کد خبر 636920
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجرای نقشه راه توسعه روابط در این بخش به روسیه سفر کرده است تا همزمان نیز همکاری ها بین صنعت دارویی رو به توسعه دو کشور بیشتر شود.

به گزارش مشرق، بخشی از اسناد نقشه راه توسعه روابط ایران و روسیه که پائیز سال گذشته در نشست کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در مسکو امضا شد و ارزش طرح های مورد توافق در آن 40 میلیارد یورو می باشد، در برگیرنده اجرای پروژه هایی در حوزه بهداشت و درمان و دارویی است.
 
سیدحسن هاشمی که در راس یک هیات از مقام های این وزارتخانه امروز (چهارشنبه) وارد روسیه شد در نخستین برنامه این سفر در مراسم آغاز کار خط تولید داروی نوساخت ایرانی درمان ام اس در شهر سن پترزبورگ روسیه حضور یافت.

براساس برنامه ریزی و طراحی انجام شده در این خط تولید که امروز (چهارشنبه) با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه به بهره برداری رسید، طرف ایرانی انتقال فناوری تولید ماده اولیه داروی فینگولیمود را در چارچوب توافق انجام شده با شریک روسی خود اجرا می کند.

برپایه این همکاری، مواد اولیه این دارو براساس بالاترین استانداردهای جهانی قابل عرضه به بازار دارویی روسیه و دیگر کشورها تولید خواهد شد.

همچنین در جریان این سفر دو روزه فردا نیز دو پروتکل روابط دارویی و تجهیزات پزشکی، یک برنامه اقدام عملیاتی همکاری بهداشتی بین دولتی و همچنین 12 سند از سوی بخش های خصوصی دو کشور در پایان مذاکرات هاشمی و ورورنیکا اسکوورتسوا وزیر بهداشت روسیه در مسکو امضا خواهد شد که روابط را بیشتر توسعه می دهد.

**پیشینه و زمینه همکاری ها
نقطه اصلی این حرکت ها آذر ماه سال گذشته در جریان سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به ایران و امضای اسناد و تفاهمنامه های همکاری ها در این بخش بود که برخی از آنها در حال اجرا یا در مراحل نهایی برای عملیاتی شدن است.

در چارچوب برنامه ریزی ها، دو کشور قرار است یک کارخانه ساخت داروهای مختلف از جمله ویژه بیماری های سخت درمان در ایران راه اندازی کنند که فناوری و چرخه آن از سوی شرکت بیوکاد به جمهوری اسلامی واگذار خواهد شد.

بیوکاد شرکت بیوفناوری روسیه تولید کننده داروهایی برای درمان سرطان خون، بیماری های زنان و اعصاب و همچنین امراض عفونی است که دفاتر و نمایندگی هایی در آمریکا، برزیل، چین، هند، سنگاپور و بسیاری از کشور های دیگر دارد.

پتروواکس یکی از پیشرفته ترین کارخانه های روسیه در حوزه های ساخت داروهای نوآورانه، زیست دارو و واکسن نیز برنامه راه اندازی واحد تولید مشترک واکسن های ضد انفلوآنزا و هپاتیت ب را با طرف ایرانی خود نهایی کرده است.

همچنین دو کشور برای تشکیل کار گروه مشترکی دراین زمینه تفاهم کرده اند که یکی از مهمترین اهداف آن تسهیل شرایط ثبت دارو برای شرکت های داروسازی و تجهیزات پزشکی طرف های ایرانی و روسی می باشد.

از سوی دیگر، وزیر بهداشت روسیه چندی پیش با اشاره به توانمندی دانشمندان و پزشکان ایرانی در عرصه های مختلف درمانی، برای همکاری در حوزه های وابسته به سلامت و درمان با جمهوری اسلامی اعلام آمادگی کرد و همچنین عرصه دارویی و درمانی روسیه را یکی از بزرگترین بازارهای جهان در این حوزه خواند که آماده واردات داروهای ایرانی است.

با توجه به بازارهای رو به رشد دارویی در جهان بویژه منطقه و همچنین روسیه و ایران، دو کشور تصمیم به هم افزایی در این عرصه گرفته اند و در حال پیگیری توافق ها هستند.

سفر متقابل هیات هایی از مقام های بلندپایه وزارت بهداشت و درمان دو کشور و گروههای کارشناسی برای انجام مذاکرات، اکنون سبب شده است حرکت رو به شتاب در این بخش تداوم یابد.

**زمینه همکاری های دارویی و پزشکی ایران و روسیه
صنعت داروسازی ایران با دهها شرکت کوچک و بزرگ و برخورداری از واحدهای پژوهشی و تحقیقاتی، فناوری بومی و دستاورد تولید چندین داروی نوساخت و نوترکیب در حال تبدیل شدن به یک قطب منطقه ای است که می تواند با استفاده از هم افزایی با این صنعت در روسیه، توان خود را افزایش دهد و همزمان نیز راههای بازرگانی را برای صادرات بین المللی داروهای ایرانی بیشتر باز کند.

بخش داروسازی روسیه در 25 سال پس از فروپاشی شوروی به سرعت رشد کرده و به یکی از بخش های پویای اقتصاد این کشور با حدود 800 شرکت فعال در تولید و پخش تبدیل شده که نیمی از این رشد در 10 سال گذشته شکل گرفته است.

از سوی دیگر، بازار داروی روسیه از نظر سرعت توسعه و جذب سرمایه خارجی در جایگاه دوم جهانی پس از برزیل قرار دارد و از کشورهایی مانند چین نیز پیشی گرفته است.

در سال های پیش از بروز بحران اقتصاد جهانی، بازار دارو و تولید آن در روسیه سرعت رشد بیشتری داشت و حتی سالانه به 25 درصد می رسید، اما اکنون بر اثر رکود در بخش های اقتصادی آهنگ رشد آن کمتر شده است.

بر اساس اطلاعات وزارت صنایع و بازرگانی روسیه در سال های اخیر ارزش بازار دارویی این کشور برابر 17 میلیارد دلار بوده است که علل اصلی آن افزایش سطح زندگی، رفاه و بهداشت، دسترسی بیشتر مردم به داروهای گران بها و همچنین افزایش اعتبار طرح دی.ال.او (برنامه کنترل شده پرداخت دولتی هزینه های دارو برای طبقات آسیب پذیر) است.

همچنین برپایه اطلاعات وزارت صنایع و بازرگانی روسیه، بازار دارویی این کشور سالانه شامل حدود هشت هزار تن انواع دارو است که تا 1900 تن را شرکت های روسی تولید می کنند که 34/5 درصد آن با فناوری های پیشرفته ساخته می شود.

شرکت های دارویی روسیه که با رقابت های شدیدی در بازارهای جهانی مواجهند، ضمن تلاش برای خودکفایی بیشتر این کشور و اتکا به تولید داخلی برای تامین نیازهای ملی، الگوهای جدید توسعه و مدیریت اقتصادی را با هدف صادرات بیشتر پیگیری می کنند و همچنین خواهان شرکای جدیدی هستند و در این زمینه همکاری های گسترده ای را با ایران آغاز کرده اند.

بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، در شرایط کنونی 20 شرکت بزرگ جهان 45 درصد بازار دارویی دنیا را در اختیار دارند و حدود 75 درصد داروهایی که در بازار عرضه می شود نیز ساخت کشورهایی مانند آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، کانادا، سوییس، چین، هند، برزیل و مکزیک است در حالیکه سهم کشورهای دیگر که در تولید دارو در پنج سال اخیر توسعه یافته اند فقط 20 درصد این بازار است.

با وجود اینکه در روسیه انواع داروها از جمله با سرمایه گذاری خارجی تولید می شود، اما حجم واردات 43 برابر از صادرات این کشور بیشتر است و بخش اصلی فروش شرکت های روسی نیز به بازارهای آلمان، لهستان و اتریش وارد می شود.

یکی از دلایل اصلی اقبال نسبتا مناسب اروپایی ها به داروهای روسی، استاندارد بالا و برخورداری از تاییدیه های بهداشتی و سلامتی است که از سوی 946 مرکز دارنده مجوز رسمی تحقیقات کلینیکی پایش می شود.

مجموعه توانمندی های دارویی و درمانی دو کشور از جمله در تجهیزات و صنایع پزشکی، مدیریت بیمارستانی، کنترل استانداردها، تولید و نظام پخش با ارزیابی مصرف دارو، نیازهای جدید و صادرات بیشتر به بازارهای کشورهای دیگر در کنار اتکا به یکدیگر برای تامین اقلام مورد نیاز می تواند فرصت های زیادتری برای گسترش همکاری ها در این زمینه ایجاد کند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس