در حالی که وزارت صنعت و تجارت گندم وارد می‌کند، وزارت جهاد کشاورزی، ژست خودکفایی و صادرات گندم را گرفته است!

به گزارش مشرق، روزنامه جوان نوشت: ژست عجیب خودکفایی و صادرات گندم مازاد سوال‌برانگیز شده به نحوی که بنا به اظهارنظر مسئولان چنین می‌توان نوشت: واردات با وزارت صنعت و صادرات با جهاد کشاورزی! با معادله‌ای که در آن تنها مفسده و سوءاستفاده از «یارانه خرید تضمینی» در آن معنا می‌یابد!
 
با افزایش تولید گندم در سال جاری، در حالی وزارت جهاد کشاورزی ژست خودکفایی و صادرات گندم مازاد بر نیاز را گرفته که از یک سو این وزارتخانه تحت فشار مافیای واردات و کارگروه تنظیم بازار است و از سوی دیگر به دلیل محدودیت‌های منابع آبی صادرات این محصول استراتژیک اقتصادی نمی‌باشد و هیچ تضمینی بر ثبات خودکفایی در سال‌های آینده وجود ندارد.
 
بازرگانی دولتی و وزیر جهاد کشاورزی در چند روز اخیر مدام از صادرات گندم مازاد به کشورهای همسایه خبر می‌دهند و رشد تولید گندم در سال 95 را آغاز صادرات این محصول استراتژیک و آب‌بر عنوان می‌کنند.
 
به گفته یک منبع آگاه دپوی گندم‌های وارداتی در گمرکات جنوب از یک سو و فشار مافیای واردات بر این وزارتخانه و ستاد تنظیم بازار از سوی دیگر این شائبه را به وجود آورده که دولتی‌ها با ژست خودکفایی و طرح صادرات گندم مازاد به دنبال راه جدیدی برای صادرات مجدد گندم‌های وارداتی و سود بیشتر از این راه هستند.
 
مجری طرح گندم با طرح این سوال که واقعا انگیزه واردکنندگان چیست و چرا باید ایرانی‌ها جیب کشاورزان خارجی را پر کنند، می‌افزاید: دلیل واردات را از کسانی بپرسید که مجوز واردات گندم را صادر می‌کنند، زیرا تولید گندم در سال زراعی 94-95 به اندازه‌ای است که هم نیاز خبازی‌ها و هم صنوف صنعتی تامین خواهد شد.
 
علیرغم ابلاغیه رسمی وزیر جهاد کشاورزی و اعلام صریح حجتی و همچنین جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور که گفته‌اند امسال تولید گندم بی‌سابقه است و هیچ نیازی به واردات گندم در سال 95 نیست، اخیرا کارگروه تنظیم بازار با واردات گندم‌های دپو شده در گمرکات موافقت کرده است که به نظر می‌رسد فشارهای بی‌اندازه قدرت‌های وارداتی و نفوذ در تصمیم‌سازی منجر به این مصوبه شده است.
 
بنابراین گزارش در شرایطی که تولید زیاد گندم، باعث نگرانی معاون اول رئيس‌جمهور بابت نگهداری و ترس از بین رفتن محصولات تولیدی شده است، چه کسانی و با چه قدرتی برخلاف تصمیمات و نظر قانونی وزیر جهاد کشاورزی و معاون اول رئیس‌جمهور می‌توانند در کارگروه تنظیم بازار نفوذ کرده و مصوباتی به نفع و برای منافع شخصی خود برای واردات «کلیه گندم‌های ثبت سفارش شده در زمان ممنوعیت واردات» دریافت کنند.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس