مراجع عظام تقلید در دروس خارج فقه و اصول خود بر بهره گیری هر چه بیشتر طلاب و روحانیون از ظرفیت ماه محرم برای تبلیغ دین تاکید کردند.

تاکید مراجع تقلید بر بهره‌گیری از ظرفیت ماه محرم برای تبلیغ دین

به گزارش مشرق، آیت الله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید دراین خصوص گفت: امت اسلامی باید همواره در گسترش وحدت در جامعه بکوشند این موضوع را وظیفه خود بدانند.

وی عنوان داشت: شیعه و سنی نباید یکدیگر را تکفیر کنند و از سوی دیگر باید روش های تقریبی در حوزه های علمیه شیعه و اهل سنت رواج یابد.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود به فرارسیدن ماه محرم اشاره کرد و اظهار داشت: نباید اجازه دهیم که تبلیغ در ایام عاشورای حسینی سلب شود و باید با همه توان دراین عرصه اهتمام داشته باشیم.

آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: نباید محرم را تنها به گریاندن مردم صرف کرد بلکه باید در این ایام معارف حسینی را بیان کرده تا برای مردم زنده بماند.

*اقداماتی که موجب وهن در مجالس عزاداری می شود باید کنار گذاشت/سخنرانان و مداحان مطالب را با سند بیان کنند

آیت الله حسین نوری همدانی نیز به فرارسیدن ماه محرم اشاره کرد و گفت: در این ماه باید مبلغان به تبلیغ دین و معارف الهی بپردازند و از این فرصت استفاده کنند.

وی گفت: تبیین ماهیت انقلاب اسلامی نیز از دیگر رسالت های مبلغان دینی است که باید مد نظر باشد و بدانیم که این امر بسیار مهم و ضروری است.

این مرجع تقلید گفت: ایران اسلامی و نظام اسلامی ایران موجب شده عزت مسلمانان و آزادی خواهان جهان ایجاد و مستکبران جهانی خوار شوند.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به وظیفه خطیر طلاب و روحانیون گفت: علما و روحانیت در قبال انقلاب اسلامی ایران که برگرفته از غدیر و عاشورا و زمینه ساز ظهور است، وظیفه سنگینی دارند و باید به معرفی آن بپردازند.

وی عنوان داشت: تبلیغ دین وظیفه طلاب و روحانیون است و نباید در چنین ایامی به بهانه های مختلف از انجام وظیفه تبلیغی خود شانه خالی کنیم.

این مرجع تقلید افزود: طلاب بعد از فراگیری علوم دینی و حوزوی باید وظیفه تبلیغی خود را انجام دهند و این تبلیغ نباید به گونه ای باشد که طلبه تنها در قم تمرکز داشته باشد بلکه باید در دیگر شهرها رفته و به تبلیغ مسائل دینی بپردازد.

آیت الله نوری همدانی تاکید کرد: مداحان و سخنرانان در مجالس عزاداری در بیان مطالب خود باید به گونه ای سخن بگویند که همراه با سند باشد.

وی با بیان اینکه قمه زنی موجب وهن در عزاداری امام حسین(ع) می شود و حرام است، گفت: باید مراقب باشیم که هر گونه که موجب وهن دین و مذهب می شود را در مجالس عزاداری کنار بگذاریم چرا که دشمن سو استفاده می کند.

وی در ادامه به توطئه های دشمنان اشاره کرد و گفت: باید مراقب این توطئه ها باشیم و بدانیم که سازش با کسانی که پیوسته به فکر براندازی نظامی اسلامی هستند و هر روز یک توطئه علیه نظام و مردم طراحی می کنند، معنا ندارد.

این مرجع تقلید افزود: باید مراقب این توطئه ها بود و اجازه نداد که دشمن بر علیه کشور ما فعال شده تا به اهداف شوم خود برسد.

*باید مراقب توطئه های وهابیون بود/مبلغان مشکلات مردم را بر روی منابر مطرح کنند

آیت الله جعفر سبحانی نیز در درس خارج اصول خود در مسجد اعظم به فرارسیدن ماه محرم اشاره کرد و گفت: باید در این ماه توجه داشته باشیم که تبلیغ دین را در دستور کار قرار داده و به آن بپردازیم.

وی عنوان داشت: طلاب و روحانیون در تبلیغ مباحث دینی نقش بسزایی دارند و باید به آن توجه کنند و با توانایی ها و تخصصی که در کارهای خود دارند در گسترش مفاهیم دینی مردم بکوشند.

این مرجع تقلید افزود: خداوند بر موضوع تبلیغ دین تاکید دارد و باید پیام هایالهی برای مردم تبیین شود تا نورایت قرآن و معارف دینی در زندگی مردم جاری و ساری باشد.

آیت الله سبحانی گفت: باید از همه ظرفیت ها در تبلیغ دین استفاده کرد اما باید بدانیم که اصل و اساس مجالس باید با بهره گیری از روایات معصومین(ع) باشد.

وی به کتاب سفینه البحار اثر مرحوم شیخ عباس قمی اشاره کرد و گفت: به مبلغان توصیه می کنم که از این کتاب استفاده کرده و این کتاب خلاصه‌ای از کتاب بحارالانوار است.

این مرجع تقلید با اشاره به ویژگی های یک مبلغ خوب گفت: مبلغ دینی باید گوش شنوا و چشمان باز داشته باشد تا بتواند دردها و مشکلات جامعه را درک کرده و نیازهای مردم را بر روی منابر بیان و دررفع آنها گام بردارد.

آیت ‌الله سبحانی گفت: باید مراقب نقشه ها و توطئه های وهابیون علیه تشیع باشیم چرا که آنها در راستای حذف تشیع قدم بر می دارند.

وی گفت: امروز که وهابیت مشاهده می‌ کند علما و روحانیون شیعه در مقابل استکبار قیام کرده و قد علم کرده‌اند، زجر می کشند و به همین دلیل به دنبال حذف تشیع افتاده اند.

این مرجع تقلید با اشاره به همراهی سران برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی گفت: این سران علاقه بسیاری در این خصوص نشان می دهند و متأسفانه برخی از علمای اهل سنت نیز از این حرکت مدافع این سران شده اند.

آیت ‌الله سبحانی افزود: این افراد به تعبیر قرآن که می فرماید «والصلح خیر» اشاره می کنند اما نمی دانند که این جمله مربوط به صلح بین زن و مرد است.

*مجالس امام حسین(ع) عامل وحدت است/تلاش برای معرفی جایگاه عاشورا و محرم

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی هم گفت: طلاب باید دراین ماه در راستای نشر معارف اهل بیت(ع) بکوشند و تلاش کنند تا مردم را نسبت به این مسائل آشناتر کنند.

وی عنوان داشت: عاشورا جایگاه بسیاری دارند و نمایشگاه باشکوهی از مذهب است و عاشورا فرصتی را در اختیار ما قرار می دهد که برای نشر و تبلیغ دین در جامعه بکوشیم.

آیت‌ الله مکارم شیرازی افزود: مجلس امام حسین(ع) مجموعه ای از تمام جناح های سیاسی و حتی برادران اهل سنت است که باید از این ظرفیت استفاده کرد.

این مرجع تقلید گفت: مجالس امام حسین(ع) عامل وحدت است و دشمنان می کوشند این عامل را از بین ببرند و در این مجالس نفوذ کرده تا به خرافات دامن بزنند.

وی گفت: رسانه های خارجی برای تحریب عاشورا و محرم تلاش می کنند و برای تخریب نیز ابتدا از قمه زنی شروع می کنند و جلوه های زیبای محرم و عزاداری را نمی گویند.

آیت‌ الله مکارم شیرازی با اشاره به موضوع قمه زنی گفت: زمانی شرایط ایجاب می‌کرده و بزرگانی این کار را انجام می‌دادند اما در شرایط فعلی کل دنیا متفق‌اند که نباید این کار انجام شود.

این مرجع تقلید گفت: ابراز عشق و علاقه به این صورت به مصلحت مراسم امام حسین(ع) نیست و دشمنان مفهموم آن را نفهمیده و بر علیه ما تبلیغ می کنند.

وی گفت: دشمنان همواره به دنبال شبهه افکنی در فضاهای مجازی بر علیه اسلام هستند که با بررسی آنها به این نتیجه می رسیم هیچ کدام درست نیست و آن‌هایی که از اسلام ضربه خوردند به دنبال ضربه زدن به اسلام و قرآن هستند.

 
منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس