در این مقاله به مطالعۀ چگونگی بازنمایی هنرپیشگان زن در پوستر‌های فیلم‌های سینمایی (1368 تا 1392) می‌پردازیم.

به گزارش مشرق، در این مقاله به مطالعۀ چگونگی بازنمایی هنرپیشگان زن در پوستر‌های فیلم‌های سینمایی (1368 تا 1392) می‌پردازیم. این تحلیل روی 88 پوستر، متعلق به یک دورۀ 24‌ساله و به‌صورت کمی انجام شده است. 9 متغیر در این تحلیل لحاظ شده که به ترتیب عبارت‌اند از 1. متغیرهای نسبت مساحت عکس به زنان به کل، 2. اندازه نما، 3. محل استقرار تصویر زنان در کل لایه‌ها، 4. آرایش، 5. پوشش، 6. حجاب، 7. نسبت تعداد شخصیت زن به کل، 8. رتبۀ شخصیتی زنان به کل شخصیت‌ها، 9. ژانر فیلم. به‌علاوه نمونه‌ها به 6 دورة زمانی تقسیم شده‌اند. با استفاده از رهیافت گفتمانی هال، در مجموع این تحقیق تأکیدی بر اهمیت تطابق بازنمایی‌ها با اندیشه‌ها و ایدئولوژی‌هاست. این نتایج حاکی از آن است که ارزش‌ها و سیاست‌گذاری‌های دهه 70 و 80 در سینما، در مقوله پوشش و حجاب و آرایش به بازنمایی نرسیده و رویکردی منفعلانه از جانب ساختار قدرت نسبت به مقتضیات صنعت سینما اخذ کرده است.

نویسندگان:

مهدی منتظرقائم: استادیار علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران

 محمدحسن یادگاری: دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه تهران

دو فصلنامه دین و ارتباطات - دوره 22، شماره 48، پاییز و زمستان 1394.

برای مشاهده کامل مقاله اینجا کلیک کنید.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس