در اوایل دهه 1960 و در حالی که آلمان غربی اجازه ساخت هواپیمای رزمی نداشت، مسئولین این کشور زیر بار قراردادی بسیار سنگین با شرکت لاکهید آمریکا برای خرید 900 جت جنگی رفتند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، نه اینکه سخنانشان همانند خواب هایشان برایمان اعتنا داشته باشد، که خطرش آنجایی ملموس است که این حرف ها را در قالب مصلحت نظام، مطرح و وعده های چهارساله برای اجرای دکترین های انحرافی می دهند تا جایی که نیاز می شود رهبر انقلاب در دیدار فرزندان پاسدار خود صراحتا تاکید کنند که "کشورهایی که گفته می‌شود سازمان نظامی خود را جمع‌آوری کردند، به اختیار خود این کار را نکردند بلکه آنها در جنگ جهانی نابود شده بودند و به آنها اجازه ندادند که سازمان نظامی داشته باشند."
 
اگرچه این نسخه نیز همانند برخی دیگر از طرح ها و پیشنهادات فرماندهان سابق آفندی و پدافندی، به سریعترین زمان ممکن، پنبه و خنثی شد امابد نیست آن روی سکه ممانعت کشوری چون آمریکا از ادامه فعالیت ارتش های ژاپن و آلمان پس از جنگ جهانی دوم، بیش از گذشته عیان شود تا شاهدی دیگر از تبعات تلخ اعتماد و سلطه پذیری از این کشور باشد.
 
طبیعی است زمانی که کشوری در جنگی بازنده شود، ناچار به پذیرش شروط تحمیلی از سمت کشور پیروز است و چه چیز بدتر از آنکه استعمارگری تازه به دوران رسیده در آن ایام نیمه قرن گذشته میلادی، کتیبه نویس این شروط باشد.
 
در طول تاریخ موارد زیادی از این نوع قراردادهای تحمیلی به امضاء رسیده و توسط کشورهای مختلفی اجرا شده است و در بسیاری از موارد، این نوع پیمان های صلح و یا رفتارهای کشورهای فاتح، خود باعث شعله ور شدن مجدد آتش جنگ شده و یا مخالفت های گسترده ای را در سطوح اجتماعی و سیاسی کشور مغلوب ایجاد کرده است. در این مطلب خواهیم گفت که اگرچه آمریکا جلوی ادامه فعالیت ارتش آلمان و ژاپن را گرفت، اما در کنار آن، شروطی را پیدا و پنهان برای آنها پیاده کرد که خسارتش شاید بیش از شکست در جنگ جهانی بود و همین تجارب تلخ، باعث رشد نیروهای مسلح آنها در سالهای اخیر شده تا آن دوران تاریک را هرچه زودتر به فراموشی بسپارند.
 
راز بزرگ فروش هواپیمای استار فایتر به آلمان
 
آلمان تا قبل از شکست در جنگ دوم جهانی، یکی از بزرگترین تولید کنندگان هواپیماهای جنگی در جهان به حساب آمده و اولین جت جنگی دنیا یعنی Me-262 نیز در نیروی هوایی آلمان نازی عملیاتی شده بود. بعد از شکست در جنگ دوم جهانی و تشکیل دولت آلمان غربی، کم کم از اواسط دهه 1950 میلادی بحث سازمان دهی مجدد ارتش آلمان به میان آمد.
 
آلمان ها که خود آغاز کنندگان عصر جت بودند به علت عدم اجازه برای تولید هواپیمای رزمی توسط کشورهای پیروز جنگ بویژه ایالات متحده، از آمریکا جنگنده های اف 84 و اف 86 را خریداری کردند. نکته به نوعی طنز در این ماجرا اینجاست که بسیاری از بحث های ریشه ای در طراحی این هواپیما، از جمله بحث بالهای عقب نگر، برای اولین بار در آلمان توسعه یافته و با انتقال دانشمندان و اسناد علمی آلمان به آمریکا، این طراحی در این کشور ادامه پیدا کرد.
 
جنگنده اف 86 البته از جمله هواپیماهای شکاری خوب در زمان خود محسوب می شد که در جریان جنگ کره خوش درخشیده و تعداد زیادی از میگ های 15 ساخت شوروی را نیز سرنگون کرد.
 
با ادامه روند خرید از آمریکا و در اوایل دهه 1960 و در حالی که آلمان غربی همچنان اجازه توسعه و ساخت هواپیمای رزمی نداشت، مسئولین این کشور قراردادی بسیار سنگین با شرکت لاکهید آمریکا برای خرید چیزی نزدیک به 900 فروند هواپیما جت جنگی F-104 استار فایتر امضاء کردند و در نهایت چیزی در حدود 916 فروند از آنها را از آمریکا تحویل گرفتند؛ موضوعی که برخی کارشناسان از فشارهای پیدا و پنهان مسئولان سیاسی و نظامی آمریکا به آلمانی ها برای انعقاد آن سخن می گویند و تبعات خاصی نیز داشت.
 
آلمان و ژاپن 
جنگنده F-104 نیروی هوایی آلمان
 
اما با شروع تحویل انبوه این پرنده ها به طرف آلمانی و آغاز پروازهای آن در آلمان، سونامی تلخ سقوط ها آغاز شد و 292 فروند از این هواپیماها سقوط کردند و منجر به مرگ 116 خلبان نیروی هوایی آلمان غربی شدند. نکته جالبتر آنکه تمامی این سقوط ها در زمان صلح رخ دادند و کارشناسان هشدار می داند که مشکلات طراحی زیادی در این هواپیما آن وجود داشته که پرواز با آن را بسیار ریسک پذیر می کرده است.
 
در حقیقت می توان گفت انتقامی که ارتش آمریکا با فروش این جنگنده ها از خلبانان نیروی هوایی المان گرفت، بسیار خاموش، گسترده و تلخ بود و متخصصان صنایع هوایی این کشور، با کشتن خلبانان آلمانی مشکلات جنگنده های خود را کشف و برطرف کردند و در عین حال، قتل عامی سرد را رقم زدند.
 
آلمان و ژاپن 
F-104 سقوط کرده آلمانی
 
بررسی ها نشان می داد این هواپیما در بخش موتور نیز با مشکلات زیادی رو به رو بود و ارتش آلمان که نزدیک به یک دهه از میان رفته و تازه در حال شکل گیری بود، به ناگاه با این هواپیمای پیچیده و پر از مشکل رو به رو شد. عدم آموزش کافی خلبانان و پرسنل فنی که اکثر آنان در آن دوره در آمریکا آموزش دیده بودند، از جمله دیگر دلایل این سقوط ها برشمرده شده است.
 
اسناد تاریخی می گویند مدتی قبل از تحویل این هواپیما به آلمان، اریش هارتمان برترین تکخال رزم های هوایی تاریخ که در زمان جنگ دوم جهانی، 352 فروند هواپیمای دشمن را ساقط کرده بود از همان ابتدا با اشاره به مشکلات پایه این هواپیما مخالف خرید آن توسط نیروی هوایی آلمان بود.
 
آلمان و ژاپن 
اریش هارتمان 
 
اما این خلبان افسانه ای خبر نداشت که در پشت پرده علاوه بر این که آلمان از توان تولید جنگنده محروم شده است، به مقامات بلند پایه سیاسی و نظامی نیز توسط شرکت لاکهید رشوه داده و فشارهای شدیدی وارد شده است تا این قرارداد به امضاء برسد.
 
هارتمان به انتقادهای تند و تیز خود درباره اف 104 ادامه داده و نهایتا نیز به این دلیل که نتوانست در این باره سکوت کند، اجبارا در سال 1970 از نیروی هوایی آلمان بازنشسته شد. در نهایت بخش زیادی از مشکلات اف 104 توسط خود آلمانی ها با تغییرات در تاکتیک ها و آموزشهای پروازی رفع شده که این امر مدیون فرماندهی یوهانس اشتاینهف از خلبانان تکخال آلمانی جنگ دوم جهانی بود که در اواخر دهه 1960 به فرماندهی نیروی هوایی آلمان غربی رسید و برنامه پر از نقص آمریکایی ها را اصلاح کرد.
 
آلمان و ژاپن 
یوهانس اشتاینهف 
 
اما این پایان مشکلات آلمان با جنگنده های آمریکایی نبود. در ادامه آلمانی ها اقدام به خرید شکاری بمب افکن معروف اف 4 فانتوم از آمریکا کردند. شاید برای بسیاری از علاقمندان به دنیای هوانوردی این سوال مطرح شود با توجه به اینکه فانتوم که یکی از برترین هواپیماهای رزمی دوران خود بود، این خرید چه مشکلی برای آلمانها داشت؟
 
مشکل این بود که به دلیل شکست خوردن آلمان در جنگ، این کشور با قبول شرایط تحمیلی آمریکا مجبور شده بود یک مدل ضعیف شده از اف 4 را تحویل بگیرد. این مدل صرفا توان حمل موشک های هوا به هوای حرارتی را داشته و توان حمل مهمات هوا به سطح و سوخت گیری هوایی را نیز نداشت.
 
آلمان و ژاپن 
جنگنده های F-4F آلمانی
 
آلمان نهایتا در سال 1983 میلادی تحت پروژه Improved Combat Efficiency (ICE) ارتقاء فانتوم های خود را آغاز کرده و رادار جدید، توان حمل موشک های فامد و بسیاری دیگر از ارتقاء ها را بر روی آن اضافه کرد. عمده تسلیحات و سامانه های الکترونیکی نیز دوباره از آمریکا خریداری شد و هزینه قابل توجهی برای این کشور اروپایی داشت.
 
البته این تجربه های سخت، مسئولان و نخبگان آلمانی را در نهایت به این سمت برد تا حداقل بخشی از توان بومی هوایی خود را دوباره فعال کنند و در همین راه، کنسرسیومی با چند کشور اروپایی دیگر تشکیل و به ساخت جنگنده تورنادو منجر شد. بعد از آن نیز دوباره کشورهای اروپایی به صورت مشترک جنگنده یوروفایتر تایفون را ساختند و این دو جنگنده اروپایی که بخش عمده آن در آلمان ساخته شده است، در حال حاضر توان رزمی نیروی هوایی آلمان را تشکیل می دهد و آنها را از دست شروط و برنامه های تحمیلی آمریکا نجات داد.
 
ژاپن؛ از جنگنده های ضعیف تا پرونده های قطور تجاوز جنسی
 
اما ژاپن دیگر کشور شکست خورده در جنگ دوم جهانی بود که به ناچار و از روی شکست خوردن در جنگ مجبور به تحمل شرایط سختیاز سوی امریکایی های مغرور شد. یکی از تلخ ترین اتفاقات در این ایام آن بود که در یک سال اول پس از پایان جنگ، به طور علنی پایگاه هایی در کشور ژاپن ساخته شد و در این مراکز، زنان ژاپنی به تن فروشی برای نظامیان آمریکایی مجبور می شدند.
 
تلخی این ماجرا آنجا بیشتر می شد که این مراکز توسط خود دولت ژاپن ایجاد شده بود و همان بنیان های غلط موجب شده تا به امروز گزارش های فراوانی از رونق کسب و کار فاحشه خانه ها در نزدیکی پایگاه های آمریکایی در ژاپن وجود داشته باشد و این جبر تاریخی همچنان به صورت غیررسمی در این کشور با فرهنگ چند هزار ساله، تداوم یابد.
 
آلمان و ژاپن 
 ورودی یکی از فاحشه خانه‌های مخصوص نظامیان آمریکایی در ژاپن
 
همچنین در بحث تجاوزهای جنسی نیز موارد بسیار زیادی از این موارد تا به امروز خصوصا در منطقه اوکیناوا رخ داده و بارها موجب اعتراض شدید مردم ژاپن شده حتی روابط توکیو و واشنگتن را دچار مشکل کرده است اما خبری از رسیدگی جدی و قاطعانه به آن در این کشور وجود ندارد..
 
پس از گذشت سالها، همچنان بحث و جدل درباره لزوم تخلیه نظامیان آمریکایی از منطقه اوکیناوا به یکی از موضوعات جنجالی در این کشور بدل شده و هر از چند گاهی به دلایل مختلف از جمله ایجاد مزاحمت برای مردم محلی، در رسانه ها و مجلس این کشور دوباره از سر گرفته می شود.
 
اما ژاپنی ها نیز به مانند آلمانی ها برای ساخت مجدد ارتش خود به مشکلات زیادی برخورد کردند. این کشور که تا قبل از شکست در جنگ جهانی دوم صاحب یکی از نیرومند ترین ارتش های جهان بود، پس از شکست در آن جنگ برای تامین بسیاری از نیازهای خود، اجبارا به آمریکا محتاج شد.
 
ژاپن نیز از دیگر مشتریان جنگنده مسئله دار اف 104 استار فایتر بود که حدود 210 فروند از آنها در داخل ژاپن به صورت تحت لیسانس ساخته شد. این هواپیماها صرفا به موشک های هوا به هوای حرارتی و توپ مجهز بوده و با تدابیر آمریکایی ها، توان حمل به اهداف سطحی را نیز نداشتند.
 
ژاپنی ها در مرحله بعدی اقدام به تولید جنگنده اف 4 فانتوم به صورت تحت لیسانس کردند و این بار نیز همانند نمونه آلمانی، خبری از توان ضد سطحی و سوختگیری هوا به هوا نبود و فانتوم های ژاپنی صرفا یک سری هواپیمای دفاع هوایی نقطه‌ای بودند.
 
آلمان و ژاپن 
جنگنده های اف 4 نیروی هوایی ژاپن
 
ژاپن نیز باز به مانند آلمان فانتوم های خود را ارتقاء داده و از رادارهای  AN/APG-66 ساخت آمریکا در این بحث استفاده کرد و پس از مدتی توان حمله به اهداف سطحی و حمل موشک های ضد کشتی نیز به فانتوم های ژاپنی اضافه شد.
 
تجارب و تحقیرهای دهه های قبل موجب شد تا ژاپنی ها در سالهای اخیر رویه دفاعی خود را تغییر داده و منش بسیار متفاوتی را پیش بگیرند. برای نمونه جنگنده میتسوبیشی اف 2 ژاپن که در ظاهر یک کپی از اف 16 آمریکایی به حساب می آید به طور کامل از سامانه های الکترونیکی و راداری و همچنین تسلیحات ژاپنی هوا به هوا و هوا به سطح بهره می برد.
 
در تمام بخش های نیروهای مسلح این کشور، عمدتا در سالهای اخیر تجهیزات دفاعی خارجی با نمونه های بومی جایگزین شده و این روند نیز هر سال شدت بیشتری می گیرد. در چند سال اخیر و با افزایش تنش میان این کشور با چین، ژاپن شدیدا بودجه دفاعی خود را افزایش داده و برنامه توسعه سنگین نیروهای مسلح خود خصوصا در دریا و هوا را به مرحله اجرا گذاشته است.
 
اولین پیش نمونه از جنگنده نسل پنجم پنهانکار ساخت ژاپن نیز پرواز خود را انجام داده و دیر یا زود وارد خدمت ارتش ژاپن خواهد شد.
 
آلمان و ژاپن 
اولین پرواز جنگنده پنهانکار ژاپنی
 
آنچه که در بالا به آن اشاره شد صرفا اشاره ای بسیار کوتاه بود به آنچه که بر این دو کشور پس جنگ دوم جهانی رفته است. بحث هایی نظیر محدودیت در ساخت انواع تسلیحات، ایجاد حق مصونیت قضایی برای نظامیان اشغالگر، استفاده از خاک این کشورها برای حمله و یا جاسوسی از کشورهای همسایه دور یا نزدیک به آنها و بسیاری دیگر از موارد که خدشه دار کننده استقلال این کشورها بود، طوماری بزرگ از تحقیرها و اجبارهایی است که در این سالها در آلمان و ژاپن رفته است.
 
همین تجارب و دلایل اجتماعی و نظامی دیگر موجب شده تا هر دو این کشورها در سالهای اخیر به دنبال استقلال حداقل نظامی از آمریکا باشند و به عنوان مثال بودجه نظامی هر دو کشور در سالهای اخیر افزایش بسیار چشمگیری را تجربه کرده و استفاده از جنگ افزارهای ساخت داخل نیز به عنوان اولویت اول آنها به حساب می آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 65
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 47
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 1
    ژاپن و آلمان باید از خواب غفلت بیدار شوند و از ظرفیتهای پنهان خویش استفاده کنند و زنجیر بردگی صهاینه را پاره کنند و دوباره علیه آمریکا قد علم نمایند
  • سيد مجتبى ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 1
    ژاپن وألمان ازخواب غفلت بيدار شوند چون ما ميخواهيم به خوابيدنمان ادامه دهيم از ايرانيان موفق در عرصه سياست صنعت فرهنگ تقاضا منديم يك نسخه جهت رشد به كشورهاى عقب افتاده المان وژاپن عرضه كنند ءمشرق جدا كه پر رويي
  • مغز متفکر ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    سلام اما در هر صورت این دو کشور هنوز آواکس نساخته اند در صورتیکه ایران بتواند آواکس بسازد ،آمریکایی ها بسیار وحشت خواهند کرد و باعث میشود این کشورها هم از خواب غفلت بیدار شوند
  • ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    خیلی عالی بود استفاده کردیم ممنون از نویسنده محترم و گروه دفاعی مشرق
  • محمد ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    کشوری که نیروی دفاعی وبازدارندگیش از بین بره در این دنیای وحشی عزتش حکومتش مردمش ثروتش و منابعش هم از بین میره هرعاقلانه ای نیست که نیروی بازدارندگی و دفاعی را سر ببری تا اقتصادت و معیشتت بچرخه
  • آریایی مسلمان ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    مرگ بر شیطان مرگ بر آمریکا مرگ بر منافقین جن پرست
  • ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    چشم! توصیه دیگه ای واسشون نداری؟
  • ارش ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    تا دوباره بمب اتمی بخوره تو سرشون
  • مسعود ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    1 0
    شما نياز نداريد به اين دو كشور درس ياد بديد دنبال بدبختي خودمون باشيم بهتره اونا فهميدن چجور بايد رفتار كنن و الان هر كدومشون قطب صنعتي اند
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    باید دید چه کسانی اطراف هاشمی رو گرفتن و این چرندیات رو بهش گفتن
  • حسین ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    وای پسر ... عکس اون فاحشه خونه من رو داشت دیوانه میکرد ... چطور ژاپنی ها این خفت رو تن گرفتن .
  • ممد ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    1 0
    116 خلبان آلماني به طور غير مستقيم توسط فروش هواپيما از آمريكا كشته شدن. چه بسا كشور كره جنوبي نيز با فروش و واگذاري پـــــــرايد به كشورمان،چنين هدفي را دنبال كرده!!!!!! امان از دست وطن فروشان در تمام دنيا.
    • کمال IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      0 0
      به نکته خوبی اشاره کردی واقعا درسته
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    درود
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    1 0
    کاش راجع به خیانتهای روسیه هم بنویسی
  • حشمت ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    اینارو چرا برای ما میذارید یه نسخه پرینت کنید بفرستید حاج آقا اینا مطالعه کنن.
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    مشرق تو نمی تونی جنگ نرم راه ندازی چون روزنامه زرد حساب میشی
  • مغز متفکر اصلی ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    موضوع انشاء : آواکس!
  • مغز متفکر ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    هواپیمای بمب افکن فوق سنگین از اوجب واجبات است.
  • مهدی از قم ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    میدونی چرا باید کشوری مثل المان از خواب غفلت بیدار شود؟؟؟؟؟چون همین المان برای حفظ هژمون غرب به رهبری اربابش و امنیت انرژی بیشترین سلاح های شیمیایی را به صدام داد تا روی سر هموطنان تو بریزد.بله دوست عزیز این توسعه ای که در غرب و ژاپن میبینی بهای دارد که امثال ما باید بپردازیم.بهای ان جنگ همیشگی در منطقه ما است پس خوب که نگاه کنیم میبینیم که امثال تو نتنها پرو هستید که ساده لوح و احمق هم هستید
  • مهدی از قم ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    اگر هم قطب صنعتی هستند به مدد ایجاد جنگ در این گوشه دنیا و اختلاف و خرید انرژی ارزان از ما و فروش سلاح به ما است.لطفا اینقدر عوام زدگی و بی سوادیت را به رخ نکش
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    آقای هاشمی درست میگه
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    ما ایرانیان چیزی داریم که ژاپن و آلمان ندارند و ان استقلال است
  • محمد حسین ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    خخخخخخ.ما تو دفاع مقدس شکست نخوردیم ولی روسیه میگ 29 و سوخو 24 و تانک تی 72 رو به ما چه بسا بدتر از آمریکا غالب کرد.
  • مهدی از قم ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    اون روسیه که خیانت به ما کرد روسیه تزاری بود بعد هم شد روسیه کمونیستی که هیچ ربطی به این روسیه نداره.درست مثل این میمونه که مردم گرجستان بخواهند به دلیل جنایت اغا محمدخان قاجار از دولت و مردم اکنون ما متنفر باشند.ولی نظام امریکا و انگلیس همان است که بوده و بر جنایاتش هم اصرار دارد.ولی روی هم رفته با کسی عقد اخوت نبسته ایم و از خیانت روسیه هم غافل نیستیم
  • ضد مغز متفکر ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    مغز متفکر را بلاک کنید
  • حسین ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    درود بر شرفت
  • محمد ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    باسلام ،هدف امریکا ازعدم تشکیل ارتش المان وژاپن دربعدازجنگ جهانی دوم ومحدودکردن انها ازاستفاده ازتجهیزات راهبردی خوی وخصلت تجاوزکارانه وتهدید ساز این دوکشوربود،زیراڗاپن تهدیدی برای کشورهای شرق ویه استعمارگروالمان هم به دنبال فتح دنیا بود واین دوکشور با سیاستهای جنگ طلبانه تهدیدی برای امنیت دنیا به شمارمیرفتن،لذا کشورهای پیروز درجنگ جهانی تصمیم به محدودومحصورکردن ارتش این دوکشور تا چندسال وبایکسری تغییرات واصلاحات درساختار ارتش ژاپن والمان سعی درکنترل کردن این ارتش ها کردن ،امابه مرورزمان وتغییر سیاست های این دوکشور وتبدیل شدن به دوکشورصنعتی وایجاد نظم نوین جهانی که یکی ازاهداف امریکا برای درهم تنیده شدن اقتصادکشورها به هم (اشتباهی که تئورسین ها روس گرای کشورمون اون روباعث استعمار میدونن)زیرا بااین هدف همه کشورها وابسته بهم میشوند ونمیتونن یه وتنها وانحصاری اقتصادشونو سروسامان بدن که بعدها به فکر تجاوز به بقیه کشورها بیفتن ،این سیاست دربعدازجنگ جهانی دوم اجرا وتوانست به هدف این سیاست یعنی جلوگیری ازخوی تجاوز بیانجامد،حتی امریکا به ڗاپن اجازه تولید هواپیمایاکشتی بابردبلندرانمیداد چون هنوز اعتمادکافی به این کشورنداشت
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    2 0
    بعضی که اول انقلاب می گفتند اینها آهن پاره است و شاه پول مملکت را دور ریخته است؟ اولأ اگر الآن هم جنگ جهانی بشود سلاحهای متعارف استفاده محدودی دارند و ثانیأ قدرت نظامی در حد معقول و با توجه به بودجه و توان کشور خوب است ولی نباید به این بهانه همه مسائل و مشکلات دیگر را رها کرد تا قراردادهای نظامی باعث منبع خیر معدودی و بیچارگی اکثریت شود.
  • خودمم ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    آقا خیلی کوتاه بود ولی لطفأ این نوع مقالات و تحلیل ها را ادامه بدید، سپاس.
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    مگه امریکا خودش ازهواپیمای اف 104 استفاده نمیکرد همینطور کشورهای دیگر متحد؟
  • ناشناس ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    علت پیشرفت ژاپن و آلمان سخت کوشی مردم آنهاست نه تعطیل کردن صنایع نظامی ! جالب است بدانید که پیرزنان ژاپنی در شبانه روز 18 ساعت کار می کنند .
  • ناشناس ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    باید از چین و ژاپن درس بگیریم و مفسدین اقتصادی را اعدام کنیم تا مملکت مون پیشرفت کند.
  • ناشناس ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    متاسفانه ژاپن و آلمان کاملا"زیر بلیط نظام سلطه هستند.
  • اصلاحات ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    به هر حال الان آمریکا با فاصله خیلی خیلی زیاد تکنولژی هوانوردی دست نایافتنی داره که حاصلش شده هواپیما های عمودپرواز اف 35 روس و چین تا 50 سال بعد هم به خواب نمی بینند که با سرعت 7 ماخ پرنده سیاه آمریکا رو بسازند
  • ناشناس ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    بی شک اگر از تقویت نیروی نظامی کشور غافل شویم به سوریه و یمن دیگری تبدیل خواهیم شد .
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    زیاد یه طرفه قضاوت نکنیم. جنگنده f-104 در زمان خودش رکورددار سرعت و نرخ اوج گیری بود به تعداد 1700 فروند تولید شد و خود آمریکا هم ازش استفاده میکرد البته آمریکا به اندازه آلمان از این جنگنده نخرید در واقع آمریکا با پولی که از آلمانیا گرفت هواپیماهای دیگه اش رو توسعه داد و با خالی کردن جیبشون آلمانیا رو به همون هواپیماهای قدیمی وابسته کرد. تولید تحت لیسانس فانتوم و f-16 هم برای ژاپنی ها فرصت خوبی بود که باعث افزایش تجربه و رشد صنعت هواپیماسازی شون شد.
  • مجتبی ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    جنگنده فانتوم هم که در زمان خود بسیار مشهور شد به کمک اطلاعات طراحی جنگنده کانادایی بود که دولت کانادا را مجبور کردند از پی گیری ساخت آن جنگنده صرف نظر کند ولی خودشان جنگده فانتوم را بر اساس آن ساختند جنگنده کانادایی اولین جنگنده نسل پنجمی پنهان کار محصوب می شود و جایگاه صلاح آن در داخل بدنه تعبیه شده بود
  • هومن ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    بسیار مقاله جالبی بود مشرق بسیار حیف شد که المان و زاپن در جنگ شکست خوردند تازه متوجه شدم که امریکای حرام زاده به چه صورتی خلبانان المانی و زاپنی را به قتل میرساندند. واقعا متاسفم
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    محمد ای دوست عزیز لطف می کنی بگی به چه اجازه ایی یک کشور دیگه خودش را صاحب حق می دونه که کشور دیگه ایی را از حقوق اش منع کنه لطفا می شه بگی که ایا بعد از جنگ جهانی امریکا فرشته نجات برای ملت ها بود تا قاتل انها ایا ویتنام کره افغانستان پاکستان کشورهای افریقایی امریکای جنوبی و بسیاری دیگر قصد حمله و تجاوز به سایر کشور ها را داشتن که اینچنین بیشرمانه امریکا به خودش حق می ده این کشور ها را قتل عام کنه نه برادرم امریکا اینکار را کرد تا قدرت بلامنازه دنیا باشه و با توزیع یک سریع پیشرفت ها به کشور های غربی هم برای خودش متحد درست کرد که انها بعدا برای امریکا شاخ نشوند هم همواره محتایج و زیر دست امریکا باشند هم هزینه ها و سربار یافتن تکنولوژی روز بروی سر اروپایی ها و اسیای دور سرشکن شود امریکا با این کار سود اصلی را می برد و هزینه ها را به دیگران تحمیل می کند شما نگاه نکن به المان یا فرانسه که به خواهی انها را با ایران مقایسه کنی انها را با امریکا مقایسه کن از لحاظ تولید علم و تکنولوژی هنوز هم زیر دست امریکا محسوب می شوند همچنین امریکا از توان نیروی انسانی و فنی این کشور ها سود می برد شما نگاه کن این نظم نوینی که می فرمایید قاعده اش اینه که کارخانه ها را به چین و اسیا دورببرند چون در انجا جمعیت زیاد و دست مزد پایین در ضمن اسیای دور داری فقر منابع طبیعی است پس الودگی زیست محیطی از امریکا و اروپا دور می شود همچنین برای خاورمیانه نقشه دارند و نقشه این است منابع این قسمت از زمین را به هر شکلی که می توانی غارت کن پس امریکا برای کسب ثروت و سرشکن کردن هزینه ها طبق این قاعده عمل می کند از علم و دانش اروپا و سایر کشور ها برای سرشکن کردن هزینه استفاده کن از نیروی اسیا دور برای تولید استفاده کن و از منابع طبیعی خاور میانه برای تولید بهره ببر و میدونی مصیبت چیه مصیبت اینجاست که انها منابع تو را می خواهند پس تو برای انها ارزشی نداری و حالا که موی دماغشون هستی پس در این منطقه جنگ راه می اندازند تا تو را از سر راهشون بردارند انهم نه با هزینه و نیروی خودشان بلکه با با هزینه و نیروی خودت خودت را بجون خودت می اندازند حالا بروید از امریکا تمجید کنید واقعا فهمیدن این مطالب اینقدر سخت نیست که برخی خود را به کوچه علی چپ می زنند
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    شیطان همینو میخواد . اما عمله هاش فکر میکنن چیز دیگه ای میخواد!
  • مغز متفکر اصلی ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    خدا نکشتت
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    چرا در مورد کاهش نیروهای نظامی همش آلمان و ژاپن را مثال میزنید.چرا از روسیه مثال نمیزنید که اتفاقا به شرایط ما نزدیکتر است.روسیه پس از فروپاشی شوروی یک ارتش 3 میلیون نفری را به ارث برد.اما بحران اقتصادی شدید که باعث ورشکستگی بسیاری از صنایع و کارخانه ها شدند بودجه نظامی روسیه را شدیدا محدود کرد.تعدا زیاد نظامیان با حقوق اندک و اقتصاد بیمار و تجهیزات قدیمی و کهنه نظامی که نیاز به نوسازی داشت ارتش روسیه را تبدیل به یک ارتش افسرده و بیمار و فاسد کرده بود بطوریکه حتی در چچن نیز شکست خوردند.در دوره یلتسین کاهش نیروهای نظامی به منظور افزایش سرانه بودجه نظامی و توسعه و نوسازی نظامی آغاز شد و دردوره پوتین شتاب بیشتری گرفت.ارتش از 3 میلیون به 700 هزارنفر کاهش یافت.اما درعوض سرانه بودجه نظامی افزایش یافت.حقوق نظامیان افزایش بیشتری یافت و باعث افزایش روحیه آنان شد.ثبات و انظباط اقتصادی که پوتین ایجاد کزده بود والیته بهمراه افزایش قیمیت نفت باعث توسعه نسل جدید سلاحهای روسی شد.الان روسیه ارتش خیلی کوچکتری نسبت به بیست سال پیش دراد اما درعوض کارامدتر عمل میکند.به چچن تسلط یافت.گرجستان را درهم کوبید و کریمه را از اوکراین جدا کرد.اما اگر این ارتش همان ارتش افسرده بیست سال پیش بود آیا میتوانست این همه کار کند وآیا پوتین اگر اقتصاد مرده روسیه را زنده نکرده بود اینهمه بخت و اقبال به او رو میکرد.
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    سرعت پرنده سیاه 3 ماخه داداش.
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    وسط بحث توان نظامی، اشاره به فاحشه خانه های ژاپنی انشاالله که برای تحریک احساسات خواننده نبوده
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    لاکهید مارتین یعنی دزدترین و پر اشتباه ترین شرکته لامصب از اون زمان هواپیماهاش پر اشکال بودن تا به الان که f35 اینطوری ساخته اونم افتضاح rq170 و ..المان و ژاپن هرکدوم مستقل بشن یه قطب قدرتی میشن که شاید جلو بزنن از امریکا
  • ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    آنها در خواب غفلت نیستند از شما بیدارترند شما فقط بخشی از تجارب این دو کشور را بررسی می کنید اما آنها اگر رویه کنونی را پیش گرفته اند علتش این است که به زوایای دیگر قضیه هم نگاه می کنند حداقل درسی که می توان از تجربه تلخ آلمان وژاپن گرفت این است که جنگ با کشوری مانند آمریکا را آغاز نکن مگر اینکه از پیروزی در آن مطمئن باشی چون در صورتی که شکست بخوری اینکه چه بر سر ملتت وناموست بیاید را دیگر تو تعیین نمی کنی ودیگر اینکه ایمان وتلاش برای حصول اهداف یک آرمان لازم هست اما کافی نیست مگر اینکه اندازه گیری های عقلی از لحاظ امکانات اقتصادی وفنی احتمال بالای پیروزی تو را تایید کنند.
  • ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    درسته آواکس تعیین کننده ترین عنصر پیروزی در جنگ های امروز وده هزار سال آینده است این را من نمی گم مغز متفکر می گه فوق لیسانس داره
  • ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    حالا چرا جن پرست؟!!!
  • محمد محسن ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    از ترکیه که پایگاه نظامی امریکا انجاست هم بگو.
  • ناشناس ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    آقا مسعودکسی به آلمان و ژاپن درس یاد نداد، بلکه داریم از تجربه اونا برای کشور خودمون استفاده می کنیم، و چنین گزارش هایی برای این است که اگر آلمان و ژاپن پیشرفت کردند، قطعاً به دلیل محدود شدن توان نظامی آنها نبوده و نیست، بلکه به خاطر دلایلی چون پشتکار و تلاش مثال زدنی آنها و روحیه خودباوری و شفاف سازی اقتصاد و مبارزه قاطع با فساد، حمایت واقعی از تولید داخلی وبومی سازی تکنولوژی و حمایت از پژوهش های بنیادین و.... بوده است.
  • ناشناس ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    جناب ناشناس 10:07 اگه بخواهیم مثل شما فکر کنیم به خاطر لشگرکشی نادرشاه به هند ، الان هندی ها باید کلی از دست ما شاکی باشند، یا به خاطر قتل عامی که آقامحمدخان در تفلیس(پایتخت فعلی گرجستان) انجام داد، یا به خاطر جنایتهای مغول ها در ایران ما باید الان روابطمان را با مغولستان قطع کنیم، و.... همه می دانند وبسیار واضح است که سیاست های روسیه فعلی بسیارمتفاوت با روسیه تزاری و اتحاد جماهیر شوروی سابق است ، البته روابط امروز ما با روسیه هم نامحدود وبدون چارچوب و اعتماد بی نهایت به آنها که نیست و بستگی به رفتار روسها هم دارد، ولی کشورهایی چون آمریکا و انگلیس همچنان سیاست های استعماری وخصمانه خودشان را ادامه می دهند وبر حفظ این سیاست ها مصر هستند.
  • ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    امریکا با محدود کردنصنایع نظامی المان و ژاپن از توسعه دو کشور که به طور بلقوه استعداد بالایی در تشکیل نظام های ضد بشری و دیکتاتوری داشتن جلوگیری کرد و امروز دنیا مدیون این خدمت ایالات متحده است .
  • ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    ژاپن و آلمان عرزه بلند شدن در مقابل آمریکا را ندارند این عزت نصیب کسانی است که با کلمه جاهدو فینا لنهدینهم سبلنا قدم به عرصه مبارزه با کفر گذشتند و عزتمندانه زندگی دنیای پست را به بهشت رضوان فروختند .
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    نه نبوده برا عوض شدن فضا بوده
  • خالد ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    من خودم تجربه سفر به آلمان و ژاپن رو دارم چیزی که خیلی برام جالب بود این بود که در آلمان مردم تا حد امکان از اوردن اسم هیتلر امتناع میکردن تو ژاپن هم بیشتر ژاپنیها بمباران اتمی و قیمه قیمه شدن مردم کشورشون رو برای پایان جنگ لازم میدیدن و حتی آرزو دارن بتونن با یه آمریکایی ازدواج کنن تا ژن آمریکایی وارد فرزندانشون بشه اینکه الان بعضیا میگن ژاپن و آلمان پیشرفتست و... چه ارزشی داره وقتی یه کشور نمیتونه بابت زباله های اتمی که در کشورش دفن میکنن یا تجاوز توسط آمریکاییها به یه دختر ژاپنی موضع بگیره حتی اگه تمام وسایل الکتریکی جهان ساخته ی اونا بود بازم نوکر اسیر استعمار پنهان بودن
  • الیاس ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    آلمان خیلی کشور خطرناکیه اگر جون بگیره. یه چیزایی اختراع می کنن که دست هیچ بشری بهش نمیرسه.
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    تمام جنگ های 50 سال اخیر رو خود امریکا کلید زده بیچاره بیشترین دارنده بمب اتمی امریکا در دنیا و اسراییل در منطقه هست چی می گی تو
  • ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    چرت نگو
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    زیر دریایی های کلاس دلفین اسراییل رو آلمان برای این کشور می سازه که مجهز به موشک هسته ای هم میشن توسط خود اسراییل هر دو کشور بودجه نظامی چند برابر ایران دارند ژاپن یه قدرت فضایی هست در آسیا دوما آلمان و ژاپن بین یه مشت کشور قومیتی نیستن که همشون به خاکش طمع دارن سومآ ایران توسط تسلیحات اتمی اسراییل و پاکستان عملا تهدید میشه اگر حمله کنن می خواد چه کار کنه!؟
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    باور کن یه ساکسون هستی که فقط فارسی حرف می زنی!
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    هر روز انفجار ناامنی کودتا حمایت از تروریست ها در همسایگان و...
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 1
    ایران چون اصلا بمب و کلاهک اتمی نداره و حتی با برجام دیگه نمی تونه بسازه قابل مقایسه به قدرت هسته ای مثل روسیه یا شوری سابق نیست چون اون کشور هیچ وقت نگرانی حمله و اشغال نظامی و براندازی حکومت رو نداشت و می تونست دست به توسعه اقتصادی بزنه ایران حتی بودجه نظامی اون الان در حد امارات و بحرین هست
  • اذربایجانی ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    اساسا چون المان به نوعی در هر دو جنگ جهانی میشه گفت بر علیه متفقین قیام کرد امریکا و بریتانیا اکنون هم کنترل بروی اعمال المان وژابن اعمال میکنند و ترس عجیبی از قدرت گرفتن این دو کشور دارند
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    ناشناس|۲۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰ واقعا احسنت...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس