از شهدای دفاع مقدس 43 درصد بسیجی، 19 درصد نیروی کادری و وظیفه سپاه پاسداران، 23 درصد از نیروهای کادر و وظیفه ارتش، 2.8 درصد از نیروی انتظامی ‌و 1.2 درصد از نیروهای جهاد سازندگی هستند.

به گزارش مشرق، به‌مناسبت هفته دفاع مقدس دو نگاه متفاوت از این رویداد هشت‌ساله، در یک بخش با عنوان «جهالت نظامی صدام» و  در بخشی دیگر با عنوان «شهدا و دنیای آمار و ارقام»، در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

* جهالت نظامی ‌صدام

ارتشبد کلاس‌ندیده رژیم بعثی حاکم بر عراق یعنی صدام حسین از آن دست نظامیانی است که حماقت‌های نظامی او در طول تاریخ به‌عنوان سندی برای جهالت و نادانی از این سنخ باقی خواهد ماند.

حماقت‌های او در اشغال کویت و سپس طرح‌های دفاعی خود‌ساخته او برای جلوگیری از جمله قوای متحدین (ائتلاف بین‌المللی علیه عراق) برای بیرون راندن او از کویت، از آن دست حماقت‌هایی است که خواندن دارد.

کتابی سه جلدی به‌عنوان خاطرات میخاییل رمضان، بدل صدام در اروپا چاپ شد که گوشه‌ای از زوایای تاریک و پنهان رژیم بعث عراق را آشکار کرد، میخاییل رمضان به‌علت شباهت با صدام، 19 سال بدل صدام بوده و به‌جای او در ملاقات‌ها و مکان‌های حساس و خطرناک ظاهر می‌شده است، او در بخشی از کتاب خود در مورد حماقت‌های نظامی ‌صدام در جریان اشغال کویت می‌نویسد: «یک بار صدام دستور داد این مسأله را بررسی کنند که آیا می‌توان در اطراف کویت از سمت جنوب و غرب آن،‌ کانالی حفر و پر از نفت شود تا در صورت حمله متحدین به آتش کشیده شود؟»

جواب متخصصان امر، منفی بود، آنها گفتند این کار غیرممکن است و دلایل عدم موفقیت چنین طرحی را برشمردند، یکی از دلایل آنها به طبیعت زمین بر می‌گشت که برای حفر چنین کانالی مناسب نیست، زیرا ماسه‌های متحرک به‌زودی آن را پر می‌کند،‌ ضمن اینکه نفت در رمل فرو می‌رود، از سوی دیگر امکان از بین بردن تأسیسات و دستگاه‌هایی که بخواهد نفت را به این کانال منتقل کند برای متحدان به آسانی وجود داشت، علاوه بر این آنها با دارا بودن امکانات نظامی عالی توانایی پر کردن کانال و یا حداقل امکان پر کردن قسمت‌های زیادی از آن را داشتند، همچنین دلایل دیگری نیز برای صدام آورده شد، اما او اصرار بر این کار داشت.

صدام با میلیون‌ها دلار هزینه و بدون اینکه ایده‌ای داشته باشد، تلاش‌های فراوانی را به هدر داد، او با خوشحالی از طریق رادیو و تلویزیون اعلام کرد که در صورت حمله متحدین،‌ آنها را با نفت کویت کباب خواهد کرد اما سرانجام این طرح بنا به همان دلایلی که ذکر شد، کاملاً شکست خورد و هرگز آتش در آن کانال‌ها روشن نشد.

* شهدا و دنیای آمار و ارقام

دنیای اطلاعات و آمار و ارقام دنیای جالبی است و وقتی که این علم به‌کار گرفته می‌شود، نکات جالبی را از یک واقعه، حادثه و حماسه ظاهر می‌شود، بنیاد شهید طی یک تجزیه و تحلیل آماری، نکات جالبی را در مورد شهدای دفاع مقدس به‌دست آورد که با هم آنها را می‌خوانیم:

* میانگین سنی شهدا در هشت سال دفاع مقدس 23 سال است.

* از تعداد کل شهدای جنگ تحمیلی 171 هزار و 235 نفر در جنگ و 16 هزار و 780 نفر بر اثر حملات هوایی و توپخانه‌ای دشمن به شهادت رسیده‌اند.

* 44 درصد شهدا در گروه سنی 16 تا 20 سال، 30 درصد 21 تا 25 سال، 8 درصد 26 تا 30 سال و بقیه در دیگر گروه‌های سنی قرار دارند.

* شهدای 20 ساله 14 درصد شهدا هستند که به نسبت دیگر سنین شهدا بیشترین میزان را شامل می‌شوند.

* از شهدای دفاع مقدس 43 درصد بسیجی، 19 درصد نیروی کادر و وظیفه سپاه پاسداران، 23 درصد از نیروهای کادر و وظیفه ارتش، 2.8 درصد از نیروی انتظامی ‌و 1.2 درصد از نیروهای جهاد سازندگی هستند.

* وضعیت شغلی شهدا در زمان شهادت بدین‌گونه است: 45.3 درصد شهدا دارای مشاغل نظامی ‌و انتظامی، 1.85 درصد دانش‌آموز، 18.1 درصد دارای مشاغل آزاد، 9.2 درصد دارای مشاغل کشوری، 1.3 درصد روحانی و 1.2 درصد دانشجو بوده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس