نقش محوری و فرماندهی کلانشهر اهواز در مدیریت و پشتیبانی ۸سال دفاع مقدس دنیایی از معارف و معانی را در خود دارد که متاسفانه بر اساس نظر کارشناسان و رزمندگان جنگ این موضوع تاکنون انعکاس درستی نداشته و تبیین نشده است.

به گزارش مشرق، چشمانشان را به نقطه‌ای دوخته بودند و برای به دست آوردنش دستانشان را به سوس دشمنان قسم‌ خورده‌ای دراز کردند که امروز مدعیان حقوق بشرند و چنان در شیپور انسانیت می‌دمند که گویی با تانک‌ها، موشک‌ها و سلاح‌های شیمیایی آنها هیچ کودک و زن بی دفاعی جان نباخته است.

رژه به هم ریخته افکاری پلید چنان ذهنشان را مشغول کرده بود که فراموش کردند پوتین‌هایشان را بر روی گلوی "راد" گذاشته‌اند و حق و حقیقت را به ورطه فراموشی سپرده‌اند.

فکر شیرین "آمدن و ماندن" در خوزستان چنان به دهانشان مزه کرده بود که سرانجام در 31شهریور1359 حمله‌ای ناجوانمردانه برای تصاحب قسمتی از خاک ایران آغاز کردند و دیری نگذشت که جنگی ناخواسته به ایران تحمیل شد.

انگشت اشاره رژیم بعث کشور عراق به سرکردگی صدام حسین برای غصب خوزستان به اهواز مرکز استان نشانه رفت و عملیات‌های هوایی و زمینی در حملاتی غافلگیرانه ترتیب داده شد.

برای رسیدن به اهواز می‌بایست از خرمشهر، هویزه و یا دشت آزادگان عبور می‌کردند به نوعی می‌توان گفت این سه شهر سپر بلای نه تنها اهواز بلکه کل خوزستان و سرانجام ایران شد.

اهواز در جنگ برای ایران مادری کرد/سهم خوزستان و اهواز از دفاع مقدس فقط یک هفته است!

آیت الله خامنه‌ای در قرارگاه کربلا اهواز

موفقیت در هیچ جنگی بدون هدایت و فرماندهی حاصل نمی‌شود لذا سرداران جنگ از اهواز به عنوان مرکز استان هدایت و پشتیبانی دیگر شهرها را برعهده گرفتند؛ در آن زمان اهواز همانند مادری بود که در حین گشنگی طعامش را به فرزندانش می‌داد. به نوعی می‌توان گفت که اهواز برای ایران "مادری" کرد.

8سال جنگ و فقط یک هفته یادآوری!

سهم خوزستان از 8سال جنگ و 8 سال کشته و زخمی دادن فقط یک هفته است " هفته دفاع مقدس". سرهنگ عبدالرضا حاجتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در این باره اظهار داشت: 8 سال جنگ تحمیلی به ایران؛ طولانی ترین جنگ قرن بیستم حتی طولانی‌تر از جنگ جهانی اول و دوم، آیا سهم 8سال جنگی که بیش از 200هزار شهید، جانباز، اسیر و مفقود داده‌ایم همین یک هفته( هفته دفاع مقدس) است که به آن بپردازیم و آنالیزش کنیم!

وی با اشاره به دوران جنگ افزود: 36سال پیش صدام حسین قصد گرفتن خوزستان را کرد و گفته بود که 3 ساعته خرمشهر و 3 روزه خوزستان را تصرف می‌کنم و همچنین هفت روزه جمهوری اسلامی را ساقط خواهم کرد.

معاون اجرایی سپاه ولی عصر (عج) خوزستان بیان کرد: صدام می‌خواست خوزستان را تجزیه کند و تغییرات را در استان از اهواز شروع کند به همین علت شهریور 59 فرودگاه اهواز مورد بمب باران قرار گرفت.

در دوران جنگ هیچ چیز نداشتیم جز خدا و ولایت

وی گفت: سال 59 برای ما خیلی ناراحت کننده بود. اگر کارشناسان در معادلات بعثی‌ها برای گرفتن خوزستان نگاه کنند صحت معادلات را درست اعلام می‌کنند؛ یعنی باید خوزستان را می‌گرفتند به دلیل اینکه ما هیچ چیزی نداشتیم که در مقابلشان دفاع کنیم.

سرهنگ حاجتی به نخستین ضربه‌ای که به بعثی‌ها در 9 مهرماه 59 و زمین گیر شدن دشمن در دروازه شهرستان حمیدیه اشاره کرد و ادامه داد: دشمن از پل نو خرمشهر رد نشده ولی از سمت حمیدیه به اهواز چسبیده بود؛ لطف خدا بود که با همه این تفاسیر بتوانیم در مقابل ابرقدرت‌هایی مثل آمریکا و شوروی که پشتیبان عراق بودند، بایستیم.

وی با بیان اینکه انقلاب ما انقلابی نوپا بود و تمام دنیا بر این باور بودند که این انقلاب باید شکسته شود؛ افزود: صدام از سه محور شمالی و جنوبی و میانی حمله کرده و تا دب حردان آمده بود فقط سپاه هفتم را برای خرمشهر گذاشته بود و از آنجا که احساس می کرد سه روزه خوزستان را خواهد گرفت حتی به خبرنگار عراقی که اجازه مصاحبه می خواست گفته بود که پس از سقوط اهواز و اینکه اسم عربستان عراق را بر اهواز گذاشتم با تو مصاحبه خواهم کرد. این‌ها نشان دهنده یقین صدام بود که به اهواز خواهد رسید.

خوزستان نبض کشور بود

این فرمانده جنگ در دوران دفاع مقدس بابیان اینکه اهواز برای جمهوری اسلامی خیلی مهم بود چون خوزستان نبض کشور بود، گفت: نمی‌شود نقش اهواز را در دوران جنگ نادیده گرفت، با تمام اتفاقاتی که در اهواز افتاده بود ولی همچنان پایگاه بسیار مهمی بود.

وی با اشاره به پیام امام خمینی(ره) و صف کشیدن همه جوانان اهوازی در پی آن گفت:  به یاد می‌آورم وقتی که خبر حرکت تانک‌های بعثی‌ها به سمت اهواز اعلام شد جوانان به همراه خانواده‌هایشان برای مقابله با نیروهای حزب بعث کوکتل مولوتف درست می‌کردند. اهواز به عنوان مرکز استانی که از نظر حوزه اقتصادی برای کشور مهم بود اگر سقوط می‌کرد تقریبا دیگر دست یافتن به آن برای ما سخت می‌شد و این نکته خیلی برای ما حیاتی بود.

سرهنگ حاجتی با اشاره به اینکه پایگاه هدایت جنگ در گلف (ستاد عملیات‌جنوب سپاه پاسداران یا پایگاه منتظران‌شهادت) اهواز، نقش رزمندگان به ویژه لشکر92 زرهی اهواز و فرمانده سپاه اهواز در آن زمان  و نیز اینکه نقش آیت‌الله موسوی جزایری که نقش فرمانهی را داشت بی بدیل بود عنوان کرد: آن زمان ما هیچ چیز نداشتیم اما خدا و ولایت داشتیم؛ جنگ‌های چریکی رزمندگان به ویژه خوزستانی‌ها دست به دست هم دادند که دشمن ضرب شصت محکمی خورد.

اهواز در جنگ برای ایران مادری کرد/سهم خوزستان و اهواز از دفاع مقدس فقط یک هفته است!

جلسه سرداران ارشد سپاه در قرارگاه کربلا اهواز

وی افزود: همه اعضای سپاه بر این واقفند که خوزستان اگر شکست زمین می‌خورد همه کشور تحت تاثیر شکست در خوزستان بود و با اینکه صدام با تمام قدرت برای گرفتن خوزستان وارد شد و حتی از آنجا که اهواز در تیررس توپخانه دشمن قرار داشت و این شهر را بسیار گلوله باران کردند اما این اتفاق رخ نداد و دشمن را برای همیشه زمین گیر کردیم.

این رزمنده 8 سال جنگ تحمیلی با بیان اینکه نقش اهواز در دوران دفاع مقدس مغفول مانده، بیان کرد: نقش اهواز در جنگ بی بدیل بود. مقاومتی که رزمندگان ما مثل برادران شمخانی ، عبدالرضا موسوی، جهان آرا و علم الهدی و نیز دیگر شهدای دوران 8 سال جنگ تحمیلی داشتند ستودنی بوده ولی کمتر به این مسئله پرداخته شده است.

امروز ضرب شصت سپاه خیلی شکننده خواهد بود

وی گفت: امروز نیز همان خدا و ولایت را داریم اما دیگر غافلگیر نمی‌شویم که دشمنانمان تا نزدیکی‌های اهواز پیش‌روی کنند، امروز ضرب شصت سپاه خیلی شکننده خواهد بود. امروز مرزهای جنگی ما با دشمنانی که مخالف شیعه و ولایت هستند مرزهای جغرافیای، سیاسی و پلیتیک ما در سوریه و عراق بسته شده و ما دشمنان را در آنجا زمین‌گیر می‌کنیم.

حاجتی با توجه به نقش اهواز در دوران دفاع مقدس و با بیان اینکه اهواز را با تمام فشارهایی که شده بود پایگاه اهدا، طراحی عملیات و پشتیبانی تمام جبهه جنوب عنوان کرد: سپاه درصدد است روزی که اهواز به شدت توسط حزب بعث مورد تعرض قرار گرفت و و 45 نقطه از شهر را بمباران کردند به عنوان روز اهواز نام‌گذاری کند. سپاه با مسئولان شهری در تلاش است که هر روز را مثل خرمشهر و دزفول برای یک شهر نام گذاری کند.

وی افزود: امام خامنه‌ای درباره دفاع مقدس فرموده‌اند که « اگر چنانچه ما نخواهیم این هشت سال جنگ خودمان را با آن هشت یا نه ساعت عاشورای امام حسین علیه‌السلام مقایسه کنیم و واقعه عاشورا را بسیار درخشان‌تر بدانیم که واقعا نیز همین است و بنده هیچ حادثه‌ای را نمی‌شناسم که با فداکاری آن نصف روز از لحاظ عظمت قابل قیاس باشد اما بالاخره جنگ ما نیز طرحی از همان عاشورا است و یک نمی از همان یم است. حال اگر همین نصف روز حادثه کربلا، در تاریخ ما در طول 1400 سال، چنین اثری را به جا نهاده، چرا فکر نکنیم که جنگ هشت ساله ما می‌تواند برای سال‌های متمادی در داخل جامعه منشأ اثر باشد.» بناراین خیلی باید به این مطلب بپردازیم و نه فقط در هفته دفاع مقدس به جنگ پرداخته شود.

معاون اجرایی سپاه ولی عصر (عج) خوزستان بیان کرد: صدا و سیما باید مستندات فاخری در این زمینه بسازد  چون هرسال نسل جدیدی به دنیا می آید پس باید کاری کنیم که درک نسل‌های جدید ما نسبت به جنگ بالا رود.

اهواز در جنگ برای ایران مادری کرد/سهم خوزستان و اهواز از دفاع مقدس فقط یک هفته است!

آیت الله جمی امام جمعه فقید آبادان در پادگان شهید حبیب اللهی اهواز

مسئولان و فرماندهان به نقش اهواز در دفاع مقدس بپردازند

"اهواز در همه محورهای جنگی نقش فرماندهی و بسیار موثری در دفاع از مملکت اسلامی برعهده داشته" این جمله کلیدی را سردار احمد خادم سیدالشهدا (دانش پژوه) فرمانده قرار گاه کربلا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم بیان می‌‎کند و نیز گفت: به دلیل اینکه اهواز مرکز استان بود لذا فرماندهی و مدیریت جنگ نیز از اهواز انجام می‌شد به طوری که نیروهای اعزامی در اهواز سامان‌دهی و سپس به جبهه منتقل می‌شدند.

وی افزود:  مکان برگزاری جلسات امام خامنه‌ای، شهیدان چمران، بقایی، شمخوانی و سرداران و فرماندهان بزرگ دیگری که جنگ را رهبری می‌کردند در اهواز بوده؛ امام خامنه‌ای بارها در زمان جنگ برای فرماندهی و حمایت به "گلف" آمدن؛ برگزاری این جلسات در اهواز نقش محوری این شهر را برای همه جبهه‌های جنوب نشان می‌دهد.

فرمانده قرار گاه کربلا با بیان اینکه امکانات مردمی و نیروی‌های انسانی از اهواز به محورهای جنگی فرستاده می‌شد، بیان کرد: مردم از هر جهت جبهه را حمایت می‌کردند.

پیرمردی که هنوز کمک‌های مردمی برای رزمندگان جمع می‌کند

هنوز پیرمردی در اهواز به نام آقای سراجان هستند که هر جمعه امکانات مردمی را همانند دوران زمان جنگ جمع می‌کنند و برای برادران ارتش، سپاه، نیروهای مرزی و انتظامی می‌برند؛ هنوز پایه و اساسی که مردم در دفاع مقدس گذاشته بودند، ادامه دارد.

وی گفت: آیت‌الله موسوی جزایری به عنوان سکان‌دار نیروهای مصلح در زمان جنگ در استان نقش کلیدی، رهبری و هدایت نیروها  را داشته همچنین علاوه بر پشتیبانی و حمایت توانست رزمندگان را در طول دفاع مقدس دور هم جمع کند به طوری که هر وقت به نیرو نیاز بود در موقع نماز جمعه فرمان می‌دادند و مردم خصوصا گردان‌های اهواز حظور پیدا می‌کردند.

سردار خادم سیدالشهدا با بیان اینکه هواپیماهای دشمن در اوایل جنگ قسمتی از اهواز را چنان به بمباران و رگبار بستند که اجساد مطهر شهدا تکه تکه شده بودند، بیان کرد: بعد از اتمام جنگ و پذیرفتن قطع نامه، عراق فکر می‌کرد که چون قطع نامه پذیرفته شده دیگر ما قدرتی نداریم برای همین دوباره حمله کرد که سریعا آیت الله موسوی جزایری اطلاعیه داد که مردم بسیج شوید و مردم نیز سریعا به مرز رفتند و شروع به درگیری کرده و دشمن را تار و مار کردند.

وی افزود: با وجود اینکه اهواز نقش کلیدی را در دفاع مقدس بازی کرده ولی به خوبی نسبت به نقش اهواز پرداخته نشده به نظر می رسد که مسئولان و فرماندهان دست به دست هم دهند و بر روی موضوع اهواز کار کنند. امام خمینی(ره) فرمودند که خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد بنابراین تقویت کردن نقش اهواز و این پیروزی باید انجام شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس