فرمانده اسبق لشگر 27 محمد رسول الله تاکید کرد که با وجود قریب الوقوع بودن حمله عراق به ایران اما بنی صدر نسبت به این هشدار ها بی توجهی داشت.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - بمناسبت سی‎وهفتمین گرامیداشت هفته دفاع مقدس،  با سردار اسماعیل کوثری فرمانده اسبق لشگر 27 محمد رسول الله گفتگویی انجام شده است، که در ادامه آن را می‌خوانید.

"سردار اسماعیل کوثری"، در سال 1334 و در محله "پیروزی" تهران متولد شد. وی دارای مدرک دکترای علوم دفاعی و امنیت ملی است. کوثری فرمانده لشگر 27 محمد رسول الله در دوران دفاع مقدس بود و با 84 ماه حضور در جبهه‌های جنگ، به مقام جانبازی 70 درصد نائل آمد. نام کوثری در زمان جنگ به حاج محمد کوثری معروف بود.

از جمله مهمترین مسئولیت‌های وی می‎توان به جانشینی فرمانده قرارگاه ثارالله تهران، جانشینی سپاه یکم ثارالله، فرماندهی بسیج استان تهران، ریاست اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح و نمایندگی مجلس شورای اسلامی در ادوار هشتم و نهم به نمایندگی از مردم تهران، ری و شمیرانات اشاره کرد.

کوثری پیرامون چگونگی مطلع شدن از آغاز تجاوز آشکار ارتش بعث عراق و اینکه در آن روزها از چه نقطقه‎ای خود را به محور مقاومت مردم رسانده است، به جام‎‎جم گفت: بنده در روزهای آغازین جنگ به خاطر ناآرامیهای منطقه کردستان در نقاط مرزی کشور مستقر بودم و خبرهای تحرکات مرزی نشان دهنده حمله قریب الوقوع ارتش بعث عراق به میهنمان بود.

وی افزود: خبرهای واصله از فعل و انفعالات لب مرز به رییس شواری امنیت ملی که در آن مقطع بر عهده بنی صدر رییس جمهوری وقت بود می‎رسید که متاسفانه با بی‎توجهی کامل روبه رو می‎شد. اما در نهایت همان‎طور که پیش‎بینی می‎کردیم،ارتش عراق با 120 فروند جنگنده تجاوز بی‎رحمانه خود به شهرهای غربی کشور و از جمله شهر تهران را آغاز کرد.

فرمانده دفاع مقدس در ادامه تشریح روزهای ابتدایی جنگ خاطر نشان کرد: حملات و بمباران عراق ترس و وحشت فراوانی را در میان مردم بوجود آورده بود.اما حضرت امام (ره) با اتخاذ تدابیر کوبنده نسبت به دشمن متجاوز و جبهه استکبار فرمودند: یک دزدی آمده و سنگی انداخته، لذا ما حساب او را خواهیم رسید.

وی تصریح کرد: مواضع مقتدرانه رهبر کبیر انقلاب در آن زمان باعث افزایش روحیه مردم و مسئولین شد و در نهایت همین امر موجب شد، مردم جلوی پیشروی بیشتر دشمن را به خاک سرزمینمان را بگیرند. حضرت امام در فرمانی از جوانان و همه آحادی که توان بدست گرفتن سلاح را داشتند خواست تا برای دفاع از کشور به جبهه‎ها بروند.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: در اوایل جنگ سپاه یک نیروی نوپایی بود و سازمان ارتش هم آسیب جدی دیده بود، اما با این وجود دشمنی که پانزده تا بیست کیلومتر از خاک کشور را تصرف کرده بود به مدد بنیان‎گزار جمهوری اسلامی –نیروی مردمی- ارتش و سپاه و نیز الطاف الهی از ادامه پیشروی باز ماند.

سردار کوثری پیرامون روند تحولات دفاع مقدس در ماه‎های اول افزود: با گذشت زمان که خط پدافندی دفاع در کشور تثبیت شد، رفته رفته شرایط آقای بنی صدر و بی‎کفایتی و خیانت وی برای مسئولین نظام محرز شد. لذا به دستور امام امت بنی صدر از مقام خود عزل شد و فرماندهی کل قوا را امام بزرگوار بر عهده گرفتند؛ که نتیجه آن ایجاد وحدت و یگپارچگی بین تمامی قوا بود.

وی در مورد طراحی عملیات نظامی پس از بوجود آمدن وحدت رویه بین نیروها اظهار داشت: اولین عملیات بنام فرماندهی کل قوا( خمینی روح خدا فرمانده کل قوا) در منطقه دارخوین در محور اهواز - آبادان اجرا شد که بعد از این عملیات، عملیات‎های گسترده‎ای نظیر ثامن‎الائمه (شکسته شدن حصر آبادان) –طریق‎القدس- آزاد سازی بستان –فتح المبین و آزاد سازی بیش از دوهزار کیلومتر از شمال خوزستان و... با موفقیت انجام شد. در مجموع رزمندگان اسلام در طول 8 ماه نزدیک به ده هزار کیلومتر از اراضی اشغالی توسط دشمن زبون را باز پس گرفتند.

این کارشناس نظامی- دفاعی تصریح کرد: در نهایت با انجام عملیت‎های متعدد نظیر کربلای پنج- والفجر هشت- روایت دفاع مقدس به اینجا ختم شد که؛ اجازه ندادیم یک وجب از خاک کشور عزیزمان در اختیار دشمن باقی بماند. آنهایی که آمده بودند ظرف سه روز استان خوزستان را از ایران جدا کنند و طی هفت روز به تهران برسند با ذلت و خواری پا به فرار گذاشتند و رزمندگان اسلام شکست سنگینی بر استکبار و صهیونیسم بین‎الملل تحمیل کردند.

فرمانده پیشین سالهای دفاع مقدس در تبیین مکتب طیّبه هشت سال دفاع مقدس می‎گوید: امروز فرهنگ ایثار و فداکاری و ایستادگی ملت ایران برای جهانیان تبدیل به یک الگو شده است.

کوثری در رابطه با میزان توانمندی نیروهای مسلح کشورمان و نیز قدرت بازدارنگی قوای نظامی جمهوری اسلامی این گونه تحلیل کرد: امروز به لطف خدای بزرگ، جمهوری اسلامی ایران تجهیزات نظامی خود را از خرد تا کلان آن را در داخل بومی سازی کرده است. اکنون به خاطر تولید انواع موشک و پهباد دشمن متخاصم از دست ما عصبانی است، رزمندگان ما از همان ابتدای دفاع مقدس به تبعیت از فرمان امام خود که فرمودند "ما می توانیم"، این موضوع را دنبال کرده و جهان امروز شاهد توان بالایی بازدارندگی دفاعی جمهوری اسلامی است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون تلاش دشمن برای ایجاد اختلاف بین ارتش و سپاه تصریح کرد: اگر یک روزی ما فکر کینم که نظام سلطه به کمک رسانه‎های خود نظیر بی بی سی انگلیس دست از توطئه علیه مردم و نظام جمهوری اسلامی بر می‎دارد اشتباه کرده‎ایم. بدخواهان نظام هر روز راه شیطان بزرگ را ادامه می‎دهند و از این جهت درصدد هستند تا شکستی را بر مردم ما تحمیل کنند.

کوثری در پایان خاطر نشان کرد: نه تنها دشمن در این راه پیروز نخواهد شد، بلکه ملت و نیروهای مسلح ما یکپچارچه‎تر و منسجم‎تر خواهند شد چرا که فرمانده قاطبه نیروهای مسلح یک فرد الهی و سیاستمدار به تمام معنا همانند رهبری معظم انقلاب است، لذا تفرقه افکنی غربیها راه به جایی نخواهد برد.
منبع: جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس