مظلومی که حالا بازوی راست «جم» در سریال سازی است، پیش از رفتن فیلمی ساخته که بدون هیچ مشکلی قرار است به زودی اکران شود. با این اوصاف عجیب نیست اگر مراسم‌تقدیر از هنرپیشه‌های فراری هم به همت وزارت‌ارشاد برگزار شود.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - گاهی اوقات شرایط به قدری پیچیده میشود که باورکردنش سخت است. مثل شرایط فعلی سینما. اتفاقاتی که شاید اگر دو سال پیش روی میداد نه مردم و نه مسولان اجازه روی دادنش را نمیدادند. اما حالا و بعد از حمله همه جانبه به رسانه های دلسوز و متعهد ،اگر جرات داشته باشی و آن را طرح کنی، با تمام قوا مقابلت می ایستند و حتی با تمسخر پاسخت را میدهند.

یک مثال برای این مدعا ، ماجرای اعطای مجوز اکران فیلم به کارگردان شبکه ضدانقلاب و ضدخانواده «جم» -مهدی مظلومی- است.
 
کارگردانی که در 
 
مهدی مظلومی کارگردان درجه دو و سه سینما و تلویزیون بود که سریال‌هایش متوسط بودند و البته بعضی‌هایش توانستند به واسطه هنرنمایی بازیگرانش نظر مردم را جلب کنند. مظلومی حدود یکسال پیش، هم خودش با پیشنهادات وسوسه انگیز شبکه جم از ایران رفت و ظاهرا بصورت غیرمستقیم هم شرایط حضور بازیگران ایرانی در جم را تسهیل کرده است. او در سریال‌هایش از بازیگران ایرانی استفاده می‌کند و تلاش دارد تا بازیگرانی که پیش‌تر در سینما و تلویزیون ایفای نقش کرده اند را به عنوان ابزاری برای ایجاد جاذبه جنسی مورد استفاده قرار دهد. شاید ظاهرا کار او چندان مهم نباشد و تنها چند بازیگر درجه چندم به تورش افتاده باشند اما مدیران جم خوب میفهمند که دارند چه تدارکی برای سینمای ما می‌بینند. اهداف آنها مشخص و طراحی شده است. اهدافی که رسیدن به برخی از آنها کوتاه مدت است و بعضی دیگر زمانی بلندتر میخواهد.
 
کارگردانی که در 

یکی از این اهداف، قبح شکنی حجاب و علنی جلوه دادن فساد در سینمای کشور است. آنها میخواهند چشم مخاطب را به دیدن تصویر عریان بازیگران خانمی که پیشتر با حجاب دیده اند عادت دهند. میخواهند عریانی بازیگران را طبیعی جلوه دهند تا اگر در داخل کشور هنرمندان با هر لباسی در هرجایی که حاضر شدند هیچکس به خودش حق اعتراض ندهد و با یک چرتکه انداختن ساده به این نتیجه برسد که: عیبی ندارد. اینها هرطوری هم که لباس بپوشند و آرایش کنند باز هم از آن وضعیت عریان بازیگران ایرانی در جم بهتر است. منطقی که آرام آرام به لایه های عام تر جامعه هم سرایت خواهد کرد و این استنتاج درباره مردم عادی هم جواب خواهد داد و در زمانی معین دیگر نمیشود مانع از بی حجابی شد و مرحله بعد از میان رفتن حجاب و تبدیل شدن وضعیت پوشش کشور به وضعیت کشورهای لاییک و غربی خواهد بود.

در این مجال قصد نداریم درباره اهداف شبکه جم از این روند صحبت کنیم و در مجالی دیگر به آن خواهیم پرداخت. آنچه اهمیت دارد این است که یکی از واسطه های این اتفاق مهدی مظلومی است.
 
کارگردانی که در 

مهدی مظلومی حالا یک فیلم سینمایی ساخته است. فیلمی از همان کمدی های شانه تخم مرغی که طبق اعلام رسانه ها برای جشنواره فجر هم پذیرفته نشد و حالا قرار است با سروصدا و اهن و تلپ روی پرده سینماها جاخوش کند. یعنی کارگردانی که برای اصول و ارزش‌های انقلاب، از رو شمشیر بسته است و دارد مسیر تخریب فرهنگ انقلاب را با جدیت پی میگیرد، به سادگی و با مجوز قانونی فیلمی را که ساخته است، اکران میکند.

فیلمی شانه تخم مرغی با نام" سه بیگانه" که ظاهرا درباره توان اطلاعاتی کشور است و ینکه سه جاسوس برای خرابکاری به کشور وارد میشوند و  احتمالا مثل فیلمهایی از این دست، همه چیز را به ریشخند خواهد گرفت و در نهایت با ده دقیقه آخر همه موارد را سرهم بندی میکند که بتواند مجوزش را هم بگیرد.

عجیب تر اینکه وقتی فلان خبرگزاری هم به اعطای مجوز پخش به این فیلم معترض میشود، با هجمه تمسخرآمیز رسانه های شبه روشنفکری مواجه میشود.
 
کارگردانی که در 

پیش تر خبرگزاری فارس نوشته بود:

فیلم سینمایی «سه بیگانه» در شرایطی با تصمیم شورای صنفی نمایش توانست در سرگروه سینمایی «زندگی» جای بگیرد که مدت‌هاست مهدی مظلومی کارگردانی این فیلم به شبکه جم پیوسته و یکی از فعالان این شبکه و مشغول ساخت فیلم و سریال برای این شبکه معاند است.

متاسفانه وزارت ارشاد تاکنون هیچ دیپلماسی جهت حضور بازیگران و کارگردانان سینمای ایران در شبکه های معاند اتخاذ و اعلام نکرده است این در شرایطی است که فیلم سینمایی «دزد و پری» و «نیمه شب اتفاق افتاد» نیز با حضور بازیگر به جم پیوسته اکران و یا در برنامه اکران قرار گرفته است. نکته قابل توجه و با اهمیت این که وزارت ارشاد چه تمهیدی برای این نوع آثار در نظر گرفته است و چه دیپلماسی در ارشاد دنبال می شود؟

شاید برخی از مدیران تنها به این دلیل که فیلم قبل از مهاجرت کارگردان و پیوستن به شبکه جم پروانه نمایش گرفته و سرمایه تهیه کننده فیلم در معرض خطر است کار خود را توجیه کنند اما به نظر می رسد هیچ دیپلماسی از سوی وزارت ارشاد اتخاذ نشده و با چشم بستن به روی این واقعیت قصد دارند امورات بگذرانند.

نه تنها وزارت ارشاد موضع مشخصی اتخاذ نکرده است شورای صنفی نمایش نیز برای این فیلم که کارگردان آن به استخدام شبکه بهایی و معاند ماهوار‌ه‌ای درآمده سرگروه سینمایی در نظر گرفته است که جای سوال دارد.
 
همه چیز دارد به یک شوخی شبیه می‌شود. شوخی غریبی که شاید اگر نهادهای امنیتی و یا قوه قضاییه به آن ورود نکنند میتواند شوخی شوخی و با نشانه گرفتن ارزشهای انقلابی و اسلامی ، فاجعه ای را رقم بزند و به استحاله قدم به قدم فرهنگ در جامعه منجر شود.
 
*حسین سلیمانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 28
  • با نام ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 1
    خدایا خداوندا ما را از شر شیطان و نفس در امان نگه دارو آنی کمتر از آنی ما را به حال خود وا مگذار تا نه فساد اقتصادی کنیم و نه فساد اخلاقی الهی آمین
  • ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    2 1
    شما برید به ارزشاتون برسید چه می فهمی فیلم چیه تصور شما از فیلم معراجی ها و اخراجی هاست خخخخخخخخخخ
  • ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    ملت ما به سینمای کشور امیدی ندارند همانطوری که به دولت روحانی امیدی نداشته و ندارند
  • ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    مقوله فرهنگ مظلوم است. هیج کس به این دولت کاری ندارد. همه برایشان مهم است که احمدی نژاد از عرضه حذف شود
  • jahadgar ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    حماقت یعنی اعتماد به انسان دو رو... یا ایها الامرائی... هنر بالاتر از دین قرار دارد یا دین بالاتر از هنر.
  • ناشناس ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    جایی شنیدم نزدیک ظهور عده ای از دین مرتد می شوند که ما الان این را در جامعه می بینیم
  • رضا ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    کارم از گریه گذشته ست به آن می خندم ...!!!
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    این شبکه جم به تنهایی صدا و سیما را شکست داده هههههه
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    شکست نداده عزیزم اگر صداوسیما هم به مبتذل سازی رو بیاره ماهواره ای ها هم شبکه هاشونو تعطیل می کنن میشن پای ماهواره
  • محمد ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    تو هم دهنت ببند و مشغول نوکری اربابت باش ...
  • 182 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    زنانی که رفتن ، درفیلم هایی بازی میکنن که شبیه تیاترمدارس میمونه !
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    با وجود داشتن باهوشترین وزیر ارشاد بعد از انقلاب نگران چی هستین؟؟؟؟
  • م-ب ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    وزارت ارشاد دولت تدبیر و امید و اعتدال و100 روزه و حل کردن آب خوردن مردم و.... مچکریم
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    اکران این فیلم چه ربطی به مهاجرت کارگردانش داره ؟ یا فیلم مجازه یا نه . تکلیف عوامل دست اندرکار فیلم چیه که قید پولشون بزنند ؟
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    ایشالله
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    شما نگران موضوع فیلمی یا کارگردان فیلم؟؟؟
  • ناشناس ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    ارزشهاتون؟ یعنی ارزش شما نیست؟ رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : ایا مردم ، همانا خدا هست و شیطان، و حق است و باطل، و راه درست است و گمراهی ، و رشد است و غیّ، دنیا هست و آخرت ، و حسنات است و سیئات، آنچه حسنه و خوبی است از خدا است، و هر آنچه بد کرداری است از شیطان است لعنه الله.
  • ناشناس ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    تو چی شکست داده داداش؟ تو این که داره همه رو از راه به در میکنه؟ حرام رو حلال نشون میده؟ خوب اگه طرف ،مخالف باشه ،که نمیره بشینه شبکه جم ببینه خوب خورده ریزه داره دیگه که البته این افراد هم گول جذابیت این شبکه هارو میخورن و نمدونن این شبکه از bbc تا... برنامه هایی دارن که روی ناخوداگاه مردم کار میکنه . اما میگی نگاه نکن میگه ایران شبکه هاش بده خوب بنده خدا ربطی نداره که ادم عاقل مگه به شبکه دشمن نگاه میکنه؟ الان من به دشمنم کیک مسموم بدم اون باید بخوره؟ عقل نداره که این دشمنه؟
  • ناشناس ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    نگران هوش سرشارش هستیم!
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی محکمتر از آن است که با چند تا از این نوع فیلم ها و این بازیگران لطمه ببیند . اگر فرهنگ و اعتقادات مردم با این چند فیلم آسیب می بیند بهتر است که هر چه زود تر این اتفاق بی افتد . نه برادر و خواهر من فرهنگ ایثار و شهادت هیچ وقت از این مملکت رخ بر نخواهد بست .
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    اگر کارمند شما جرمی کرد باید سایت شما را ببندند؟ یا اگر مقلد مجتهدی خلافی کرد باید آن مجتهد را خلع لباس و مقام کرد؟ هر فیلمی سرمایه گزار و تهیه کننده ای دارد. صاحب اثر هم همینها هستند. اینها در ایران اگر قوانین را رعایت کنند منطقن، دیگر مسوول رفتارهای بعدی عوامل نیستند. هستند؟
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    به تو "شکست نداده عزیزم" مثبت دادم جم خودشو نمی تونه جم کنه
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    چی میگی...................
  • احمد ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    آفرین به نظر شما . اگر اعلام میکردن که فیلم بخاطر یکی از بازیگراش نمیشه که اکران شه همین دوستان میگفتن حق بقیه عوامل چی میشه
  • حسنین ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    مشرق این چه منطقیست که برخی دارند؟ چون یک هنرپیشه فراری در فلان فیلم ایفای نقش کرده اون فیلم دیگه نباید اکران بشه؟ کارگردان و تهیه کننده و سایر عوامل چه گناهی کردن؟
  • امیر ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    حمید لولایی در نقش اون حاج آقا چه شبیه حاج حسن خودمونه خخخ
  • yas ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    ملت دیگه خیلی چیزا رو نمیفهمند ؛ماداریم توپازل غرب به خوبی بازی میکنیم وبا هزینه خودمان در جهت نابودی خودمان ,بهشان سواری میدیم,عجب معادله قشنگیه.......!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس