلب شرکت‌های اروپایی آمادگی خود را برای این مشارکت اعلام کرده‌اند؛ فرآیند انعقاد قرارداد تا دریافت واگن‌های مسافری حدود 2 سال به طول می‌انجامد، فقط تشریفات مناقصه خرید ناوگان یک سال زمان می‌برد اما امیدواریم قبل از تابستان سال آینده، ساخت 250 دستگاه واگن در داخل کشور آغاز شود.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء یادآور شد: در کل 500 دستگاه واگن نو وارد ناوگان رجاء می‌شود که گام اولِ آن، همین قرارداد 250 دستگاه واگن مسافری است.

* خرید واگن‌‌های مسافری ساخته شده سازندگان داخلی/ ورود 500 دستگاه واگن نو به ناوگان رجاء

وی بیان کرد: همچنین خرید واگن‌های مسافری از سازندگان داخلی نظیر پلور سبز، واگن پارس و ایریکو را دنبال می‌کند؛ در واگن‌ پارس قرارداد قبلی را فعال کرده‌ایم و با پلور سبز هم قراردادی داریم. 

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء اظهار با بیان اینکه واگن‌ساز‌های داخلی سالانه حدود 50 دستگاه واگن مسافری تولید می‌کنند، گفت: تا 6 ماه آینده 10 دستگاه واگن مسافری از پلور سبز و 10 دستگاه واگن از واگن‌سازی پارس تحویل خواهیم گرفت و بدین ترتیب بسته 110 تایی واگن به مجموعه ناوگان رجاء اضافه خواهد شد.

رجبی با بیان اینکه ظرفیت تولید داخل در تولید واگن‌های مسافری محدود است، گفت: به عنوان مثال واگن‌‌ پارس در 10 سال اخیر فقط 150 دستگاه واگن مسافری ساخته است؛ همین واگن‌ پارس قراردادی را که از گذشته با ما داشت، بارها به دلیل عدم تولید تمدید کرده است.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء بیان کرد:‌ 65 درصد بخش‌های یک واگن مسافری در خارج کشور تولید می‌شود به عنوان مثال چرخ و ترمز قطار زندگی و یا بوژی آن صد درصد خارجی است. 

* هدف‌گذاری شکار ‌واگن دسته‌دوم مناسب

رجبی درباره ورود واگن‌های دسته دوم به ناوگان رجاء بیان کرد: در برنامه زمان‌بندی سه ساله باید واگن‌های دسته دوم مناسب را شکار کنیم؛ در دنیا هم واگن‌هایی با عمر 30 سال بازنشسته نمی‌شوند بلکه برای 15 سال آینده بازسازی می‌شوند.

وی اظهار داشت: مزیت خرید واگن‌های دسته دوم این است که به سرعت وارد ناوگان می‌شود اما با این وجود اولویت ما خرید داخل است.

* اورهال ترانست‌های رجاء با مشارکت سازنده‌

رجبی با بیان اینکه در بازسازی واگن‌ها تلاش می‌کنیم به روش‌های نوین اقدام کنیم، افزود: در کیفی‌سازی فعالیت‌ها بازه‌ای از تکنولوژی را دنبال کرده‌ایم؛ واگن‌های ترانست‌ با استاندارد بالا و در کلاس یورو 3 از 15 سال پیش وارد ناوگان شده‌اند، تعمیرات و نگهداری لازم در این باره به درستی انجام نشد اما به تازگی با مشارکت سازنده اصلی ترانست‌ها، اورهال آنها انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء ادامه داد: بخشی از تعمیرات فنی ترانست‌ها باید متناسب با شرایط اقلیمی ایران انجام شود و تلاش می‌کنیم تا 6 ماه آینده بخش اعظم مشکلات ترانست‌ها حل شود. 

وی با تأکید بر اینکه اورهال و تعمیر و نگهداری در بخش ریلی نیازمند بازنگری جدی است، گفت: به عنوان مثال ترانست‌ها و ریل‌باس‌ها باید با استانداردهای تعمیر و نگهداری دنیا اورهال شود. 

* تأمین درآمد با مدیریت هزینه/ افزایش قیمت بلیت در دستور کار نیست

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء درباره پیش‌بینی افزایش قیمت بلیت قطارهای رجاء گفت: تلاش می‌کنیم با مدیریت هزینه، پارامتر‌های تأمین مالی مناسب‌تری نسبت به افزایش قیمت بلیت‌ در دستور کار قرار دهیم و افزایش قیمت را گزینه اصلی ندانیم، در این راستا دنبال افزایش درآمدها با مدیریت هزینه‌ها هستیم.

* هدف‌‌گذاری تشکیل هلدینگ رجاء/ ورود به عرصه حمل بار و تربیت مهماندار

رجبی اظهار داشت: ‌‌تلاش می‌کنیم ساختار اداری و سازمانی رجاء را تغییر دهیم و به یک «هلدینگ‌کمپانی» تبدیل کنیم؛ بخش تعمیرات و ارائه سرویس راهبردی را فعال کرده‌ایم و در قالب هلدینگ شرکتی نظیر تعمیر و نگهداری رجاء صنعت راه‌اندازی می‌کنیم همچنین تلاش می‌کنیم شرکتی راهبردی برای آموزش مهمانداران داشته باشیم تا بدین ترتیب هزینه‌های عملیاتی رجاء کاهش یابد. 

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء با بیان اینکه در اساسنامه جدید رجاء امکان ارائه خدمات حمل و نقل بار نیز مورد تأکید است، اضافه کرد: برای ورود واگن‌های باری و لکوموتیو هم مذاکراتی را آغاز کردیم.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء گفت: امروز یک هزار و صد نفر در شرکت رجاء فعالیت می‌کنند که با تحقق اهداف مذکور تعداد شاغلان 2.5 برابر خواهد شد و این خود نوعی اشتغالزایی است. 

رجبی اظهار داشت: همچنین برخی شرکت‌هایی که با ما کار می‌کنند تا 5 ماه صورت‌حساب‌ها را دریافت نکردند که تلاش می‌کنیم فاصله پرداخت‌ها را به کمتر از 4 ماه تقلیل دهیم.

* رجاء کماکان زیان‌ده است

وی با بیان اینکه رجاء در گذشته به عنوان یک شرکت دولتی مدیریت می‌شده است، گفت: نگاه تیم مدیریتی جدید توسعه رجاء به عنوان بنگاه اقتصادی خصوصی است.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء با بیان اینکه رجاء کماکان زیان‌ده است، گفت: بخش حمل‌ونقل ریلی مسافری هزینه دلاری و درآمد ریالی دارد؛ به عنوان مثال قطار زندگی کاملاً زیان‌ده است. این قطار حدود 6 میلیارد تومان ارزش مالی دارد و با احتساب تسهیلات با نرخ سود 28 درصد که به ما ارائه شده است سود چندانی ندارد؛ همین قطارهای حومه‌ای هم سودده نیست و چنین عواملی اجازه نمی‌دهد رجاء در کوتاه‌مدت سودده شود. 

وی افزود:‌ یک دستگاه لوکوموتیو روزانه 7.2 میلیون تومان اجاره می‌شود و اینها همه هزینه است که تلاش می‌کنیم در سبد محصولات خود به جای افزایش قیمت بلیت محصولات جدید و نوین ارائه دهیم تا سود مناسب کسب کنیم.

* محاسبه یارانه رجاء بابت قطار‌های حومه‌ای‌/ تهاتر یارانه رجاء با بدهی‌‌های این شرکت به دولت

رجبی اظهار داشت: ‌محاسبات یارانه قطارهای حومه‌ای که از سوی دولت باید پرداخت شود، انجام شده است اما هنوز یارانه را دریافت نکرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء گفت: مقرر شده است از محل مطالبات راه‌آهن از رجاء برخی رایانه‌ها تهاتر شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    0 0
    اکنون در مسیر مشهذ تهران هواپیما از قطار ارزانتر است با وجودیکه باید قیمت قطار کمتر از نصف قیمت سفر با هواپیما باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس